Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-09-2002, 14:37
Soes
Soes is offline
Hey Mensen,

Ik had n vraagje...
Denken jullie wel eens na over de zin van het leven?Of wordt dat tegenwoordig niet zo vaak meer gedaan?

Groetjes S.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-09-2002, 15:29
Unexplained
Unexplained is offline
Die vraag wordt regelmatig gesteld hier, maar ik zal er toch even op ingaan.

Ik heb een aantal bezwaren bij de vraag. Laat staan bij het antwoord.
Zo is de mens niet geraffineerd genoeg om zichzelf te begrijpen, laat staan er een betekenis aan te geven. Zo'n betekenis zal nooit volledig zijn.
Daarnaast moet je je eerst afvragen of het leven überhaupt wel zin heeft. In je vraagstelling impliceer je dat het leven zin heeft. Als ik aan jou vraag "heb je die rode auto gezien?", ben je veel eerder geneigd om bevestigend te antwoorden dan dat ik vraag "wat heb je gezien?". Je manipuleer het antwoord door de vraag.
Vervolgens is één van mijn bezwaren dat de mens nooit zijn eigen betekenis kan definiëren. Simpelweg omdat de mens deel uitmaakt van zichzelf. In wiskundige termen: een verzameling kan nooit onderdeel zijn van zijn eigen verzameling.
Tenslotte is ons referentiekader absoluut niet breed genoeg om er ook maar iets zinnigs over te kunnen zeggen.

De vraag "wat is de zin van het leven?", vind ik al-met-al niet gepast.

Zelf vind ik wel wat zitten in de volgende uitspraak: "Wat de zin van het leven is weet ik niet. Maar ik weet wel dat ik het met passie, toewijding en zorgvuldigheid leef - simpelweg omdat het aan mij is toevertrouwd."
Oud 17-09-2002, 16:03
Not for Sale
Not for Sale is offline
Ik ben het hier en daar wel met Unexplained eens.
Ik denk echter niet dat er iets schort aan ons 'referentiekader' dat kunnen we zelf heel goed oprekken (als je het voorzichtig doet )

Ik denk ook dat zingeving erg zinloos is. Een 'zin' aan de wereld plakken werkt nogal versimpelend. Zeggen dat de wereld zinloos is, is echter ook een uitspraak over haar zin en versimpelt ook (ten onrechte) de werkelijkheid. Daarom noem ik zingeving zelf zinloos.
Oud 17-09-2002, 16:28
Soes
Soes is offline
Mag ik de vraag dan anders stellen ??
Vraag je jezelf wel eens af wat je hier op de wereld doet, waarom je leeft enz. ??
Met citaat reageren
Oud 17-09-2002, 16:47
sublime
sublime is offline
ik denk dat iedereen zichzelf weleens afvraagt waar het hele leven goed voor is. misschien is dat het nadeel van hersenen, je wil overal een verklaring voor, een antwoord op zoeken. ik vermoed dat een hond zich absoluut niet druk maakt over het waarom van het leven. ik weet ook niet of het goed is om bij dat soort dingen stil te staan.
zelf denk ik dat de zin van het leven niet zo belangrijk is. je leeft en gaat dood. andere mensen worden geboren en sterven enz. net zo lang tot de wereld op een dag vergaat en wellicht de hele evolutie opnieuw begint. door alle uitvindingen etc van de mens lijkt het leven belangrijk... en die dingen maken het leven ook belangrijk. maar oorspronkelijk heeft het leven geen zin denk ik. dat klinkt heel pessimistisch, maar zo bedoel ik het niet. het is meer zo dat de mens zich zo belangrijk voelt dat hij denkt dat er wel een zin moet zijn voor het bestaan.
je kunt je leven zin geven, door bijvoorbeeld veel te leren, als je daar zin in hebt. daar kun je gedurende je leven lol in hebben, maar uiteindleijk gaat iedereen dood. dus of je dan teksten in het latijn of in mandarijn kunt vertalen of een putjesschepper bent in lutjebroek maakt opzich niets uit. het verandert niks aan wat je oorspronkelijk bent; een mens. en een mens sterft. zo belangrijk is dat alles niet.

in de prehistorie, ten tijde van de eerste mens, ging het nog om overleven, als individu maar ook als 'diersoort'. nu, in de rijke westerse wereld, niet meer. nu overleven niet meer het belangrijkste is gaan mensen op zoek naar een andere zin van het leven.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2002, 16:50
sublime
sublime is offline
Citaat:
Unexplained schreef:

Zo is de mens niet geraffineerd genoeg om zichzelf te begrijpen, laat staan er een betekenis aan te geven.
helemaal mee eens...
als de mens zichzelf zou willen kunnen begrijpen zouden de hersenen een stuk minder ingewikkeld moeten zijn. maar als onze hersenen een stuk minder ingewikkeld waren, zouden we te dom zijn om ze te kunnen begrijpen.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2002, 22:51
Severus
Severus is offline
Voor mij heeft het leven geen zin en zal het dat ook nooit hebben.

*is te moe om er nu dieper op in te gaan.* --> Welterusten!

Ripper
Oud 18-09-2002, 17:03
Soes
Soes is offline
Dus denken jullie dat de zinvraag in of uit is ?? Of is die vraag gewoon tijdloos ??
Met citaat reageren
Oud 18-09-2002, 17:20
Verwijderd
het leven heeft geen zin, maar de dood is nog veel nuttelozer
Met citaat reageren
Oud 18-09-2002, 17:59
barkrukkie
barkrukkie is offline
Je kunt er wel over na blijven denken, maar zoiets als de zin van het leven bestaat niet (IMHO).
Wel kun je je leven zelf een bepaald doel geven, maar dit is voor ieder weer verschillend. Ik denk dat dat het dichtste bij de zin van je leven komt.
Oud 18-09-2002, 18:23
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
hAckEr69 schreef:
het leven heeft geen zin, maar de dood is nog veel nuttelozer
Bedankt voor je wetenschappelijke analyse.

Zou je zo vriendelijk willen zijn om enige bronnen te vermelden?
Oud 18-09-2002, 18:49
barkrukkie
barkrukkie is offline
Dood is volges mij juist wel zinvol, het geeft veel mensen een reden om te leven...
Artsen proberen patienten te redden van de dood, net zoals brandweerlieden.
Zonder de dood geen leven....
Oud 18-09-2002, 19:35
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
barkrukkie schreef:
Dood is volges mij juist wel zinvol, het geeft veel mensen een reden om te leven...
Artsen proberen patienten te redden van de dood, net zoals brandweerlieden.
Het geeft mensen een reden om bezig te zijn. Maar is bezig zijn de reden om te leven? Interessante gedachte.
Citaat:
Zonder de dood geen leven....
Dat zie ik omgedraaid: zonder leven geen dood. Objecten die nooit geleefd hebben worden 'levenloos' genoemd.
Een onsterflijke levensvorm hoeft niet dood te gaan, maar kan toch leven.
Oud 18-09-2002, 19:48
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Het geeft mensen een reden om bezig te zijn. Maar is bezig zijn de reden om te leven? Interessante gedachte.
ik denk dat als je niet bezig bent met iets (of bezig wordt gehouden) je niet echt leeft; stel je voor dat je je hele leven geen verplichtingen had, helemaal niks hoefde te doen. Zou er dan veel terecht komen van je leven? Ik denk dat in ieder geval de mensen om je heen je leven als 'nutteloos' zouden bestempelen (zoals nu al bij sommige werklozen (onterecht) wordt gedaan)

Citaat:
Dat zie ik omgedraaid: zonder leven geen dood. Objecten die nooit geleefd hebben worden 'levenloos' genoemd.
Een onsterflijke levensvorm hoeft niet dood te gaan, maar kan toch leven.
ja oke dat er zonder leven geen dood kan zijn is logisch, dat kunnen we zelf waarnemen (een steen gaat in principe niet dood, slijt wel af, maar gaat niet dood). Maar zou er zonder dood ook geen leven zijn...
Oud 18-09-2002, 20:32
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
barkrukkie schreef:
ik denk dat als je niet bezig bent met iets (of bezig wordt gehouden) je niet echt leeft; stel je voor dat je je hele leven geen verplichtingen had, helemaal niks hoefde te doen. Zou er dan veel terecht komen van je leven? Ik denk dat in ieder geval de mensen om je heen je leven als 'nutteloos' zouden bestempelen (zoals nu al bij sommige werklozen (onterecht) wordt gedaan)
Tegen deze theorie heb ik bezwaren. Zo geef jij een betekenis binnen jouw eigen referentiekader, dat is niet breed genoeg.
Waarom zou je niet leven als je niets hoefde te doen? En waarom zou je veel moeten doen om iets te laten worden van je leven?
Als mensen jouw leven als nutteloos zien, heeft je leven dan daadwerkelijk geen nut?

Je creativiteit is niets mis mee, maar probeer één stap dieper te denken.
Oud 18-09-2002, 20:45
Paulaah
Paulaah is offline
Over de zin van het leven denk ik zeker wel na.. en ik heb nog niet echt een antwoord erop gevonden....
Soms denk ik dat de zin van het leven gewoon gelukkig en volmaakt is.. Nu wil ik nog zoveel dingen doen..
-Mijn havo halen, vervolg studie, leuke baan, ontwikkelingswerk doen, man, huisje boompje beesje, meer van de wereld zien, en gewoon gelukkig zijn..

Als ik die dingen heb gedaan heb ik denk ik wel de zin van mijn leven bereikt.. gewoon een volmaakt gevoel hebben..
Wat ik hier op de wereld doe? Ik heb echt geen idee.. ik denk niet dat ik een roeping heb.. ofzoiets..
Met citaat reageren
Oud 19-09-2002, 06:14
barkrukkie
barkrukkie is offline
Citaat:
Unexplained schreef:
Tegen deze theorie heb ik bezwaren. Zo geef jij een betekenis binnen jouw eigen referentiekader, dat is niet breed genoeg.
Waarom zou je niet leven als je niets hoefde te doen? En waarom zou je veel moeten doen om iets te laten worden van je leven?
Als mensen jouw leven als nutteloos zien, heeft je leven dan daadwerkelijk geen nut?

Je creativiteit is niets mis mee, maar probeer één stap dieper te denken.
*probeert stap dieper te denken*
ok, het is misschien wel waar dat je leven niet nutteloos is als alleen maar andere mensen jouw leven als nutteloos zien.
Maar ik geef een betekenis binnen mijn eigen referentiekader omdat ik vind dat er geen algemeen geldende 'zin van het leven is', je kunt niet één zin aan het leven geven die voor iedereen geld, want iedereen is verschillend. Daarom (denk ik) heeft ieder voor zichzelf een 'zin van zijn leven', maar dit is meer voor jezelf een doel (of doelen) stellen. Net zoals Paulaah hierboven
Oud 21-09-2002, 11:22
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
barkrukkie schreef:
Maar ik geef een betekenis binnen mijn eigen referentiekader omdat ik vind dat er geen algemeen geldende 'zin van het leven is', je kunt niet één zin aan het leven geven die voor iedereen geld, want iedereen is verschillend. Daarom (denk ik) heeft ieder voor zichzelf een 'zin van zijn leven', maar dit is meer voor jezelf een doel (of doelen) stellen.
Er is mogelijk wel een universele 'zin' van het leven, maar die kunnen wij niet definiëren.
Kijk, het nut van het leven van een spin kunnen wij definiëren. Hij houdt voor ons insecten weg.
De zin van ons leven staat ook in relatie tot anderen, maar zolang er niemand is die ons kan 'bevatten' als 'dienaar', is die vraag niet reëel.
Oud 21-09-2002, 14:23
John Sickbock
John Sickbock is offline
Sta mij toe even een terugblik op de discussie te geven:

In 18 berichtjes, is er een geweest die beschreef wat naar haar idee de zin van het leven is, plus een aantal die zeggen dat het leven geen zin heeft en een aantal die zeggen dat de vraag om een of andere reden niet relevant is.
Aan deze mensen (geen zin van t leven; vraag zin leven is irrelevant) wil ik graag de volgende vraag stellen:

Hoogstwaarschijnlijk vraagt iedereen zich wel eens af wat hzij met zijn/haar leven wil doen, op een langere of een kortere termijn. Wat zijn jullie antwoorden op deze vraag (waarvan ik vrij zeker weet dat ook jullie hem wel eens jezelf gesteld hebben)?
Oud 21-09-2002, 14:26
John Sickbock
John Sickbock is offline
Ik wil graag even de vraag van Soes herhalen, in mijn woorden:

Wat wil jij doen met je leven? (Of heb je daar niet zo'n helder beeld van?)

(aangepast na een opmerking van sublime)

Laatst gewijzigd op 21-09-2002 om 17:51.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2002, 16:25
sublime
sublime is offline
Citaat:
John Sickbock schreef:
Ik wil graag even de vraag van Soes herhalen, in mijn woorden:

Waar leef jij voor? (Of heb je daar niet zo'n helder beeld van?)
ik denk dat je de vraag zo moet stellen; waar wíl jij voor leven.. want zoals jij het nu zegt krijg je van mij het antwoord dat ik leef omdat ik geboren ben en om uiteindelijk weer te sterven. er is geen reden voor leven. maar als je vraagt naar de reden die iemand wil geven aan zn leven, is dat heel iets anders. ik wil wat maken van mijn leven, iets bereiken, dat is voor mij persoonlijk de reden van mijn leven, dat ik een heleboel mag en kan leren, dat ik mijn kennis over kan dragen door te schrijven, misschien wil ik leven voor een betere politiek... dat zijn dingen waar ik voor wil leven... maar als je vraagt waar ik voor leef, geen idee, imo is leven opzich zinloos.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten