Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Onzin
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-11-2015, 16:41
ßuerp
ßuerp is offline
Welke vooroordelen heb jij over bepaalde typen mensen en hoe vaak zie jij deze bevestigd? Discrimineer jij ze ook, los van je persoonlijke gedachten en voorkeuren? Vind jij ze minder dan jijzelf? Ben jij zelf weleens het lijdend voorwerp en in hoeverre is dat terecht? Welke vooroordelen over jouw soort maak jij waar?

Voorbeelden en anekdoten zijn welkom.

Schelden en slotje plaatsen is niet toegestaan.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-11-2015, 17:00
ßuerp
ßuerp is offline
Ik begin vast. Ik kom uit Rotterdam en woon nu in Den Haag, waar hindoestanen een stuk meer vertegenwoordigd zijn. Ik hoorde in het begin wat verhalen over hindoestanen en vond toen nog dat men dat soort dingen niet kon zeggen. Maar inmiddels heb ik zelf het een en ander meegemaakt dat ik gerust het volgende kan stellen. Hindoestanen stellen zich vaak aan, zijn arrogant en neerbuigend, klagen veel, mierenneuken/hinderen en kunnen elkaar niet uitstaan/roddelen elkaar dood/gunnen elkaar geen tonto.

Doe ik een hindoestaan anders behandelen dan ieder ander? Nee. Heb ik hindoestanen in mijn vrienden-/kenniskring (cliché)? Ja. Geldt het vooroordeel voor alle hindoestanen? Nee, natuurlijk niet.

Een voorbeeld.
In een Chinees restaurant (vreetschuur) kwam een grote groep hindoestanen naast ons zitten. Hoor ik ze klagen bij een serveerster dat de borden stinken. Like wtf? Waarom ruik je aan borden? Dus ze kregen andere borden, ondanks dat het personeel ze niet vond stinken. En ze klaagden dat deze ook niet fris roken. Dus de serveerster zei dat ze gene andere borden hebben, ze zijn allemaal zo. Daar bleef het toen bij. Ik zag nog hoe ze allemaal hun bord tegen hun neus aandrukten en er hautain bij keken. Hoezo, onbeschofd? Een dame van de groep (het waren allemaal vrouwen) schaamde zich zichtbaar voor het gedrag van haar gezelschap.

Betekent dus niet dat ik ze niet moet. Ok, ik scheld wel eens met 'koelie' als ze vervelend doen, maar gewoonlijk niet dat zij dat zelf kunnen horen.

Genoeg getypt voor nu.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2015, 17:01
ßuerp
ßuerp is offline
Eens kijken wie er nog meer durft.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2015, 17:37
zoef de haas
zoef de haas is offline
Er zijn wijken in Groningen waar ik, als ik loop, de straat liever oversteek als er een groepje buitenlandse hangjongeren tegenkom. Omdat ik in die specifieke wijken daar slechte ervaring mee heb.
Beetje schreeuwen, beetje lelijk doen, beetje kankerhoer roepen als je niet reageert. En uiteraard weet ik dat ze niet allemaal zo zijn, daarom doe ik het ook niet altijd, en alleen in specifieke straten/buurten waar ik zelf slechte ervaringen heb. Maar er zijn ook wijken waar ik Nederlandse hangjongeren liever ontwijk. Dus is het dan nog racistisch?
Oud 15-11-2015, 17:48
Verwijderd
Nee, je neemt voorzorgsmaatregelen.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2015, 17:49
Verwijderd
En euhm, ik heb heel veel vooroordelen maar ik probeer er niet op te acteren. Ben nogal angstig aangelegd maar het lukt eigenlijk altijd wel om dat te negeren.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2015, 17:54
zoef de haas
zoef de haas is offline
Citaat:
Nee, je neemt voorzorgsmaatregelen.
Ja maar in sommige gevallen neem ik die dus wel gebaseerd op huidskleur.
Either way, ik vind mezelf verder echt alles behalve racistisch, en ondanks dat ik mensen vrij makkelijk beoordeel op een eerste indruk qua poep die er uit hun hoofd komt, heb ik niet het idee dat ik dat ooit doe gebaseerd op huidskleur/geloof/afkomst.
Oud 15-11-2015, 17:59
Verwijderd
Huidskleur specifiek of is het de combinatie van factoren?
Met citaat reageren
Oud 15-11-2015, 18:03
zoef de haas
zoef de haas is offline
nou ja bepaalde groepen met een bepaalde huidskleur in sommige wijken vermijd ik liever. Als ik in de oosterparkwijk ben dan vermijd ik de Nederlandse Hangjongeren, hier in het diepe van paddepoel of in Vinkhuizen vermijd ik de negroïde/Arabisch uitziende hangjongeren. Maar in de stad of het speelveld achter mijn huis zal het me echt aan mijn reet roesten wat voor hangjongeren er zijn, want ze doen geen vlieg kwaad (alhoewel, spreek je dan nog wel van hangjongeren?)
Oud 15-11-2015, 18:04
Verwijderd
Nou dan.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2015, 18:10
Cootje01
Cootje01 is offline
Citaat:
nou ja bepaalde groepen met een bepaalde huidskleur in sommige wijken vermijd ik liever. Als ik in de oosterparkwijk ben dan vermijd ik de Nederlandse Hangjongeren, hier in het diepe van paddepoel of in Vinkhuizen vermijd ik de negroïde/Arabisch uitziende hangjongeren. Maar in de stad of het speelveld achter mijn huis zal het me echt aan mijn reet roesten wat voor hangjongeren er zijn, want ze doen geen vlieg kwaad (alhoewel, spreek je dan nog wel van hangjongeren?)
Maar "jou" hangjongeren op het speelveld, waarom doen die geen vlieg kwaad en die anderen wel?
Al ervaringen mee gehad?

Ik ontloop ook oudere jongens die in een groep staan en veel lawaai maken. Maakt mij niet uit of ze gekleurd zijn of niet.

Wat wel opvallend is; Er zijn haast geen gekleurde mensen naturist. Bijna allemaal blanke mensen. Zelden zie je een buitenlander op een naaktstrand of camping.
Oud 15-11-2015, 18:12
Mr Soija
Mr Soija is offline
Je kan het op twee manieren zien: alles is racisme, maar niet alle racisme is slecht.
Of: als je geen hatende extreemrechtse hoer bent, ben je geen racist.

Who cares, iedereen heeft vooroordelen en soms terecht.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2015, 18:13
Verwijderd
Ik ben in mijn wijk altijd een beetje angstig als ik 's avonds langs een groepje marrokaans/turks uitziende jongens (hard)loop, maar dat is ook gebaseerd op het feit dat ik daar meerdere malen door lastig gevallen ben. Ik vind vooral de jonge kinderen (6-15 jaar) vaak echt absurd slecht opgevoed, je moest eens weten wat die allemaal roepen.

En ik merk dat ik ook wel vooroordelen heb tegenover te dikke mensen, of dat ik die in zekere zin veroordeel. Vooral als ik ouders met te dikke kinderen zie, en dat die kinderen dan vlak voor etenstijd (neem ik aan) een turkse pizza aan het wegwerken zijn en die hele kar vol ligt met snoep en koek en chips..
Met citaat reageren
Oud 15-11-2015, 18:13
zoef de haas
zoef de haas is offline
Ja dat zeg ik toch
Oud 15-11-2015, 18:16
Verwijderd
Voordelen over mijn soort die ik waar maak.. hmm. Waarschijnlijk dat ik wat geslotener ben en minder gastvrij/open dan mensen uit mediterrane culturen.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2015, 18:19
Verwijderd
Ik heb ook bijzonder veel positieve ervaringen trouwens in mijn multiculti wijk! Ik ben een keer gevallen met mijn fiets en toen kwamen er meteen 3 jongetjes helpen, ik weet niet of blanke nederlandse pubers dat ook zouden doen. En ik vind de cassieres en slager van de multiculturele supermarkt echt altijd heel aardig en beleefd, meer dan de standaard AH cassiere. Onze buren in de flat (Marrokkaans, Chinees, Turks en Portugees) zijn ook heel aardig, die eerste brengen heel vaak zomaar eten of koekjes aan de deur, en verder kun je iedereen altijd vragen om je planten water te geven als je weg bent of wat dan ook.

Misschien is het ook white privilege dat ik me over zo'n situatie met die jongetjes vrij erg verbaas, dat wel, misschien ga ik wel meteen van het slechte uit..
Met citaat reageren
Oud 15-11-2015, 20:06
Mark52
Mark52 is offline
Iedereen heeft vooroordelen, denk ik. Hier in Amsterdam-West zijn het 9 van de 10 keer Mocro's die voor problemen zorgen. Inbraken, straatroven, mensen lastigvallen op straat. Dat zorgt wel voor vooroordelen dat wanneer er iets gebeurt je automatisch aan Mocro's denkt, maar dat is logisch denk ik. Aan de andere kant zijn veel Mocro's die ik ken heel gezellig, altijd in voor een grapje enz.

Hier in Amsterdam-West heb je ook Hindoestanen. Wel veel minder dan in Den-Haag, maar bepaalde vooroordelen van Buerp herken ik wel. Aan de andere kant veroorzaken zij geen problemen, zoals de Mocro's dat doen. Maar vooral het gniepige, arrogante en het roddelen herken ik wel.

Turken heb je hier ook veel. Van hun heb je vaak minder last dan van Mocro's, maar zij trekken zich ook meer terug in hun eigen gemeenschap, dan bijvoorbeeld de Mocro's. Luisteren alleen Turkse muziek, gaan naar Turkse winkels enz. Of dat nou positief is dat je alleen met je "eigen mensen" omgaat? Er is wel een duidelijk verschil tussen seculiere turken en religieuze Turken. Met de seculieren heb ik betere ervaringen (staan meer open voor dingen enz.)

Veel Autochtonen zijn uit de buurten hier vertrokken, vanwege de overlast, criminaliteit enz. Degenen die achter zijn gebleven zijn dan wel vaak de tokkies die geen mogelijkheid hebben om ergens anders te wonen, omdat ze een laag inkomen hebben. Vaak zijn dat dan van die negatieve mensen die de hele dag zitten te kankeren (al kan ik dat in sommige gevallen ook wel begrijpen).

Dan heb je steeds meer Midden- en Oost-Europeanen. Met name Polen. Vriendelijke, vaak redelijk hoog opgeleide mensen. Wanneer ze hier met hun gezin wonen zijn het prima buren, maar wanneer ze met 10 man in een klein huis zitten, zorgen ze voor overlast, overmatig drankgebruik enz.

Hier heb je ook vrij veel mensen uit landen als Irak, Iran, Afghanistan. In tegenstelling tot de immigranten uit Turkije, Marokko enz. zijn dat meestal de hoger opgeleiden die hierheen komen en je hebt dan ook zelden last van ze. 2e en 3e generaties zijn vaak ook redelijk hoog opgeleid en willen iets van hun leven maken.

Indische mensen heb je hier ook veel. Het is vrijwel onmogelijk om last van deze mensen te hebben. Vrijwel altijd zijn het rustige, vriendelijke en gastvrije mensen. Het verschilt trouwens ook weer per wijk. In ZuidOost zijn het bijvoorbeeld weer met name de Antillianen die bekend staan als mensen van wie je last hebt.

Tot zover mijn ervaringen Wanneer ik mensen niet ken behandel ik ze netjes en laat ik vooroordelen geen invloed uitoefenen op mijn gedrag. Maar na zoveel jaren gaan bepaalde dingen je natuurlijk wel opvallen..
Met citaat reageren
Oud 15-11-2015, 20:09
Mark52
Mark52 is offline
Ik ben trouwens nooit bang om door bepaalde wijken te lopen en heb vrienden uit vrijwel alle groepen.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2015, 20:37
df
df is offline
Ik heb alleen vooroordelen over tokkies/mensen met aantoonbaar domme meningen geloof ik.
Oud 15-11-2015, 20:38
df
df is offline
En ik ben nog nooit een blokje om gelopen geloof ik, als mensen raar naar me willen kijken en/of scheldwoorden naar m'n kop willen slingeren moeten ze dat vooral doen
Oud 15-11-2015, 20:41
Verwijderd
🔒
Met citaat reageren
Oud 16-11-2015, 07:20
Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Ik heb alleen vooroordelen over tokkies/mensen met aantoonbaar domme meningen geloof ik.
Dit vooral. Of meisje die op hun achttiende of twintigste moeder worden, nog even snel moeten trouwen vanwege het "ongelukje". Als Nederlands meisje, die zowel thuis als op school voorlichting heeft gekregen zou je dat toch heel goed kunnen voorkomen!? Als je dan toch onveilig vrijt en het risico neemt om zwanger te raken, zorg dan dat je je zaakjes zodanig op orde hebt dat je niet met je man en kind bij je ouders op zolder hoeft te wonen.

Citaat:
En ik ben nog nooit een blokje om gelopen geloof ik, als mensen raar naar me willen kijken en/of scheldwoorden naar m'n kop willen slingeren moeten ze dat vooral doen
Misschien dat je je als man ook minder snel geïntimideerd voelt door een groep hangjongeren. Ik denk dat een vrouw zich sneller kwetsbaar voelt bij het passeren van zo'n groep.
Oud 16-11-2015, 07:33
Verwijderd
In het verleden had ik vooroordelen over moslims. Tot ik heel veel ging praten met n moslimvrouw. En die heeft mijn ogen geopend. Er is een verschil, ook per moskee.

Christenen was ik vroeger ook tegen. Kwam vooral door mijn middelbare school. De bijbel studeren. Dan ga je als puber rellen ("je moet dit, je moet dat"). Recent pas in kunnen zien dat het ook positief kan zijn voor mensen. En nu ga ik zelf naar de kerk.

Ik heb vooroordelen over het zuiden van mijn stad omdat er 'tokkies' wonen. Ik rij eromheen en wil er niet wonen. Die mensen trek ik niet zo goed.

Als er hangjongeren zijn loop ik liever wel even om. Maar die zijn er minder tegenwoordig. Sowieso loop ik tegenwoordig vaak met n rottweiler dus dan gebeurt er niet zoveel (als ik alleen loop af en toe wat woorden).

Vroeger riepen donkere jongeren ook wel eens woorden naar me omdat ik blank was. Witlof en witbrood en zulke dingen. In diezelfde tijd had ik twee goede vrienden die Surinaams waren (ze waren hier illegaal en later moesten ze terug maar een van die jongens stuurde mij vorig jaar n bericht op facebook en sindsdien spreek ik beide weer af en toe (waren broers)).
Met citaat reageren
Oud 16-11-2015, 07:55
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Ik zag vanochtend een vrouw een poging tot inparkeren doen, was hilarisch.
Oud 16-11-2015, 07:56
De Veroorzaker
En als limburger in de randstad heb ik alle vormen van provincierasicme wel voorbij zien komen
Oud 16-11-2015, 09:26
Regenboog
Regenboog is offline
Citaat:
In het verleden had ik vooroordelen over moslims. Tot ik heel veel ging praten met n moslimvrouw. En die heeft mijn ogen geopend. Er is een verschil, ook per moskee.

Christenen was ik vroeger ook tegen. Kwam vooral door mijn middelbare school. De bijbel studeren. Dan ga je als puber rellen ("je moet dit, je moet dat"). Recent pas in kunnen zien dat het ook positief kan zijn voor mensen. En nu ga ik zelf naar de kerk.

Ik heb vooroordelen over het zuiden van mijn stad omdat er 'tokkies' wonen. Ik rij eromheen en wil er niet wonen. Die mensen trek ik niet zo goed.

Als er hangjongeren zijn loop ik liever wel even om. Maar die zijn er minder tegenwoordig. Sowieso loop ik tegenwoordig vaak met n rottweiler dus dan gebeurt er niet zoveel (als ik alleen loop af en toe wat woorden).

Vroeger riepen donkere jongeren ook wel eens woorden naar me omdat ik blank was. Witlof en witbrood en zulke dingen. In diezelfde tijd had ik twee goede vrienden die Surinaams waren (ze waren hier illegaal en later moesten ze terug maar een van die jongens stuurde mij vorig jaar n bericht op facebook en sindsdien spreek ik beide weer af en toe (waren broers)).
Je wás blank? Vertel meer!
Oud 16-11-2015, 09:51
De Veroorzaker
I used to be retarded!
Oud 16-11-2015, 10:02
Verwijderd
Used to be?
Met citaat reageren
Oud 16-11-2015, 10:04
De Veroorzaker
YES SIR NOWADAYS I SUFFER FROM INTELLECTUAL DISABILITY

youknowwhatimsaying
Oud 16-11-2015, 11:23
claret
claret is offline
Antillianen eten altijd kip
Met citaat reageren
Oud 16-11-2015, 12:17
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Van mijn surinaamse buren, met wie ik ben opgegroeid en die als familie voor me waren, kreeg ik mee dat de surinaamse cultuur bestaat uit veel TV-kijken, veel contact hebben met je familie, haren bij elkaar invlechten (halve basisschooltijd liep ik met een cornrow rond ), rijst eten en drugs dealen.

Zelf loop ik weinig tegen vooroordelen aan qua achtergrond. Mensen hebben niet echt een mening over hollanders, ze vragen hooguit of ik de klompen of de kaas mis. Mensen denken wel automatisch vanalles over me omdat ik een vrouw ben, terwijl dat voor mij helemaal niet zo belangrijk is. En over mijn biseksualiteit heb ik in Nederland vooral moeten horen dat het een fase is of dat ik eigenlijk hetero ben of juist eigenlijk lesbisch, in Oostenrijk krijg ik vooral naar mijn hoofd dat ik beter kan zeggen dat ik panseksueel ben om het binaire gendersysteem af te zweren. Maar ik vind panseksueel een kutwoord
Met citaat reageren
Oud 16-11-2015, 12:20
bloodyb
bloodyb is offline
En polyamoureus?
Oud 16-11-2015, 12:25
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Niks mis mee. Maar ik schrijf het graag zonder U omdat ik polyamore leuk vind klinken
Met citaat reageren
Oud 16-11-2015, 12:30
Macrador
Macrador is offline
Panseksueel is toch breder dan bi?
Oud 16-11-2015, 12:31
Verwijderd
Val je dan op de inhoud van je keukenkastje? hihaho
Met citaat reageren
Oud 16-11-2015, 12:33
Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Zelf loop ik weinig tegen vooroordelen aan qua achtergrond. Mensen hebben niet echt een mening over hollanders, ze vragen hooguit of ik de klompen of de kaas mis. Mensen denken wel automatisch vanalles over me omdat ik een vrouw ben, terwijl dat voor mij helemaal niet zo belangrijk is. En over mijn biseksualiteit heb ik in Nederland vooral moeten horen dat het een fase is of dat ik eigenlijk hetero ben of juist eigenlijk lesbisch, in Oostenrijk krijg ik vooral naar mijn hoofd dat ik beter kan zeggen dat ik panseksueel ben om het binaire gendersysteem af te zweren. Maar ik vind panseksueel een kutwoord
Bij panseksueel moet ik altijd aan Pan denken
Oud 16-11-2015, 12:38
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Bij panseksueel moet ik altijd aan Pan denken
Maar dat klopt ook! Pan is de god van de natuur en de dierlijke instincten
Met citaat reageren
Oud 16-11-2015, 12:39
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Citaat:
Panseksueel is toch breder dan bi?
Ja in principe wel, maar ik kan net zo goed op iemand vallen die niet in het binaire gendersysteem past. Dus misschien is dat dan wel panseksueel of omniseksueel of weet ik het. Maar dan moet k het altijd gaan uitleggen dus ik gebruik dan liever bi.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2015, 12:58
Mr Soija
Mr Soija is offline
Citaat:
Dit geloof ik niet.
Citaat:
Dit vooral. Of meisje die op hun achttiende of twintigste moeder worden, nog even snel moeten trouwen vanwege het "ongelukje". Als Nederlands meisje, die zowel thuis als op school voorlichting heeft gekregen zou je dat toch heel goed kunnen voorkomen!? Als je dan toch onveilig vrijt en het risico neemt om zwanger te raken, zorg dan dat je je zaakjes zodanig op orde hebt dat je niet met je man en kind bij je ouders op zolder hoeft te wonen.

Misschien dat je je als man ook minder snel geïntimideerd voelt door een groep hangjongeren. Ik denk dat een vrouw zich sneller kwetsbaar voelt bij het passeren van zo'n groep.
Dito hier, maar ik weet dan ook dat jij vooroordelen hebt over allochtonen. Ook al dat je het hier hebt over een "Nederlands" meisje.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2015, 13:02
Mr Soija
Mr Soija is offline
Ik vind Nederlanders soms onbeschoft en brutaal. Heb in de bios een paar keer mensen op onze plaatsen zien zitten en het waren ook altijd Nederlanders. Gebeurt dan ook alleen in Scheveningen of Buitenhof, niet in Spui. Gewoon bij mensen door de ramen naar binnen gluren is ook normaal. Dieken in je boodschappenkarretje, in je bord bij een restaurant enz. En ohja, de bejaarde Hollanders die je nooit laten uitstappen in de tram.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2015, 13:05
Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Dit geloof ik niet.
Dito hier, maar ik weet dan ook dat jij vooroordelen hebt over allochtonen. Ook al dat je het hier hebt over een "Nederlands" meisje.
Dat kan kloppen. De term komt vooral voort uit mijn persoonlijke ervaring. Ik ken heel wat jongeren uit Birma en Thailand. Wanneer je bij hen vraagt welke voorbehoedsmiddelen hun ouders en familie zou aanraden zouden ze hele andere dingen zeggen dan bijv. "condooms" of "de pil". Zij krijgen vanuit hun omgeving mee om maar gewoon naar de hoeren te gaan als ze graag seks willen maar geen zwangere vriendin. Als zij een baby verwekken zonder bewustzijn van voorbehoedsmiddelen vind ik dat begrijpelijker dan wanneer Nederlandse meisjes met voldoende kennis van voorbehoedsmiddelen zwanger raken. Je culturele achtergrond heeft veel invloed op je basiskennis over en visie op seksualiteit en voortplanting.
Oud 16-11-2015, 13:07
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ohja Nederlanders zitten rustig urenlang met 1 drankje, of tafelen na met kraanwater, en geven weinig tot geen fooi.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2015, 13:13
De Veroorzaker
Citaat:
Ohja Nederlanders zitten rustig urenlang met 1 drankje, of tafelen na met kraanwater, en geven weinig tot geen fooi.
En zijn godsonmogelijk onbeschoft onder het motto AIM DUTSJ SO I CAN BE BLUNT
Oud 16-11-2015, 13:26
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Daar heb ik gelukkig nog geen ervaring mee gehad op werk
Met citaat reageren
Oud 16-11-2015, 13:33
Miss.Jazz.
Miss.Jazz. is offline
Ik vind fooi onzin. #Nederlander Ja ik geef het als ik uitgebreid ergens heb zitten eten, maar meer omdat het hoort dan dat ik diegene echt extra geld gun. Het salaris in de horeca is natuurlijk niet echt super hoog. Maar goed in de zorg verdien je ook vaak geen tonnen met geld en daar hou ik ook niet mijn handje op als ik me weer eens een dag uit de naad heb gewerkt voor mensen. Maar goed dat is een andere discussie
Oud 16-11-2015, 13:36
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Mensen in de horeca krijgen minder dan het minimumloon Daarmee wil ik niets verloochenen of hoe zeg je dat, wat ze aan werk doen in de verpleging. (Al werkte ik in de thuiszorg een stuk minder en vooral een stuk minder overuren dan in de horeca).
Met citaat reageren
Oud 16-11-2015, 13:37
Miss.Jazz.
Miss.Jazz. is offline
Dat zou ik niet weten. Maar je kiest voor een baan en dus indirect ook voor het salaris wat er bij hoort.
Oud 16-11-2015, 13:39
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Je hebt natuurlijk niet zoals in de sims geheel vrije keuze in wat je gaat doen voor werk

Ik verwacht zelf verder niet dat ik fooi krijg, ofzo, het gaat me vooral om die andere twee punten:
een tafeltje twee, drie uur lang bezet houden in een volle bar op één drankje vind ik asociaal. Naar andere gasten en naar de horecagelegenheid.
En in een restaurant eten en dan een uur natafelen zonder drankjes te bestellen vind ik op dezelfde manier asociaal. Als je zoiets doet hoor je wel genereus fooi te geven want er kan op die manier dus geen omzet gedraaid worden op die tafel.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2015, 13:40
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Mensen in de horeca krijgen minder dan het minimumloon
Dat probleem speelt in de thuiszorg en post-/pakketbezorging ook. Geef je die ook fooi?
Met citaat reageren
Oud 16-11-2015, 13:40
Miss.Jazz.
Miss.Jazz. is offline
Nee natuurlijk niet
Maar je hebt heus wel meer mogelijkheden dan horeca, horeca of horeca. En soms is een tijdje wat minder verdienen een inverstering in je toekomst om wel meer keuzes te kunnen maken. Dat maakt nog niet nadat je een glaasje cola hebt weggebracht je daarvoor extra bedankt moet worden.
Reageren

Regels voor berichten