Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-09-2002, 13:46
legatus
legatus is offline

Doctors create out-of-body sensations

Doctors say they have triggered out-of-body experiences in a female patient by stimulating her brain.
They believe their work may help to explain mysterious incidents when people report experiences of 'leaving' their body and watching it from above...

BRON: http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/2266740.stm

Een stap dichter bij de waarheid van het astrale lichaam?
Oud 20-09-2002, 13:53
legatus
legatus is offline
Nog meer over het voorval:

http://abcnews.go.com/sections/scite...ody020919.html
Oud 20-09-2002, 17:28
Just Johan
Just Johan is offline
interessant
Oud 20-09-2002, 18:52
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Ik had daar ook iets over gehoord. Het is zelfbedrog om het zo maar te noemen...

ik bemachtig de bron zomogelijk morgen nog, ik hoorde het van klasgenoot die het uit wetenschappelijk magazine had.

Het was iets dat ze dacht zichzelf te zien. Ze kon haar gezicht en hoger gedeelte van haar lichaam niet zien. Ze heeft ze iig niet beschreven. Het is meer iets dat op basis van voorgaande en eventueel plaatsvindende waarnemingen dat je je een voorstelling maakt van vliegen in de kamer. Want je ogen geven geen beeld, in het oogcentrum wordt gewoon een soort 3d-beeld van je omgeving gemaakt waar je in rondloopt... met wat invullen kun je dan ook een inschatting van de omgeving vanaf een ander punt maken die redelijk accuraat is. Maar als je dan zou testen of ze dan dingen zou zien die niet zichtbaar zijn vanaf haar positie EN die ze eerder niet kan hebben gezien dan ziet ze die niet.
Oud 20-09-2002, 19:01
legatus
legatus is offline
Citaat:
Maar als je dan zou testen of ze dan dingen zou zien die niet zichtbaar zijn vanaf haar positie EN die ze eerder niet kan hebben gezien dan ziet ze die niet.
Inderdaad,

momenteel worden in veel Amerikaanse (en volgens mij ook in een aantal andere landen) operatie kamers voorzien van bepaalde objecten die buiten het gezichtsveld zijn van de patient. Als die een uittreding zou maken en van bovenaf op zich neer zou kijken dan zou die de objecten kunnen zien en achteraf beschrijven. Tot nu toe niemand die nog een object heeft kunnen omschrijven, of gezien heeft.

Er is wel een andere beroemd geval met een vrouw die zo'n test onderging en het zescijferige nummer wist dat op de kast lag. Ze kon dit ook maar eenmalig doen.
Oud 21-09-2002, 16:13
Rerisen Phoenix
Ow fuck, ding vergeten

leuk idee.
En legatus
Geef toe, je liet je ff meeslepen door het verlangen naar een keer iets te zeggen wat deze mensen willen horen en de 'verdroming' van wat je las over dit waardoor je ff niet goed nadacht . Geef toe dat dit in eniger mate speelde, en jij ook Johan.

Ik merkte het ook. Maar ik train mezelf in het detecteren van dergelijke dingen zodat ze niet meespelen.
Oud 21-09-2002, 17:45
legatus
legatus is offline
Citaat:
Geef toe, je liet je ff meeslepen door het verlangen naar een keer iets te zeggen wat deze mensen willen horen en de 'verdroming' van wat je las over dit waardoor je ff niet goed nadacht
Sterker nog, ik zou er zelfs wel brandstof op willen gooien voor creatieve ideeeën -- maar ik beschouw ze niet als een waarheid.

Ik zou het nooit toelaten dat deze (paranormale) ideeën zouden vervliegen, helaas verwaterd het mysterieuze en dramatische in nogal oppervlakkige en lieflijke ideeën van deze tijd.

Uiteindelijk blijft een skeptisch persoon open-minded, maar rationeel.
Oud 21-09-2002, 17:50
Rerisen Phoenix
jammer, ik hoopte ff dat je een zwak mens was

maar ok
Oud 21-09-2002, 18:10
Just Johan
Just Johan is offline
Oud 22-09-2002, 20:47
kleine wicca
kleine wicca is offline
Ja in de krant stond ook zoiets op de voorpagina (ik geloo NRC handelsblad)

Toevallig moet ik binnenkort over dat onderwerp een werkstuk maken, maar er stonden zoveel medische termen in, voor een leek geen touw aan vast te knopen. (of ik had een erg vage bui kan ook )

Et lijkt mij nogal moeilijk te controleren en hoewel ik er wel in geloof, heb ik mijn twijfels bij dit soort onderzoeken.
Oud 23-09-2002, 10:54
Isa
Isa is offline
ok, nu nog een manier zien te vinden om ook mijn brein zo te stimuleren.
Oud 23-09-2002, 12:53
legatus
legatus is offline
Citaat:
Toevallig moet ik binnenkort over dat onderwerp een werkstuk maken, maar er stonden zoveel medische termen in, voor een leek geen touw aan vast te knopen. (of ik had een erg vage bui kan ook )
Je moet over uittredingen, of epilepsie, een werkstuk maken? Volgens mij zou je je moeten schamen als je de termen niet kent maar er wel een werkstuk over moet maken.

Citaat:
Et lijkt mij nogal moeilijk te controleren en hoewel ik er wel in geloof, heb ik mijn twijfels bij dit soort onderzoeken.
Waar geloof je in? Dat het allemaal een reactie is van de hersenen of dat je daadwerkelijk je lichaam verlaat?
Oud 23-09-2002, 20:12
kleine wicca
kleine wicca is offline
Nee we moeten een werkstuk maken over het verband lichaam en geest. Dus of wij erin geloven of je lichaam en je geest twee aparte delen zijn......(filosofie, geen biologie).

ent.........het lijkt mij nogal moeilijk te controleren of je geest echt iets aparts is dat je lichaam verlaat. Tuurlijk kan je bepaalde reacties van je hersenen meten enz.....Maar wil dat echt zeggen dat je geest uit je lichaam geweest is? Ik geloof dus wel dat dat kan...................maar bewijs lijkt mij moelijk te vinden.
Oud 23-09-2002, 21:53
legatus
legatus is offline
Citaat:
ent.........het lijkt mij nogal moeilijk te controleren of je geest echt iets aparts is dat je lichaam verlaat. Tuurlijk kan je bepaalde reacties van je hersenen meten enz.....Maar wil dat echt zeggen dat je geest uit je lichaam geweest is? Ik geloof dus wel dat dat kan...................maar bewijs lijkt mij moelijk te vinden.
Volgens mij mogen ze dat filosoferen tijdens jullie les gelijk veranderen in speculeren.

Dan kun je ook zeggen dat een persoon met DIS verschillende geesten in z'n hersenen heeft, kun je ook niet 'controleren'.

Ik ben wel benieuwd wat de conclusie van je werkstuk is en wat de klas, en leraar, vond van deze speculatie. Een filosofie over het verband tussen lichaam en geest vind ik eigenlijk helemaal niet zo filosofisch, vooral niet als je onderzoek doet op het gebied van de wetenschap om informatie te vinden voor je werkstuk.
Oud 24-09-2002, 20:05
kleine wicca
kleine wicca is offline
ja als jij et speculeren wilt noemen oke.......

De bedoeling van het werkstuk is dat wij vertellen hoe we ergens over denken. je krijgt kernwoorden en doe daar maar wat mee. Die van ons waren dus lichaam en geest. En als je dan ergens op de voorpagina een artikel ziet staan met de woorde LICHAAM en GEEST in de kop, ga je dat toch even lezen met het oog op dat werkstuk.

Met de kernwoorden die we krijgen mogen we dus vertellen hoe we erover denken, dit mag aan de hand van praktijkvoorbeelden, eigen ervaringen of gewoon logische beredeneringen of feiten (die dus in dat artikel vernoemd werden) wat dus NIET wil zeggen dat we ons hele werkstuk over de biologische feiten moeten vertellen.

Ik ben niet een of andere wetenschapper, Maar ik vraag me toch wel af hoe je ingodsnaam kan controleren of je geest UIT je lichaam is geweest, snap jij wel hoe dat zou kunnen? dan mag je me dat even utileggen.......ik ben gewoon nieuwsgierig snap? Het is sowieso een onderwerp dat me erg boeit.

Je hoort ook wel eens van mensen met een bijna dood ervaring dat twee mensen die elkaar helemaal niet kenden precies hetzelfde meemaakten. hieruit zou je kunnen concluderen dat het wel moet bestaan. Maar er bestaat ook nog de mogelijkheid dat ze allebei hetzelfde verhaal of artikel ooit gelezen hebben over zoiets en bij hun BDE dat helemaal naar boven kwam. Twee mensen onhafhankelijk van elkaar komen met hetzelfde verhaal over geesten en een stem.....enz........Maar je kan er altijd je twijfels bij hebben...............kwestie van nuchter denken en niet alles geloven.
Oud 24-09-2002, 21:32
legatus
legatus is offline
Citaat:
Je hoort ook wel eens van mensen met een bijna dood ervaring dat twee mensen die elkaar helemaal niet kenden precies hetzelfde meemaakten. hieruit zou je kunnen concluderen dat het wel moet bestaan. Maar er bestaat ook nog de mogelijkheid dat ze allebei hetzelfde verhaal of artikel ooit gelezen hebben over zoiets en bij hun BDE dat helemaal naar boven kwam.
Integendeel, we weten dat deze mensen dit ervaren hebben. Er zijn duizenden die een BDE hebben gehad, en het komt niet door een verhaal dat ze gelezen hebben.

De reden daarvoor is volgens wetenschappers, skeptici en veel gewone mensen van chemische aard, niet van 'geestelijke'. Er zijn genoeg die denken, en sommigen geloven, dat de geest los van het lichaam staat... en welke het is daar proberen we achter te komen. Niks is nog zeker.

Citaat:
Ik ben niet een of andere wetenschapper, Maar ik vraag me toch wel af hoe je ingodsnaam kan controleren of je geest UIT je lichaam is geweest, snap jij wel hoe dat zou kunnen?
Er worden testen gedaan (zoals met de strategisch geplaatste objecten) om dit te verifiëren. Daarnaast zouden we het moeten kunnen meten, tenzij ze een andere dimensie zouden binnetreden waar wij (nog) niet kunnen meten).

Maar het interesseert mij ook.

Regels voor berichten