Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-09-2002, 15:52
MrD
MrD is offline
Hallow mensen,

Vorige week ben ik begonnen aan de opleiding ICT in hardewijk.
Het leek me allemaal heel leuk enzo om met computers te werken, dus heb ik ook tegen me vader gezegt dat ik er vol voor ging om het 1e jaar te halen.. want in het eerste jaar valt omgeveer 40 50% af... Maar hoe meer de week vordere hoe minder zin ik er in kreeg. Onze mentor vertelde ook dat sommige er gewoon mee ophielden enzo... en ik weer de heletijd denken van dat ga ik ook doen enzo.

Eerst had ik me eigenlijk ingeschreven voor een andere opleiding, omdat dat me 1e keus was. Maar ik werd afkeurd ( vanwege astma ) en wat ik toen ook leuk vond is dus met computers werken.. daarom ICT.
Maar ik voel me er eigenlijk niet thuis en heb er heel weinig zin in... Maar hoe ga ik dit in GODSNAAM aan me vader enzo vertellen., want ook daarin is me vader heel streng, dus daar kan ik fikse preken enzo mee verwachten..
Heefu iemand ook dit soort dingen gehad ofzo.. Want HELP ME, ik weet echt niet wat ik er mee moet doen...

Maar wat moet ik dan dus doen, als ik echt er mee stop.. kan je werken ofzo?? of... ?!

Greetz MrD

(( ik wil deze toch even hier plaatsen, want ik zit er erg mee en het zit allemaal verkeerd in me hoofd enzo.. Dus sorry forumbazen als het erg verkeerd is maar....))
Oud 08-09-2002, 16:01
Verwijderd
Waarom wil je precies stoppen met de opleiding? Wat vind je er niet leuk aan?

Ik volg zelf een HBO opleiding tot Software Engineer. Mijn ouders vonden dat het beste voor mij, omdat ik zo'n computerfreak ben. Toen ik 17 was, had ik haast nergens zin meer in. Naar de volgende school wou ik niet, dus ging ik bij mijn pa werken en werd ik gepusht schriftelijke HBO te doen.

Toen ik zag dat de propedeuse enkel uit theorie en voor bijna de helft uit organisatie en planning bestaat (AMBI), wou ik er ook mee ophouden. Ik werd letterlijk gek van de stof, maar heb mij er doorheen gebokst .. omdat ik nou eenmaal voor niks anders 'goed' was. Je moet toch wat?

Nu heb ik mijn propedeuse en daarbij C en C++ certificaten uit de hoofdfase en leef ik met de wetenschap dat ik in ieder geval als programmeur door het leven kan. Het volgende wat ik moet doen, is mij door het volgende blok theorie boksen (discrete wiskunde / logica tot je erbij omvalt). Vind ik het leuk? Neuh, maar ik weet dat het belangrijk is.

Na ja, wat ik wil zeggen: zolang je geen goed alternatief hebt en de opleiding niet te moeilijk voor je is, kun je beter doorzetten. Dan heb je tenminste iets.

Daarnaast lijkt het me slim nog eens goed te kijken wat de gehele lesstof omvat, want bij elke opleiding zijn er wel delen die je niet leuk vindt.

Sterkte.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2002, 16:07
Angeles
Angeles is offline
Ik ben in 1998 begonnen aan een studie en ik voelde me er totaal niet op mijn plek. Op een dag zat ik in de trein, ik studeerde toen zes weken, en ik dacht: ik doe het gewoon niet meer, ik stop. Ik ben toen weer naar huis gegaan en heb het mijn ouders verteld. Zij vonden in eerste instantie dat ik het eerste jaar af moest maken, maar dat wilde ik ook niet meer. We hebben toen afgesproken dat ik zou stoppen en dat ik dat jaar zou gaan werken. De volgende dag heb ik me dus uitgeschreven en ik ben inderdaad gaan werken. Ik heb in dat jaar in elk geval de tijd genomen om me te oriënteren en ik heb uiteindelijk een keuze gemaakt voor een nieuwe studie.

Op deze studie, waar ik inmiddels alweer vierdejaars ben, zit ik veel en veel beter op mijn plaats. Ik vond het meteen leuk vanaf de eerste dag. Ik ben nog altijd blij dat ik toen de stap heb gezet om die andere studie stop te zetten. Mensen vinden vaak dat je maar moet doorzetten, maar aan de andere kant: als het je al meteen zo tegenstaat is de kans dat je het nog leuk gaat vinden niet zo groot, denk ik. Bovendien heb je als je gaat werken ruimte om je te oriënteren (neem gewoon af en toe een dagje vrij of ga vier dagen in de week werken) én je verdient geld (bijkomend voordeel). Natuurlijk kun je ook gaan reizen of vrijwilligerswerk doen. Doorgaan met iets wat je echt tegenstaat, ik zie er zelf weinig heil in.

Succes in elk geval.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2002, 22:00
the Comebackkid
the Comebackkid is offline
Op de eerste HBo opleiding die ik heb gekozen heb ik het maar 5 weken uitgehouden. De lessen boeiden me niet, ik vond het alleemal gelul (personeel en arbeid). Het was ook alleen maar in groepjes werken met nogal nutteloze opdrachten.

2e studie was wel zwaar voor me (Heao) , ik vond het redelijk klotelessen, saai. Zielige sullen allmaal in mijn klas. Maar toch ben ik doorgegaan tot het eind van het jaar want ja "je moet iets en ik werd alweer een jaar ouder" Aan het eind van het 1e jaar werd ik van school afgezet wegens het niet behalen van mijn propedeuse (die lui zijn gek daar). Ik had het al zien aankomen maar niks tegen mijn ouders gezegd. Ik heb snel een andere school gevonden en toen gemeld: "MAm, pap, ze doen moeilijk op mijn school. MAak je niet druk , alles komt goed ik ben alweer onder de pannen bij een andere school, geen probleem"

Ik ben op een andere school dezelfde studie gaan doen een jaar verder , en ik zal je zeggen; "een wereld van verschil" Supergoeie gasten in mijn klas. Goede leraren, nuttige lessen, wat een verschil met mijn vorige school! Ik ben helemaal op mijn plek.

Laatst gewijzigd op 08-09-2002 om 22:15.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2002, 22:07
the Comebackkid
the Comebackkid is offline
Ontopic: je moet eerst een stel weken deze studie nog aanzien hoe het gaat. Misschien vind je het over een maandje wel leuk, je moet het toch ff proberen, bijt jezelf er in vast.

NA die maand kan je kiezen of je ermee doorgaat. Als je ervoor kiest er niet mee door te gaan gewoon eerlijk zijn tegen je ouders. Een week of 2 vantevoren wel al wat seintjes afgeven vanne: "kweenie, ik snap het allemaal niet, het is kut. Niks voor mij" JE ouders moeten niet lullen. jij kiest, jouw leven. Een studie die je toch niet haalt is helemaal geld weggooien.

Dan kun je gaan werken. Werk zo veel en zo hard mogelijk, dan heb je veel geld en kan je af en toe op vakantie of iets moois kopen zoals; rijbewijs, auto, computer. zoiets. Het zijn wel vaak klotebaantjes die je moet doen met alleebn Havo als opleidng. Denk aan produktiewerk, maar je kan ook in de horeca of alscallcentermedewerker aan de slag. OF in een winkel als praxis, AH ofzo.

Haal het boek; "keuzegids hoger onderwijs" Lees dat goed door, bekijk wat wel iets voor je is en ga af en toe een open dag bezoeken.

Misschien kan je zelfs in Januarie weer aan de gang op school, sommige scholen hebben dan ook instroommogelijkheden, navragen dus.
Oud 08-09-2002, 22:51
Genesis
Genesis is offline
ik zou nog eventjes door blijven gaan om te kijken of het echt niks voor je is.. Als dat dus echt niet zo is, hou je dan alsnog op.. Ik zou er zowieso mee ophouden als jij dat wilt, ongeacht de reactie van je ouders daarop. Ik zat vorig jaar een beetje met hetzelfde probleem, en het is zo af en toe ook echt niet gemakkelijk geweest hier thuis..
Maar ik raad je aan: kies je vrijheid, kies voor jezelf. Onthoud dat je opleiding voor de rest van je leven kan zijn.. Als jij iets anders wilt, dan moet je dat doen.

Succes

Genesis
Met citaat reageren
Oud 09-09-2002, 07:53
Verwijderd
Citaat:
the Comebackkid schreef:
Ontopic: je moet eerst een stel weken deze studie nog aanzien hoe het gaat. Misschien vind je het over een maandje wel leuk, je moet het toch ff proberen, bijt jezelf er in vast.

Misschien kan je zelfs in Januarie weer aan de gang op school, sommige scholen hebben dan ook instroommogelijkheden, navragen dus.
Idd.

Eerst ff afwachten, wie weet wordt het nog wat. Ik ben bij mijn eerste opleiding ook na een half jaar gestopt. En ben vorig jaar weer begonnen met iets anders, en dat bevalt heel goed. Praat er over met je ouders en met de schooldecaan. Denk er goed over na. En als je stopt en je gaat werken, probeer dan voor volgend jaar een andere studie te zoeken en ga die dan volgen.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2002, 10:09
nl2suzy
nl2suzy is offline
De eerste week is te kort om dan al conclusies te trekken..
Ik doe ook een ICT opleiding en ik vind ook niet echt alles leuk..
Maar ik ben er van overtuigd dat het wel leuk word.. Je moet er ook zelf wat van maken tenslotte...

Maar er blijven altijd vakken die wat minder intressant/leuk zijn.. En mocht je het bijvoorbeeld over een maand nog steeds niet leuk vinden dan kan je altijd nog besluiten om te stoppen.

Het enige nadeel is dan wel dat je niet zomaar met een andere opleiding kan beginnen omdat daarvan dan ook ale en maand van voorbij is...

..

Succes! En neem geen overhaaste beslissingen! Daar word je ook niet gelukkiger van!
Reageren

Regels voor berichten