Advertentie | |
|
![]() |
|
The Physics of ESP is een artikel die uitlegt waarom het onmogelijk is volgens de huidige stand van zaken binnen de wetenschap.
http://www.theness.com/articles/phys...-nejs0104.html
||
Citaat:
Jij moet iets hebben over lucide dromen. Daarmee is het wel degelijk mogelijk om het licht aan te laten gaan in je droom: Making Your Dreams Come True By Vince Rause My jaw dropped. At the instant I knew I was dreaming, the room was flooded with light. I saw a vivid reflection of myself in the mirror. When I turned, it turned, then it rotated slowly, as if showing off. A moment later I was outdoors in an inexpressibly beautiful park. A soft breeze rustled the arching treetops above me. There were hillsides of flowers and a deep blue sky. I drank in the dazzling detail — the rough bark of a tree trunk, the gravel path crunching beneath my feet, the iridescent blue songbird splashing in a puddle. No, I decided, this can't be a dream. I have too much presence, too much control. Anyway, how could all this heartbreaking beauty, this incredibly vivid detail, be a product of my slumbering mind? bron: http://health.discovery.com/centers/...spatch-07.html
|
![]() |
Hallo Stella,
Er zijn verschillende soorten dromen, en lucide dromen is er één van. Mensen die deze soort dromen hebben, hebben aparte ervaringen, bijvoorbeeld dat ze het licht niet kunnen aandoen. Ik droom niet lucide, en heel veel anderen ook niet. Wij kunnen volgens mij het licht wél aandoen. Ik herinner me bijv. een droom waarin iemand in haar eigen huis het licht aandeed, de trap afliep, enz. In lucide dromen weet je dat je droomt, in een gewone droom niet. Dromen zijn symbolisch, maar niet altijd. Als je gewoon een verhaal droomt zoals in een film of op tv, dan is dat niet symbolisch. Alles is gewoon wat het lijkt in de droom. Een lichtknopje is dus een lichtknopje, het licht is het licht. 60 watt of zoiets. Maar meestal zijn dromen symbolisch, dan is alles níet, wat het lijkt. Het aardse licht (daglicht, of het licht wat je ’s avonds aandoet) is dan een symbool wat staat voor “geestelijk licht”, oftewel “geestelijke helderheid” of (geestelijk) inzicht. Dat is niet zo verwonderlijk dat het dat betekent, want als je van iemand hoort dat hij niet zo’n heldere kop heeft, dan wordt toch óók bedoeld dat zijn GEEST niet zo HELDER is, zijn geest is niet bepaald “verlicht”. Je ziet dus dezelfde betekenis van het licht als symbool in het spraakgebruik, en in dromen. Wanneer je droom niet symbolisch is, dan betekent licht aandoen gewoon dat je het licht aandoet. Als hij dat wél is (en dat is hij meestal) dan betekent het dat je wilt zorgen voor een heldere sfeer in je geest, of voor een heldere sfeer tussen jou en anderen. Meestal betekent het als je het licht aandoet, dat je iets wilt snappen, “helder wilt hebben”. Dat is geen probleem als je gewoon droomt, niet lucide. Als het je lukt om de sfeer helder te krijgen, dan gaat het licht gewoon aan, en anders blijft het uit. Maar mensen die lucide dromen, die weten bewust wat ze doen. Ze hebben eerst de wens, om het licht aan te doen (dus dat bolletje van 60 watt) en dan lopen ze naar de knop en draaien die om of drukken erop. Hun wil is dus gericht op met de gewone ogen dingen te zien. Dus hij is niet gericht op “geestelijk inzicht mogelijk te maken”. Maar dromen zijn meestal symbolisch, ook als je het níet beseft als lucide dromer. En omdat er niet méér helderheid in de sfeer komt, daarom gaat het licht dus gewoon niet aan. Een droom die symbolisch is, is waar, en hij zou liegen als het licht ook aanging dan. Dromen hebben meer lagen. Er is een gewone laag, de oppervlakkige betekenis haal je hier uit. Er is een diepere laag, de symbolische. En er zijn nóg diepere lagen, met nóg diepere betekenissen. De meeste lucide dromers zitten volgens mij in de 1e, de meest oppervlakkige en gewone laag. En weten niets van een diepere betekenis. Als iemand in een situatie in zijn droom geestelijk inzicht en begrip mogelijk zou willen maken, en de situatie als het ware “helderder” krijgt, en tegelijk besluit om dit symbolisch te laten zien door het fysieke licht aan te doen – dan zou het licht in de droom aangaan. Niet vanwege dat knopje, maar omdat hij zijn geest of de situatie helderder heeft gekregen. Over hoe je de symboliek van dromen kunt begrijpen, staat op mijn website iets: als wat je droomt, op een aardse of letterlijke of materiele manier waar is, betekent het als het symbolisch is, dat dit op een geestelijke manier waar is. Het linker- en het rechter-rijtje daar staat het in, op: http://www.geocities.com/pe100nl/dood_in_dromen_1.html Groetjes, pe. |
![]() |
|
![]() |
Volgens mij kun je dan wél het licht aandoen in je droom, maar je moet gewoon wachten tot je een droom krijgt waarin je het licht aandoet, om het zeker te weten. Misschien krijg je die pas over tig jaren, of nooit.
Maar ik weet wel een droom op een droomforum waarin het licht aangedaan werd, er wordt naar verwezen in deze droom: zie http://www.whiteshadow.nl/phpbb2/vie...?p=40984#40984 . Ze schrijft dus dat ze droomde dat ze in de vorige droom het licht aangedaan had, en toen gevonden werd, dus in deze droom wilde ze dat niet meer doen. En ze vraagt zich dan af of ze lucide droomt in deze laatste droom. Er zijn ook genoeg dromen waarin mensen doodgaan, zie bijv. http://www.whiteshadow.nl/phpbb2/vie...light=doodgaan in het eerste bericht, ze gaat eerst dood in de 1e droom, in de volgende leeft ze weer. In dit artikel van mij http://www.geocities.com/pe100nl/dood_in_dromen_1.html kun je lezen wat doodgaan in dromen eigenlijk betekent. Ze schrijven ook wel dat als je in je dromen doodgaat, dat je dan ook in het echt zou moeten doodgaan. Dat is dus onzin. Als je in je dromen doodgaat is het misschien 1 op de miljoen kans dat je echte dood bedoeld is. Dus je hoeft er in ieder geval niet bang van te zijn. De mensen die in hun dromen doodgegaan zijn van het WS droomforum leven in ieder geval nog. ~pe. |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
[Verhalenwedstrijd] Verbrijzelde dromen met kinderlijke onschuld Verwijderd | 0 | 06-04-2007 16:14 | |
Verhalen & Gedichten |
Een teddy als verstekeling Verwijderd | 7 | 18-02-2006 21:32 | |
Verhalen & Gedichten |
-Verhaal- Redhair | 430 | 21-09-2005 13:54 | |
Verhalen & Gedichten |
John & Ego Een Tweeling | 23 | 24-05-2004 19:12 | |
ARTistiek |
T begin hebbik hier wel es neergezet Eend | 48 | 18-05-2002 18:12 |