Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-08-2002, 18:43
NN
NN is offline
De laatste dagen is er in de media veel aandacht voor de bezuinigingen die het kabinet Balkenende wil doorvoeren. Ook willen ze wellicht de belastingen verhogen.

Dit terwijl dit nieuwe kabinet heel veel beloften heeft gedaan om onderwijs, gezondheidszorg en veiligheid te verbeteren. Hoe kunnen ze dat ooit doen met minder geld?

Ik vind dat dit nieuwe kabinet haar beloften absoluut niet waarmaakt en hoop dan ook dat het binnenkort valt. Dan kan er een normaal kabinet komen dat begrijpt dat bezuinigen tijdens economische neergang zeer onverstandig is (Wet van Keynes).
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-08-2002, 18:49
TefnachT
TefnachT is offline
Dit kabinet heeft niet gezorgd voor deze tekorten maar dat was paars. Nu ontdekt men pas wat een schade paars 2 heeft achtergelaten. Dus kan dit kabinet zonder geld inderdaad maar weinig doen , maar dat is niet alleen aan hen te verwijten.
Met citaat reageren
Oud 19-08-2002, 19:12
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Ik dacht dat het kabinet eerst de boel wilde optimaliseren in de zorg (en onderwijs?) zonder extra geld?
Oud 19-08-2002, 19:35
Nietzman
Nietzman is offline
Men denkt de staatsschuld van 185 miljard euro even vlot weg te kunnen werken... succes...
Met citaat reageren
Oud 19-08-2002, 19:45
autodropje
autodropje is offline
Citaat:
Manus J. van Alles schreef:
Ik dacht dat het kabinet eerst de boel wilde optimaliseren in de zorg (en onderwijs?) zonder extra geld?
was wel de bedoeling geloof ik ja, maar hoe ze dat willen doen
Oud 19-08-2002, 22:06
Tox
Tox is offline
Citaat:
TefnachT schreef:
Dit kabinet heeft niet gezorgd voor deze tekorten maar dat was paars. Nu ontdekt men pas wat een schade paars 2 heeft achtergelaten. Dus kan dit kabinet zonder geld inderdaad maar weinig doen , maar dat is niet alleen aan hen te verwijten.
Paars heeft deze tekorten niet gebracht, paars had de economie meer mee ja, we zitten nu in een lichte reccessie dat is de oorzaak voor deze tekorten.

En ik wil even kwijt dat paars het 8 jaar goed gedaan heeft en dat ik dit na de hand afzeiken van de regering maar zwak vind, kom dan op zijn minst met onderbouwde feiten en niet alleen zo van er is een tekort en dat komt door paars
Oud 19-08-2002, 22:51
Joostje
Joostje is offline
kabinet heeft gewoon veels te veel belooft bij een economie die wat minder goed gaat. hadden ze vantevoren aan zien komen en nou doen ze ineens alsof het in die paar maanden sinds het regeerakkoord zo is veranderd dat hun plannen niet door kunnen gaan. dat staat al vast sinds het regeerakkoord.
Oud 19-08-2002, 23:21
twiety
twiety is offline
http://nu.nl/document?n=61113
Ondanks bezuinigingen ruimte voor lastenverlichting
Met citaat reageren
Oud 20-08-2002, 08:34
Tiger_Wolf
Tiger_Wolf is offline
En wat nou als ze eerst even beter nadenken wat ze met het belastinggeld doen, i.p.v onder andere waardeloze kunstwerken neer te plaatsen die na 2 jaar alweer worden weggehaald om dat ze teveel vervuilt zijn door Graffiti enzo?
Met citaat reageren
Oud 20-08-2002, 17:13
twiety
twiety is offline
http://nu.nl/document?n=61163
Half miljard lastenverlichting in 2003
Met citaat reageren
Oud 20-08-2002, 17:14
AGH
AGH is offline
hiep hoi?

Ik ben niet ontevreden over de belasting die ik nu betaal, zolang er maar goede dingen mee gedaan worden.
Maar ja, ik heb ook niet gestemd op dit kabinet.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2002, 17:24
tacidvs
tacidvs is offline
Keynes?
Oud 20-08-2002, 18:45
Verwijderd
Alleen wat is het nut van een 500 miljoen euro voor lastenverlichting: 500/16/12 is ongeveer 2,50 euro dat je per persoon per maand meer te besteden hebt. Lijkt me ook niet echt geweldig. Of heb ik het mis?
Met citaat reageren
Oud 20-08-2002, 20:41
Joostje
Joostje is offline
*ik vraag me af hoe die lastenverlichting er in praktijk uit gaat zien; wie op welke manier belasting verlicht krijgt

*schulden zijn onder paars afgebouwd ipv opgebouwd. schulden die onder de kabinetten lubbers zijn opgebouwd.

*keynes werkt niet in zo'n open economie omdat het geld grotendeels naar het buitenland vloeit
Oud 20-08-2002, 23:52
twiety
twiety is offline
Citaat:
tacidvs schreef:
Keynes?
http://www.econ.kuleuven.ac.be/ew/ac...ken/keynes.doc

(Of, als je niet van .doc'jes houdt, is 't hier in html:
http://www.google.nl/search?q=cache:...ken/keynes.doc )
Met citaat reageren
Oud 21-08-2002, 18:26
NN
NN is offline
Citaat:
Tox schreef:

En ik wil even kwijt dat paars het 8 jaar goed gedaan heeft en dat ik dit na de hand afzeiken van de regering maar zwak vind, kom dan op zijn minst met onderbouwde feiten en niet alleen zo van er is een tekort en dat komt door paars
Juist, ben ik met je eens. Het is nu erg populair om Paars af te kraken, maar het heeft ons heel veel goede dingen gebracht.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2002, 13:40
Sebastian31
Sebastian31 is offline
Even een paar opmerkingen van mij:

1. Het kabinet he niets belooft, de verschillende politieke partijen hebben beloften gedaan tijdens de verkiezingscampagne.

2. Pim Fortuijn heeft betoogt dat herstructurering van de gezondheidszorg en onderwijs deze sectoren kan verbeteren zonder dat er meer geld in gepompt wordt. Het CDA van balkenende heeft alleen belooft salarissen te verhogen.
Alle partijen hebben gezegd dat er iets in de gezondheidszorg moet gebeuren.
Alleen onder minister Borst is er te weinig gebeurt, ofschoon Staatsecretaris Margot Vliegenthart enorm haar best heeft gedaan de wachtlijsten terug te brengen (Erica Terpstra heeft helemaal niets gedaan tijdens haar vierjarig Staatssecretraiaat, alleen meegehost tijdens sportevenementen).

3. De prestaties van paars zijn op financieel gebied prima geweest, omdat ze zuinig hebben gedaan (premier Kok en minister Zalm zaten wat dat betreft op één lijn), en inderdaad economisch de wind mee hadden.

4. Laat dit kabinet maar bezuinigen. Dan kunnen de kiezers van CDA en LPF merken dat ze toch anders hadden moeten stemmen.

Groetjes van Sebas.
Oud 25-08-2002, 14:21
tacidvs
tacidvs is offline
Ehm, lieve schat twiety, ik weet geloof ik wel wie meneer Maynard Keynes was, ik schijn zelfs economie te hebben, ik moest alleen even glimlachen, maar toch bedankt.

Ik vraag me alleen af of zijn absolute vertrouwen in de conjunturele fasen en anti-cyclische belijdsmaatregelen nu nog gerechtvaardigt is. De economie is toch een stuk gecompliceerder gebleken dan de klassieken en Keynes in hun modellen trachtten te vangen.
Oud 25-08-2002, 14:38
Verwijderd
het is toch niet zo erg als we straks een begrotingstekort van 1 % hebben, dat hadden we jarenlang zo dus.

En ook vind ik lastenverlichting wel erg dom als je moet bezuinigen. Misschien volgens Keynes wel een goede manier maar zo creeer je gewoon weer meer bezuinigingen
Met citaat reageren
Oud 25-08-2002, 15:20
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
bonelesschicken schreef:
het is toch niet zo erg als we straks een begrotingstekort van 1 % hebben, dat hadden we jarenlang zo dus.

En ook vind ik lastenverlichting wel erg dom als je moet bezuinigen. Misschien volgens Keynes wel een goede manier maar zo creeer je gewoon weer meer bezuinigingen
Snap jij het model van Keynes, misschien een idee waar het over gaat?
Oud 25-08-2002, 15:42
Verwijderd
Citaat:
tacidvs schreef:

Snap jij het model van Keynes, misschien een idee waar het over gaat?
ja ik snap het model van keynes, de consument dus via lastenverlichting meer geld geven waardoor er meer wordt gekocht en dus meer geinvesteert en daardoor gaat de economie weer beter zoiets?
Met citaat reageren
Oud 25-08-2002, 16:33
Balance
Balance is offline
Citaat:
NN schreef:

Ik vind dat dit nieuwe kabinet haar beloften absoluut niet waarmaakt en hoop dan ook dat het binnenkort valt. Dan kan er een normaal kabinet komen dat begrijpt dat bezuinigen tijdens economische neergang zeer onverstandig is (Wet van Keynes).

zoals eerder gezegd heeft het kabinet zelf geen beloften gemaakt. Maar al wil je daar toch van spreken; 't is een beetje vroeg om al te spreken over dat het kabinet die beloften niet waar maakt. Hoe lang is het er nou?
Oké, ik ben ook benieuwd hoe ze het gaan doen hoor, daar niet van , maar toch mss eerst maar ff toekijken hoe het loopt.
Ze hebben nog ruim 3,5 jaar!
Oud 25-08-2002, 18:06
Gatara
Gatara is offline
Nou, dan mogen ze studenten en de armeren wel eens meer gaan lastenverlichten in plaats van de rijke mensen uit t Gooi.

:/

Ik koop voorlopig niks meer.... ja, eten. Maar dat was eht dan.
Die huur kost me mijn lening al (mag geen stufi meer)
Met citaat reageren
Oud 26-08-2002, 19:03
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
Gatara schreef:
Nou, dan mogen ze studenten en de armeren wel eens meer gaan lastenverlichten in plaats van de rijke mensen uit t Gooi.
Er valt ook weinig anders te verwachten van VVD+LPF+CDA...
Oud 27-08-2002, 15:23
Balance
Balance is offline
Citaat:

precies, wanneer ze dat gaan doen is d'r weinig rechts meer over...
Oud 27-08-2002, 15:57
TefnachT
TefnachT is offline
Citaat:

Argumenten

Met citaat reageren
Oud 27-08-2002, 18:51
NN
NN is offline
Citaat:
TefnachT schreef:

Argumenten

Ik geloof dat ze bedoelen dat van het huidige rechtse kabinet niet veels goeds voor de minderbedeelden is te verwachten. Daar hebben ze gelijk in en ik zal proberen dat uit te leggen.
De VVD altijd al bekend staat als partij voor de rijken en dit uit zich weer in bijvoorbeeld afschaffen van de OZB waar vooral rijke mensen met dure huizen van profiteren.
De LPF heeft veel aanhang van het 'normale volk', maar heeft alleen maar rijke ondernemers als ministers die hun taak niet heel erg serieus nemen. Bijvoorbeeld de maffe plannen van dhr. Nawijn die in strijd zijn met de grondwet.
Het CDA had ooit nog wel een sociaal gezicht en was ook volkspartij, maar wilde weer zo graag regeren dat er niet veel sociale elementen in het regeerakkoord zijn gekomen. Die heeft Gerrit Zalm weten te voorkomen.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2002, 18:55
schuldige omstander
schuldige omstander is offline
Citaat:
wilde fortuin jah, maar fortuin wilde nog veel meer, en dat alles zonder extra geld. Hij hoefde geen sluitende financiele onderbouwing te hebben.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2002, 12:10
Sommetje
Sommetje is offline
Gezien het economisch tij (en dat heeft niets te maken met paars) kan ik best begrijpen dat er bezuinigd moet worden, maar wat ik niet snap is hoe dat te rijmen is met lastenverlasting.
Reageren

Regels voor berichten