Advertentie | |
|
![]() |
|
Die titel is verradelijk hoor, ik dacht eerst dat het over een elf zou gaan.
![]() Het verhaal had mijn aandacht. Bij de derde en vierde alinea was ik zeer geboeid naar wat er zou komen. Ik snap enkel de angst van de man niet. Het levert bij mij een aantal vraagjes op. Waarom reageerde hij zo? Waarom geen reactie? Je laat de personages vrijwel onbekend, terwijl ik juist meer van ze wil weten. ![]() Het einde vind ik onverwacht. ![]() Mooi verhaal.
|
mooi
![]() vooral het einde weet niet persies wat ik ervan moet denken, de jongen houdt van het glas, maar laat um los als ie de man ziet kijken..conclusie ben helemaal verward(ik zal alles wel fout bekijken, dus een reactie van jezelf zou wel handig zijn ![]() ![]()
|
Verwijderd
|
Stroopwafel toch! De lezer maakt nooit, maar dan ook nooit een fout!
Ik zal er wat van vertellen. Die jongen met het kortgeschoren hoofd en de lange, zwarte jas ben ik. Daar houdt de vergelijking ook op. Ik lik niet aan ruiten en schiet me ook niet door de kop. De werkelijkheid in het verhaal is dat ik elke morgen onderweg naar de universiteit langs een pand op het Rapenburg kom waar een man achter een computer zit. Daar houdt de werkelijkheid op. Ik had al langer het idee om mezelf in een verhaal raar te laten doen met die arme man daar, maar ik zat nog in de komische hoek te denken. Toen ik gisteravond echter begon, kwam het er serieus uit. Ik heb ten eerste besloten het op een bepaalde manier te vertellen. De lezer blijft bij de man op het kantoor, maar weet niet wat er in hem om gaat. Zijn lichaamstaal verraadt hem en de verteller maakt gissingen (waarschijnlijk, lijkt, enz.). De jongen tegen het raam kennen wij soms ook van binnen. We weten dat hij gelukkig is en waarom hij nu tegen het glas aan zit op een bepaalde dag, en wel om te knuffelen. Daarnaast liet ik een aantal dingen terugkomen. De dag en tijd was elke keer hetzelfde, telkens gebeurde er ongeveer hetzelfde. De man in het kantoor kon de situatie die hem kennelijk ongemakkelijk maakte be-eindigen door de jongen aan te kijken. Deze lacht dan steevast, alsof hij overwonnen heeft, en gaat dan weer verder. Op het einde pleegt de jongen plotseling zelfmoord. Niets in dit verhaal heb ik met een ander (bewust) doel geschreven dan een mystieke sfeer. De vaste elementen dragen daar toe bij en de klap op de vuurpijl is de onbegrijpelijk zelfmoord. Ik deed dit met het doel om de lezer grote vrijheid met het interpreteren te geven. Ken waarde toen aan dingen en analyseer voor jezelf. Ik zet geen grenzen of regels, ik geef alleen stof tot nadenken. Vandaar dus dat de lezer het nooit fout kan doen, en zeker niet in dit verhaal. De titel is overigens ironisch bedoeld. Enkele eeuwen geleden gingen de schouten 's nachts door de straten om te waken. Zij zouden op de hele en halve uren bij wijze van kerkklok de tijd roepen en daarna 'al is wel', in de zin van dat er geen onraad was. Het was een titel die me te binnen schoot (haha) toen ik het bestand wegzette. LUH-3417 - Ik hoop niets duidelijk gemaakt te hebben, alleen aanzetten gegeven te hebben. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Wel een leuk verhaal, maar ik heb toch wat opmerkingen
![]() Ten eerste een paar taalfoutjes: Even hebben zijn contact. zijn = zij Misschien heeft hij gevraagd de opstelling van de kamer anders kon zijn, of om er rond deze tijd iemand bij hem kon zijn ![]() "Misschien heeft hij [zijn baas] gevraagd of de opstelling van de kamer anders kon zijn, of dat er rond deze tijd iemand [anders] bij kon zijn." En het einde is wel goed bedacht, maar ik vind dat je het allemaal wat concreet neerzet. Je laat niks aan de verbeelding over...Het mag wat subtieler. Bijv dit: Met een grijns knalt hij zijn hersenen uit zijn hoofd --> Als je hersenen weglaat, komt het wat beter over... Dus bijv. 'Een luide knal volgt.' |
![]() |
|
Het verhaal is leuk, ik heb geen verstand van teksten, ik kan ze niet ontleden zoals jij dat altijd doet..
Ik lees, meer niet.. Vaak vorm ik niet eens een mening, meer als leuk of niet leuk is het bij mij vaak niet.. Maar wat ik bij dit verhaal wel graag wil zeggen is, ik vind het leuk hoe je de lezer (eh.. naja mij tenminste) bij het verhaal betrekt, je krijgt het altijd voor elkaar dat ik blijf lezen. Bij de meeste verhalen haak ik af, maar ik denk dat het komt doordat je alle bewegingen zo goed beschrijft.. Naja .. waarom ik dit typ weet ik ook niet maar ik wilde het even kwijt ![]() Maar okeej.. Even de conclusie: Ik vind het een leuk verhaal, leest leuk weg met een onvoorspellend raar, maar toch interessant einde.. Het zette me even aan het denken.. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |