Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-08-2002, 18:56
Verwijderd
Met de wetenschap van tegenwoordig (zie waarschijnlijke ontdekking water op mars) zou het wel eens zo kunnen zijn dat we binennkort" wel een nieuw levensvorm ontdekken. Wie weet in wat voor soort vorm.

Hoe lang zou het duren voordat dit gerealiseerd kan worden. In een looptijd van 10 jaar? 100 jaar? Of misschien wel nooit, en of er nog ergens leven is, tsja dat zal dan ookw eer bewezen moeten worden.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-08-2002, 19:43
Frida
Frida is offline
Het is kortom een erg groot vraagteken. Zeggen wanneer het ontdekt wordt, mjah... dat kan heel plots zijn toch misschien over een week, misschien pas over een tal van jaren
Oud 31-08-2002, 20:04
Aegishjalmur
Aegishjalmur is offline
... of misschien heeft de NASA allang contact gemaakt
Met citaat reageren
Oud 31-08-2002, 20:22
@pie
@pie is offline
onmogelijk om te zeggen natuurlijk.. de kans dat er leven bestaat op een andere plaats in het heelal is natuurlijk 100%.. de aminozuren die aan het begin van ons leven hebben gestaan komen overal voor..

dit is zo'n geval van: we weten dat we iets niet weten, maar we kunnen er niets aan doen om het te weten te komen..
Oud 31-08-2002, 21:14
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Aegishjalmur schreef:
... of misschien heeft de NASA allang contact gemaakt
hmmm. ik heb het gevoel dat dit gaat verwortden tot een groot complottenforum...

We zijn op dit moment al tot een stadium genaderd dat de wetenschap exoplaneten weet te vinden, ik geloof dat de voorspellingen zijn dat we binnen een jaar of 50 wel planeten vinden die qua grootte en ligging (afstand tot de moederster) dezelfde eigenschappen hebben als de aarde. Het lijkt me dat we het eerst op die planeten zullen zoeken naar levensvormen. Hoelang dát echter duurt zou ik niet weten.
Oud 31-08-2002, 21:19
UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Citaat:
Tampert schreef:

We zijn op dit moment al tot een stadium genaderd dat de wetenschap exoplaneten weet te vinden, ik geloof dat de voorspellingen zijn dat we binnen een jaar of 50 wel planeten vinden die qua grootte en ligging (afstand tot de moederster) dezelfde eigenschappen hebben als de aarde. Het lijkt me dat we het eerst op die planeten zullen zoeken naar levensvormen. Hoelang dát echter duurt zou ik niet weten.
eerst nog op Mars natuurlijk

ik verwacht wel dat daar bacterien aangetroffen zullen worden, alles wijst daarop....
Maar over intelligent leven ben ik een stuk minder optimistich...
De omstandigheden op de aarde zijn gewoon extreem geschikt voor (onze vorm van) leven....

Maarja, er zijn ook miljarden melkwegstelsels met miljarden sterren natuurlijk :\

wie weet.

Ik denk iig dat binnen 10-25 jaar, als de eerste bemande missie op mars komt, er daar primitief leven ontdekt zal worden.
Oud 31-08-2002, 21:30
Severus
Severus is offline
Citaat:
UnknoWn EntiTy schreef:

ik verwacht wel dat daar bacterien aangetroffen zullen worden, alles wijst daarop....
De omstandigheden op de aarde zijn gewoon extreem geschikt voor (onze vorm van) leven....

Maarja, er zijn ook miljarden melkwegstelsels met miljarden sterren natuurlijk :\

wie weet.

Ik denk iig dat binnen 10-25 jaar, als de eerste bemande missie op mars komt, er daar primitief leven ontdekt zal worden.
Inderdaad. Microscopisch leven zal zeker worden aangetroffen in de toekomst, wat bewijst dat wij eigenlijk toch niet zo alleen zijn in het heelal. Ook wij zijn ooit eens begonnen als microscopisch leven. Ooit ontwikkelt zich dat microscopisch leven op de andere planeten zich ook tot intelligent leven, maar dan is het mensenras allang uitgeroeid (wij zijn nog niet zo lang op de aarde als de dinosauriërs waren; en ook wij gaan er ooit aan).

De 'planeet' die de meeste kans heeft op leven is een maan van Jupiter: Europa. Die is helemaal bedekt met ijs en onder dat ijs zitten oceanen die wel 2x zo diep zijn als de oceanen op aarde. Europa is net een soort hele grote zuidpool. Waarschijnlijk leeft er microscopisch leven op Europa (microscopisch leven kan zelfs onder zeer barre omstandigheden overleven; dat is ook het geval op de zuidpool).

Als de zon nu op Europa scheen en al het ijs smolt daar weg, dan had je een tweede 'Aarde.'

Dus als de mens in de toekomst naar een andere planeet wil verkassen, ga dan maar naar Europa.

Ripper

Laatst gewijzigd op 31-08-2002 om 21:46.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2002, 21:31
GeritoDM
GeritoDM is offline
Citaat:
UnknoWn EntiTy schreef:

wie weet.

Mars ligt buiten de beleefbare zone van het zonnestelsel or. De Aarde ligt er precies in, maar die zone verschuift ook weer aangezien de zon steeds groter wordt enzow. En ook al is er water op Mars, dat houdt nog niet in dat er leven kan zijn. Er moet ook nog een leuke dampkring zijn die de temperatuur een beetje constant houdt en de zuurstof oid binnenhoudt. Nou is er wel een iets aanwezig dat dampkring kan genoemd worden op Mars, maar lang niet voldoende om er leven in stand te houden.
Oud 31-08-2002, 21:43
UnknoWn EntiTy
Citaat:
Gerito_Di_Mare schreef:

Mars ligt buiten de beleefbare zone van het zonnestelsel or. De Aarde ligt er precies in, maar die zone verschuift ook weer aangezien de zon steeds groter wordt enzow. En ook al is er water op Mars, dat houdt nog niet in dat er leven kan zijn. Er moet ook nog een leuke dampkring zijn die de temperatuur een beetje constant houdt en de zuurstof oid binnenhoudt. Nou is er wel een iets aanwezig dat dampkring kan genoemd worden op Mars, maar lang niet voldoende om er leven in stand te houden.
Ik heb het over bacterien.
Er zijn bacterien aangetroffen in vulkanen, op de dieptste plaatsen van de zee, in altijd kokend zeewater (black smokers geloof ik dat die dingen heten), in het allerdiepste ijs op de Noordpool.....
Bacterien overleven werkelijk vrijwel overal.
Bovendien zijn er al sporen van leven aangetroffen op Mars, alleen het leven zelf nog niet.

Wat dachten jullie overigens van Europa (een maan van erm.... Jupiter?)? Dat is ook een grote ijsmassa, waar heel goed leven kan zijn.
Oud 31-08-2002, 21:44
Severus
Severus is offline
Citaat:
UnknoWn EntiTy schreef:
Wat dachten jullie overigens van Europa (een maan van erm.... Jupiter?)? Dat is ook een grote ijsmassa, waar heel goed leven kan zijn.
Ehm, daar had ik het zelf net al over, een paar posts eerder.

(Had jij ook al die documentaire gezien? )

Ripper
Oud 31-08-2002, 21:46
UnknoWn EntiTy
Citaat:
Ripper schreef:

Ehm, daar had ik het zelf net al over, een paar posts eerder.

(Had jij ook al die documentaire gezien? )

Ripper
zie ik net ja, die post

en nee, niet gezien
klinkt interresant.

Maar er heeft een paar jaar geleden een keer een artikel over Europa in de Kijk gestaan, daar heb ik het van. Kan me niet veel meer herrinerren, maar de basis wist ik nog
Oud 31-08-2002, 21:49
Severus
Severus is offline
Citaat:
UnknoWn EntiTy schreef:
zie ik net ja, die post

en nee, niet gezien
klinkt interresant.

Maar er heeft een paar jaar geleden een keer een artikel over Europa in de Kijk gestaan, daar heb ik het van. Kan me niet veel meer herrinerren, maar de basis wist ik nog
Ow, wat jammer, die had je ECHT moeten zien! Een paar daagjes terug heb ik een herhaling van een documentaire over buitenaards leven gezien op Nederland 1, daar had ik het dus van. Het was razend interessant!

Die gasten van de NASA hebben trouwens een robotje (ofzo) naar Europa gestuurd (ik weet niet wanneer), om in het ijs te boren daar waar het het dunst is, en vervolgens gaat dat dingetje dan in die oceaan onder het ijs, op zoek naar microscopisch leven. Benieuwd of het wat vindt!

Ripper
Oud 01-09-2002, 01:24
p-chez
p-chez is offline
Er is sowiezo ander leven. Als je het zo bekijkt:

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

alle pijltjes vormen de totale duur van het bestaan van het universum, de grote pijl zitten we nu in, zeg maar. Wat kan er zich allemaal in de voorgaande tijd afgespeeld hebben, daar komt nog bij dat het universum niet ophoudt tot waar wij kunnen komen...

Hoe lang 't duurt, ik denk niet dat wij hen ontdekken, maar zij ons.

Ik denk zelfs dat ze ons al ontdekt hebben, ik ben er zeker van dat ze bijv. op plekken als Area 51 weldegelijk dingen hebben liggen die ermee te maken hebben, niet voor niets dat niemand er mag komen, en dat het bestaan van Area 51 officieel ontkent wordt. Ze verbergen daar dingen waardoor er totale paniek ontstaat wanneer dat wordt bekendgemaakt.
Oud 01-09-2002, 07:45
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
Ripper schreef:
De 'planeet' die de meeste kans heeft op leven is een maan van Jupiter: Europa. Die is helemaal bedekt met ijs en onder dat ijs zitten oceanen die wel 2x zo diep zijn als de oceanen op aarde. Europa is net een soort hele grote zuidpool. Waarschijnlijk leeft er microscopisch leven op Europa (microscopisch leven kan zelfs onder zeer barre omstandigheden overleven; dat is ook het geval op de zuidpool).

Als de zon nu op Europa scheen en al het ijs smolt daar weg, dan had je een tweede 'Aarde.'

Dus als de mens in de toekomst naar een andere planeet wil verkassen, ga dan maar naar Europa.

Ripper
Ook Arthur C. Clarke gelezen?
Oud 01-09-2002, 08:33
Hippielove
Hippielove is offline
Dat is te veel natte vinger-werk om iets redelijks over te zeggen denk ik.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2002, 15:27
Johnnie-mannuh
Johnnie-mannuh is offline
op Europa zal wel het eerste intelligente leven worden gevonden (denk ik)
Met citaat reageren
Oud 01-09-2002, 15:29
crcorp3
crcorp3 is offline
Als we het gaan hebben over bacterieel leven, dan komen we al snel heel ver. Mars zal naar alle waarschijnlijkheid dat soort leven wel herbergen (voor argumentatie verwijs ik naar de andere posts, anders gaan we 10x herhalen).

Maar Mars is op zich niet zo gek interessant. De 2e Gallileďsche maan Europa (van Jupiter) is veel interessanter. Europa kun je vergelijken met een rond ei. De ijslaag stelt dan de eierschaal voor, het eiwit de waterzee (vloeibaar, ŕ la modder) en het eigeel dan de vaste kern. Welnu, daar ligt de key... die vaste kern wordt door de getijdenwerking van de moederplaneet Jupiter constant gekneed. Daardoor warmt de maan van binnenuit op (bij Io, de kortstbijzijnde is het effect duidelijk zichbaar: spontane vulkaanuitbarstingen over het gehele oppervlak). Goed, kijken we dan naar Aarde: op grote diepte van onze oceanen is het volkomen donker, maar daar leven organismen (dieren en planten) van de warmte van de aardmantel (vloeibare magmalaag onder ons oppervlak). Diezelfde condities zijn er wellicht ook op Europa. Wie weet, zwemmen er misschien vreemde, mysterieuze wezens rond in de grote diepten van de oceanen van Europa. Het zou mij niet verbazen, Jupiter is niet voor niets in alle opzichten de kampioen van ons zonnestelsel...

Verder nog maar te zwijgen van de maan Titan van Saturnus. Die heeft een heel dikke dampkring... de Cassini-Huygenssonde komt daar in 2004 aan en zal dan een lander naar beneden sturen naar Titan.

Cassini-Huygens-homepage: http://saturn.jpl.nasa.gov/cassini/index.shtml
Reageren

Regels voor berichten