Ik heb morgen een scheikunde Toets en er is een vraag die ik niet begrijp:
Een centrale verbruikt 500000m^3 Gronings aardgas per dag. Het geleverde vermogen van de centrale is 90 MW.
- Bereken met behulp van Binas tabel 56 hoeveel joule warmte de verbranding van 1.0 m^3 zuiver aardgas oplevert.
- Wat is het rendement van deze centrale? Gebruik hiervoor de stookwaarde van Gronings aardgas in Binas tabel 28B.
- Bereken hoeveel energie er per seconde verloren gaat aan warmte.
Water is een populaire koel- en verwarmingsvloeistof, temeer omdat het relatief goedkoop is. Energiecentrales liggen vaak aan het water, zodat er voldoende koelvloeistof voorhanden is. De centrale ligt aan een rivier met de temperatuur van 15˚C. De stroomsnelheid is 3,0 m^3/s
Het water uit de rivier wordt gebruikt om de overtollige warmte van de energiecentrale af te voeren. Per seconde wordt 1.0 m^3 als koelwater gebruikt en daarna weer teruggevoerd in de rivier.
- Hoeveel stijgt de temperatuur van het water in de rivier nadat het koelwater is teruggevoerd? Geef je berekening
De oplosbaarheid van gassen in water neemt snel af als de temperatuur stijgt. Bij te hogen temperatuur kan er vissterfte plaatsvinden wegens zuurstofgebrek in het water. Daarom worden centrales stilgelegd als de temperatuur van het rivierwater boven 25˚C komt.
- Bepaal of in dit voorbeeld de centrale moet worden stilgelegd.
Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen. Alvast bedankt