Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-09-2002, 20:22
Slaughterer
Slaughterer is offline
Ik heb een gastenboek op delete en heb ervoor gekozen te sorteren op datum.

De code in de body is
PHP-code:
<table align="center" border="1" width="80%">
 <tr>
  <td bgcolor="black">DATUM</td>
  <td bgcolor="black">NAAM</td>
  <td bgcolor="black">MENING</td>
  <td bgcolor="black">COMMENTAAR</td>
 </tr>

<?php
  $db 
mysql_connect();

$sql="SELECT DATE_FORMAT(datum,'%d-%m-%Y %H:%i:%s') AS datum, naam, mening, commentaar FROM gastenboek ORDER by datum DESC";

$res=mysql_query($sql$db);
  while (
$ligne mysql_fetch_object ($res))
  {
   print 
"<tr>";
   print 
"<td>$ligne->datum</td>";
   print 
"<td>$ligne->naam</td>";
   print 
"<td>$ligne->mening</td>";
   print 
"<td>$ligne->commentaar</td>";
   print 
"</tr>";
  }

mysql_free_result ($res);

mysql_close($db);

?>

</table>
Zoals je op de site kan zien staan de data echter door elkaar.

Wat doe ik fout en hoe kan ik ervoor zorgen dat het wel goed wordt gesorteerd?

Laatst gewijzigd op 06-11-2012 om 15:27.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-09-2002, 20:28
chatfreak2002
chatfreak2002 is offline
PHP-code:
  $sql="SELECT DATE_FORMAT(datum,'%d-%m-%Y %H:%i:%s') AS datum, naam, mening, commentaar FROM gastenboek ORDER by datum ASC"
dit misschien?
Met citaat reageren
Oud 04-09-2002, 21:06
Verwijderd
nou..
ik zou de datum laten opslaan als unixtimestamp/epoch http://nl.php.net/date

En daarna die 'getalletjes' omzetten naar leesbare tijd..
is altijd erg netjes dan
Met citaat reageren
Oud 04-09-2002, 21:55
McMotion
McMotion is offline
Citaat:
McLaren schreef:
nou..
ik zou de datum laten opslaan als unixtimestamp/epoch http://nl.php.net/date

En daarna die 'getalletjes' omzetten naar leesbare tijd..
is altijd erg netjes dan
doet hij toch ook?
Oud 04-09-2002, 21:57
McMotion
McMotion is offline
Citaat:
Slaughterer schreef:
PHP-code:
$sql="SELECT DATE_FORMAT(datum,'%d-%m-%Y %H:%i:%s') AS datum, naam, mening, commentaar FROM gastenboek ORDER by datum DESC"
maak daar eens van:

PHP-code:
$sql="SELECT DATE_FORMAT(datum,'%d-%m-%Y %H:%i:%s') AS stringdatum, naam, mening, commentaar FROM gastenboek ORDER by datum DESC"
Oud 05-09-2002, 19:17
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
McLaren schreef:
nou..
ik zou de datum laten opslaan als unixtimestamp/epoch
Klok-klepel. Bovendien HEEFT hij de datum al als DATE(TIME) opgeslagen, anders zou DATE_FORMAT hoogstwaarschijnlijk nieteens werken.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2002, 20:50
Harrie
Harrie is offline
als je gewoon op id DESC sorteert heb je hetzelfde effect (normaal gesproken)....
Met citaat reageren
Oud 06-09-2002, 20:52
Slaughterer
Slaughterer is offline
Citaat:
Harrie schreef:
als je gewoon op id DESC sorteert heb je hetzelfde effect (normaal gesproken)....
hm...dat ik er zelf niet opgekomen ben...

Bedankt
Met citaat reageren
Oud 06-09-2002, 21:09
McMotion
McMotion is offline
Citaat:
Slaughterer schreef:

hm...dat ik er zelf niet opgekomen ben...

Bedankt
ja NORMAAL gesproken jah als alles netjes via het script is ingevoerd.. maar het is veel netter en duidelijker om het gewoon op datum te sorteren.. werkte dat wat ik zei niet dan?
Oud 06-09-2002, 21:32
Slaughterer
Slaughterer is offline
Citaat:
McMotion schreef:

ja NORMAAL gesproken jah als alles netjes via het script is ingevoerd.. maar het is veel netter en duidelijker om het gewoon op datum te sorteren.. werkte dat wat ik zei niet dan?
Dat heb ik niet geprobeerd. Het leek me alleen niet kunnen. Je noemt die variabele 'stringdatum', maar die bestaat in dit geval naar mijn mening helemaal niet. De variabele heet 'datum', die heb ik hiervoor al benoemd, indien deze vervolgens 'stringdatum' wordt genoemd wordt deze niet herkend neem ik aan.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2002, 21:39
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Slaughterer schreef:

Dat heb ik niet geprobeerd. Het leek me alleen niet kunnen. Je noemt die variabele 'stringdatum', maar die bestaat in dit geval naar mijn mening helemaal niet. De variabele heet 'datum', die heb ik hiervoor al benoemd, indien deze vervolgens 'stringdatum' wordt genoemd wordt deze niet herkend neem ik aan.
*zucht*

Het hele punt is nu juist dat je dan WEL een var genaamd stringatum hebt. Deze kun je weergegeven, terwijl gewoon op datum gesorteerd wordt.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2002, 21:42
Harrie
Harrie is offline
Citaat:
McMotion schreef:
duidelijker en netter?!
helemaal niet, dat maakt geen ene fluit uit.

en met normaal gesproken bedoelde ik, dat je auto_increment op je id hebt gezet.. en je scripts niet met de id's gaan kloten..
Met citaat reageren
Oud 06-09-2002, 22:11
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Harrie schreef:

duidelijker en netter?!
Absoluut wel. Als je op datum wilt sorteren, sorteer je op datum, en niet op je ID. Er is nl. niks dat een DB verbiedt IDs te recyclen. Bovendien is het gewoon een kwestie van onderhoudbaarheid en leesbaarheid.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2002, 00:27
McMotion
McMotion is offline
Citaat:
Harrie schreef:
duidelijker en netter?!
als jij een maand later je code terugleest, wat zou je dan makkelijker kunnen begrijpen? 'ORDER BY datum' of 'ORDER BY ID'? nu begrijp je wel wat je met die laatste wil bereiken, maar wat als je een maand niet naar je code hebt gekeken? of bijvoorbeeld mensen die jouw code moeten gaan implementeren ofzo?
een ID moet je alleen zien als een verwijzing naar je record, een of ander abstract datatype wat je helemaal niet WIL kennen

Laatst gewijzigd op 07-09-2002 om 00:30.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2002, 09:18
Slaughterer
Slaughterer is offline
Citaat:
Chimera schreef:

*zucht*

Het hele punt is nu juist dat je dan WEL een var genaamd stringatum hebt. Deze kun je weergegeven, terwijl gewoon op datum gesorteerd wordt.
*zucht*

deze stingdatum bestaat niet. Dan zou ik deze ook moeten creeren als de gegevens naar de database worden wegeschreven, maar dat is niet gedaan. Dat zou ik dan ook moeten aanpassen, maar dat melde je niet.

Als ik jouw manier gebruik, dan verdwijt de datumaanduiding in het gastenboek

Laatst gewijzigd op 07-09-2002 om 09:22.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2002, 10:13
Manuzhai
Manuzhai is offline
Citaat:
Slaughterer schreef:
deze stingdatum bestaat niet. Dan zou ik deze ook moeten creeren als de gegevens naar de database worden wegeschreven, maar dat is niet gedaan. Dat zou ik dan ook moeten aanpassen, maar dat melde je niet.
Je blaat uit je nek. McMotion schreef een query waar hij een DATEFORMAT() AS stringdatum in de SELECT heeft staan. Dat wil zeggen dat het resultaat van de DATEFORMAT functie op het veld "datum" wordt meegegeven in de resultset als stringdatum: in die resultset heb je dan dus een "stringdatum" veld.
Oud 07-09-2002, 10:54
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Slaughterer schreef:

Dat zou ik dan ook moeten aanpassen, maar dat melde je niet.
Goed. Weer iemand die in het vervolg lekker ZELF z'n problemen op mag lossen.

Als iemand je de enige juiste oplossing aandraagt, mag je daar best eens even wat vriendelijker op reageren. Je kunt moeilijk verwachten dat men je alles voor gaat kauwen.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2002, 10:59
Slaughterer
Slaughterer is offline
Citaat:
Manuzhai schreef:
Je blaat uit je nek. McMotion schreef een query waar hij een DATEFORMAT() AS stringdatum in de SELECT heeft staan. Dat wil zeggen dat het resultaat van de DATEFORMAT functie op het veld "datum" wordt meegegeven in de resultset als stringdatum: in die resultset heb je dan dus een "stringdatum" veld.
Lijkt me handig als ie dat dan even gelijk vermelde. Niet iedereen is zo handig met php.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2002, 11:20
Harrie
Harrie is offline
Citaat:
Chimera schreef:
Absoluut wel. Als je op datum wilt sorteren, sorteer je op datum, en niet op je ID. Er is nl. niks dat een DB verbiedt IDs te recyclen. Bovendien is het gewoon een kwestie van onderhoudbaarheid en leesbaarheid.
leesbaarheid/onderhoudbaarheid :

==================================
// Op datum gaan sorteren dmv id
$sql = "SELECT * FROM aap ORDER BY id DESC";
==================================

dat scheelt dus niet veel..

bij een gastenboek heb je bv int(6) (unique)(auto_increment), dan gaat de database niet 2x dezelfde id invoegen als 1 id van dezelfde waarde is verwijderd.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2002, 12:46
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Harrie schreef:

dat scheelt dus niet veel..
Ja dat doet het wel. Een andere programmeur gaat zich dan afvragen waarom er niet gewoon op datum gesorteerd wordt, en gaat er dan dus vanuit dat dat om een of andere reden niet kan.

Goede code heeft geen uitleg nodig, comment binnen functies zijn 9 van de 10 keer gewoon fout. Code moet zo netjes zijn, dat je geen commentaar nodig hebt.

En nogmaals: Het is voor een DB niet verboden IDs te recyclen. Ook worden IDs vaak random-uniek i.p.v. sequentieel gegenereed.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2002, 13:08
McMotion
McMotion is offline
Citaat:
Harrie schreef:
bij een gastenboek heb je bv int(6) (unique)(auto_increment), dan gaat de database niet 2x dezelfde id invoegen als 1 id van dezelfde waarde is verwijderd.
en stel dat je nou bijvoorbeeld twee guestbooks hebt waarvan je de reacties bij elkaar wil zetten zodat ze in 1 tabel komen te staan... dan krijg je dubbele ID's... niet echt handig dus... en ok, je zou de ID weg kunnen laten uit de query, zodat hij de eerst volgende neemt, maar dan klopt de sortering niet meer
of stel dat je om wat voor reden dan ook een reactie met de hand wil toevoegen van een datum die je zelf opgeeft in je query.. dan mag jij heel hard hopen dat de datum tussen de huidige datum en de datum van de laatste post ligt, anders klopt de sortering ook niet meer
Oud 07-09-2002, 16:29
Harrie
Harrie is offline
Citaat:
Chimera schreef:

Ja dat doet het wel. Een andere programmeur gaat zich dan afvragen waarom er niet gewoon op datum gesorteerd wordt, en gaat er dan dus vanuit dat dat om een of andere reden niet kan.

Goede code heeft geen uitleg nodig, comment binnen functies zijn 9 van de 10 keer gewoon fout. Code moet zo netjes zijn, dat je geen commentaar nodig hebt.

En nogmaals: Het is voor een DB niet verboden IDs te recyclen. Ook worden IDs vaak random-uniek i.p.v. sequentieel gegenereed.
een andere programmeur? ja het is voor jezelf.. een andere programmeur doet nu even niet ter zake.

comment 9 van de 10 x fout? waarom?!
PHP-code:
// sorteren op datum 
is heel wat makkelijker lezen dan
PHP-code:
$sql "SELECT blabla"
hoor.. het wordt er dus overzichtelijker op, ook al is de functie nog zo duidelijk..

een db geeft geen 2 dezelfde id waarden weg hoor.

Laatst gewijzigd op 07-09-2002 om 16:41.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2002, 13:07
McMotion
McMotion is offline
heheheheh jah zeker heel wat overzichtelijker hoor gewoon je code in commentaar omzetten wat vervelend ook dat je bij duidelijke code geen commentaar MAG zetten he Harrie?
Oud 08-09-2002, 16:28
Harrie
Harrie is offline
Citaat:
McMotion schreef:
heheheheh jah zeker heel wat overzichtelijker hoor gewoon je code in commentaar omzetten wat vervelend ook dat je bij duidelijke code geen commentaar MAG zetten he Harrie?
het gaat er toch om dat jíj er makkelijk mee kan werken?
dus als jíj er makkelijker mee kan werken, doe je dat toch?
Want ik wil maar niet snappen dat het niet mag..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten