Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-10-2013, 18:39
ralph94
ralph94 is offline
Beste mensen,

Ik ben een jongen van 17 jaar, 1 meter 88 (ongeveer) groot en maar 69 kilo zwaar. Ik voetbal in een A1 op een redelijk hoog niveau, waardoor ik redelijk wat sporturen per week heb.

Op dinsdag heb ik snelheids/explosiviteits/conditie training en op donderdag trainen we team tactisch.

Nou is mijn vraag aan jullie, hoe het komt dat ik gewoon niet zwaarder wordt. Ik heb best een slechte eet gewoonte, dat wil zeggen dat ik weinig lust. Thuis eten we eigenlijk altijd hetzelfde. Maandag pasta, dinsdag en donderdag groente vlees aardappelen, woensdag pannenkoeken, vrijdag friet, zaterdag verschillend en zondag gourmetten we eigenlijk altijd.

Ik ben de laatste tijd wat met gewichtjes bezig omdat ik natuurlijk ook weet dat spierweefsel een veel hogere dichtheid heeft dan vetweefsel. Daar omheen probeer ik wat eiwitten binnen te krijgen door melk te drinken en af en toe yoghurt te eten. Dit doe ik eigenlijk altijd rondom mijn sporturen.

Ik vraag me dus af hoe ik aan kan komen, om ook een stuk breder te worden, mijn kracht beter te kunnen gebruiken in het voetbal en om gewoon een mooier lichaam te krijgen.

Hebben jullie tips of wat dingen die jullie kunnen geven op basis van deze informatie?

Groeten, Ralph.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2013, 18:49
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Dit hoort op L&G in het voeding en gezondheidstopic, ik verplaats het daarheen
Oud 28-10-2013, 19:05
ralph94
ralph94 is offline
Prima.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2013, 20:45
Verwijderd
Meer eten.

Verder ben je nou niet bepaald 'te licht' en begrijp ik je motivatie ook niet zo goed om zwaarder te worden. Daarnaast ben je nog relatief jong en 'puberslungelig' en zal je zien dat je over een paar jaartjes automatisch wat dikker/breder wordt.

Ik zou me er niet al te druk om maken en gewoon lekker afwachten.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2013, 21:41
ralph94
ralph94 is offline
Nouja ik vind dat ik er te mager uit zie, met name mijn armen en mijn buikgedeelte. Je ziet bijvoorbeeld mn ribben aardig goed zitten. Dan zijn er jongens die wat kleiner zijn en tegen de 80 wegen. Dat is ook mijn doel, maar "hoe" weet ik dus niet.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2013, 22:29
Martiño
Martiño is offline
Je bent blijkbaar gezegend (of vervloekt) met een snelle stofwisseling, zoals wel meer puberjongens dat hebben (als je veel sport zal dat overigens ook een rol spelen). Over een paar jaar zul je merken dat je wat sneller aankomt en gewicht minder snel kwijtraakt.

Wil je nu zwaarder (dikker) worden of gespierder worden? Als je 'gewoon' zwaarder wil worden (raad ik je niet aan, overigens) doe je dat simpelweg door meer te eten en minder te eten. Als gespierder wil worden, kun je het beste je voedingspatroon aanpassen en specifiek oefeningen doen waarbij je spieren traint (meer dan je nu doet).
Verschillende soorten sport leveren verschillende effecten op; het kan prima dat jouw voetbaltraining weinig effect heeft op je spieropbouw, maar wel op je conditie.
Oud 29-10-2013, 08:11
ralph94
ralph94 is offline
Ja op mijn conditie zeker, maar ik wil inderdaad gespierder worden. Gezond aankomen zo noem ik het dan. Maar waarom zou ik over een jaar wel meer aankomen dan? Omdat ik dan niet meer groei of wat? En wat voor voeding zou het beste zijn dan?
Met citaat reageren
Oud 29-10-2013, 16:32
MarcWeller
MarcWeller is offline
Haal proteine en eitwit shakes, met 2 shakes per dag in de week, kom je 1 kilo aan per week, en het voordeel van die shakes is dat je ook nog goed is voor je spieren.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2013, 11:16
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Ja op mijn conditie zeker, maar ik wil inderdaad gespierder worden. Gezond aankomen zo noem ik het dan. Maar waarom zou ik over een jaar wel meer aankomen dan? Omdat ik dan niet meer groei of wat? En wat voor voeding zou het beste zijn dan?
Omdat je nu in de puberteit zit; je groeit nu nog en je lichaam ondergaat allerlei veranderingen, en daardoor is je stofwisseling ook veel sneller. Pas tussen je 20e en 25e ben je uitgegroeid, dan is die snelle stofwisseling niet meer nodig, dus dan krijgt die een 'normaal' tempo.

Gezond aankomen door goed te letten op wat je eet (dus niet simpelweg meer van hetzelfde eten) en te blijven bewegen.
En als je spieren wil kweken zijn vooral eiwitten belangrijk, zo lang het in combinatie is met een goed trainingsschema (anders komen die spieren er niet). Het beste kun je bij de sportschool een persoonlijk plan laten opstellen door een instructeur, die weten er het fijne van.
Oud 30-10-2013, 17:44
Verwijderd
Shakes zijn voor poesjes.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2013, 14:48
liatje
liatje is offline
Gewoon veel pasta en rijst en brood.

Kom je zeker van aan
Met citaat reageren
Oud 02-11-2013, 01:11
Eind-Baas
Eind-Baas is offline
Citaat:
Haal proteine en eitwit shakes, met 2 shakes per dag in de week, kom je 1 kilo aan per week, en het voordeel van die shakes is dat je ook nog goed is voor je spieren.
Dit slaat echt totaal nergens op. Proteine zijn ten eerste eitwitten, dus hetzelfde. Ten tweede kom je niet 1 kilo aan per week door een eiwit shake. Een eiwit shake is overigens ook geen wonder middel maar gewoon een aanvulling op de voeding.

Voor TS: na je puberteit zul je wel meer aankomen. Ik was ook altijd dun maar nu begin ik ook een klein laagje vet te krijgen. Om spiermassa aan te komen moet je gewoon veel eten en trainen. En door een gewone voetbaltraining krijg je niet echt veel spiermassa erbij.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2015, 14:33
louise98
louise98 is offline
Ik heb ook hetzelfde probleem gehad maar ik denk nu een oplossing gevonden te hebben! Ik vond mezelf al erg dun maar na mijn zwangerschap ben ik nog eens 7 kg afgevallen, mijn bmi was dus erg laag. Ik heb echt alles geprobeerd en heb zelfs op recept van de dokter een middel geprobeerd, maar dit ging gewoon van mijn eigen risico af en werd dus een hele dure grap en het hielp ook niet echt. Op advies van mijn oom (hij was vroeger bodybuilder) heb nu een product geprobeerd wat zou helpen en mijn eetlust op zou wekken. En met succes! Ik ben in 2 maanden tijd 3 kg aangekomen terwijl dit mij nooit eerder gelukt is, het is dus een hele prestatie voor mij en bewijs dat het werkt. Het heet Nuravit en is niet in nederland verkrijgbaar. Ik wilde dit graag met jullie delen, omdat er misschien meer mensen baat zullen hebben. Pm of mail me als je meer info wilt :-) eventueel zou ik dit voor je kunnen bestellen via mijn oom. Grtn, Louise (lievelouise@live.nl)
Met citaat reageren
Oud 16-10-2015, 00:32
Verwijderd
Idd bij een (sport)diëtist een plan laten opstellen voor voeding die past bij jouw sporten. Als je alleen maar sport en te weinig voeding binnenkrijgt, dan zal je nooit meer spieren krijgen, omdat die spieren brandstof nodig hebben om te groeien. Sterker nog, als je (te)veel sport en te weinig voeding binnenkrijgt in verhouding, zal het ten kosten gaan van je spieren, omdat je lichaam daar dan de energie uit gaat halen. Laat je dus heel goed inlichten over de benodigde voeding voordat je (nog) meer gaat sporten.

Succes,

Jelle
Met citaat reageren
Oud 26-10-2015, 20:00
wallie95
wallie95 is offline
Vaak hoor ik juist dat echte topsporters niet de aanbevolen 2500-3000 calorieën per dag innemen, maar vaak extreem veel calorieën. Ik heb van "de sterkste man van Nederland" gehoord dat hij wel 7000 calorieën per dag inneemt.
Wielrenners nemen vaak ook een bord pasta als ontbijt.
Veel eiwitten innemen wordt meestal gedaan om juist vet te verbranden, dus als je veel eiwitten in gaat nemen, ga je juist sneller afvallen... Als je veel koolhydraten (zie: http://npzk.nl/koolhydraten/) inneemt, dan ga je juist sneller aankomen.

Laatst gewijzigd op 26-01-2016 om 17:45.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2015, 21:46
blaches
blaches is offline
Heel simpel eten en dit bedoel ik constant....
Ik heb een enorm snelle spijsvertering en ik eet m'n reet af (lol) om aan te komen voor m'n sport en als ik er dag niet aan houd dan kost het mij een week om dat terug te werken...

Paar korte dingen:
-Ontbijt is super belangerijk, je lichaam heeft de hele nacht je voedingstoffen verwerkt en je bent dus simpelweg leeg. Eet goed, veel en gezond.
-Probeer om de zoveel tijd te eten, dus om de 2-3 uur zodat als je lichaam voedingsstoffen nodig heeft die altijd beschrikbaar zijn, dit is lastiger als je denkt want mijn probleem waren weekenden. Ik ging avond eten om 18:00. Aan de zuip daarna tot 4:30. Slapen en wakker worden om 14:00. Als je het even goed bekijkt heb ik 20 uur niks gegeten. Dit gebeurd vaak tijden jongeren en dan is het niet gek dat die kater nog zwaarder aanvoelt. Zorg dat je constant eet.
-Probeer kwark voor het slapen gaan te eten, dit zijn langzame eiwitten die je dus over de nacht goed nodig hebt.

Tips:
Pap (graanvolkoren) in de ochtend, paar dikke scheppen en wat melk erbij.
Grote bak kwark voordat je gaat slapen, misschien wat goji bessen of wat noten erin (of banaantje) is altijd lekker.

Voor de rest ligt het aan jou hoeveel je bereid bent om op een dag te eten want mensen die vanuit hun zelf mager zijn (zoals ik was) kost het echt vreselijk veel moeite om die kilo's te krijgen...

Succes voor vragen mag je ze altijd stellen!
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten