Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Onzin
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-03-2019, 18:12
Haller
Haller is offline
Zondagnacht 2:00
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-03-2019, 18:20
Verwijderd
Vanmiddag al gedaan.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2019, 18:25
Haller
Haller is offline
Citaat:
Vanmiddag al gedaan.
makkelijk
Met citaat reageren
Oud 29-03-2019, 18:44
Verwijderd
Yep, dan heb je een heel weekend om je aan te passen aan de nieuwe tijd.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2019, 19:28
Destruct!
Destruct! is offline
jah
Met citaat reageren
Oud 29-03-2019, 20:00
Verwijderd
Dat we maar rap stoppen met die DST-onzin en permanent wintertijd gaan hanteren. Maar goed, het zal wel weer neerkomen op een referendum waar zomertijd gekozen wordt 'want dat klinkt zo warm en vrolijk'.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2019, 20:04
Positive mind
Positive mind is offline
Eens! Altijd weer van slag als de klok verzet is
Met citaat reageren
Oud 29-03-2019, 20:08
Destruct!
Destruct! is offline
Citaat:
Dat we maar rap stoppen met die DST-onzin en permanent wintertijd gaan hanteren. Maar goed, het zal wel weer neerkomen op een referendum waar zomertijd gekozen wordt 'want dat klinkt zo warm en vrolijk'.
Inderdaad
Met citaat reageren
Oud 30-03-2019, 10:07
Verwijderd
Citaat:
Permanent zomertijd bedoelt u. Ik hoef in de zomer geen schemer om 2:30 en ik wil graag lang buiten zitten.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2019, 10:17
Verwijderd
Fuck die shit, als je al die Lubach-slaafjes moet geloven dan gaan we er nog een uur bijdoen en dan is het keurig om 21:00 pikdonker in de zomer en gaat om 1:30 de zon weer op
Jullie kunnen collectief m'n zweterige balzak kussen.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2019, 10:20
Loezzel
Loezzel is offline
Citaat:
Permanent zomertijd bedoelt u. Ik hoef in de zomer geen schemer om 2:30 en ik wil graag lang buiten zitten.
En in de winter pas tegen 10.00u daglicht? No Thank you!
Oud 30-03-2019, 10:25
Verwijderd
Citaat:
En in de winter pas tegen 10.00u daglicht? No Thank you!
Yep, lekker nog licht als je naar huis fietst
Met citaat reageren
Oud 30-03-2019, 10:26
Haller
Haller is offline
Ik ben voorstander van de zomertijd. Ik heb er een hekel aan als het in de winter al om half 5 donker is
Met citaat reageren
Oud 30-03-2019, 10:27
Verwijderd
En die zes weken rond kerst dat het sowieso dramatisch is, maak je in geen enkele configuratie beter.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2019, 10:43
Destruct!
Destruct! is offline
Ik ga mijn biologische klok verzetten.

Moderne problemen hebben moderne oplossingen nodig.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2019, 14:02
Verwijderd
Citaat:
Nee, dat bedoel ik niet.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2019, 14:06
Verwijderd
Citaat:
Fuck die shit, als je al die Lubach-slaafjes moet geloven dan gaan we er nog een uur bijdoen en dan is het keurig om 21:00 pikdonker in de zomer en gaat om 1:30 de zon weer op
Jullie kunnen collectief m'n zweterige balzak kussen.
Euh, "Lubach"-slaafjes? Dit is geen debat vriend, net zoals "climate change" geen debat is. Wees dan tenminste consequent technocraat, de tering.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2019, 14:26
cartman666
cartman666 is offline
Probleem is dat mensen hun dag niet centreren op 12:00 's middags. Dan kan je gaan roepen dat we naar wintertijd moeten "want tijdzone" en "we moeten daglicht maximaliseren" maar dat is onzin. Het zou kloppen als iedereen rond 4:00 a 5:00 op staat en rond 19:00 a 20:00 naar bed gaat. Werken van 7:00 tot 15:00. Avondeten rond 17:30. Dan ben ik voor de wintertijd, of zelfs GMT +0.

De juiste tijdzone hangt af van waar het midden van de dag ligt. De meesten zijn van 7:00 tot 23:00 ongeveer op, dus het midden van de dag ligt op 15:00, dan moet de zon op haar hoogste punt zijn. Dus dan gaat zomertijd nog niet ver genoeg.

Het lijkt er meer op dat we proberen te zorgen dat er altijd voor 9:00 zonsopkomst is. Daarvoor kan je wintertijd aanhouden.
https://wetenschap.infonu.nl/natuurv...n-grafiek.html

Laatst gewijzigd op 30-03-2019 om 14:35.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2019, 14:43
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Dat zou betekenen op 21 juni: Zonsondergang rond 20:00, Zonsopkomst rond 03:30

Dat is dus alleen handig als iedereen rond 20:00 naar bed gaat en weer rond 04:00 opstaat.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2019, 15:35
zoef de haas
zoef de haas is offline
Ik ben voor zomertijd want anders is het hier in Denemarken in de zomer al om 2 uur weer licht aan het worden. Ik vind vroeg licht heerlijk, maar dat gaat me echt te ver.
Oud 30-03-2019, 15:38
zoef de haas
zoef de haas is offline
Overigens hoorde ik laatst ergens dat we eigenlijk dezelfde tijdzone als de Britten zouden moeten hebben maar dat de Duitsers in 1940 iets hebben gedaan met een extra 40 minuten en zomertijd ofzo. Daarom zitten jullie al in de verkeerde tijdzone en zou de zomertijd veel te veel afwijken van de innerlijke klok. Dus Nederland zou het beste altijd de wintertijd kunnen aanhouden.
Oud 30-03-2019, 16:19
Korreltjezout
Korreltjezout is offline
Ik vind het prima zoals het is eigenlijk
Oud 30-03-2019, 17:07
Verwijderd
Citaat:
Overigens hoorde ik laatst ergens dat we eigenlijk dezelfde tijdzone als de Britten zouden moeten hebben maar dat de Duitsers in 1940 iets hebben gedaan met een extra 40 minuten en zomertijd ofzo. Daarom zitten jullie al in de verkeerde tijdzone en zou de zomertijd veel te veel afwijken van de innerlijke klok. Dus Nederland zou het beste altijd de wintertijd kunnen aanhouden.
Exact dit en dit is eveneens het enige juiste om te doen qua volksgezondheid. De rest heeft het gewoon fout.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2019, 17:32
Verwijderd
Citaat:
Euh, "Lubach"-slaafjes? Dit is geen debat vriend, net zoals "climate change" geen debat is. Wees dan tenminste consequent technocraat, de tering.
Jawel, hier is wel debat over. Er is geen gouden standaard die voor een meerderheid werkt.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2019, 21:19
Verwijderd
De wintertijd is niet eens de normale tijd, stelletje apen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-03-2019, 21:20
Destruct!
Destruct! is offline
Dan GMT+00:20
Met citaat reageren
Oud 30-03-2019, 21:25
Verwijderd
En het gaat trouwens ook niet om welke tijd het beste is meen ik me te herinneren maar het gaat om de klap op de biologische klok die het verzetten geeft. Daarom; niet meer verzetten maar gewoon zomertijd aanhouden. Probleem opgelost.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2019, 21:48
cartman666
cartman666 is offline
Tijd is een illusie.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2019, 21:54
Verwijderd
Citaat:
Tijd is een illusie.
Het is helemaal niet relevant of tijd een illusie is, tijd is een meetbaar iets binnen die illusie dus reëel.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2019, 21:55
cartman666
cartman666 is offline
Ik meen me te herinneren dat het ook ging om licht in de ochtend omdat mensen van zonlicht wakker worden. Dankzij gordijnen is duisternis voor het slapen gaan minder belangrijk.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2019, 22:00
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Het is helemaal niet relevant of tijd een illusie is, tijd is een meetbaar iets binnen die illusie dus reëel.
Niet relevant inderdaad, en niet eens waar ook, je kan tijd gewoon meten. De grootheid is even reëel als energie, plaats of impuls. (had niet gedacht dat je er serieus op in zou gaan)

Maar ons systeem rondom tijd is natuurlijk verzonnen. Het enige dat er maandag anders is, is dat creche, basisschool en werk van mij verwachten dat ik alles een uur eerder doe. Dat kunnen ze in theorie ook zonder aan de klok te draaien.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2019, 22:10
Verwijderd
Ons systeem rondom alles is verzonnen. Soms heeft het een basis, soms niet.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2019, 22:37
zoef de haas
zoef de haas is offline
Citaat:
En het gaat trouwens ook niet om welke tijd het beste is meen ik me te herinneren maar het gaat om de klap op de biologische klok die het verzetten geeft. Daarom; niet meer verzetten maar gewoon zomertijd aanhouden. Probleem opgelost.
Ja nee zo werkt t niet Truus. Het gaat om wat er biologisch t best is. En dat is de wintertijd. Klaar.
Oud 30-03-2019, 22:53
Verwijderd
Citaat:
Ja nee zo werkt t niet Truus. Het gaat om wat er biologisch t best is. En dat is de wintertijd. Klaar.
Daar kan ik weinig concreets over vinden. Tot nu toe gaat het om de ritmeverandering wat ik lees.

Maar eigenlijk ook een non argument zolang half Nederland minimaal een keer per jaar naar een andere tijdzone op vakantie gaat natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2019, 23:21
zoef de haas
zoef de haas is offline
Ja maar dat zouden we ecologisch voetafdruk technisch ook niet moeten doen en t verneukt de aarde vooralsnog. Ik zal morgen als ik minder dronken ben het betreffende artikel er even bij zoeken.
Oud 30-03-2019, 23:57
Verwijderd
Dat is natuurlijk zo, maar ik compenseer alle CO2 op m'n vluchten tegenwoordig en als de uitnodiger dat weigert, kom ik niet
Met citaat reageren
Oud 31-03-2019, 00:11
Verwijderd
Citaat:
Jawel, hier is wel debat over. Er is geen gouden standaard die voor een meerderheid werkt.
Er zijn veel meer onderzoeken die een direct verband aantonen tussen (winter)depressie en permanente zomertijd. Schei uit met die onzin. O.a. chronobiologen van de RUG geven in niet mis te verstande bewoording aan dat permanente zomertijd voor Nederland domweg absurd is en schadelijk voor de volksgezondheid.

Je praat poep ouwe.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2019, 00:20
Verwijderd
Citaat:
Er zijn veel meer onderzoeken die een direct verband aantonen tussen (winter)depressie en permanente zomertijd.
Oh jah? Hoe dan? Wanneer hebben we geen wintertijd gehad en hebben ze dit goed kunnen onderzoeken? Of was dit in Arizona? Rusland? Saskatchewan? Die drie jaar in het VK in de jaren '60/'70? :')

Citaat:
Schei uit met die onzin. O.a. chronobiologen van de RUG geven in niet mis te verstande bewoording aan dat permanente zomertijd voor Nederland domweg absurd is en schadelijk voor de volksgezondheid.

Je praat poep ouwe.
Kom maar op met die studies dan.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2019, 00:24
Verwijderd
Het is ook echt niet alleen een biologisch verhaal natuurlijk:
In 1995 the Insurance Institute for Highway Safety estimated a reduction of 1.2%, including a 5% reduction in crashes fatal to pedestrians.[111] Others have found similar reductions.[112] Single/Double Summer Time (SDST), a variant where clocks are one hour ahead of the sun in winter and two in summer, has been projected to reduce traffic fatalities by 3% to 4% in the UK, compared to ordinary DST.[113] However, accidents do increase by as much as 11% during the two weeks that follow the end of British Summer Time.[114]

Ik vermoed dat dat in één keer ruimschoots de doden compenseert die er door biologische oorzaken vallen.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2019, 00:24
Verwijderd
DST likely reduces some kinds of crime, such as robbery and sexual assault, as fewer potential victims are outdoors after dusk.[121][88] Artificial outdoor lighting has a marginal and sometimes even contradictory influence on crime and fear of crime.[122]
Met citaat reageren
Oud 31-03-2019, 00:25
Verwijderd
Er is ook wel een nadeel: A 2017 study in the American Economic Journal: Applied Economics estimated that "the transition into DST caused over 30 deaths at a social cost of $275 million annually," primarily by increasing sleep deprivation.[125]

Maar dat zijn er 30.... Hoeveel minder doden is 5% van alle dodelijke verkeersslachtoffers die te voet waren? Ik kan het opzoeken maar ik wil best een gokje wagen dat het in het voordeel van DST uitpakt...
Met citaat reageren
Oud 31-03-2019, 00:28
Verwijderd
Godverdomme, ik lees nu overal dat er keihard geen concensus is over wat de biologische effecten zijn van permanente DST en het lijkt echt 50/50 te zijn.

Een voorbeeld: Clock shifts were found to increase the risk of heart attack by 10 percent,[76] and to disrupt sleep and reduce its efficiency.[7] Effects on seasonal adaptation of the circadian rhythm can be severe and last for weeks.[132] A 2008 study found that although male suicide rates rise in the weeks after the spring transition, the relationship weakened greatly after adjusting for season.[133] A 2008 Swedish study found that heart attacks were significantly more common the first three weekdays after the spring transition, and significantly less common the first weekday after the autumn transition.[134] A 2013 review found little evidence that people slept more on the night after the fall DST shift, even though it is often described as allowing people to sleep for an hour longer than normal. The same review stated that the lost hour of sleep resulting from the spring shift appears to result in sleep loss for at least a week afterward.[135] In 2015, two psychologists recommended that DST be abolished, citing its disruptive effects on sleep as one reason for this recommendation.[136]
Met citaat reageren
Oud 31-03-2019, 00:28
Verwijderd
Volgens mij is het antwoord nog steeds: Science isn't out on it, period.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2019, 09:53
Verwijderd
Citaat:
Het is ook echt niet alleen een biologisch verhaal natuurlijk:
In 1995 the Insurance Institute for Highway Safety estimated a reduction of 1.2%, including a 5% reduction in crashes fatal to pedestrians.[111] Others have found similar reductions.[112] Single/Double Summer Time (SDST), a variant where clocks are one hour ahead of the sun in winter and two in summer, has been projected to reduce traffic fatalities by 3% to 4% in the UK, compared to ordinary DST.[113] However, accidents do increase by as much as 11% during the two weeks that follow the end of British Summer Time.[114]

Ik vermoed dat dat in één keer ruimschoots de doden compenseert die er door biologische oorzaken vallen.
Verkeersveiligheid lijkt mij een veel beter te managen variabele dan sociaalmaatschappelijk ritme, daar komt bij, kwaliteit van leven is een factor die je hier zeker niet tegen weg mag strepen. Slechte redenering als je 't mij vraagt.

Citaat:
Oh jah? Hoe dan? Wanneer hebben we geen wintertijd gehad en hebben ze dit goed kunnen onderzoeken? Of was dit in Arizona? Rusland? Saskatchewan? Die drie jaar in het VK in de jaren '60/'70? :') Kom maar op met die studies dan.
Correct. https://www.timeanddate.com/news/tim...mmer-time.html

Citaat:
Godverdomme, ik lees nu overal dat er keihard geen concensus is over wat de biologische effecten zijn van permanente DST en het lijkt echt 50/50 te zijn.

Een voorbeeld: Clock shifts were found to increase the risk of heart attack by 10 percent,[76] and to disrupt sleep and reduce its efficiency.[7] Effects on seasonal adaptation of the circadian rhythm can be severe and last for weeks.[132] A 2008 study found that although male suicide rates rise in the weeks after the spring transition, the relationship weakened greatly after adjusting for season.[133] A 2008 Swedish study found that heart attacks were significantly more common the first three weekdays after the spring transition, and significantly less common the first weekday after the autumn transition.[134] A 2013 review found little evidence that people slept more on the night after the fall DST shift, even though it is often described as allowing people to sleep for an hour longer than normal. The same review stated that the lost hour of sleep resulting from the spring shift appears to result in sleep loss for at least a week afterward.[135] In 2015, two psychologists recommended that DST be abolished, citing its disruptive effects on sleep as one reason for this recommendation.[136]
Dit beschrijft alleen de kloktransitie, zegt niets over gevolgen van permanente zomertijd of zie ik nou iets over het hoofd?

Maar nu even serieus, hoort Nederland nou bij +1 of toch meer bij de 0..? Groen of oranje, als je de verticale belijning hanteert? Hetzelfde geldt voor Frankrijk, Spanje, en Marokko, obviously.

Hier zoals het hóórt:

Ga weg met je permanente zomertijd.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2019, 09:58
Verwijderd
Citaat:
Volgens mij is het antwoord nog steeds: Science isn't out on it, period.
Maar Tuna wel, dus ja. Daar gaat je argument, pik.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2019, 10:09
Verwijderd
Citaat:
Maar Tuna wel, dus ja. Daar gaat je argument, pik.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2019, 10:11
Verwijderd
Slecht grapje, sorry
Met citaat reageren
Oud 01-04-2019, 10:25
JaapieEleven
JaapieEleven is offline
Ik hoor hier van mn buurvrouw dat we bij Engeland horen te zitten, maar we zitten bij Duitsland. Anders heeft Duitsland 2 verschillende tijdzones
Oud 01-04-2019, 10:37
Verwijderd
Wat?
Met citaat reageren
Oud 01-04-2019, 10:45
Verwijderd
Citaat:
Verkeersveiligheid lijkt mij een veel beter te managen variabele dan sociaalmaatschappelijk ritme, daar komt bij, kwaliteit van leven is een factor die je hier zeker niet tegen weg mag strepen. Slechte redenering als je 't mij vraagt.
Als verkeersveiligheid zo eenvoudig te managen was dan waren er niet enkele tienduizenden incidenten per jaar.

Echt te lang geleden om er nu nog iets mee te kunnen, de wereld is veranderd. Laat ze maar eens een grootschalig onderzoek doen.

Citaat:
Dit beschrijft alleen de kloktransitie, zegt niets over gevolgen van permanente zomertijd of zie ik nou iets over het hoofd?
Precies! Dat roep ik dus al de hele tijd, dat het biologische effect verwaarloosbaar is als je compenseert voor de transitie, of heb je nooit gehoord van de principes uitslapen en dat je wekker de ene dag een uur vroeger gaat dan de andere?

Citaat:
Maar nu even serieus, hoort Nederland nou bij +1 of toch meer bij de 0..? Groen of oranje, als je de verticale belijning hanteert? Hetzelfde geldt voor Frankrijk, Spanje, en Marokko, obviously.
Ik ben serieus en ik weet heel erg goed bij welke tijdzone NL zou moeten horen maar het is natuurlijk een praktische onmogelijkheid om ons van Duitsland te isoleren op deze manier.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten