Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-05-2010, 15:46
qiurixiao8
qiurixiao8 is offline
Door examens is de ruimte waar mijn kluisje staat afgesloten. Morgen heb ik een toets nederlands van het boek Op Niveau vwo3 over Taalschat en Over Taalgebruik van blok 3 en 4. Dat moet ik dus leren. Alleen ik heb het boek niet bij me, dus WAT moet ik leren? ;(

Laatst gewijzigd op 26-05-2010 om 16:00.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-05-2010, 16:20
ecross
op nieuw niveau vwo 3,
blok 3:
personages: hoofdpersoon, bijpersoon, karakter, type, normen, waarden, personages, identifficatie
thema: onderwerp, betekenislaag, interpreteren, motiveren
stijlfiguren: vooropplaatsing, inversie, opsomming, climax, enumeratie
bepaling van gesteldheid
samengestelde zin, hoofdzin, bijzin
hoofdonderwerp, deelonderwerp, tussenkopje, hoofdgedachte
verbanden tussen alina's: herhaling, overgangszinnen, aankondigende zinnen, signaal woorden
taalfouten: pleonasme, tautologie
Met citaat reageren
Oud 26-05-2010, 16:26
ecross
en blok 4:
vertelsituaties: ik, personale-, alwetende-,meervoudige- vertelsuatie
stijlfiguren: antihese, paradox, hyperbool, woordspeling
benoemen van bijzinnen: onderwerps-, lv-, gezegde-, voorzetselvoorwrp-,bijwoordelijke bij- zin
argumenten: objectieve/zakelijke, subjectief/persoonlijk: moreel, evaring, emotioneel, tegen argumenten, redeneren
samenvatten: hoofdzaken, beknopt weergeven, representatief voor oorspronkelijke tekst
leestekens gebruiken: tussen twee mededelingen die nauw verband houden, plaats je een puntkomma
discussie: meningvoormende-, probleemoplossende- discussie, fases, aandachts punten
werkwoordsvormen: regel 1,2,3 apostrof regels: 1,2,3,4,5
Met citaat reageren
Oud 26-05-2010, 16:33
qiurixiao8
qiurixiao8 is offline
Heel erg bedankt! Dat je alle onderdelen van wat er in blok 3 en 4 opsomt =) Alleen... Ik moet de dingen die onder de categorie Taalschat en Over Taalgebruik staat, weten.. Sorry :$ Misschien was ik niet duidelijk geweest :$
Met citaat reageren
Oud 26-05-2010, 16:37
qiurixiao8
qiurixiao8 is offline
Als er de 'taalfouten: pleonasme en tautologie' in blok 3 bij bijv. Over Taalgebruik (weet ik dus niet xD) staat, kan ik de betekenis pleonasme en uitleg vinden op Google en daarna dat leren ofzo;P die zinnen opgaveb, antwoorden is teveel, dat snap ik.. Kun je misschien voor mij kijken of deze woorden bij blok 3+4 horen?: http://www.woordjesleren.nl/questions.php?chapter=39606 Dan weet ik dat ik die moet leren.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2010, 16:44
ecross
lezen blijft moeilijk (nu weet ik ook weer waarom ik zo slecht ben in begrijpend lezen)

die link was voor de 2e klas, hier: http://www.woordjesleren.nl/questions.php?chapter=20068 staan wel de goede van blok 3 en hier: http://www.woordjesleren.nl/questions.php?chapter=25400 van blok 4
Met citaat reageren
Oud 26-05-2010, 17:10
qiurixiao8
qiurixiao8 is offline
Zijn het dezelfde dingen als klas 3?
Met citaat reageren
Oud 26-05-2010, 17:35
ecross
er staat bij allebei toch jaar 3 (vwo) onder de subtitel?
Met citaat reageren
Oud 26-05-2010, 18:07
qiurixiao8
qiurixiao8 is offline
Oh dankje, k heb wel eerder de opdrachten gemaakt, komen niet echt bekend voor, niet altijd betrouwbaar. Ik ga maar denk ik een briefje schrijven en tjah, hopen dat 1 van mn ouders het ondertekent en dat ik de toets niet hoef te maken =O
Wel heel erg bedankt, dat je me hebt proberen te helpen!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten