Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-09-2002, 14:09
Ninnoc
Ninnoc is offline
okay ik doe nu dus politicologie en wij kregen laatst deze vraag te verwerken, ik vond het wel een mooie vraag.

ik algerije heb je dus het FIS (fundamentalistisch Islamitisch Strijdersfront), die hadden als eerste punt in hun verkiezingsprogram 'als wij aan de macht komen schaffen we de democratie af'. Toen zijn ze dus democratisch gekozen, en hebben ze de democratie af geschaft. Er is toen ingegrepen (door frankrijk gok ik, heb geen id eigenlijk, door het westen in ieder geval) en hebben ze het FIS verboden.

Moet/mag je daar nou ingrijpen in de naam van de democratie en dus eigenlijk de meerderheid van het volk en de democratie negeren??
Oud 14-09-2002, 14:12
Mujahideen
Mujahideen is offline
Citaat:
Ninnoc schreef:
okay ik doe nu dus politicologie en wij kregen laatst deze vraag te verwerken, ik vond het wel een mooie vraag.

ik algerije heb je dus het FIS (fundamentalistisch Islamitisch Strijdersfront), die hadden als eerste punt in hun verkiezingsprogram 'als wij aan de macht komen schaffen we de democratie af'. Toen zijn ze dus democratisch gekozen, en hebben ze de democratie af geschaft. Er is toen ingegrepen (door frankrijk gok ik, heb geen id eigenlijk, door het westen in ieder geval) en hebben ze het FIS verboden.

Moet/mag je daar nou ingrijpen in de naam van de democratie en dus eigenlijk de meerderheid van het volk en de democratie negeren??
De FIS is nooit aan de macht gekomen?
Met citaat reageren
Oud 14-09-2002, 14:31
Ninnoc
Ninnoc is offline
Citaat:
Mujahideen schreef:

De FIS is nooit aan de macht gekomen?
ik heb geen idee, ga ervan uit dat mijn docent gelijk had, ik wist niet eens van het bestaan van het FIS

maar okay, stel dat mijn verhaaltje klopt
Oud 14-09-2002, 14:55
Aegishjalmur
Aegishjalmur is offline
Citaat:
Ninnoc schreef:

ik heb geen idee, ga ervan uit dat mijn docent gelijk had, ik wist niet eens van het bestaan van het FIS

maar okay, stel dat mijn verhaaltje klopt
in 1992 of 1994 ofzowiets had de FIS de verkiezingen gewonnen, maar direct daarna zijn ze verboden geloof ik
Met citaat reageren
Oud 14-09-2002, 16:52
Swami Salami
Swami Salami is offline
en democratisch gekozen dictatuur is en blijft een dictatuur.

En als het een dictatuur is waar iedereen in dat land onder lijdt en je kan er wat aan doen dan moet je dat doen lijkt me
Met citaat reageren
Oud 15-09-2002, 14:04
Ninnoc
Ninnoc is offline
Citaat:
Swami Salami schreef:
en democratisch gekozen dictatuur is en blijft een dictatuur.

En als het een dictatuur is waar iedereen in dat land onder lijdt en je kan er wat aan doen dan moet je dat doen lijkt me
wie zegt dat iedereen eronder lijd?? en waaromn zouden ze dan gekozen worden
Oud 16-09-2002, 09:35
Not for Sale
Not for Sale is offline
Een 'democratie' die niet de mogelijkheid heeft zichzelf te vernietigen, een 'democratie' die zich niet kwetsbaar stelt, is geen democratie.
Oud 16-09-2002, 12:35
Demeter
Demeter is offline
Ik wilde even wat toevoegen aan dit topic:

Mag je een politieke partij wel verbieden als het d.m.v. democratie aan de macht is gekomen. Ik bedoel zouden wij hier in Nederland een extreem-rechtse/linkse partij moeten verbieden (zoals wat in Algerije is gebeurd, met de FIS) ?
En als nou het meerendeel van de bevolking dit wil? Democratie is toch : "Het volk regeert?" Dan zou DAT- het verbieden van zo'n partij- toch juist ondemocratisch zijn???
Oud 16-09-2002, 15:53
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Demeter schreef:
Ik wilde even wat toevoegen aan dit topic:

Mag je een politieke partij wel verbieden als het d.m.v. democratie aan de macht is gekomen. Ik bedoel zouden wij hier in Nederland een extreem-rechtse/linkse partij moeten verbieden (zoals wat in Algerije is gebeurd, met de FIS) ?
En als nou het meerendeel van de bevolking dit wil? Democratie is toch : "Het volk regeert?" Dan zou DAT- het verbieden van zo'n partij- toch juist ondemocratisch zijn???
Partijen verbieden is ondemocratisch.

kijk hier

Citaat:
Coolkast schreef:
Een 'democratie' die niet de mogelijkheid heeft zichzelf te vernietigen, een 'democratie' die zich niet kwetsbaar stelt, is geen democratie.
Oud 16-09-2002, 16:13
Swami Salami
Swami Salami is offline
Citaat:
Ninnoc schreef:
wie zegt dat iedereen eronder lijdt??
ik zeg het in ieder geval niet, ik heb het toch over ALS (in de betekenis van in het geval dat)

Citaat:
en waarom zouden ze dan gekozen worden
Het kan toch zijn dat een meederheid in dat land (bijvoorbeeld arabieren)het FIS kiest? En dat van het FIS dan in die dictatuur de arabieren bepaalde dingen mogen die een andere bevolkingsgroep niet mag.
Of dat het FIS aan de macht is komt omdat ze iedereen een betere toekomst beloven en vervolgens alle andere partijen verbieden.

Ik vind trouwens nog steeds dat je in het ALLERLAATSTE geval een ondemocratische partij op ondemocratische manier kapot mag maken
Met citaat reageren
Oud 16-09-2002, 22:12
Joostje
Joostje is offline
een democratische prowesterse partij is door het westen aan de macht geholpen daarzo .
De vraag is wel of die verkiezingen toen wel zo eerlijk waren verlopen, maar dat is weer een ander punt.

Anyway, het is gewoon geheel legaal om de deomcratie af te schaffen, probleem zit er alleen wel in dat daarna de legitamatie iets lastiger word omdat burgers zich niet mee rzo gemakkelijk over het gevoerde beleid kunnen uitspreken/ invloed uitoefenen.
Je zou eventueel kunnen denken dat er iets in de rechten van de mens staat over invloed op bestuur dat buitenlands ingrijpen kan verantwoorden.
Waar studeer je trouwens politicologie? (ik aan de VU )
ow uva dus
Reageren

Regels voor berichten