Advertentie | |
|
![]() |
|
nou ja bepaalde groepen met een bepaalde huidskleur in sommige wijken vermijd ik liever. Als ik in de oosterparkwijk ben dan vermijd ik de Nederlandse Hangjongeren, hier in het diepe van paddepoel of in Vinkhuizen vermijd ik de negroïde/Arabisch uitziende hangjongeren. Maar in de stad of het speelveld achter mijn huis zal het me echt aan mijn reet roesten wat voor hangjongeren er zijn, want ze doen geen vlieg kwaad (alhoewel, spreek je dan nog wel van hangjongeren?)
||
Citaat:
Al ervaringen mee gehad? Ik ontloop ook oudere jongens die in een groep staan en veel lawaai maken. Maakt mij niet uit of ze gekleurd zijn of niet. Wat wel opvallend is; Er zijn haast geen gekleurde mensen naturist. Bijna allemaal blanke mensen. Zelden zie je een buitenlander op een naaktstrand of camping.
|
Verwijderd
|
Ik ben in mijn wijk altijd een beetje angstig als ik 's avonds langs een groepje marrokaans/turks uitziende jongens (hard)loop, maar dat is ook gebaseerd op het feit dat ik daar meerdere malen door lastig gevallen ben. Ik vind vooral de jonge kinderen (6-15 jaar) vaak echt absurd slecht opgevoed, je moest eens weten wat die allemaal roepen.
En ik merk dat ik ook wel vooroordelen heb tegenover te dikke mensen, of dat ik die in zekere zin veroordeel. Vooral als ik ouders met te dikke kinderen zie, en dat die kinderen dan vlak voor etenstijd (neem ik aan) een turkse pizza aan het wegwerken zijn en die hele kar vol ligt met snoep en koek en chips.. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik heb ook bijzonder veel positieve ervaringen trouwens in mijn multiculti wijk! Ik ben een keer gevallen met mijn fiets en toen kwamen er meteen 3 jongetjes helpen, ik weet niet of blanke nederlandse pubers dat ook zouden doen. En ik vind de cassieres en slager van de multiculturele supermarkt echt altijd heel aardig en beleefd, meer dan de standaard AH cassiere. Onze buren in de flat (Marrokkaans, Chinees, Turks en Portugees) zijn ook heel aardig, die eerste brengen heel vaak zomaar eten of koekjes aan de deur, en verder kun je iedereen altijd vragen om je planten water te geven als je weg bent of wat dan ook.
Misschien is het ook white privilege dat ik me over zo'n situatie met die jongetjes vrij erg verbaas, dat wel, misschien ga ik wel meteen van het slechte uit.. |
![]() |
|
Iedereen heeft vooroordelen, denk ik. Hier in Amsterdam-West zijn het 9 van de 10 keer Mocro's die voor problemen zorgen. Inbraken, straatroven, mensen lastigvallen op straat. Dat zorgt wel voor vooroordelen dat wanneer er iets gebeurt je automatisch aan Mocro's denkt, maar dat is logisch denk ik. Aan de andere kant zijn veel Mocro's die ik ken heel gezellig, altijd in voor een grapje enz.
Hier in Amsterdam-West heb je ook Hindoestanen. Wel veel minder dan in Den-Haag, maar bepaalde vooroordelen van Buerp herken ik wel. Aan de andere kant veroorzaken zij geen problemen, zoals de Mocro's dat doen. Maar vooral het gniepige, arrogante en het roddelen herken ik wel. Turken heb je hier ook veel. Van hun heb je vaak minder last dan van Mocro's, maar zij trekken zich ook meer terug in hun eigen gemeenschap, dan bijvoorbeeld de Mocro's. Luisteren alleen Turkse muziek, gaan naar Turkse winkels enz. Of dat nou positief is dat je alleen met je "eigen mensen" omgaat? Er is wel een duidelijk verschil tussen seculiere turken en religieuze Turken. Met de seculieren heb ik betere ervaringen (staan meer open voor dingen enz.) Veel Autochtonen zijn uit de buurten hier vertrokken, vanwege de overlast, criminaliteit enz. Degenen die achter zijn gebleven zijn dan wel vaak de tokkies die geen mogelijkheid hebben om ergens anders te wonen, omdat ze een laag inkomen hebben. Vaak zijn dat dan van die negatieve mensen die de hele dag zitten te kankeren (al kan ik dat in sommige gevallen ook wel begrijpen). Dan heb je steeds meer Midden- en Oost-Europeanen. Met name Polen. Vriendelijke, vaak redelijk hoog opgeleide mensen. Wanneer ze hier met hun gezin wonen zijn het prima buren, maar wanneer ze met 10 man in een klein huis zitten, zorgen ze voor overlast, overmatig drankgebruik enz. Hier heb je ook vrij veel mensen uit landen als Irak, Iran, Afghanistan. In tegenstelling tot de immigranten uit Turkije, Marokko enz. zijn dat meestal de hoger opgeleiden die hierheen komen en je hebt dan ook zelden last van ze. 2e en 3e generaties zijn vaak ook redelijk hoog opgeleid en willen iets van hun leven maken. Indische mensen heb je hier ook veel. Het is vrijwel onmogelijk om last van deze mensen te hebben. Vrijwel altijd zijn het rustige, vriendelijke en gastvrije mensen. Het verschilt trouwens ook weer per wijk. In ZuidOost zijn het bijvoorbeeld weer met name de Antillianen die bekend staan als mensen van wie je last hebt. Tot zover mijn ervaringen ![]() |
![]() |
|
En ik ben nog nooit een blokje om gelopen geloof ik, als mensen raar naar me willen kijken en/of scheldwoorden naar m'n kop willen slingeren moeten ze dat vooral doen
![]()
|||
Citaat:
Citaat:
|
Verwijderd
|
In het verleden had ik vooroordelen over moslims. Tot ik heel veel ging praten met n moslimvrouw. En die heeft mijn ogen geopend. Er is een verschil, ook per moskee.
Christenen was ik vroeger ook tegen. Kwam vooral door mijn middelbare school. De bijbel studeren. Dan ga je als puber rellen ("je moet dit, je moet dat"). Recent pas in kunnen zien dat het ook positief kan zijn voor mensen. En nu ga ik zelf naar de kerk. Ik heb vooroordelen over het zuiden van mijn stad omdat er 'tokkies' wonen. Ik rij eromheen en wil er niet wonen. Die mensen trek ik niet zo goed. Als er hangjongeren zijn loop ik liever wel even om. Maar die zijn er minder tegenwoordig. Sowieso loop ik tegenwoordig vaak met n rottweiler dus dan gebeurt er niet zoveel (als ik alleen loop af en toe wat woorden). Vroeger riepen donkere jongeren ook wel eens woorden naar me omdat ik blank was. Witlof en witbrood en zulke dingen. In diezelfde tijd had ik twee goede vrienden die Surinaams waren (ze waren hier illegaal en later moesten ze terug maar een van die jongens stuurde mij vorig jaar n bericht op facebook en sindsdien spreek ik beide weer af en toe (waren broers)). |
![]() |
||
Citaat:
|
Van mijn surinaamse buren, met wie ik ben opgegroeid en die als familie voor me waren, kreeg ik mee dat de surinaamse cultuur bestaat uit veel TV-kijken, veel contact hebben met je familie, haren bij elkaar invlechten (halve basisschooltijd liep ik met een cornrow rond
![]() Zelf loop ik weinig tegen vooroordelen aan qua achtergrond. Mensen hebben niet echt een mening over hollanders, ze vragen hooguit of ik de klompen of de kaas mis. Mensen denken wel automatisch vanalles over me omdat ik een vrouw ben, terwijl dat voor mij helemaal niet zo belangrijk is. En over mijn biseksualiteit heb ik in Nederland vooral moeten horen dat het een fase is of dat ik eigenlijk hetero ben of juist eigenlijk lesbisch, in Oostenrijk krijg ik vooral naar mijn hoofd dat ik beter kan zeggen dat ik panseksueel ben om het binaire gendersysteem af te zweren. Maar ik vind panseksueel een kutwoord ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
|
Ik vind Nederlanders soms onbeschoft en brutaal. Heb in de bios een paar keer mensen op onze plaatsen zien zitten en het waren ook altijd Nederlanders. Gebeurt dan ook alleen in Scheveningen of Buitenhof, niet in Spui. Gewoon bij mensen door de ramen naar binnen gluren is ook normaal. Dieken in je boodschappenkarretje, in je bord bij een restaurant enz. En ohja, de bejaarde Hollanders die je nooit laten uitstappen in de tram.
|
![]() |
||
Citaat:
|
Ik vind fooi onzin. #Nederlander Ja ik geef het als ik uitgebreid ergens heb zitten eten, maar meer omdat het hoort dan dat ik diegene echt extra geld gun. Het salaris in de horeca is natuurlijk niet echt super hoog. Maar goed in de zorg verdien je ook vaak geen tonnen met geld en daar hou ik ook niet mijn handje op als ik me weer eens een dag uit de naad heb gewerkt voor mensen. Maar goed dat is een andere discussie
|
Je hebt natuurlijk niet zoals in de sims geheel vrije keuze in wat je gaat doen voor werk
![]() Ik verwacht zelf verder niet dat ik fooi krijg, ofzo, het gaat me vooral om die andere twee punten: een tafeltje twee, drie uur lang bezet houden in een volle bar op één drankje vind ik asociaal. Naar andere gasten en naar de horecagelegenheid. En in een restaurant eten en dan een uur natafelen zonder drankjes te bestellen vind ik op dezelfde manier asociaal. Als je zoiets doet hoor je wel genereus fooi te geven want er kan op die manier dus geen omzet gedraaid worden op die tafel. |
![]() |
|
Nee natuurlijk niet
![]() Maar je hebt heus wel meer mogelijkheden dan horeca, horeca of horeca. En soms is een tijdje wat minder verdienen een inverstering in je toekomst om wel meer keuzes te kunnen maken. Dat maakt nog niet nadat je een glaasje cola hebt weggebracht je daarvoor extra bedankt moet worden.
|
![]() |
|
|