Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-10-2002, 18:15
Verwijderd
Echt zooooo vaag...
Normaal ben ik ongeveer 52 kg...dat weeg ik echt al JAREN.
Af en toe misschien eens 53, soms 51...
Op zich vond ik mezelf altijd te licht, dus ik wou wel graag dikker worden.
Nou ging ik daarnet op de weegschaal staan en toen stond er 58 kg. Ik vond het echt zoooo vaag....
Okee, ik heb nu wel kleren aan enzo en gegeten en gedronken, maar dan nog!!
Want ik zie aan mezelf echt helemaal nix dat echt dikker is geworden!! Ik zou dan echt in korte tijd veel aangekomen moeten zijn, maar waar zit dat dan???

Ik zei het net tegen m'n moeder, toen ging zij zich ook wegen: 60 kg. Nou dan klopt er echt iets niet... ik ben 1.63 m en zij 1.68 m.
Zij heeft veel grotere borsten dan ik en ook een iets dikkere kont. Dan zou ze sowieso veel meer moeten wegen dan 2 kg...

Nou ben ik dus onwijs bang dat ik iets raars heb...dat ik vocht vasthou. of vocht achter m'n longen heb zitten ofzo... (ik heb het soms benauwd)

Iemand een idee??

xxx

Alicia
Met citaat reageren
Oud 04-10-2002, 18:40
Mephisto
Mephisto is offline
Ga eens langs de huisarts als je uitsluitsel wil.
Oud 04-10-2002, 18:48
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Het gewicht van vocht achter je longen tel je niet in kilogrammen.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2002, 19:09
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
Het gewicht van vocht achter je longen tel je niet in kilogrammen.
ja kweenie hoeveel daar achter kan zitten.....okee er zal vast geen 6 liter achter zitten...dan voel ik me denk ik iets minder goed...
Maarjaaah als ik zeg dat ik een ECG en een thoraxfoto wil laten maken dan verklaren m'n ouders me weer voor gek

heeft iemand ideeën???
Met citaat reageren
Oud 04-10-2002, 19:11
20marianne12
20marianne12 is offline
Ja het ligt er natuurlijk heel erg aan wanneer je je weegt. Als je s avonds na het avondeten op de weegschaal gaat staan terwijl je net lekker (veel) gegeten en gedronken hebt weeg je altijd een stuk zwaarder dan wanneer je je smorgens weegt als je net opstaat, ook logisch.
Vocht vasthouden kan ook een grote rol spelen. Als je bijvoorbeeld ongesteld moet worden, of ongesteld bent, kan dat ook veel schelen in je gewicht.
Dan ligt het er natuurlijk ook nog aan wat voor kleren je aan hebt, en of je schoenen aanhebt.
Alles bij elkaar kan je wel snel wat kilo's meer wegen.
Als je lekker in je vel zit en je er goed uitziet zou ik je niet zo'n zorgen maken of je gewicht!!!!
Oud 04-10-2002, 19:13
Verwijderd
Je moet altijd op hetzelfde tijdstip wegen he, anders weeg je soms wel al het eten mee, andere keer niet...
Weeg dus bv 's ochtends voor je ontbijt oid, elke ochtend... weeg je morgen ochtend nog eens, kan een groot verschil zijn. Maak je nog maar geen zorgen
Met citaat reageren
Oud 04-10-2002, 19:15
Verwijderd
ja, ik doe het morgenochtend sowieso nog wel een keer.
Ik ben wel hypochondrisch enzo, maar damn.....ik word er zoooo bang van!!
Met citaat reageren
Oud 04-10-2002, 19:18
Mephisto
Mephisto is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef:
ja, ik doe het morgenochtend sowieso nog wel een keer.
Ik ben wel hypochondrisch enzo, maar damn.....ik word er zoooo bang van!!
Allereerst moet je kalm zijn. Drukte of stress schiet je NIETS maar dan ook NIETS mee op. Denk rustig na en besluit wat je doen gaat.
Oud 04-10-2002, 19:42
Verwijderd
Je moet je echt niet druk maken joh, is echt niets aan de hand
Morgenochtend wegen, zal je zien dat je misschien 54 of 55 weegt dan...
Er is echt absoluut niets aan de hand, alleen het feit dat je nu gegeten hebt, nog niet naar de wc bent geweest, kleren aan hebt... dat weeg je allemaal mee... Don't worry
Met citaat reageren
Oud 04-10-2002, 20:14
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef:
Je moet je echt niet druk maken joh, is echt niets aan de hand
hmm dank je voor je reactie
Ik hoop echt dat t morgen minder is ofzo..
Maar ik ben sowieso al 3 weken bang dat ik iets van long(oedeem) heb dus misschien dat ik er een keer naar laat kijken ofzo
Met citaat reageren
Oud 04-10-2002, 20:35
utopian me
utopian me is offline
longoedeem heb je niet hoor (neem ik aan) dat is behoorlijk ernstig (zelfs levensbedreigend) en kun je ook schuimen en heb je het constant erg benauwd.
er zijn nog wel andere dingen, heb je als je het benauwd hebt en ligt de neiging recht op te zitten, of slaap je al expres met meerdere kussens? prikkelhoest daarbij en het is alweer iets ernstiger. maar als je dit allemaal nog niet echt hebt zou ik me er niet te druk om maken.
als je er echt last van hebt zou ik naar de dokter gaan. waarom er langer mee rondlopen als het misschien wel verholpen kan worden?
succes ermee!
Oud 04-10-2002, 20:47
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
hmm dank je voor je reactie
Ik hoop echt dat t morgen minder is ofzo..
Maar ik ben sowieso al 3 weken bang dat ik iets van long(oedeem) heb dus misschien dat ik er een keer naar laat kijken ofzo

Nu doe je wel erg hypochondrisch hoor.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2002, 21:03
Verwijderd
Citaat:
utopian me schreef:
longoedeem heb je niet hoor (neem ik aan) dat is behoorlijk ernstig (zelfs levensbedreigend) en kun je ook schuimen en heb je het constant erg benauwd.
er zijn nog wel andere dingen, heb je als je het benauwd hebt en ligt de neiging recht op te zitten, of slaap je al expres met meerdere kussens? prikkelhoest daarbij en het is alweer iets ernstiger. maar als je dit allemaal nog niet echt hebt zou ik me er niet te druk om maken.
als je er echt last van hebt zou ik naar de dokter gaan. waarom er langer mee rondlopen als het misschien wel verholpen kan worden?
succes ermee!
ik ken de symptomen hoor
mjah kweenie...ik heb sinds ik laatst verkouden was en keelontsteking had, het af en toe benauwd. Ik heb het sowieso om de zoveel tijd benauwd, maar dan is het meer een hypochondrie-aanval ofzo...
Maar nu is het al een tijdje zo, en het voelt zo vaag...
Ik ben echt bang
Met citaat reageren
Oud 04-10-2002, 21:58
utopian me
utopian me is offline
Citaat:
ik ken de symptomen hoor
mjah kweenie...ik heb sinds ik laatst verkouden was en keelontsteking had, het af en toe benauwd. Ik heb het sowieso om de zoveel tijd benauwd, maar dan is het meer een hypochondrie-aanval ofzo...
Maar nu is het al een tijdje zo, en het voelt zo vaag...
Ik ben echt bang
ghehe, zorrie, was meer omdat je in het begin zei dat je wel eens benauwd was en ik later las dat je dacht dat je longoedeem zou hebben en ik niet had gelezen over die hypochondrie-aanvallen , maar zoveel mensen hebben wel eens keelontsteking joh, en zo weinig mensen hebben longoedeem. (weet niet hoe ik je minder bang kan laten zijn ) maar zolang je benauwdheid niet verschrikkelijk is moet je je echt niet gek laten maken hoor! wordt het alleen maar erger van (en dat weet jij allemaal ook al wel..)

Offtopic: ff iets anders, ik vind je anouncement op l&r geweldig word al vrolijk wanneer ik dat kopje zie staan.
Oud 04-10-2002, 22:07
Verwijderd
Citaat:
utopian me schreef:
ghehe, zorrie, was meer omdat je in het begin zei dat je wel eens benauwd was en ik later las dat je dacht dat je longoedeem zou hebben en ik niet had gelezen over die hypochondrie-aanvallen , maar zoveel mensen hebben wel eens keelontsteking joh, en zo weinig mensen hebben longoedeem. (weet niet hoe ik je minder bang kan laten zijn ) maar zolang je benauwdheid niet verschrikkelijk is moet je je echt niet gek laten maken hoor! wordt het alleen maar erger van (en dat weet jij allemaal ook al wel..)
dank je hoor
Ik moet eigenlijk mezelf gewoon eens na laten kijken (nee niet op die manier ) maar dat ik gewoon weet dat ik nix heb....want ik loop echt elke dag rond met de meest enge gedachten en er is niemand die doorheeft hoe erg het eigenlijk is, en niemand die het begrijpt.
Als ik het vertel is het altijd een beetje zo'n ongeïnteresseerde houding, of mensen denken van "damnz stelt zij zich ff aan"...
Citaat:

Offtopic: ff iets anders, ik vind je anouncement op l&r geweldig word al vrolijk wanneer ik dat kopje zie staan.
mensen die mij waarderen thanx
Ja nu valt ie eindelijk op, in het rood&vetgedrukt!
Met citaat reageren
Oud 05-10-2002, 07:22
Verwijderd
Citaat:
ik loop echt elke dag rond met de meest enge gedachten en er is niemand die doorheeft hoe erg het eigenlijk is, en niemand die het begrijpt.
Hey, ik begrijp wat je meemaakt hoor. Uiteindelijk is het echter moeilijk advies te geven. Als iemand met klachten aankomt, kun je diegene eigenlijk alleen maar richting arts sturen; je bent zelf immers geen dokter.

Maar goed, betreffende die benauwdheid: van mijn 17e tot pakweg mijn 19e levensjaar had ik last van kortademigheid en constante brok in mijn keel. Dit bleek achteraf een zogenaamde globus hystericus te zijn. Uit de literatuur:
Citaat:
Globus hystericus is het aanhoudende gevoel dat men een brok in de keel heeft, terwijl men geen moeite met slikken heeft. Dit wijst vrijwel altijd op stress en komt vooral voor bij mensen met emotionele problemen (depressies en angstaanvallen)
Ik beweer geenszins dat jij daar last van hebt, maar wil alleen illustreren dat angst alleen al ervoor kan zorgen dat je kortademig wordt / het benauwd krijgt.

Betreffende het gewicht: tussen ochtend en avond zit bij mij vaak een verschil van maar liefst 2 a 3kg. Misschien dat je de laatste tijd door veranderingen in je omgeving onder spanningen lijdt en als reactie daarop meer eet (misschien onbewust). 6kg zwaarder worden is dan zonder meer mogelijk

Dus euh, probeer je niet zo druk te maken. Ik weet dat het moeilijk is, ik ben zelf een hypochonder eerste klas (ben sinds mijn 16e eigenlijk nooit meer echt gezond geweest ), maar uiteindelijk heb je alleen jezelf ermee. Daarnaast kan een dokter je meer vertellen en je ook verzekeren dat je niets hebt.

Sterkte en knuf,
je Draakje
Met citaat reageren
Oud 05-10-2002, 17:30
Verwijderd
Citaat:
Globus hystericus is het aanhoudende gevoel dat men een brok in de keel heeft, terwijl men geen moeite met slikken heeft. Dit wijst vrijwel altijd op stress en komt vooral voor bij mensen met emotionele problemen (depressies en angstaanvallen
volgens mij heb ik dit ook
Het verklaart iig een hoop...
Met citaat reageren
Oud 05-10-2002, 17:56
Verwijderd
Ken je de selfulfilling prophecy? Ik geloof dat jij daar last van hebt.. zo erg denken dat je het hebt en daardoor het of symptomen ervan nog krijgen ook.. moeilijk af te komen, maar door te stressen wordt het zelfs niks erg..
Met citaat reageren
Oud 05-10-2002, 18:41
J-roen
J-roen is offline
Citaat:
Milk schreef:
Ken je de selfulfilling prophecy? Ik geloof dat jij daar last van hebt.. zo erg denken dat je het hebt en daardoor het of symptomen ervan nog krijgen ook.. moeilijk af te komen, maar door te stressen wordt het zelfs niks erg..
Precies.
Ik heb dit eens gehad toen bij ons op school 2 gevallen waren van hersenvliesontsteking/nekkramp waarbij 1 meisje uiteindelijk is overleden, ik hoorde dat op een vrijdag en zaterdag (van al de stress) werd ik wakker met een ultiem stijve nek en heel erg hoofdpijn, dat was best eng. Maar bleek dus gewoon stress te zijn.
Oud 08-10-2002, 14:12
Markiex
Markiex is offline
Citaat:
dank je hoor
Ik moet eigenlijk mezelf gewoon eens na laten kijken (nee niet op die manier ) maar dat ik gewoon weet dat ik nix heb ....want ik loop echt elke dag rond met de meest enge gedachten en er is niemand die doorheeft hoe erg het eigenlijk is, en niemand die het begrijpt.
En zo hou je de (hypochondrische) cirkel alleen maar in stand.
Het zou beter zijn om een manier te zoeken waarmee je wat meer vertrouwen krijgt in je eigen en je eigen gezondheidstoestand. Je zult zien dat je hier meer aan hebt dan continue om een check-up te vragen bij de dokter.
succes
Oud 08-10-2002, 14:33
Verwijderd
Citaat:
Markiex schreef:
Het zou beter zijn om een manier te zoeken waarmee je wat meer vertrouwen krijgt in je eigen en je eigen gezondheidstoestand. Je zult zien dat je hier meer aan hebt dan continue om een check-up te vragen bij de dokter.
succes
hmm jamaar zo vaak heb ik geen "check-up bij de dokter" gehad eigenlijk.....
En wanneer ik te horen zou krijgen dat ik nix heb voel ik me denk ik veel beter.... ik wil zo graag net als andere mensen gewoon lekker in m'n vel zitten.... want wanneer ik denk dat ik iets heb krijg ik dus al half de symptomen daarvan ofzo en dan voel ik me alsnog beroerd
Ik ga iig wel m'n hart na laten kijken en m'n bloeddruk, want daar word ik inmiddels echt helemaal gek van
Dank je voor je reactie trouwens

Maarre.....heeft nou niemand een idee waarom ik zwaarder ben?
Met citaat reageren
Oud 08-10-2002, 14:34
Verwijderd
Citaat:
Markiex schreef:
"Ik moet eigenlijk mezelf gewoon eens na laten kijken"

Een goede controle mag gerust een keer hoor..
Met citaat reageren
Oud 08-10-2002, 14:36
Verwijderd
Citaat:
Maarre.....heeft nou niemand een idee waarom ik zwaarder ben?
Ik had er wel een theorie over zie mijn eerste reply in deze thread.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2002, 15:08
Verwijderd
Citaat:
******** schreef:
Ik had er wel een theorie over zie mijn eerste reply in deze thread.
dit?

Citaat:
Betreffende het gewicht: tussen ochtend en avond zit bij mij vaak een verschil van maar liefst 2 a 3kg. Misschien dat je de laatste tijd door veranderingen in je omgeving onder spanningen lijdt en als reactie daarop meer eet (misschien onbewust). 6kg zwaarder worden is dan zonder meer mogelijk
maarre......als ik 6 kg zwaarder ben....6 kg!!!
Waar zit het dan
Ik bedoel, behalve heel veel buikvet en zwembandjes kan ik toch niet 6 kg ontdekken...??!!
Met citaat reageren
Oud 08-10-2002, 15:14
Verwijderd
Citaat:
Waar zit het dan
Euh, als je 6kg aankomt, hoeft dat niet per sé 'ergens' te zitten

Misschien heeft het ook wel met hormonen te maken?
Met citaat reageren
Oud 08-10-2002, 15:23
Verwijderd
Citaat:
******** schreef:
Euh, als je 6kg aankomt, hoeft dat niet per sé 'ergens' te zitten

Misschien heeft het ook wel met hormonen te maken?
Hoezo "het hoeft niet ergens te zitten".....
oei, k had een hele foute opmerking in m'n hoofd...naja laat maar
Met citaat reageren
Oud 08-10-2002, 15:28
Verwijderd
Citaat:
Hoezo "het hoeft niet ergens te zitten".....
Je doet zo alsof je het moet kunnen aanwijzen

Zo van "kijk, daar zitten die 6kg!"

Als ik 6kg aankom, ben ik nog steeds gewoon dun Hoogstens dat mijn broek dan iets strakker zit.

Maar goed, 1 keer een goede controle maakt echt veel uit. Gewoon doen..
Met citaat reageren
Oud 08-10-2002, 15:46
Markiex
Markiex is offline
Wat zijn voor jou dan de redenen om je hart en bloeddruk eens na te laten kijken (behalve dat je dat dan gerust bent) mevr. Silverstone?

Owja, het is heus niet erg om je eens een keer na te laten kijken maar dan moet er wel een goede reden aan ten grondslag liggen. Als je ineens zwaarder bent geworden dan lijkt het me wat overdreven om meteen een ECG en een thoraxfoto te laten maken. Wat ik bedoel te zeggen is dat je overmatig reageert op iets wat op het eerste gezicht niet echt reden tot ongerustheid hoeft te geven.

Laatst gewijzigd op 08-10-2002 om 15:51.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2002, 16:12
Verwijderd
Citaat:
Markiex schreef:
Wat zijn voor jou dan de redenen om je hart en bloeddruk eens na te laten kijken (behalve dat je dat dan gerust bent) mevr. Silverstone?
Omdat ik als ik een keertje chips eet of drop of alcohol drink meteen een bloeddrukverhoging voel.
Als ik gewoon stil in m'n bed lig dan gaat m'n hart al als een gek te keer en bij inspanning issie zo 180 (hartslag), althans dat was vorig jaar toen ik nog op fitness zat. Ik wil best toegeven dat ik geen conditie heb, maar toch vinnik het vaag..
En hoge bloeddruk zit wel heel erg in de familie, hart-en vaatziekten sowieso. en ik heb geen zin om strax veel te lang met onbehandelde hoge bloeddruk rond te lopen en dan hartdecompensatie te krijgen ofzow..
Citaat:

Owja, het is heus niet erg om je eens een keer na te laten kijken maar dan moet er wel een goede reden aan ten grondslag liggen. Als je ineens zwaarder bent geworden dan lijkt het me wat overdreven om meteen een ECG en een thoraxfoto te laten maken. Wat ik bedoel te zeggen is dat je overmatig reageert op iets wat op het eerste gezicht niet echt reden tot ongerustheid hoeft te geven.
Die ECG en thoraxfoto wil ik sowieso al heel lang maken, ik wil heel graag weten of m'n hart goed is. En m'n moeder kwam er gister ineens mee dat ze een aangeboren afwijking aan haar hartklep heeft (Lekker vaag want dat had ze nooit gezegd). Maargoed, misschien heb ik dat ook wel?
Ook slaat m'n hart heel vaak over enzo. Ik weet wel dat dat door stress kan komen, maar toch..
Het zou zo'n geruststelling zijn om te weten dat ik nix heb.
Bovendien is het wel handig dat als er iets mis is, dat het dan tenminste behandeld wordt. Ergens mee door blijven lopen totdat er een kritieke situatie ontstaat zie ik niet zo zitten.

En ik ben bang dat ik vocht vasthou....maarjah misschien ligt dat wel helemaal niet aan m'n hart, maar aan m'n nieren. Er kan zoveel zijn
Hmmz lamaar
Met citaat reageren
Oud 08-10-2002, 20:11
Markiex
Markiex is offline
mmm, zo te horen maak jij je snel druk om allerlei zaken.
Als je chips, alcohol of drop eet/drinkt kan je bloeddruk misschien wel iets stijgen puur alleen door het feit dat je aan het eten bent maar of je dat nou direct voelt? (chronisch en teveel drop gebruik kan wel bloeddrukverhogend werken overigens) Verder kan ik me wel voorstellen dat je je een beetje ongerust maakt over het feit of je hart normaal is of niet aangezien je moeder schijnbaar een aangeboren afwijking aan haar hartklep had/heeft. Je vermeld niet wat voor afwijking ze precies had/heeft maar op zich is de kans op overerving niet heel erg groot (maar geen gekke gedachte dat je nu nog meer onzeker bent). Verder heb je niet zo gek veel aan een Xthorax als je een afwijking aan je hart vermoed (zeker op klepniveau en gezien je leeftijd). Een ECG kan wel iets meer vertellen maar is niet zo specifiek. Als je naar de dokter gaat kan je beter eens vragen of ie naar je hart wil luisteren. Maar meestal worden dergelijke afwijkingen al veel eerder geconstateerd, er is in je leven neem ik aan wel vaker naar je hart geluisterd. En een hoge bloeddruk hoort niet echt typisch bij een klepafwijking. Mocht je echt zeker willen weten of je hart normaal is dan is een echo onderzoek nog wel de beste keuze.
groet!
Oud 08-10-2002, 20:29
Verwijderd
Citaat:
Markiex schreef:

Als je chips, alcohol of drop eet/drinkt kan je bloeddruk misschien wel iets stijgen puur alleen door het feit dat je aan het eten bent maar of je dat nou direct voelt?
hmm ja ik voel het bijna dezelfde dag nog volgens mij
Citaat:

Je vermeld niet wat voor afwijking ze precies had/heeft maar op zich is de kans op overerving niet heel erg groot (maar geen gekke gedachte dat je nu nog meer onzeker bent).
ik weet ook niet wat het precies is, ze zei het gister ineens.
Echt raar
Maar het scheen niet gevaarlijk te zijn ofzo, wel erfelijk.
Maar ze begon erover omdat m'n oom (haar broer) een "lekkende hartklep" heeft ofzo (hij heeft een paar hartaanvallen gehad en z'n hart is nu heel zwaar beschadigd).
Citaat:

Verder heb je niet zo gek veel aan een Xthorax als je een afwijking aan je hart vermoed (zeker op klepniveau en gezien je leeftijd).
een vergrote hartspier zie je wel op een thoraxfoto en nog een paar dingen waar ik bang voor was, maar ik weet niet meer wat nou precies bij wat hoort.
Citaat:

er is in je leven neem ik aan wel vaker naar je hart geluisterd.
kweenie, misschien toen ik geboren was ofzo, of bij zo'n standaard kinderonderzoek..
Citaat:

En een hoge bloeddruk hoort niet echt typisch bij een klepafwijking.
nee, maar ik bracht het ook niet met elkaar in verband

dank je voor je reactie
xxx
Met citaat reageren
Oud 09-10-2002, 10:47
Markiex
Markiex is offline
Citaat:
ik weet ook niet wat het precies is, ze zei het gister ineens.
Echt raar
Maar het scheen niet gevaarlijk te zijn ofzo, wel erfelijk.
Maar ze begon erover omdat m'n oom (haar broer) een "lekkende hartklep" heeft ofzo (hij heeft een paar hartaanvallen gehad en z'n hart is nu heel zwaar beschadigd).
mmz, een lekkende hartklep door meerdere hartaanvallen is natuurlijk wel wat anders. Of bedoel je dat er een lekkende klep was en dat er toen een hartaanval kwam..laatste niet echt logisch verband maar uiteraard wel mogelijk. Veel hartafwijking hebben wel een erfelijke component maar bij velen is de kans op overerving gelukkig niet zo heel groot

kweenie, misschien toen ik geboren was ofzo, of bij zo'n standaard kinderonderzoek..
[/QUOTE]
ja, toen je geboren werd en vast later wel eens bij de huisarts. Helaas wordt er nog wel eens iets gemist, vooral bij wat subtiele afwijkingen bij de geboorte. Maar ach, zal me niet al te ongerust maken.

nee, maar ik bracht het ook niet met elkaar in verband

dank je voor je reactie
xxx
[/QUOTE]

das waar, geen dank verder :-)

Regels voor berichten