Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-09-2002, 09:38
quaadje
quaadje is offline
hey mensuh
ik heb ff een vraagje ,
waarom zouden mensen leraar of lerares op het voortgezet onderwijs willen worden?????
of

doeg kus laura
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-09-2002, 09:57
Verwijderd
leuk om kennis over te brengen
leuk om met jongeren te werken

Veel vakantie?

------
minder
je verdient niet echt veel geloof ik.. misschien tegenwoordig wel weer met dat lerarentekort?
je moet zoveel nakijken
je legt telkens weer hetzelfde uit, de stof verandert nauwelijks
dat kan saai worden op den duur..

Maar ik denk dat je dit zelf ook al wel had bedacht..
misschien ku nje 't ook een op 't paboforum (kijk eens op pabo.pagina.nl de url weet ik niet) vragen. Daar willen ze echt leraar worden, en weten ze er meer van.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2002, 15:44
DarkRaven
DarkRaven is offline
je werkt teveel voor een loon waarmee je amper kan rondkomen

misschien dat het later beter word voor de leraren...
Met citaat reageren
Oud 13-09-2002, 15:58
Verwijderd
Citaat:
marianne22 schreef:
je legt telkens weer hetzelfde uit, de stof verandert nauwelijks
dat kan saai worden op den duur..
Mja, maar ik heb 5 uur wiskunde in de week, en geeneen uur is hetzelfde. Ik denk, dat je als leraar zijnde ook geen 2 lessen hebt die hetzeldfe zijn.
Mij lijkt het dus wel heel leuk, en ga ook volgend jaar lerarenopleiding wiskunde doen.
Waarom het me leuk lijkt...
T lijkt me gewoon leuk om met 12-15 jarigen om te gaan, en wiskunde vind ik gewoon een leuk vak
Nauurlijk zijn er ook minder leuke dingen, zoals leerlingen die een hekel hebben aan wiskunde of als een van je leerlingen overlijdt...
Mja, en over het loon... ik heb geen idee wat een leraar gemiddeld verdient. Vorig jaar heb ik voor maatschapijleer wel een enquete gehouden over 'mens en werk', daar hebben we ook hun loon gevraagd, maar dat ben ik eigenlijk al weer vergeten...
Met citaat reageren
Oud 13-09-2002, 16:51
A loved one
A loved one is offline
Het lijkt me eigenlijk wel wat. Kennis overbrengen kan heel leuk zijn (als de leerlingen zelf ook moeite doen om iets te leren). Ik zou waarschijnlijk wel een enorme tiran worden, hehe... elke les opstellen schrijven
Ja, ik denk trouwens ook dat elke les anders is. Maar leraren moeten natuurlijk wel jaar in, jaar uit dezelfde stof behandelen, en leerlingen krijgen alleen maar nieuwe dingen. Hoewel elke klas natuurlijk anders is... Je moet wel een zekere leraren-spirit hebben; het niet erg vinden om iets duizend keer uit te leggen.

Trouwens, dat salaris valt best mee, iedereen maakt het erger dan het is, maar gezien al die vakanties is het zeker geen slecht salaris (okee, het is niet een ministerinkomen, maar goed).
Met citaat reageren
Oud 13-09-2002, 17:25
Miess
Miess is offline
Citaat:
vleermuissie schreef:

Mja, maar ik heb 5 uur wiskunde in de week, en geeneen uur is hetzelfde. Ik denk, dat je als leraar zijnde ook geen 2 lessen hebt die hetzeldfe zijn.
Mij lijkt het dus wel heel leuk, en ga ook volgend jaar lerarenopleiding wiskunde doen.
Waarom het me leuk lijkt...
T lijkt me gewoon leuk om met 12-15 jarigen om te gaan, en wiskunde vind ik gewoon een leuk vak
Nauurlijk zijn er ook minder leuke dingen, zoals leerlingen die een hekel hebben aan wiskunde of als een van je leerlingen overlijdt...
Mja, en over het loon... ik heb geen idee wat een leraar gemiddeld verdient. Vorig jaar heb ik voor maatschapijleer wel een enquete gehouden over 'mens en werk', daar hebben we ook hun loon gevraagd, maar dat ben ik eigenlijk al weer vergeten...
Inderdaad, geen enkele les is hetzelfde. Wiskunde is erg leuk om te geven, je moet redelijk veel uitleggen en dat vind ik zelf iets heel leuks. Ik zou nooit geschiedenis ofzo willen geven.
Het salaris is inderdaad niet echt een vetpot voor een afgestudeerde, maar voor een student als ik (ik wordt eerstegraads betaald) is het toch wel lekker
Met citaat reageren
Oud 13-09-2002, 17:46
DrPain
DrPain is offline
Ik word leraar, maaruhm, ja dat is omdat ik het wil, eerst wou ik dat niet omdat ik toen ik van HAVO afkwam alle leraren stom vond (niet waar maar je begrijpt het wel).
Ik heb toen 2 jaar HTS gedaan en had toen toch zoiets van dit is echt een HEEEEEL SAAI beroep. En ik wilde eik altijd wel leraar worden, ik heb in wiskunde lessen en natuurkunde lessen wel eens de leraar voor het bord weg geduwd, en het uitgelegt omdat ik vond dat ze het slecht deden. En ik heb een keer mijn nichtjes snowboard les gegeven (een week) en toen zei zij dat ik het onderwijs in moest omdat ik zoveel gedult had.

Nou ja, ik heb nu 1 jaar stage gelopen en het bevalt me goed. Maar je moet het echt willen, je moet het niet doen voor korte dagen en lange vakanties, want dan hou je het nog geen jaar vol, voor je overspannen bent.
Oud 13-09-2002, 18:21
Verwijderd

-Kwaliteiten worden niet genoeg benut.
-Salaris te laag
-Je veel vervelen omdat je niet zoveel les geeft.

En zo kan ik nog wel ff doorgaan
Met citaat reageren
Oud 13-09-2002, 18:22
Verwijderd
Citaat:
vleermuissie schreef:

binnen een klas niet, de stof etc. is voor jou elke les anders.
de klassen zijn ook verschillend ja maar nu lijkt het me toch wel saai jaar in jaar uit "hetzelfde" te moeten vertellen. al zit er wel weer 'n jaar tussen mja.. ik zou 't denk ik eerst zelf moeten ondervinden om te kunnen zeggen of dat nou echt saai is enzo

leuk misschien word ik later ook wel leraar

wiskunde vind ik gewoon een leuk vak

over dat laatste
ja... ik zit, zat.., bij haar in de (cluster)klas... :/

gelukkig komt het niet vaak voor

Met citaat reageren
Oud 13-09-2002, 18:24
Verwijderd
Citaat:
perseus schreef:

-Je veel vervelen omdat je niet zoveel les geeft.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2002, 22:27
Eva*
Eva* is offline

Ik zou het vreselijk vinden om lerares op een middelbare school te zijn. Leerlingen worden steeds ongemotiveerder en daardoor vervelender in de lessen.
Om orde te kunnen houden, maar wel een gezelliger sfeer in de klas te hebben, is voor de meesten erg moeilijk en je moet er echt stevig voor in je schoenen staan.
Bovendien zou ik geen vak weten dat ik leuk zou vinden om voortdurend te geven.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2002, 13:31
Verwijderd
Citaat:
marianne22 schreef:

van 8,30 tot 15.00 uur of soms ietsje later kun je nou niet echt een drukke baan noemen.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2002, 14:42
Razzle
Razzle is offline
Citaat:
E.v.a schreef:

Ik zou het vreselijk vinden om lerares op een middelbare school te zijn. Leerlingen worden steeds ongemotiveerder en daardoor vervelender in de lessen.
Om orde te kunnen houden, maar wel een gezelliger sfeer in de klas te hebben, is voor de meesten erg moeilijk en je moet er echt stevig voor in je schoenen staan.
Bovendien zou ik geen vak weten dat ik leuk zou vinden om voortdurend te geven.
Als jij weet van jezelf dat je een prettig iemand bent om mee om te gaan, beetje redelijk bent voor de leerlingen en ook nog eens heel lief tegenover ze doet... dan wordt je wel gerespecteerd. ok, er zullen altijd wel een paar uitzonderingen dan nog tussenzitten maar die stuur je der dan maar uit (MACHT!!! )!
Oud 14-09-2002, 18:12
Verwijderd
Citaat:
marianne22 schreef:
ver dat laatste
ja... ik zit, zat.., bij haar in de (cluster)klas... :/

gelukkig komt het niet vaak voor

Sterkte...
Ben je vandaag nog geweest?
Met citaat reageren
Oud 14-09-2002, 18:40
Razzle
Razzle is offline
Citaat:
vleermuissie schreef:

Sterkte...
Ben je vandaag nog geweest?
Bij ons is vorige week ook een medeleerling uit 5 HAVO op de leeftijd van 16 jaar gestorven aan kanker. Verschrikkelijk!
Oud 14-09-2002, 18:44
Kat
Kat is offline
Citaat:
vleermuissie schreef:

Sterkte...
mjah, ook van mij...

ik zou geen leraar willen worden, ik denk dat ik binnen een paar weken weggepest zou worden, ik vind dat het te weinig verdient (zeker als je ziet wat je ervoor moet doen/over hebben) en ik heb eigenlijk een beetje een hekel aan kinderen...
Oud 14-09-2002, 18:48
Verwijderd
Citaat:
Razzle schreef:

Bij ons is vorige week ook een medeleerling uit 5 HAVO op de leeftijd van 16 jaar gestorven aan kanker. Verschrikkelijk!
mja, bij ons op school was het afgelopen maandag een meisje uit 4 vwo, 15 jaar... Overreden door een auto, was hersendood, en de middag daarna doodverklaard ...

en 4 jaar geleden een meisje uit de 1e overleden aan een hersenbloeding

aantal jaar daavoor een meisje overreden door een trein

mja, dis heel erg offtopic, ik maak wel ff een nieuwe over dit onderwerp
Met citaat reageren
Oud 15-09-2002, 13:17
LittleLucille
LittleLucille is offline
zou liever leraar van een basischool dan van het voortgezet onderwijs willen zijn...
Oud 15-09-2002, 17:15
guesst
guesst is offline
Wel:
* Leuk om met jongeren (kinderen) om te gaan
* Gave ervaring als ze eerst iets totaal niet snapten, en door jouw uitleg wel
* Als je merkt dat ze je lessen leuk vinden
* Veel vakanties!

Niet:
* Werk dat je mee naar huis neemt (zoals pw's e.d.)
* Irritante kids in je klas

Hmmz..en verder...geeen idee! Zullen vast nog wel meer voors en tegens zijn maar daar kom ik @ the moment niet op!

Greeetz Guesst
Met citaat reageren
Oud 15-09-2002, 17:29
Quiana
Quiana is offline
Mja, op het VO zou k geen lerares willen worden, al die pubers die lopen te geiten.. *blaat *
Neuh, t lijkt me knap vervelend om les te moeten geven in het 8e uur, met 30 15 jarigen die allemaal naar huis verlangen, terwijl je zelf ook moe bent..
Mja, aan de andere kant kan je ook een hoop lol maken op de middelbare..
Mja, kweet eigenlijk niezo goed, denk niet dat ik ooit lerares word..
Oud 15-09-2002, 18:35
Frida
Frida is offline
Ik zie leerkrachten baantje wel zitten eigenlijk. Waarom? Werken met jongeren, en jeugd heeft toch iets charmants over zich ze staan nog in hun ontwikkeling en ontdekken de nieuwe dingen, zijn vaak benieuwd etc...

Kwil ook wat ik ken graag overbrengen op anderen, maar ik denk dat ik met jongere kinderen wil werken.

En natuurlijk de leuke vakantieperiodes he
Oud 15-09-2002, 18:51
Olifantje
Olifantje is offline
Zoals ondertusse al weet 'k veel hoeveel keer is gezegd, het is denk ik wel leuk om les te geven (kennis overbrengen) op een leuke manier en zo. En die vakanties zijn ook wel handig.
Maar... 'k weet 't, ge moogt 't eigenlijk niet zegge, "de jeugd van tegenwoordig". 'k Weet 't niet. Les geven lijkt me leuk als de klas goed meewerkt en zo... maar sinds 3 jaar zit ik in een klas, echt een leuke klas, heel veel sfeer, maar om les in te geven? Hmm, toch maar liever niet. Geen kat da luistert, heel den tijd uitdagend doen t.o.v. de leerkracht, redelijk grof zijn en zo. Vorig jaar heeft er in het eerste jaar (12 - 13 jaar) een jongen een klasgenoot in zijn been gestoken met een cuttermes (= breekmes) (jongen -> ziekenhuis, natuurlijk), 'k bedoel, da komt nie dagelijks voor (gelukkig maar), maar toch...
't Is niet dat wij een mega-marginale school zijn of zo, bij ons staan we zowat bekend als de beste school en (volgens velen, ik vind van niet, ben ook geen nerd of zo [mag je eigenlijk niet van jezelf zeggen, ma ja ] of een mega-blokbeest) is 't er redelijk streng, zodus daar ligt 't niet aan.
'k Heb lang zelf gezegd dat 'k les wou gaan geven, maar nu denk 'k daar heel anders over. Hoedje af voor de leerkrachten, maar 't is niet aan mij besteed
Oud 16-09-2002, 20:52
alpha
alpha is offline
Ik zou best docente willen worden, maar dan wel in de bovenbouw (havo/vwo) van de middelbare school. Ik kan echt niet met kleine kinderen omgaan. Ik haat het als ze niet doen wat ik zeg. en ze zeuren ook nog, ze houden geen rekening met anderen.

En de wat ouderen willen over het algemeen wel redelijk. En als je ze iets leert waar ze ook nog echt wat aan hebben zijn ze je over het algemeen toch wel dankbaar. Kijk, dan wil ik natuurlijk wel een docente worden die geliefd is. Niet een docente die bekend staat als kreng.
Kijk, ik zou het machtig mooi vinden als ik later zou kunnen zeggen: Tja, die persoon is nu president, en die heb ik geholpen om zover te komen.

En dan moet je ook nog eens het goede vak geven. Wiskunde vond ik eerder wel leuk maar dan heb je wel altijd een paar die het gewoon echt niet kunnen. En daar kan ik dus niet tegen he. Nederlands leek me ook gaaf ik was er ook heel goed in, tot vorig jaar. Toch heb ik wat met schrijven enzo. Dus nu denk ik eraan om journalistiek te worden.

Ja, ik hou van de schoolsfeer. Heerlijk. Ik ga dan ook zelf graag naar school. Ik bedoel, al die breinen die worden gevormd. Wow.Dit klinkt vast heel dom he? Nou, maar ik meen het wel echt.... Klinkt nog dommer...
Oud 18-09-2002, 19:59
PardonMe
PardonMe is offline
Mij lijkt het heel leuk om met jongeren te werken en ze wat bij te brengen.. Voor mij is leraar worden op het moment een serieuse optie voor mijn vervolgopleiding.. ben aan het twijfelen tussen twee studies, onder andere een lerarenopleiding, aardrijkskunde bijvoorbeeld..
Het lijkt me ook afwisselend werk om te doen.
Oud 18-09-2002, 20:10
euro
euro is offline
Citaat:
PardonMe schreef:
Mij lijkt het heel leuk om met jongeren te werken en ze wat bij te brengen.. Voor mij is leraar worden op het moment een serieuse optie voor mijn vervolgopleiding.. ben aan het twijfelen tussen twee studies, onder andere een lerarenopleiding, aardrijkskunde bijvoorbeeld..
Het lijkt me ook afwisselend werk om te doen.
Tussen welke ben je nog aan het kiezen?

Naja...ik wil misschien lerares Nederlands worden...maar dat is ook twijfelachtig. Ik bedoel...het is natuurlijk best wel leuk, afwisseld en je werkt met jongeren dus je blijft beetje 'bij'. Maar het kan ook heel erg vervelend enzo zijn. Ik denk dat je het een beetje in je moet hebben....na ik wete het niet zo
Oud 18-09-2002, 20:22
PardonMe
PardonMe is offline
Citaat:
euro schreef:
Tussen welke ben je nog aan het kiezen?

Naja...ik wil misschien lerares Nederlands worden...maar dat is ook twijfelachtig. Ik bedoel...het is natuurlijk best wel leuk, afwisseld en je werkt met jongeren dus je blijft beetje 'bij'. Maar het kan ook heel erg vervelend enzo zijn. Ik denk dat je het een beetje in je moet hebben....na ik wete het niet zo
bedrijfswetenschappen of lerarenopleidig Aardrijkskunde..
tja zijn 2 heel verschillende dingen, en ik ben er nog niet precies uit... Ga binnenkort naar een 2daagse voor die studie bedrijfswetenschappen en als dat toch niet echt blijkt te zijn wat ik wil dan wordt het de lerarenopleiding denk ik...
Maar ga er binnenkort ff een gesprek over houden met mijn decaan..
Oud 22-09-2002, 11:32
Lieske16
Lieske16 is offline
Ik zou zelf héél graag lerares in het basisonderwijs willen worden en dan liefst nog in het 1ste,2de en 3de leerjaar omdat (ik vind dat toch! ) daar de liefste kinderen zijn. Als je les geeft in het 6de leerjaar en kijkt naar het 1ste leerjaar merk je verschil!
Ik hou ook van kinderen dusse ... lerares zou een goed beroep zijn voor mij
Met citaat reageren
Oud 22-09-2002, 12:16
Verwijderd
Citaat:
DarkRaven schreef:
je werkt teveel voor een loon waarmee je amper kan rondkomen

misschien dat het later beter word voor de leraren...
ik denk niet dat de leraren te weinig verdienen
Ze hoeven helemaal niet veel te werken
Zoveel vakantie, en bovendien is het een veilige baan
niet te verantwoordelijk, en ze hoeven geen enkel (financieel) risico te nemen, zoals bijv. ondernemers.
ze hebben het hardstikke goed eigenlijk,
ze mopperen gewoon te veel
Met citaat reageren
Oud 22-09-2002, 18:24
Verwijderd
Omdat ik nu al een hekel heb aan voor de klas staan met alle aandacht op mij gericht. Bovendien ben ik daar veel te ongeduldig voor - als een kind niet na 1 x uitleggen weet wat ik bedoel, moeten ze maar opzouten...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten