Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-10-2015, 12:19
irisfrans
irisfrans is offline
Beste scholieren,

Ik ben mijn middelbare schooltijd begonnen op het vwo, helaas ben ik afgezakt naar het vmbo door ziekte. Na twee jaar gemist te hebben, heb ik toch mijn vmbo-tl diploma weten te behalen. (zonder er ook maar iets voor te hoeven doen).

In augustus ben ik begonnen met de mbo 4 opleiding apothekersassistent. Ik heb deze opleiding gekozen omdat dit een van de lastigere opleidingen zou moeten zijn binnen niveau 4. Helaas is dit niet het geval. Ik hoef letterlijk niets te doen om toch een 9 te halen.
Omdat de opleiding zo makkelijk is voor mij, heb ik totaal geen motivatie meer.

Nu komt mijn vraag:
Is er een alternatieve mogelijkheid om op het hbo te komen?
Vavo is helaas geen optie, omdat ik hier dan geen studiefinanciering voor krijg en mijn huur dan niet meer kan betalen. (ja, ik werk al 2 dagen in het weekend en 2 avonden na school.)
Een 21+ test gaat ook niet lukken omdat ik in maart pas 20 word.

alvast hartelijk bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-10-2015, 12:24
Axel11
Axel11 is offline
Je weet wel dat als je vavo doet je een tegemoetkoming scholieren krijgt van DUO van 260 euro per maand voor uitwonenden? (Mogelijk meer als je ouders weinig verdienen.)
Met citaat reageren
Oud 13-10-2015, 12:27
irisfrans
irisfrans is offline
ja dat weet ik Axel11, maar daar ga ik het helaas niet mee redden.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2015, 12:28
Elin3
Elin3 is offline
Is het een mogelijkheid om deze opleiding versneld af te ronden? Informeer hier eens naar op school!
Oud 13-10-2015, 12:30
irisfrans
irisfrans is offline
ja, hier heb ik naar geïnformeerd, alleen de versnelde klas zit vol. dus toen kreeg ik de optie om een jaar te werken ne het volgend jaar weer te proberen. (maar dan ben ik net zo lang bezig als de reguliere opleiding)
Met citaat reageren
Oud 13-10-2015, 12:30
Axel11
Axel11 is offline
Tenzij ik heel erg aan het slapen ben, zijn er dan geen mogelijkheden om een hbo-opleiding te gaan doen. Ook voor hbo-opleidingen via bijv. de LOI moet je minimaal een havo-diploma hebben of 21+ zijn.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2015, 12:37
Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
ja, hier heb ik naar geïnformeerd, alleen de versnelde klas zit vol. dus toen kreeg ik de optie om een jaar te werken ne het volgend jaar weer te proberen. (maar dan ben ik net zo lang bezig als de reguliere opleiding)
Is er een optie om sommige vakken al met zelfstudie te doen, zodat je toch eerder klaar kunt zijn?
Oud 13-10-2015, 12:39
irisfrans
irisfrans is offline
Elin3, dit heb ik ook gevraagd maar mocht helaas niet omdat ik dan in de knoop zou komen met toetsen en examens.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2015, 12:51
Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Elin3, dit heb ik ook gevraagd maar mocht helaas niet omdat ik dan in de knoop zou komen met toetsen en examens.
Wat vervelend!
En als je dezelfde opleiding bij een andere onderwijsinstelling zou willen voortzetten, is versneld dan wel mogelijk?
Oud 13-10-2015, 16:24
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Wat vervelend!
En als je dezelfde opleiding bij een andere onderwijsinstelling zou willen voortzetten, is versneld dan wel mogelijk?
Ik denk dat dat lastig is omdat studies lang niet overal hetzelfde opgebouwd zijn en het dus kan zijn dat je bij de opleiding op instelling A een vak nog niet gehad hebt wat bij B in een vorig leerjaar al behandelt is.
Oud 13-10-2015, 16:24
Pomeke
Pomeke is offline
Pff wat een vervelende situatie.

Een andere optie: Gewoon eens een hogeschool mailen/bellen/langsgaan, en vertellen wat jouw situatie is. Soms willen ze daar nog wel eens uitzonderingen voor maken, en begrip tonen. Zeker als jouw mbo-studie aansluit op een hbo studie die je interessant lijkt. Ook zou je kunnen informeren naar een Associate Degree (tweejarige hbo opleiding, daarna kun je dan e.v.t. nog verder studeren).
Met citaat reageren
Oud 13-10-2015, 22:08
sebastiaan133
sebastiaan133 is offline
Waarom ben je na het VMBO niet begonnen op HAVO4?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten