Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-09-2002, 09:26
vrolijkevlinder
vrolijkevlinder is offline
Ik ben eigenlijk dit afgelopen jaar een vrij rustige jongen geweest die nooit veel te vertellen had. Daar is nu dus verandering in gekomen omdat ik weer een studie heb opgepakt en nu moet ik dus wel. Als ik dan contact heb met mijn medestudenten dan merk ik vaak dat ik ze kwets, omdat ik me dus nu heb leren uiten met veel sarcasme. Er is natuurlijks niks mis met sarcasme, maar ik had het wel graag wat minder willen hebben. Het is niet leuk als je mensen kwetst terweil dat gewoon nooit je bedoeling is geweest. Naar mijn idee zeg ik bijnaaltijd het verkeerde waardoor ik vaak mezelf en soms de ander voor lul zet. Weet iemand hier iets tegen of ervaren ze hetzelfde?
Oud 17-09-2002, 12:08
DarkCat
DarkCat is offline
Wij moeten eens een keer gaan praten
Oud 17-09-2002, 12:44
Unexplained
Unexplained is offline
De ander kan jou NOOIT verantwoordelijk houden voor het feit dat HIJ zich gekwetst voelt. Dat is infantiel gedrag.
De ander moet maar leren verantwoordelijkheid te nemen voor zijn eigen emoties.

En ja, ik kwets ook regelmatig mensen. En het interesseert mij niet zoveel.
Oud 17-09-2002, 12:56
Nushka
Nushka is offline
Mag ik ook meepraten?
Ik zeg zelf vaak dingen tegen mensen die erop duiden dat ze nix waard zijn enzo... erger me ook mateloos aan mensen met een 'ik ben goed' mentaliteit, kan t niet nalaten om dan te zeggen 'dat ben je niet' ok... iets minder bot dan wel, maar toch. Bah, das niet leuk...
Oud 17-09-2002, 13:05
moenbase
moenbase is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
De ander kan jou NOOIT verantwoordelijk houden voor het feit dat HIJ zich gekwetst voelt. Dat is infantiel gedrag.
De ander moet maar leren verantwoordelijkheid te nemen voor zijn eigen emoties.

En ja, ik kwets ook regelmatig mensen. En het interesseert mij niet zoveel.
Ik denk dat je met die instelling een harteloos persoon aan het worden bent, iets dat mensheid helemaal niet goed doet.
Jawel?
Oud 17-09-2002, 13:45
DarkCat
DarkCat is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Ja en nee. Als een vreemdeling een kutopmerking maakt tegen mij zal ik er hoogstens eentje terug maken, maar het zal me niet boeien. Als een geliefde vriend van mij een kutopmerking maakt (die ook zo bedoeld is om mij pijn te doen), dan neem ik dat hem of haar zeker wel kwalijk.
Oud 17-09-2002, 15:16
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
moenbase schreef:
Ik denk dat je met die instelling een harteloos persoon aan het worden bent, iets dat mensheid helemaal niet goed doet.
Jawel?
Dat valt ook wel weer mee. Ik kan best rekening houden met anderen, het is alleen geen recht van de ander.

Citaat:
DarkCat schreef:
Ja en nee. Als een vreemdeling een kutopmerking maakt tegen mij zal ik er hoogstens eentje terug maken, maar het zal me niet boeien. Als een geliefde vriend van mij een kutopmerking maakt (die ook zo bedoeld is om mij pijn te doen), dan neem ik dat hem of haar zeker wel kwalijk.
Mensen bedoelen nooit de ander pijn te doen. Ze zijn altijd uit om zichzelf gelukkiger te maken, dat de ander daar ongelukkiger van wordt is bijzaak.
Oud 17-09-2002, 17:50
de doornvogel
de doornvogel is offline
in de titel staat ook het woordje zelfspot, sarcastisch over jezelf zijn. Als je dat bent heb je de kern al. Echt waar, in het openbaar jezelf bespotten of afkraken is heel erg verkeerd. Als je daar probeert mee op te houden, is het ook niet nodig anderen te kwetsen door met ze te spotten. Dit is echt een waarschuwing: bespot je zelf nOOIt in het openbaar, het bezorgd je zoveel ellende
Met citaat reageren
Oud 17-09-2002, 18:05
DarkCat
DarkCat is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Mensen bedoelen nooit de ander pijn te doen. Ze zijn altijd uit om zichzelf gelukkiger te maken, dat de ander daar ongelukkiger van wordt is bijzaak.
Sommige mensen genieten ervan om anderen pijn te doen. Hun doel is dus dan ook om anderen pijn te doen. En natuurlijk doen ze dat voor zichzelf.
Mensen die met opzet anderen pijn doen met hun opmerkingen genieten volgens mij van de macht die ze dan over die ander hebben.

Maar je hebt daar wel een theorie van mij te pakken: mensen doen alles, echt alles, uit eigenbelang. Zelfs anderen helpen doen ze, omdat ze zich er beter bij voelen de ander te helpen dan als ze hem niet helpen.
Oud 17-09-2002, 18:40
de doornvogel
de doornvogel is offline
Citaat:
DarkCat schreef:

Maar je hebt daar wel een theorie van mij te pakken: mensen doen alles, echt alles, uit eigenbelang. Zelfs anderen helpen doen ze, omdat ze zich er beter bij voelen de ander te helpen dan als ze hem niet helpen.
het klopt voor een groot deel, maar ik doe ook wel eens iets voor een ander omdat ik me daar verplicht toe voel, niet omdat het me een beter gevoel geeft
Met citaat reageren
Oud 17-09-2002, 19:38
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
DarkCat schreef:
Sommige mensen genieten ervan om anderen pijn te doen. Hun doel is dus dan ook om anderen pijn te doen. En natuurlijk doen ze dat voor zichzelf.
Mensen die met opzet anderen pijn doen met hun opmerkingen genieten volgens mij van de macht die ze dan over die ander hebben.
En die macht levert hun weer plezier/geluk op.

Citaat:
Die theorie heb ik al jaren. En tot nu toe heb ik nog geen steekhoudend bewijs 'tegen' gezien.
Alles is terug te herleiden naar egoïsme

Citaat:
de doornvogel schreef:
het klopt voor een groot deel, maar ik doe ook wel eens iets voor een ander omdat ik me daar verplicht toe voel, niet omdat het me een beter gevoel geeft
Jij denkt weer door die verplichtingen na te komen dat je de band met de ander beter maakt, waardoor jij voordeel hebt uit de band. Ergo, op langer termijn hoop jij er gelukkiger van te worden.
Oud 18-09-2002, 13:29
de doornvogel
de doornvogel is offline
Citaat:
Unexplained schreef:

Jij denkt weer door die verplichtingen na te komen dat je de band met de ander beter maakt, waardoor jij voordeel hebt uit de band. Ergo, op langer termijn hoop jij er gelukkiger van te worden.
misschien onbewust
Met citaat reageren
Oud 18-09-2002, 13:54
moenbase
moenbase is offline
Citaat:
de doornvogel schreef:
Oja? Noem eens iets als je wilt?
Oud 18-09-2002, 15:47
Verwijderd
Citaat:
de doornvogel schreef:
Je doet het om je geweten te sussen, dus voor jezelf.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2002, 17:00
DarkCat
DarkCat is offline
Citaat:
de doornvogel schreef:
Uiteindelijk wel. Als je er beter bij zou voelen je verplichtingen niet na te komen zou je dat ook niet doen. Maar als je je verplicht voelt en je doet iets niet, dan voel je je achteraf schuldig EN er kunnen vervelende consequenties zijn.

Bijvoorbeeld, je oma belt op of je nu eindelijk eens langs komt. Je wilt niet, maar je voelt je verplicht. Als je nee zegt voel je je lullig, bovendien zal je oma je waarschijnlijk laten merken dat ze het niet leuk vind, wat jou ook een rotgevoel geeft. Dus ga je.

Maareh we dwalen nu nogal af van het hoofdonderwerp he
Oud 19-09-2002, 10:26
vrolijkevlinder
Citaat:
de doornvogel schreef:
in de titel staat ook het woordje zelfspot, sarcastisch over jezelf zijn. Als je dat bent heb je de kern al. Echt waar, in het openbaar jezelf bespotten of afkraken is heel erg verkeerd. Als je daar probeert mee op te houden, is het ook niet nodig anderen te kwetsen door met ze te spotten. Dit is echt een waarschuwing: bespot je zelf nOOIt in het openbaar, het bezorgd je zoveel ellende
Wat. Moet ik dan de hele dag tegen mezelf zeggen van "oh wat ben ik goed, oh wat ben ik goed" Een beetje zelfspot is echt goed hoor. Als mensen te veel tegen me opkijken krijg ik echt een kutgevoel omdat ik me absoluut niet meer of minder voel dan wie dan ook.

Het probleem is dan ook eigenlijk dat ik soms mezelf helemaal voor lul zet. En dat de mensen die eerst tegen me opkeken opeens op me neer gaan kijken.

Dus het is allemaal best gecompliceerd...
Oud 19-09-2002, 10:35
vrolijkevlinder
Oh ja recent voorbeeld:

Kom ik een vriend van me tegen die bij zijn klassegroepje staat en ik roep hard tegen hem op vrij sarcastische toon (vond ik dan)
Ha, daar heb je die sukkels van klas S1.

Ik zeg niet vaak zoiets en moet het zeker afleren want het gevolg is dus een vriend minder en een klas die me diep haat.

Dan heb ik ook weer zoiets als unexplained. Die klas kan me echt niks schelen en wat zei verder allemaal over me zullen roddelen in de toekomst moeten ze zelf gewoon weten. Maar dat van die vriend, tja. Nu ga ik straks dus maar weer m'n excuses aanbieden. zucht.

Ben blij dat hier een sarcasme smiley is
Oud 19-09-2002, 12:19
de doornvogel
de doornvogel is offline
Citaat:
vrolijkevlinder schreef:
Wat. Moet ik dan de hele dag tegen mezelf zeggen van "oh wat ben ik goed, oh wat ben ik goed" Een beetje zelfspot is echt goed hoor. Als mensen te veel tegen me opkijken krijg ik echt een kutgevoel omdat ik me absoluut niet meer of minder voel dan wie dan ook.

Het probleem is dan ook eigenlijk dat ik soms mezelf helemaal voor lul zet. En dat de mensen die eerst tegen me opkeken opeens op me neer gaan kijken.

Dus het is allemaal best gecompliceerd...
als ik zeg je kunt jezelf beter niet snijden bedoel ik toch niet dat je jezelf moet zoenen
als ik zeg dat je een ander beter niet kunt uitschelden bedoel ik toch niet dat je een ander dood moet knuffelen
jij zegt dat je zelfspot hebt, dat kan beter niet, dan betekent dat niet datje jezelf de hemel in moet prijzen.

Zelfkritiek is heel goed, maar zelfspot niet
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten