![]() |
|
![]() |
Ik kijk alleen goed als diegene er opvallend uitziet. Dan onthou ik ze ook.
Maar in het algemeen kijk ik maar vluchtig. Ik heb laatst dus gehad dat ik 1 hele dag samengewerkt had met een vrouw en dat ik haar de week erna niet meer herkende. Ik stelde me dus weer aan haar voor en toen zei ze dus: ja dat weet ik je hebt vorige week de hele dag met me gewerkt hoor! En op zo'n momenten voel ik me dus echt superdom. Ok ze had wel haar haar donkerder geverfd. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Gewoon uitziende mensen kan ik ook niet onthouden hoor, vooral niet wanneer ik dag in dag uit allemaal nieuwe gezichten zien. Als je echt mensen met wie je praat vergeet (niet mensen in de trein ofzo, maar voor je werk/school/prive) en je hebt er zelf echt last van, dan zou je eens met dat probleem naar de huisarts kunnen gaan...
|
![]() |
|||
Citaat:
Wat ik zelf altijd doe als ik met iemand kennismaak is een koppeling maken tussen de naam en het gezicht van die persoon. Misschien kun jij dat ook proberen door, op het moment dat iemand zijn of haar naam noemt, zijn of haar gezicht aandachtig in je op te nemen. Citaat:
|
![]() |
Ja ik zal het eens proberen.
Ik had dat dus die tweede dag bij die vrouw ook gedaan. Goed onthouden hoe ze uitzag van gezicht. Maar nu moest ik deze week weer daar werken en toen was er een vrouw die een beetje van haar weg had dus ik durfde me niet meer voor te stellen omdat ik bang was dat zij het weer was en dat ze weer haar haren geverfd had en een bril had opgezet... Maar naderhand bleek dus dat het toch een nieuwe vrouw was en ik me dus eigenlijk wel had moeten voorstellen. Ja ik onthou zeg maar wel hoe mensen op mij overkomen qua karakters. Ik let bijvoorbeeld altijd op mensen hun figuur. En kleding. Maar gezichten blijft een probleem en namen ook.. Ik heb meestal met nieuwe mensen dat ik hun alleen onthoud als ik ze op dezelfde plek zie dan ik ze heb leren kennen. Als ik bijvoorbeeld diezelfde persoon gewoon in de bus tegenkom weet ik niet meer wie het is, of ik moet hem al goed kennen. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik hoop dat je hier wat aan hebt
![]() (bron: je zal het maar hebben) David heeft prosopagnosia. Hij weet wie Patrick is, maar vergeet hoe hij er uit ziet. Wat is het? Sommige mensen herkennen hun auto uit duizenden, maar weten echt niet hoe hun geliefde eruit ziet. Die mensen lijden aan prosopagnosia, oftewel gezichtsblindheid. Prosop betekent gezicht en agnosie ' het ontbreken van kennis'. Het is een neurologische aandoening, waardoor je geen gezichten kunt onthouden. Mensen met prosopagnosia zien precies hetzelfde als ieder ander mens en kunnen ook gewoon gezichten zien. Alleen met de herkenning van mensen hebben ze problemen. De informatie die ze krijgen van het gezicht met een naam, wordt niet opgeslagen. Hierdoor wordt zelfs de eigen moeder, vriend of vriendin niet herkend. Wel kunnen dingen als sekse en leeftijd worden herkend. Mensen met prosopagnosia hebben voor zichzelf vaak een andere manier om mensen toch te kunnen herkennen. Ze kijken naar de omgeving waarin iemand zich bevindt, stemmen en bijvoorbeeld of iemand een bril draagt. Hoe krijg je het? Er zijn twee vormen van prosopagnosia: aangeboren of later in het leven ontstaan na een hersenbeschadiging. Sommige mensen met aangeboren prosopagnosia weten niet eens dat ze geen gezichten kunnen herkennen. Een vaardigheid die je niet kent, mis je immers niet. Prosopagnosia is een zeldzame aandoening, waarvan wereldwijd slechts enkele gevallen bekend zijn. Wat er precies aan de hand is, is nog niet bekend. Er is veel onduidelijkheid over hoe het komt en de wetenschap is nog niet zeker hoe de mens gezichten herkent. Wel is zeker dat het herkennen van gezichten een 'expertise' is van mensen. De mens is in staat heel veel verschillende mensen moeiteloos van elkaar te onderscheiden, vaak zelfs al in een oogopslag. Dat kan om duizenden mensen gaan, soms zelfs nadat we iemand al jaren niet meer hebben gezien. Vooralsnog neemt de wetenschap aan dat er een apart gebiedje in de hersenen zit dat zich daarmee bezig houdt en personen identificeert in tienden van een seconde. Wat kun je er aan doen? Vaak weten mensen met prosopagnosia er wel mee om te gaan. Zeker wanneer het je hele leven al aanwezig is, weet je vaak niet beter. Ook als je het later krijgt vind je allerlei maniertjes en mechanismen om iemand te herkennen. Toch kunnen er (vooral) sociale problemen uit voortkomen. In de buurt waar je woont kan dat vreemde taferelen opleveren: als je je buren nooit groet omdat je ze niet direct herkent, kan dat best arrogant en raar overkomen. Meer info: Romke Rouw doet onderzoek naar prosopagnosia, aan de Universiteit van Amsterdam. Waar komt het vandaan en wat is het precies? Als je denkt dat jijzelf of iemand uit je omgeving lijdt aan prosopagnosia, kun je contact met haar opnemen door te mailen: rouw@psy.uva.nl Bellen kan ook: 020- 5256840 |
![]() |
||
Citaat:
@Leonoor: Is prosopagnosia inderdaad de naam van die ziekte waar je over had gelezen, maar die je je niet meer kon herinneren?
||
Verwijderd
|
Citaat:
Nog een stukje: "Problemen met herkennen De ogen, de oren, de reuk en het gevoel van iemand kunnen prima in orde zijn, maar toch kan het gebeuren, dat hij een voorwerp niet herkent als hij het ofwel ziet, hoort, ruikt of voelt. Dit probleem noemt men agnosie (a= niet, gnosie= kennen), dus niet meer herkennen. Een voorbeeld van een agnosie is letter-agnosie. Iemand herkent dan de letters niet meer. "Het lijkt wel Chinees." |
![]() |
||
Citaat:
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
Dyscalculie Rabbi Daniel | 67 | 06-11-2007 22:48 | |
Lifestyle |
Straight Edge.. martijn1905 | 295 | 19-09-2005 16:22 | |