Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-08-2002, 12:48
NERD
NERD is offline
Onderstaande volgt een samenvatting van een verhaal van de schrijver Borges, flinke lap tekst maar zeer zeker de moeite waard:

De schrijver stelt zich voor dat hij zich in een immense bijenkorf bevindt, bestaande uit zeszijdige, geheel met boeken bedekte kamers. In het midden van iedere kamer is een put, een soort trapschacht, die zowel naar boven als naar beneden uitzicht biedt op een oneindig aantal zeszijdige kamers, allemaal vol met boeken, en ook als je een van deze kamers uitgaat kom je altijd weer in een andere verticale gallerij terecht; kortom, een nachtmerrie!

De boeken uit de bibliotheek zijn allemaal even dik, 410 pagina's, en onbegrijpelijk: hrydghbdrskh... welk boek je ook pakt, meer dan dat valt er niet te lezen. Na veel nadenken ontdekt een oude man dat de boeken niets anders zijn dan alle mogelijke combinaties van de letters in het alfabet en dat de bibliotheek bijgevolg een enorm aantal boeken moet bevatten.

Gegeven de casualiteit van de combinaties staat er af en toe in sommige boeken een afgeronde zin met een betekenis, bijvoorbeeld oh tijd jouw pyramide . Wanneer men echter in de gaten krijgt dat de Bibliotheek-Universum alle mogelijke boeken bevat, uit iemand de veronderstelling dat zich hiertussen ook het Boek der Boeken zou kunnen bevinden dat het Geheim van het Leven bewaart. Dat is het begin van een koortsachtige zoekactie: groepen mensen storten zich als krankzinnigen op de boeken, halen ze op goed geluk tevoorschijn en gooien ze, zodra ze zich realiseren dat ze onbegrijpelijk zijn weer weg. Alleen Borges verroert zich niet, hij is tevreden met de wetenschap dat het boek bestaat en eindigt met de woorden: "Moge de hemel bestaan, al is mijn plaats de hel. Laat men mij verachten en vernietigen, maar laat op een bepaald moment Uw enorme Bibliotheek zich rechtvaardigen in een wezen."

Leermoment: ook al gaan we ervan uit dat het onmogelijk is de waarheid te kennen, kunnen we ons afvragen: is het belangrijker dat ze bestaat of dat men erin slaagt haar te kennen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-08-2002, 15:32
Tio
Tio is offline
Als verschillende mensen verschillende waarheden hebben zou het soms handig zijn om te weten welke wel en niet waar zijn. Daarom hoeven wij misschien de enige echte waarheid niet te kennen, maar kunnen wij die toch blijven zoeken in een poging uit te vinden welke waarheden vals zijn.
Ervan uitgaand dat er zoiets is als "De Waarheid" (in de grote (en met hoofdletters) zin van het woord)
Oud 20-08-2002, 18:30
RenT
RenT is offline
Als ik het terugvertaal naar het alledaags leven is het beter de waarheid te kennen dan dat deze bestaat.
Vergelijk het met een rechtbank: Een misdader heeft een delict gepleegd, dat ís te waarheid. Toch is het belangrijker dat de rechter daarvan overtuigd heeft dan dat hij het gedaan is, anders gaat hij alsnog vrij-uit.

Dus waarheid zonder dat iemand deze kent... dan kan hij net zo goed niet bestaan/onwaar zijn? Of ben ik nu te platvoers
Oud 20-08-2002, 19:28
Verwijderd
Hoe kan die waarheid níet bestaan?
Met citaat reageren
Oud 20-08-2002, 19:32
Tio
Tio is offline
De "Waarheid" is feitelijk niets meer dan een woord. Het tegenovergestelde van Onwaarheid. Als niemand meer zou liegen en we zouden alles weten bestond de waarheid eenvoudig niet. De waarheid is ook nog eens subjectief en voor meerdere uitleg vatbaar.
Citaat:
Dus waarheid zonder dat iemand deze kent... dan kan hij net zo goed niet bestaan/onwaar zijn? Of ben ik nu te platvoers
Dan er dus ook niemand meer achter komen
Oud 20-08-2002, 19:35
Verwijderd
Citaat:
Tio schreef:
Als niemand meer zou liegen en we zouden alles weten bestond de waarheid eenvoudig niet.
Is dit een vergissing?
Waarom bestaat de waarheid niet als je hem kent?
Met citaat reageren
Oud 20-08-2002, 20:45
Onorthodox
Onorthodox is offline
Een leugen die gelooft wordt is de waarheid, en geen leugen.
Oud 21-08-2002, 13:38
Tio
Tio is offline
Citaat:
Waarom bestaat de waarheid niet als je hem kent?
Als er niets anders zou zijn dan de waarheid, zouden we het geen waarheid hoeven te noemen, dan was het er gewoon. Nu gebruiken we het woord "waarheid" om aan te duiden dat iets geen onwaarheid is. Als er geen onwaarheden meer zouden zijn, is het woord waarheid dus overbodig.
Oud 21-08-2002, 14:30
Onorthodox
Onorthodox is offline
Citaat:
Tio schreef:

Als er niets anders zou zijn dan de waarheid, zouden we het geen waarheid hoeven te noemen, dan was het er gewoon. Nu gebruiken we het woord "waarheid" om aan te duiden dat iets geen onwaarheid is. Als er geen onwaarheden meer zouden zijn, is het woord waarheid dus overbodig.
En wat als je de leugen/onwaarheid aanziet voor de waarheid?
Oud 22-08-2002, 10:10
NERD
NERD is offline
Tuurlijk bestaat de Waarheid. Want als ze niet zou bestaan, bestond op zijn minst het feit dat ze niet bestaat...
Met citaat reageren
Oud 22-08-2002, 19:05
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Tio schreef:

Dat iets een naam heeft, betekent niet dat het kan ophouden te bestaan. Dat je iets niet kent, betekent niet dat het niet bestaat. Als er dus geen onwaarheden zouden bestaan, en wij het verschil tussen waarheid en onwaarheid niet zouden begrijpen, zou er nog steeds een 'waarheid' zijn.

De Bibliotheek van Babel is leuk BTW. Het lijkt allemaal heel bevatbaar, totdat je na gaat denken over het aantal boeken dat daarin te vinden is, nl. 25^(410*40*80) = 25^1312000.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2002, 19:10
Tio
Tio is offline
Ik bedoel niet het niet kennen van waarheid. Wat ik bedoel te zeggen is dat als er alleen maar waarheid was, niets anders. Dat het dan geen waarheid meer zou zijn.
Als het alleen maar licht was zou het donker niet bestaan. Maar licht is het tegenovergestelde van donker, dus zou licht ook niet meer bestaan. Het zou weer iets anders zijn. Trouwens, ik zie "Waarheid" met een hoofdletter liever als "Antwoord" oid.
Oud 22-08-2002, 23:32
RenT
RenT is offline
Citaat:
Chimera schreef:
De Bibliotheek van Babel is leuk BTW. Het lijkt allemaal heel bevatbaar, totdat je na gaat denken over het aantal boeken dat daarin te vinden is, nl. 25^(410*40*80) = 25^1312000.
Kewl. Ik denk dat ik een grotere boekenkast ga kopen

Citaat:
Tio schreef:
(...)Wat ik bedoel te zeggen is dat als er alleen maar waarheid was, niets anders. Dat het dan geen waarheid meer zou zijn.
Omdat er alleen maar waarheid is, is er geen waarheid meer. "Omdat alles groen is, bestaat de kleur groen niet meer

Citaat:
Tio schreef:
(...)Trouwens, ik zie "Waarheid" met een hoofdletter liever als "Antwoord" oid. ]
Lijkt me nog wel een redelijk verschil .
Maar dan nog: als je in jou optiek alle antwoorden kent, zijn er toch nog wel vragen? Het enige verschil is dat deze beantwoord kunnen worden, maar dan kunnen ze nog wel gesteld worden?
Reageren

Regels voor berichten