Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-01-2011, 19:27
Femke93
Voor mijn profielwerkstuk over het bloedsuikergehalte wil ik ook uitleggen hoe de glucosemeter werkt. Dit staat wel uitgelegd in de handleiding, maar ik heb er toch een paar vragen over. Dit heb ik tot nu toe:

Voor het bepalen van de bloedglucosespiegel is gebruik gemaakt van een glucosemeter, namelijk de Accu-Chek Sensor. Het meetprincipe berust op het volgende: het enzym glucose-dehydrogenase zet de glucose in het bloedmonster om in gluconolacton. Hierbij komt een elektron vrij dat een verbinding aangaat met hexacyanoferraat (III), waarbij de gereduceerde vorm onstaat, namelijk hexacyanoferraat (II). Op de teststrip bevinden zich twee elektroden en doordat er een elektrische spanning loopt tussen die elektroden wordt hexacyanoferraat (II) weer omgezet in hexacyanoferraat (III). Hierdoor ontstaat er een kleine stroom die door de meter wordt gelezen. De meter zet het signaal vervolgens met behulp van een codechip om in de leesbare gegevens op het scherm. Hoe hoger dus de concentratie glucose in het bloed, hoe groter de stroom is die er gaat lopen en hoe hoger de waarde die zal worden aangegeven op het scherm.

Een paar vraagjes: Hoe wordt hexacyanoferraat(II) dan weer omgezet in hexacyanoferraat(III)?
En de laatste zin heb ik zelf verzonnen. Leek me logisch, maar weet niet zeker of dit klopt?
En klopt de rest van t stukje ook gewoon?
Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-01-2011, 19:45
Nebel
Nebel is offline
Weet je wat elektroden doen?
Gezien je wel hoe het ferraat (III) naar (II) gaat neem ik aan dat je redox reacties begrijpt. Hoe zou jou Fe(II) omzetten naar Fe(III)?
Met citaat reageren
Oud 18-01-2011, 20:24
Femkuhhh93
Ja, redoxreacties snap ik wel. Maar er wordt dan dus weer een elektron afgestaan die aangetrokken wordt door de positieve elektrode waardoor er dan een stroom ontstaat?
Met citaat reageren
Oud 24-01-2011, 20:17
loesdingen
loesdingen is offline
Hallo,
ik doe op dit moment ook mijn profielwerkstuk over diabetes, en er is inderdaad erg weinig over te vinden vind ik, wel heb ik een pdf bestand gevonden van een afstudeeronderzoek (erg moeilijk beschreven allemaal) maar het blijkt dat het niet een methode is die er wordt gebruikt bij de bloedglucosemeting maar er zijn er wel meer dan tien..

One Touch® Ultra van LifeScan werkt elektrochemisch met het enzym glucose oxidase.
Glucose oxidase (GO) zet glucose om tot gluconolacton en zet ferricyanide om tot
ferrocyanide. Aan de palladiumelektrodes worden elektronen geproduceerd door de oxidatie
van ferrocyanide tot ferricyanide. Tussen de elektrodes is er een potentiaalverschil aangelegd
en de stroom die hiertussen wordt gemeten is rechtevenredig met de concentratie glucose.

(volgens mij was dit waar jou vraag over ging, maar als je de elektrode potentiaalverschil wil uitleggen zou ik dit stukje als voorbeeld nemen)

tip, kopieer dit stukje hiervoor en zet hem in je zoek balk bij Google. dan komt het pdf bestand er uit waar ze alle soorten bloedglucose meet manieren uitleggen..
succes!
Met citaat reageren
Oud 21-11-2015, 14:53
hendekie
Citaat:
Hallo,
ik doe op dit moment ook mijn profielwerkstuk over diabetes, en er is inderdaad erg weinig over te vinden vind ik, wel heb ik een pdf bestand gevonden van een afstudeeronderzoek (erg moeilijk beschreven allemaal) maar het blijkt dat het niet een methode is die er wordt gebruikt bij de bloedglucosemeting maar er zijn er wel meer dan tien..

One Touch® Ultra van LifeScan werkt elektrochemisch met het enzym glucose oxidase.
Glucose oxidase (GO) zet glucose om tot gluconolacton en zet ferricyanide om tot
ferrocyanide. Aan de palladiumelektrodes worden elektronen geproduceerd door de oxidatie
van ferrocyanide tot ferricyanide. Tussen de elektrodes is er een potentiaalverschil aangelegd
en de stroom die hiertussen wordt gemeten is rechtevenredig met de concentratie glucose.

(volgens mij was dit waar jou vraag over ging, maar als je de elektrode potentiaalverschil wil uitleggen zou ik dit stukje als voorbeeld nemen)

tip, kopieer dit stukje hiervoor en zet hem in je zoek balk bij Google. dan komt het pdf bestand er uit waar ze alle soorten bloedglucose meet manieren uitleggen..
succes!

Hallo,

Ik weet dat het al heel wat jaren geleden is, maar ik doe nu mijn PWS over de bloedsuikerspiegel.
Ook ik zit met de vraag hoe de bloedglucosemeter werkt, en ik heb het bestand niet kunnen vinden.
Hebben jullie misschien nog bestanden of bronnen die ik hiervoor kan gebruiken?

Groetjes
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten