Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-06-2016, 15:23
Raisa
Raisa is offline
Hallo,

Op school loop ik er soms tegenaan dat er weinig begeleiding is op het gebied van studiekeuze. Wij krijgen één keer per week een uurtje met ons mentor om ons te helpen bij het kiezen van een studie. Daarnaast hebben wij de mogelijkheid om een gesprek in te plannen met de decaan (als je echt niet weet wat je wilt..)

Maar ik ervaar dit soms alsof er weinig aandacht is over dit onderwerp. En vroeg me af hoe ze hiermee omgaan op andere middelbare scholen?

Op dit moment heb ik zelf gekozen voor de studie Chemie, omdat ik hier goede cijfers voor gehaald heb. Maar begin nu al wel te twijfelen of dit echt bij mij past. En soms baal ik er wel van hoe de begeleiding op school is geweest. Hebben jullie misschien nog tips over hoe er bij jullie op school hiermee is omgegaan. Wellicht kan ik die uittesten.

Bedankt voor je reactie.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-06-2016, 22:05
hondenfreak
hondenfreak is offline
In Nederland is hier VEEL meer begeleiding rond. In België krijg je in het 2e even iemand langs van het CLB en die geeft uitleg wat je kan doen an de hand van een power point gedurende 15min.
Dat was dan ook het enigste
Met citaat reageren
Oud 19-06-2016, 09:33
Pluis
Pluis is offline
Ik vind een uur per week vrij veel! Misschien is het handig wat je concreet zou willen als extra hulp? Als je een persoonlijk advies wil of een bepaalde studie bij je past kun je best die afspraak maken. Dat het alleen is voor mensen die absoluut niet weten wat ze willen geloof ik namelijk niet. Volgens mij is het ook voor twijfelaars.

En wat doe je zelf om erachter te komen of de studie die je wil geschikt is? Ben je al naar een open dag geweest, of meeloop dagen?
Oud 19-06-2016, 10:10
Axel11
Axel11 is offline
Een uur per week gewijd aan studiekeuze vind ik ook vrij veel. Vraag is natuurlijk wel of deze (vorm van) begeleiding effectief is. Maar je kunt ook altijd een afspraak maken met je decaan, dus als je twijfelt zou ik dat gewoon doen.

Uiteindelijk zul je zelf open dagen moeten bezoeken en vooral meeloopdagen/proefstudeerdagen van de studies die je mogelijk wat lijken. Dat kan moeilijk op je school gebeuren en zul je toch echt zelf moeten regelen
Met citaat reageren
Oud 20-06-2016, 21:34
Positive mind
Positive mind is offline
Bij mijn middelbare school werd er vrijwel geen aandacht aan gegeven. Ik weet niet of ik hier een verband tussen mag trekken, maar ik ben een vd 8 mensen uit mijn klas die gestopt is met de opleiding (uit een klas met 20 geslaagden)
Met citaat reageren
Oud 21-06-2016, 08:15
Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Bij mijn middelbare school werd er vrijwel geen aandacht aan gegeven. Ik weet niet of ik hier een verband tussen mag trekken, maar ik ben een vd 8 mensen uit mijn klas die gestopt is met de opleiding (uit een klas met 20 geslaagden)
School moet via mentor of decaan zorgen voor advies wanneer je vragen hebt, maar je hebt natuurlijk ook eigen verantwoordelijkheid. Open dagen bezoeken, meelopen, proefstuderen, dat zijn hele nuttige activiteiten die je toch echt zelf moet doen.
Wij hadden af en toe verplichte uurtjes waarin je zelf testjes kon invullen, maar met een brede interesse komt daar niet geen kant en klaar advies uit. Dat soort "begeleiding" vanuit school vond ik dan ook flinke tijdverspilling. Van presentaties, Open dagen, en gesprekken met studenten heb ik wel veel opgestoken.
Oud 21-06-2016, 18:52
Raisa
Raisa is offline
Citaat:
Ik vind een uur per week vrij veel! Misschien is het handig wat je concreet zou willen als extra hulp? Als je een persoonlijk advies wil of een bepaalde studie bij je past kun je best die afspraak maken. Dat het alleen is voor mensen die absoluut niet weten wat ze willen geloof ik namelijk niet. Volgens mij is het ook voor twijfelaars.

En wat doe je zelf om erachter te komen of de studie die je wil geschikt is? Ben je al naar een open dag geweest, of meeloop dagen?
Beste forumbaas,

Bedankt voor uw reactie. Ik ben naar een aantal open dagen geweest. Alleen werd het mij niet echt duidelijk wat studie dan in hield. In ieder geval dat je dan op het lab aan de slag ging en onderzoek gaat verrichten. Ik heb geen proefstudeerdag gedaan en dat is misschien nog een idee. Als dat nog kan. Maar denk inderdaad dat ik nog te veel twijfel over verschillende studies. En ja hoe weet je nu precies of iets bij je past als je inderdaad een breda interesse heb. Misschien is die afspraak bij de decaan niet zo een gek idee voor mij.

Bedankt voor jullie reactie.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2016, 19:20
Elin3
Elin3 is offline
Je kunt natuurlijk niet klagen over onvoldoende begeleiding, als je nog niet van alle begeleiding gebruik hebt gemaakt Hup, naar de decaan jij!
Oud 27-06-2016, 22:15
Positive mind
Positive mind is offline
Citaat:
School moet via mentor of decaan zorgen voor advies wanneer je vragen hebt, maar je hebt natuurlijk ook eigen verantwoordelijkheid. Open dagen bezoeken, meelopen, proefstuderen, dat zijn hele nuttige activiteiten die je toch echt zelf moet doen.
Ja dat is waar natuurlijk! Dat heb ik idd ook wel gedaan maar dat heeft bij mij helaas toch niet geholpen.

Mijn advies is om bij elke studie die echt interessant vindt goed uit te zoeken welke basnmogelijkheden daarin zijn en wat de studie inhoud.
Verdiep je voordat je naar een opendag gaat alvast in de opleiding zodat je eventuele vragen ook tijdens de opendag kan stellen.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2016, 18:03
Raisa
Raisa is offline
Ja dat is op zich ook geen verkeerd idee @positive minds. De baan mogelijkheden bekijken. Dan kan je wel goed achter halen of iets bij je past. En ik moet zelf soms ook wel toegeven dat decanen het wel erg druk hebben met alle leerlingen die een studiekeuze moeten maken. Ik denk ook niet dat ze voor iedereen de tijd hebben om goed te achter halen wat nou de juiste opleiding is.

Mijn gesprek bij de decaan ging op zich wel goed. Was wel fijn om in gesprek te gaan over soms toch best een belangrijke beslissing. Ze vond dat ik toch wat meer onderzoek moest gaan doen over de studie. En dacht dat een proefstudeer dag mij een veel beter beeld zou kunnen geven, dan alleen een open dag. Vonden jullie een proefstudeer dag ook veel beter dan een open dag?

Ik heb zelf altijd het idee bij een open dag dat ze alles mooier maken dan dat het werkelijk is.

In ieder geval een fijne lange vakantie!
Met citaat reageren
Oud 28-06-2016, 18:19
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
En dacht dat een proefstudeer dag mij een veel beter beeld zou kunnen geven, dan alleen een open dag. Vonden jullie een proefstudeer dag ook veel beter dan een open dag?
Ja, in principe wel, maar dat heb ik hierboven al gezegd
Met citaat reageren
Oud 28-06-2016, 19:36
Elin3
Elin3 is offline
Ga zowel naar de open dag, als proefstuderen als meelopen! Een activiteit geeft nooit een compleet beeld.
Oud 29-06-2016, 16:50
Positive mind
Positive mind is offline
Citaat:
Ik heb zelf altijd het idee bij een open dag dat ze alles mooier maken dan dat het werkelijk is
Ja dat is ook zo. Op een opendag wordt vaak alleen het positieve verteld en zijn ze er over het algemeen op uit om je naar binnen te lokken. Open dagen zijn wel nuttig mits je een beetje relativeert en daarnaast ook realistisch kijkt naar de nadelen en valkuilen vd studie. Een proefstudeerdag of meeloopdag kan daar soms wel bij helpen.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2016, 20:44
zomaar een naam
zomaar een naam is offline
Wees blij dat ge nog een uur krijgt bij mij was het vanalles beloven dat we praktijk krijgen en dan toen het jaar begon zeiden ze, dit is een theorie richting geen praktijk
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten