Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-08-2002, 19:22
TMLWKY
TMLWKY is offline
Dit gaat dus niet over mij maar over een goede vriend van mij.

Hij heeft nogal wat moeite met zijn leven enzo, aantal kutdingen gebeurd (gedumpt, geobsedeerd, weet ik veel wat allemaal) en nu snijdt ie... Hij zegt dat hij niet weet hoe hij zichzelf tegen moet houden...

Hoe kan ik hem helpen? En hebben jullie advies voor hem?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-08-2002, 19:25
Gael
Gael is offline
Ehm, er zijn hier een hoop mensen die het ook doen.

Misschien kun je hem overhalen hulp te zoeken, maar ik zelf zou dat niet doen. Daarom is het misschien beter voor hem als hij mensen vindt die hetzelfde hebben, misschien komt hij er dan achter dat hij het niet hoeft te doen. Misschien vindt hij op de juiste manier steun.

Ik hoop dat je snel wat vind, als je hem wil helpen ben je wel een goede vriend
Met citaat reageren
Oud 24-08-2002, 19:30
Darknezzz
Darknezzz is offline
Hoi, Mm,
Er zijn meerdere oorzaken van het snijden. Allereerst het uiten van pijn, fysiek omdat je het mentaal niet kwijt kan. Je snijdt jezelf en voelt de pijn, die al zolang vast zit.

-Dit is echter relatief. Het is van korte duur en daarmee ook een reden tot herhaling. De oplossing zit hem hier dan ook in het aanpakken van de mentale pijn, zodat je aan de fysieke geen behoefte meer hebt.

Dan is er het zien van bloed, en het voelen van pijn, in de zin van voelen dat je leeft. Het is een levenssymbool, het rode bloed, het warme bloed, het voelen van je lichaam, en dat is het altijd al geweest, ook in de geschiedenis.

-Hierbij komt ooit het besef dat het het leven niet verder brengt. Voelen dat je leeft zal op andere manieren duidelijk moeten worden.

----Vraagjes: Geef je veel om het visuele aspect? Kijk je naar de wond? Hoe het bloed eruit stroomt? Proef je het zelf? Drink je het?--------

Het in jezelf snijden kan ook een moment rust zijn. Het concentreren op hoe JOUW bloed uit je lichaam komt. Daar geconcentreerd naar kijken, weten dat je er bent.

Een belangrijk punt dat je in mijn ogen even in acht moet nemen is dat hoe dieper en vaker je snijdt, des te verder zullen je aderen wegtrekken. Ze zijn hier niet voor bedoeld en zullen dan ook steeds verder tussen het vlees trekken, met tot gevolg geen bloed meer te zullen zien bij het snijden of enkel bij een diepe snijwond, waarbij je weer het gevaar loopt een belangrijke ader te raken. Je mag me altijd mailen als je vragen hebt en dergelijke,
Liefs en Bb,
Darknezzz
Oud 24-08-2002, 19:46
rare kwast
rare kwast is offline
misschien inderdaad over halen om hulp te zoeken maar persoonlijk weet ik dat je beter goede vrienden in de buurt kan hebben die betekenen vaak veel meer en er achter komen waarom hij snijdt en voorla wanneer hij de verleiding niet kan weer staan........
Oud 24-08-2002, 20:13
Verwijderd
er zyn mensen, maatschappelyk werkers en die zullen proberen te helpe..
uit myn ervaring vind ik dat het reuze meevalt..
ze woude maar 1 ding en dat is het aan mn ouders vertelle.. maar dat wou ik niet.. nooit van mn leven
myn vriendinnen wissen het, en hun ouders ook, en zelfs een paar lerare van sgool
uit eindelyk heeft 1 van hun ouders het aan myn ouders vertelt..
en die dag was egt heeel myn leven ingestort..
maar nu heb ik alle steun van mn ouders en gaat het al beter..

ik zou zorge dat je voldoende steun aan je vriend geeft..
en zonodig zorg je dat hy iemand heeft waar hy mee kan prate..
Met citaat reageren
Oud 25-08-2002, 08:12
black crow king
black crow king is offline
Citaat:
Gael schreef:
1) Ehm, er zijn hier een hoop mensen die het ook doen.

2) Misschien kun je hem overhalen hulp te zoeken, maar ik zelf zou dat niet doen. Daarom is het misschien beter voor hem als hij mensen vindt die hetzelfde hebben, misschien komt hij er dan achter dat hij het niet hoeft te doen. Misschien vindt hij op de juiste manier steun.

Ik hoop dat je snel wat vind, als je hem wil helpen ben je wel een goede vriend
1) Zou het een troost zijn, dat anderen het ook doen?
Mij lijkt niet dat je het dan ineens minder, tot niet, gaat doen. Ik denk dat je eerder steun kan vinden bij mensen die het niet (meer) doen. Zodat je weet hoe zij met hun problemen omgaan, en jij het (goede) voorbeeld na kan doen.
Maar dat is mijn mening...

2) Waarom zoek je zelf geen hulp?
Omdat je denkt dat hij/zij je toch niet helpen kan ermee? Of ben je bang dat hij/zij meer van je/je probleem kan vertellen dan jij eigenlijk wilt?

Laatst gewijzigd op 25-08-2002 om 08:14.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2002, 09:46
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
1. messen weggooien
2. zeggen tegen jezelf dat je van nu af aan gaat stoppen
3. niet meer doen, desnoods sla je jezelf af en toe even in je gezicht zow van : NEE!
4. sterk zijn..

maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk...
Met citaat reageren
Oud 25-08-2002, 10:04
Tio
Tio is offline
Hulp zoeken is het beste. Mensen die zichzelf snijden laten zowiezo al zien dat ze geen controle meer over zichzelf hebben, dus moeten ze geholpen worden om die controle weer terug te krijgen. (ervaring..)
Oud 25-08-2002, 10:06
Lill-Rowena
Lill-Rowena is offline
Citaat:
wallflower schreef:
1. messen weggooien

dat gaat moeilijk als ze gewoon in de bestek la liggen

2. zeggen tegen jezelf dat je van nu af aan gaat stoppen

dat heb ik ook tegen mezelf gezegt gister, heb nu al 24 uur ofzo niet gesneden, maar die drang word groter

3. niet meer doen, desnoods sla je jezelf af en toe even in je gezicht zow van : NEE!
4. sterk zijn..

maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk...
met andere woorden, voor mijn doen kom ik er bijna niet van af,
maar om gewoon even te reageren op die begin post

Gewoon je vriend uithoren als hij depri is, er voor hem zijn, hem steunen. Dat zal voor hem veel betekenen. Meer dan dat een maatschappelijk werker ooit voor hem zal betekenen
sterkte ermee
xx
Rowena
Oud 25-08-2002, 11:56
LiViNg EnD
LiViNg EnD is offline
- Ga in behandeling bij een psych... dat werkt egt wel... zown psych iz iig egt geen 'gekkendokter'
tot die tijd:
- gooi messen weg
- Licht je ouders erover in zodat die je kunnen steunen... (waarschuwing: doe dit alleen als je een heeeeeeeeele goewje band hebt met je ouders)
- gewoon niet doen, ofwel, maak een lijstje met ''wat te doen als de spanningen te hoog oplopen''
voorbeelden:
- stuk fietsen
- even lekker in bad gaan relaxen (en neem GEEN messen mee)
- bel iemand op met wie je iets leuks kan gaan doen
- zet een muziekje op

verzin maar es iets...

veel sterkte en succes!
Met citaat reageren
Oud 25-08-2002, 12:06
Gael
Gael is offline
Doe dit doe dat.. ehm

Steun krijgen van iemand who's been there helpt denk ik het beste.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2002, 14:20
~*DeathlyDiva*~
~*DeathlyDiva*~ is offline
ik heb ook gesneden en met behulp van mijn vrienden ben ik er van af gekomen. ik heb het verteld en belooft het niet meer te doen, dat was wel heel moeilijk want het werd verslavend...
maar iedere keer als ik de neiging had belde ik een vriendin en zij vertelde dan hoe trots ze op me was dat ik het vol kon houden en meer van dat soort dingen. dat heeft me echt geholpen. het vertrouwen en vooral de steun van andere.
dus het enige wat je kan doen is hem zoveel mogelijk helpen..
misschien begrijp je hem niet altijd, maar dat hoef je niet te zeggen, tenzij hij dat wil.
je moet hem steunen en hem laten weten dathij de moeite waard is en zo..

sterkte
Met citaat reageren
Oud 25-08-2002, 15:12
moucie
moucie is offline
Citaat:
Gael schreef:
Doe dit doe dat.. ehm

Steun krijgen van iemand who's been there helpt denk ik het beste.
inderdaad, ik heb bijv steun aan dit forum en aan Tio en Geal, je weet dan tenminste dat je er niet alleen voor staat en die mensen die het zelf doen/deden weten tenminste waar je het over hebt en wat je meemaakt.
ze kunnen zich gewoon beter inleven dan iemand die het niet doet.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2002, 15:28
Gael
Gael is offline
Citaat:
moucie schreef:

inderdaad, ik heb bijv steun aan dit forum en aan Tio en Geal, je weet dan tenminste dat je er niet alleen voor staat en die mensen die het zelf doen/deden weten tenminste waar je het over hebt en wat je meemaakt.
ze kunnen zich gewoon beter inleven dan iemand die het niet doet.
Ik kwam hier een hele tijd geleden, maar nu toch wel vaak. En dat is ook omdat er hier mensen zijn die hetzelfde hebben, geeft toch meer steun dan dat ik dacht
Met citaat reageren
Oud 25-08-2002, 16:07
Lill-Rowena
Lill-Rowena is offline
Citaat:
Gael schreef:

Ik kwam hier een hele tijd geleden, maar nu toch wel vaak. En dat is ook omdat er hier mensen zijn die hetzelfde hebben, geeft toch meer steun dan dat ik dacht
idd het geeft mij het gevoel dat ik niet alleen op de wereld ben
Oud 25-08-2002, 17:01
Andora
Andora is offline
ik ben gestopt met snijden door gewoon in 1 keer te stoppen. Ik was 't zat die wonden te moeten verbergen enzow. Ik heb tegen mezelf gezegt dat ik ut niej meer mocht en sindsdien doe ik 't owk niej meer. Volgens mij kan je alleen stoppen als je dat zelf wilt... dan zet je er owk meer kracht achter enzow

Blackdolfin
Met citaat reageren
Oud 25-08-2002, 17:40
Miracle
Miracle is offline
Tis bij mij alweer 2 maanden goed gegaan.

Sinds deze week weer begonne, nogal dom dus. maarja wat ik wel weet dat ik het door dit forum wel heel lang volgehouden heb om het niet te doen.

Je leest hier zo veel dat het op een moment gewoon afschrikt, dus dat ik er onzeker van wordt dat ik het doe. en het daarom maar niet meer doe. gewoon omdat je hier leest hoe slecht het is zeg maar. Duss ff voor alle leden van psych !!!

kuzzz
Oud 25-08-2002, 17:45
de doornvogel
de doornvogel is offline
ik zou een heel mooi antwoord klaar hebben, maar ik mag het sinds kort niet meer zeggen omdat ik je dan op gruwelijke ideeen kan brengen (vrieskist *hint*hint* )
Met citaat reageren
Oud 25-08-2002, 19:09
Rioto
snijden = een trent! waarom jullie zo mietig zijn weet ik niet maar elke keer als er wat je tegen zit pakken jullie de mes en beginnen jullie jezelf te snijden of hoe je het noemt..

de jeugd van tegenwoordig zijn een stelletje zieke baklappen ! in ur face!
Met citaat reageren
Oud 25-08-2002, 19:23
moucie
moucie is offline
Citaat:
Maypole schreef:
snijden = een trent! waarom jullie zo mietig zijn weet ik niet maar elke keer als er wat je tegen zit pakken jullie de mes en beginnen jullie jezelf te snijden of hoe je het noemt..

jezus hoe laag kun je gaan!
heb je enig idee hoeveel mensen je hiermee kwetst????
denk je dat ik het leuk vind om me te snijden he?
nee natuurlijk niet onozele hals, maar als je eens wat verder vroeg dan kwam je achter de reden dat mensen zich snijden en dan deed je niet van die zielig uitspraken..
fijn voor je dat je een onbezorgd leven hebt, fijn voor je dat je bijna nooit problemen hebt.
maar wij hebben die toevallig wel en daar kunnen wij niks aan doen en als wij met onze problemen zo omgaan is dat onze keus en dan hoef al zeker jij niet van die beledigende uitspraken te doen.
man ontplof!!!
Met citaat reageren
Oud 25-08-2002, 19:28
Rioto
Citaat:
moucie schreef:

jezus hoe laag kun je gaan!
heb je enig idee hoeveel mensen je hiermee kwetst????
denk je dat ik het leuk vind om me te snijden he?
nee natuurlijk niet onozele hals, maar als je eens wat verder vroeg dan kwam je achter de reden dat mensen zich snijden en dan deed je niet van die zielig uitspraken..
fijn voor je dat je een onbezorgd leven hebt, fijn voor je dat je bijna nooit problemen hebt.
maar wij hebben die toevallig wel en daar kunnen wij niks aan doen en als wij met onze problemen zo omgaan is dat onze keus en dan hoef al zeker jij niet van die beledigende uitspraken te doen.
man ontplof!!!
man ontplof !!! ? hahahah funny
Met citaat reageren
Oud 25-08-2002, 19:39
moucie
moucie is offline
Citaat:
Maypole schreef:

man ontplof !!! ? hahahah funny
haha sorry ik was een beetje boos
Met citaat reageren
Oud 25-08-2002, 19:50
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Maypole schreef:

Snijden is absoluut geen trend en dient naar mijn mening ook nooit als zodanig beschouwd te worden. Snijden is een signaal dat iemand zo met zichzelf in de knoop zit dat hij of zij geen andere uitweg meer ziet, een reden te meer om met behulp van iemand anders alsnog een goede uitweg te vinden om van het snijden af te komen. Volgens mij kun je ook niet zomaar stellen dat iemand zich, elke keer als er iets tegen zit, zomaar snijdt, maar is er, voordat zo iemand met snijden begon, heel wat aan vooraf gegaan. Laat ik even voorop stellen dat ik snijden niet kan goedkeuren, maar dat ik er begrip voor kan opbrengen dat mensen in hun wanhoop geen andere optie kunnen zien die niet schadelijk voor ze is. Je doet er dus beter aan om te proberen ze zo'n optie aan te bieden of te proberen om ze in ieder geval in de richting daarvan te sturen in plaats van dedrgelijke kwetsende uitlatingen te doen.
Oud 25-08-2002, 19:54
moucie
moucie is offline
Citaat:
mathfreak schreef:

Snijden is absoluut geen trend en dient naar mijn mening ook nooit als zodanig beschouwd te worden. Snijden is een signaal dat iemand zo met zichzelf in de knoop zit dat hij of zij geen andere uitweg meer ziet, een reden te meer om met behulp van iemand anders alsnog een goede uitweg te vinden om van het snijden af te komen. Volgens mij kun je ook niet zomaar stellen dat iemand zich, elke keer als er iets tegen zit, zomaar snijdt, maar is er, voordat zo iemand met snijden begon, heel wat aan vooraf gegaan. Laat ik even voorop stellen dat ik snijden niet kan goedkeuren, maar dat ik er begrip voor kan opbrengen dat mensen in hun wanhoop geen andere optie kunnen zien die niet schadelijk voor ze is. Je doet er dus beter aan om te proberen ze zo'n optie aan te bieden of te proberen om ze in ieder geval in de richting daarvan te sturen in plaats van dedrgelijke kwetsende uitlatingen te doen.
ja inderdaad, jij zegt het alleen een stukje rustiger dan dat ik het vertelde....
Met citaat reageren
Oud 25-08-2002, 20:06
Rioto
Citaat:
moucie schreef:

ja inderdaad, jij zegt het alleen een stukje rustiger dan dat ik het vertelde....
nou hoor toen jij het zei, rende ik huilend door het huis , wil je me voortaan nooit meer zo bang maken ?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-08-2002, 08:34
Tio
Tio is offline
Wil iedereen ons aller vriend Maypole even feliciteren met zijn fantastische leven. Hij heeft zo te horen alles onder controle en daarom vind ik best dat we trots op hem mogen zijn. Alleen zo vervelend dat er zoveel mensen zijn die in zichzelf snijden, maar daar wen je aan hoor Maypole, wees maar niet bang.

*zucht*

Even voor de duidelijkheid dus. Snijden is geen trend. Mensen doen het omdat ze zo met zichzelf in de knoop zitten dat ze zichzelf niet meer onder controle hebben en zoiets gaan doen.
Ik bedoel, stel dat je vader is overleden, dan lopen de emoties ook hoog op en ga je zitten huilen. (ongelukkig voorbeeld, maar ik kon even nergens anders op komen, sorry)
Zo kan het ook zijn dat je in jezelf gaat snijden als (andere!!) emoties hoog oplopen. Dingen zoals schuld, kwaad zijn op jezelf, zelfminachting, wanhoop etc.
En ookal probeer je het tegen te houden, soms lukt dat gewoon niet. Ik kon het gisteravond bijvoorbeeld wel tegenhouden, maar een andere keer lukt dat weer niet.

En ik dacht vroeger ook dat ik 't nooit zou gaan doen, dat ik mezelf wel genoeg onder controle had. En moet je nu eens zien...
Oud 26-08-2002, 10:48
Faery
Faery is offline
Wilskracht.

Als hij niet wil stoppen, stopt 'ie niet. Hoe erg z'n omgeving er ook op hamert.
Oud 26-08-2002, 15:36
Tio
Tio is offline
Citaat:
Faery schreef:
Wilskracht.

Als hij niet wil stoppen, stopt 'ie niet. Hoe erg z'n omgeving er ook op hamert.
Half mee eens. Iemand kan wel willen stoppen, behalve op het moment dat je het daadwerkelijk doet. Het is dus niet zo dat je of helemaal wel, of helemaal niet wil stoppen. Alleen op momenten dat je je klote genoeg voelt om te gaan snijden wil je (meestal) niet meer stoppen.
Oud 26-08-2002, 22:01
kleine wicca
kleine wicca is offline
euh.................lief doen................

knuffen doen jongens niet zo snel onder elkaar he?
ja en dan komt weer het oude liedje: luisteren en proberen te begrijpen en laten merken dat hij dr WEL mag zijn dat hij oke is en jah.....euh.......ga zo maar door.
Oud 26-08-2002, 22:03
kleine wicca
kleine wicca is offline
ow en nog wat: probeer niet te direct over het snijden zelf te praten zovan top dr nou mee!!
dan wordt et alleen maar erger, probeer achter het achter liggende gevoel te komen, daar gaat het om, niet om het gevolg daarvan.

en afleiding.....laten zien dat het leven WEL leuk is, sleep hem mee om leuke dingen te gaan doen ensow.............
Oud 27-08-2002, 00:43
Gael
Gael is offline
Maypole, jij bent zo fantastisch...

15 sep Let it Burn/STELLENBOSCH ...Wie gaat....

Doet deze topic je ergens aan denken? Ik hou em in de gaten, spoor je op en timmer je helemaal naar the center of the earth.

Ghihi! Just kiddin'! Am I?
Met citaat reageren
Oud 27-08-2002, 01:03
Verwijderd
Stop gewoon het fuckin' mes weg en snij niet meer in jezelf...kwestie van wilskracht...mocht je merken dat je het niet meer houdt vraag dan anderen jou tegen jezelf in bescherming te nemen...
Met citaat reageren
Oud 27-08-2002, 13:47
iebke*
iebke* is offline
ik doe het ook vaak, soms helpt het om ipv te snijden op te schrijven hoe je je voelt ! bij mij helpt het toch!
Reageren

Regels voor berichten