Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-09-2002, 19:40
Erbenda
Erbenda is offline
Aanstaande woensdag worden er allerlei herdenkingsdiensten gehouden omdat het dan een jaar geleden is van de aanvallen.

Wat vind jij moet het inderdaad herdacht worden? of moet iedereen nou eens ophouden daarover en verder gaan met zijn leven?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-09-2002, 19:46
Joostje
Joostje is offline
dat moet ieder voor zich beslissen. Zie zelf iig niets in massale bijeenkomsten. Zelf zzal ik 9/11 zeker niet herdenken.
Oud 04-09-2002, 19:56
D@mien
D@mien is offline
De direct betrokkenen mogen wel herdenken als ze willen (vanwege verwerking etc.), maar 'buitenstaanders' moeten gewoon doorgaan... want alleen omdat et Amerika is, is et ineens vreselijk veel erger dan bijvoorbeeld in Israel of bij de palestijnen...
Al gaat et om verschillende redenen, ik vind et walgelijk om te denken dat Amerika zo boos is op de terroristen, terwijl ze zelf wapens leveren aan Israel, zonder dat Amerika direct is betrokken...omdat Israel zo goed betaald..

Natuurlijk is et lullig voor de slachtoffers van et WTC, maar mede dankzij Amerikaans geleverde wapens vallen dr dagelijks veel doden in palestijnse gebieden...Ik zie Amerika dus ook deels als terrorist....

Maargoed, van mij mogen ze et international herdenken, maar dan moeten we ook elke dag een minuut stilte houden voor slachtoffers van Israel en Palestina...want we moeten dan wel consequent blijven..
Oud 04-09-2002, 20:05
Joostje
Joostje is offline
of slachtoffers van aids, hongersnood, malaria, tbc, politieke onderdrukking, enz enz.
Oud 04-09-2002, 20:12
UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Zo'n gebeurtenis moet natuurlijk in de VS wel herdacht worden, omdat het daar een zeer diepe emotionele indruk heeft gemaakt. Maar daarbuiten niet.
Oud 04-09-2002, 20:16
Verwijderd
In New York zeker, en eigenlijk zou dat in de VS ook overal moeten volgens mij. Dat kan meehelpen aan het verwerken van het verdriet, en het is wel zo netjes tegenover de nabestaanden van de slachtoffers.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2002, 20:18
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Als wij de Tweede Wereldoorlog na vijftig jaar mogen herdenken, de dood van Meindert Tjoelker mogen herdenken, de vuurwerkramp mogen herdenken... waarom zou de VS dan niet 'America Under Attack'-dag mogen herdenken?

Denk dat het heel logisch is dat ze het gaan herdenken en denk dat veel Amerikanen dat ook graag willen.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2002, 21:01
Verwijderd
ik herdenk de dood van meindert tjoelker niet.

ken em niet.
en ken ook niemend die em kent.

ja, natuurlijk is het erg dat ie doodgeschopt is, maar is dat erger als iemand die doodgereden is door een dronken persoon?

nee, dan zouden we die ook moeten herdenken, en dan blijven we bezig.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2002, 21:21
Boogie
Boogie is offline
Voor de Amerikanen is dat misschien wel logisch. Voor de Nederlanders niet. Een individu kan er ff bij stil staan, ik zal er ook ongetwijfeld ff bij stil staan, maar om nou massaal te gaan herdenken hier in Europa vind ik wat te ver gaan.
Oud 04-09-2002, 21:23
wicce
wicce is offline
ik denk dat iedereen et idd zelf moet weten.. maar ik denk dat de wereld buiten amerika zich nergens gebonden aan hoeft te voelen..
Oud 05-09-2002, 01:16
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Joostje schreef:
dat moet ieder voor zich beslissen. Zie zelf iig niets in massale bijeenkomsten. Zelf zzal ik 9/11 zeker niet herdenken.

mijn mening is duidelijk Jij hebt het pzeer goed verwoord.
Oud 05-09-2002, 09:02
LoeLoe
LoeLoe is offline
Amerika zal het vast wel doen..het is ook niet niks. Zoveel slachtoffers in zo'n korte tijd. Ikzelf zal 11 september ook wel zoiets hebben van: Jah..vandaag is het een jaar geleden dat het gebeurd is.

En ik denk dat wanneer je de tv die dag aanzet, je regelmatig programma's ziet waarin ze het hebben over die ene dag. Dus ik denk niet dat je het kan ontlopen ofzo.
Oud 05-09-2002, 09:28
Verwijderd
Ik vind dat de mensen die er rechtstreeks bij betrokken waren en zijn, moeten herdenken als ze dat willen. Ik zelf zie er geen heil in, net zomin als ik heil zie in herdenking van de Tweede Wereldoorlog of andere gebeurtenissen waar ik niks mee te maken heb (gehad).
Met citaat reageren
Oud 05-09-2002, 09:32
ESCO
ESCO is offline
Nee wordt Rwanda nagedacht nee dus waarvoor opeens wel 11 september wel 3,500 tegen 300.000[waarschijnlijk meer] nee dus.
In de v.s mogen ze het doen, maar we gaan echt niet in de wereld voor 11 september herdenken.
Oud 05-09-2002, 10:11
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
ESCO schreef:
Nee wordt Rwanda nagedacht nee dus waarvoor opeens wel 11 september wel 3,500 tegen 300.000[waarschijnlijk meer] nee dus.
In de v.s mogen ze het doen, maar we gaan echt niet in de wereld voor 11 september herdenken.
verplicht herdenken is net zo fout als verplicht niet herdenken. Je mag mensen dat soort dingen niet opleggen
Oud 05-09-2002, 12:23
REIE
REIE is offline
Ik voel me nou niet op de één of andere manier verbonden met de slachtoffers van 9/11, dus ik ga het niet herdenken. Maar ik vrees dat mijn school er wel op staat om 3 minuten stil te zijn, omdat er een paar Amerikanen rondlopen, maar ik vind het overbodig. Op vier mei ben ik daaraantegen wel een minuut stil om 8 uur.

REIE
Oud 06-09-2002, 13:09
waaromniet?
waaromniet? is offline
Geen haar op m'n hoofd die eraan denkt om te gaan herdenken. Ook ben ik bang dat ik mensen die het allemaal zo zielig vinden en dat wel doen hartelijk ga uitlachen.
Oud 06-09-2002, 13:12
Carpe Diem
Carpe Diem is offline
Nee, dat hoeft helemaal niet.

Als dit in Nederland zou gebreuren zou het helemaal niet zo opgeblazen worden.
Oud 06-09-2002, 14:53
Verwijderd
Laat ik het zo zeggen: als je er zin in hebt, moet je vooral 9/11 herdenken. Ik doe het niet en de tv gaat bij mij dan ook alleen maar aan van 1/2 9 tot 1/2 11 (Buffy&Charmed )
Met citaat reageren
Oud 06-09-2002, 16:47
REIE
REIE is offline
Op 1 september komen er op mijn school: Romano Prodi (EU-voorzitter) Guy Verhafstad (premier van Belgie), de premier van DK (Denemarken) en alle EU ambassadeurs + de ambassadeur van Amerika!!!! Daarnaast komen er nog een paar 100 Amerikaanse leerlingen. In deze chaos gaan we een debat voeren over EU-Amerika verhoudingen.
Ik hoop dat ze mij laten spreken maar ik ben nu al bezig zoveel mogelijk argumenten te verzamelen. Gelukkig vind ik er al veel op dit forum, dus alvast bedankt A&N-ers !

Dit vind ik wel vééééél beter dan herdenken. Amerika probeert landen (ja, heel Europa) te winnen voor een aanval op Irak, maar ze hebben absoluut geen aanleiding...

REIE
Oud 06-09-2002, 16:53
Aegishjalmur
Aegishjalmur is offline
mensen die er behoefte aan hebben herdenken het maar met elkaar,

maar net als met 4 mei ofzow, heb ik er een hekel aanals er op 10 televisiezenders tegelijk dezelfde herdenking uitgezonden wordt
Met citaat reageren
Oud 06-09-2002, 18:31
REIE
REIE is offline
Citaat:
Aegishjalmur schreef:
maar net als met 4 mei ofzow, heb ik er een hekel aanals er op 10 televisiezenders tegelijk dezelfde herdenking uitgezonden wordt
Wat is dit voor houding? Wij herdenken hier niet alleen een paar miljoen doden uit Nederland en andere landen die geleden hebben onder nazi-terreur. Dit is ook een moment om stil te staan bij een begrip als "vrijheid". Besef je dit? Ja, vast, want dankzij de vrijheid kan jij lekker iets leuks kijken op tv.

REIE

Laatst gewijzigd op 06-09-2002 om 20:01.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2002, 18:39
Verwijderd
Ik vind dat ieder dat lekker voor zich moet weten. Ik doe d'r niet aan mee.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2002, 19:48
PV
PV is offline
*snapt nut van deze topic niet*

Natuurlijk wordt zoiets herdacht.. kleinere rampen als Volendam enzo worden ook herdacht, dacht je dat dit niet herdacht zal worden.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2002, 21:48
lennert
lennert is offline
Citaat:
Joostje schreef:
of slachtoffers van aids, hongersnood, malaria, tbc, politieke onderdrukking, enz enz.
Precies, we kunnen nu wel wereldwijd die mensen van elf sept. gaan herdenken, maar misschien moeten we dan ook eens stil staan bij al die mensen die hun leven verliezen door zo'n ziekte als hierboven. Btw als de het bedrag dat de VS per jaar aan defensie uitgeeft eens aan ontwikkelingshulp zou geven, dan zouden er in die derde wereldlanden heel wat minder mensen sterven door ziektes. Dat is misschien wel wat handiger dan al die oorlogjes voeren.
Oud 07-09-2002, 01:46
dystopia
dystopia is offline
Kun je beter elke dag die mensen herdenken die sterven van de honger, ernstige ziektes, etc. Zijn er veel meer en het lijkt me vrij logisch dat zij meer lijden dan dit kleine groepje en in grotere getalen zijn. En hoe zit het met al die mensen in Afghianistan die gestorven zijn?

Citaat:
nare man schreef:
Ik vind dat de mensen die er rechtstreeks bij betrokken waren en zijn, moeten herdenken als ze dat willen. Ik zelf zie er geen heil in, net zomin als ik heil zie in herdenking van de Tweede Wereldoorlog of andere gebeurtenissen waar ik niks mee te maken heb (gehad).
Het schijnt zo te zijn dat je met de dodenherdenking niet alleen de slachtoffers van WOII herdenkt maar slachtoffers van oorlog en geweld in het algemeen. Maar goed, ik vind het iets dat niet zo in deze tijd past ivm. het geloof dat op de achtergrond is geschoven.
Oud 07-09-2002, 09:05
Gatara
Gatara is offline
De VS of mensen die er anderzijds direct mee betrokken waren, mogen het van mij herdenken.

Maar het zou hypocriet zijn als Nederland het zou gaan herdenken.... dan zouden ze het al die andere dagen per jaar ook moeten doen - gezien het aantal aanslagen en conflicten in de wereld.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2002, 09:06
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:
Geen haar op m'n hoofd die eraan denkt om te gaan herdenken. Ook ben ik bang dat ik mensen die het allemaal zo zielig vinden en dat wel doen hartelijk ga uitlachen.
Dat is niet netjes voor een forumbaas!
Met citaat reageren
Oud 07-09-2002, 10:49
Maria en Jezus
Maria en Jezus is offline
[QUOTE]dystopia schreef:
En hoe zit het met al die mensen in Afghianistan die gestorven zijn?

Ja als ik iets zou herdenken dat is het dat wel, maar nie die mensen uit het WTC, of in ieder geval ga ik niet bush bedanken dat hij zo goed de "Terroristische" landen heeft gebombardeerd, terwijl het alleen om de Olie draait
Oud 07-09-2002, 12:28
Aegishjalmur
Aegishjalmur is offline
Citaat:
REIE schreef:

Dit is ook een moment om stil te staan bij een begrip als "vrijheid". Besef je dit? Ja, vast, want dankzij de vrijheid kan jij lekker iets leuks kijken op tv.

REIE
ja ik weet dat 4 mei niet alleen voor de doden van WOII, maar voor de doden in alle oorlogen en conflicten

maar als ik daar aan wil denken, heb ik daar echt geen 4 mei voor nodig om 2 minuten stilte of 2 minuten klokkengeluid ergens op de hei of in de duinen te horen/zien

dat is nog zoiets, waarom zou er stilte moeten zijn, als je ergens aan denkt/iets herdenkt ?

Laatst gewijzigd op 07-09-2002 om 12:43.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2002, 13:32
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Gatara schreef:

Dat is niet netjes voor een forumbaas!
Wat de neuk heeft mijn persoonlijke mening met m'n forumbaas zijn te maken?
Oud 07-09-2002, 16:00
Verwijderd
Citaat:
Aegishjalmur schreef:

dat is nog zoiets, waarom zou er stilte moeten zijn, als je ergens aan denkt/iets herdenkt ?
Dat is zo ingesteld na WOII. Stilte uit respect voor de gevallenen in eerst WOII, nu in alle oorlogen. Als je 4/5 mei los zou laten, dan zou WOII en voor een groot deel ook het ontstaan van WOII niet meer worden herdacht. Misschien door een select clubje. Nu doen veel Nederlanders het uit een soort plichtsbesef en traditie, maar het wordt wel gedaan! Ik persoonlijk gebruik 4 mei niet alleen voor de herdenking van de tweede wereldoorlog en alle andere oorlogen, maar ook voor het politieke klimaat. De Dodenherdenking houdt zo ook Nederland alert voor signalen die misschien 'de tweede Hitler' aan kunnen duiden. Zo krijgt een herhaling IMHO minder kans.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2002, 16:09
Verwijderd
Citaat:
Tampert schreef:
verplicht herdenken is net zo fout als verplicht niet herdenken. Je mag mensen dat soort dingen niet opleggen
helemaal mee eens, ik vind ook dat we de VS niet kunnen verplichten WO2 te herdenken, evenals zij ons niet kunnen verplichten 11 september te herdenken.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2002, 16:11
Aegishjalmur
Aegishjalmur is offline
Citaat:
DutchECK schreef:

Dat is zo ingesteld na WOII. Stilte uit respect voor de gevallenen in eerst WOII, nu in alle oorlogen. Als je 4/5 mei los zou laten, dan zou WOII en voor een groot deel ook het ontstaan van WOII niet meer worden herdacht. Misschien door een select clubje. Nu doen veel Nederlanders het uit een soort plichtsbesef en traditie, maar het wordt wel gedaan! Ik persoonlijk gebruik 4 mei niet alleen voor de herdenking van de tweede wereldoorlog en alle andere oorlogen, maar ook voor het politieke klimaat. De Dodenherdenking houdt zo ook Nederland alert voor signalen die misschien 'de tweede Hitler' aan kunnen duiden. Zo krijgt een herhaling IMHO minder kans.
nee zo bedoel ik het niet

ik bedoel meer: waarom wordt er 1 minuut stilte in acht genomen en niet 1 minuut naar een muzieknummer bv. luisteren

enige voorbeeld dat ik nu bedenken: 'Elton John - Candle in the Wind' zou voor mij veel meer dan een minuut stilte als ik Diana's zou herdenken (niet dat ik doe)
Met citaat reageren
Oud 07-09-2002, 17:56
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
waaromniet? schreef:

Wat de neuk heeft mijn persoonlijke mening met m'n forumbaas zijn te maken?
Uitlachen is niet netjes
Met citaat reageren
Oud 08-09-2002, 02:41
maar
maar is offline
Ik denk dat scholen in Amerika het uitgebreid gaan bespreken die dag; de pledge zal vaak gezegd worden, etc. Op de high school van een vriendinnetje van me werd gevraagd of iedereen in het rood-wit-blauw wilde komen, dat soort dingen. Ze doen op die school overigens ook mee aan het "Rolling Requiem"; (school)koren van over de hele wereld gaan om 8:46 Mozart's requiem zingen, met de naam van een overledene opgespeld. Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden eigenlijk; natuurlijk mag je bekenden die zijn omgekomen herdenken, maar het doel van de herdenking op 9-11 lijkt enkel om het 'patriotism' nog wat te versterken..
Met citaat reageren
Oud 08-09-2002, 12:57
Verwijderd
Citaat:
Aegishjalmur schreef:

nee zo bedoel ik het niet

ik bedoel meer: waarom wordt er 1 minuut stilte in acht genomen en niet 1 minuut naar een muzieknummer bv. luisteren

enige voorbeeld dat ik nu bedenken: 'Elton John - Candle in the Wind' zou voor mij veel meer dan een minuut stilte als ik Diana's zou herdenken (niet dat ik doe)
Tja, traditie. Zo is het -tig jaar geleden ingesteld en niemand is nog op het idee gekomen om het te veranderen.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2002, 16:04
REIE
REIE is offline
Citaat:
Aegishjalmur schreef:

Ter concentratie. Precies waarom in protestantse kerken geen beelden staan. Je komt er om te bidden. Als er muziek op de achtergrond speelt, dan dwaal ja af naar de muziek, al is deze nog zo droevig dat je ervan gaat huilen.

REIE
Oud 08-09-2002, 18:46
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
REIE schreef:

Ter concentratie. Precies waarom in protestantse kerken geen beelden staan. Je komt er om te bidden. Als er muziek op de achtergrond speelt, dan dwaal ja af naar de muziek, al is deze nog zo droevig dat je ervan gaat huilen.

REIE
muziek kan gebeurtenis in herinnering brengen, maar is altijd interpretatie van de componist (of jou interpretatie van de interpretatie van de componist van de gebeurtenis.
Oud 09-09-2002, 16:09
Yamyam
Yamyam is offline
Nou ja, goed, elk jaar op de 11e vind ik prima, ik vind alleen wel dat t daarbij moet blijven en niet elke week een herdenking houden want dat slaat nergens op.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2002, 16:13
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Yamyam schreef:
Nou ja, goed, elk jaar op de 11e vind ik prima, ik vind alleen wel dat t daarbij moet blijven en niet elke week een herdenking houden want dat slaat nergens op.
Gaan we dan ook alle andere erge dingen herdenken?
Zo blijven we aan de gang.

En ik heb er geen zin in. Laat diegenen het maar herdenken die er DIRECT mee te maken hadden. Dat lijkt me niet verkeerd....

Hoewel ik nu al vrees voor Amerikaanse patriottische kots op televisie

(te pas en te onpas (al eens gezien wat een marketing achter die aanslagen zit? Volgens mij hebben ze meer eraan verdiend dan aan verloren (materieel gezien dan) Ziek! )
Met citaat reageren
Oud 09-09-2002, 16:15
Aegishjalmur
Aegishjalmur is offline
Citaat:
Yamyam schreef:
elkaar jaar op de 11e mijn verjaardag herdenken ? prima idee!
voor de rest -> onzin imho
Met citaat reageren
Oud 09-09-2002, 21:27
REIE
REIE is offline
Citaat:
Gatara schreef:

Hoewel ik nu al vrees voor Amerikaanse patriottische kots op televisie
CNN: "The world remembers". Praatjes, echt niet iedereen is zo begaan met dit Amerikaans dramatich drama

REIE
Oud 09-09-2002, 22:58
ZonerX
ZonerX is offline
11 September

Deze dag staat bij mij met rood gemarkeerd in mijn agenda en op me kalender.

Dan heb ik namelijk rijles.

Voor de rest kan het mij wat verrotten.
Reageren

Regels voor berichten