Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-09-2002, 18:49
Roos
Roos is offline
Het kan aan mij liggen, maar volgens mij verandert er echt iets.

Mensen op straat worden weer vriendelijker. Ik word steeds vaker aangesproken door vriendelijke mensen. Als ik aan een voorbijganger vraag hoe laat het is, rolt er toch zeker 7 van de 10 keer een leuk gesprekje uit. Mensen lijken toleranter, vriendelijker, vaker bereid om te helpen (denk aan: een kinderwagen uit de bus helpen tillen).

Merken jullie dit ook? Hoe zal het komen? Wie of wat heeft ons zo beinvloed dat we weer met elkaar praten op straat?

Ik merk het trouwens ook bij mezelf. Het is een soort wisselwerking. Je voelt je toch een stukje vrolijker als een onbekende je vriendelijk groet, of als iemand een deur voor je open houdt. Daarnaast geeft het een fijn gevoel als je die oude vrouw helpt haar zware tas de trap af te dragen, of als je die zwerver je boterham geeft (die je anders toch zou weggeven).

Nou ja, tot zover mijn gedachtenkronkels.
Oud 16-09-2002, 18:54
drama
drama is offline
nou, volgens mij worden mensen alleen maar dommer
Oud 16-09-2002, 18:59
martijn1985
martijn1985 is offline
onder het mom van: Zo zou Pim het gewild hebben? :0

Nee serieus, ik merk het niet echt...maar als het wel zo is dan is dat alleen maar mooi
Oud 16-09-2002, 19:05
eztah
eztah is offline
Ik merk niet echt dat de dingen die jij beschrijft de hele maatschappij betrekken. Dat er een verandering op gang aan het komen is.
Het is -wat jij al zei- een wisselwerking tussen personen. Ik merk dat heel duidelijk in de groentewinkel waar ik werk. Klanten die normaal vervelend/verwend doen, waar je eigenlijk geen zin in hebt. Als je besluit een keer heel aardig en beleefd te doen, krijg je dat meteen terug. Ze worden vriendelijker.
*Zucht* Wat zou het mooi zijn als iedereen hiermee beginnen zou.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2002, 19:22
Roos
Roos is offline
Citaat:
eztah schreef:
*Zucht* Wat zou het mooi zijn als iedereen hiermee beginnen zou.
Nou, mijn zusje vertelde dat er in Rotterdam een heel project is gestart "groet je medemens" ofzo. De bedoeling is om aardig tegen iedereen te doen, hem te groeten of vriendelijk toe te knikken.
Tja, als (bijna) iedereen dat doet, krijg je natuurlijk super veel vriendelijke glimlachjes over je heen. Zou tof zijn.
Oud 16-09-2002, 19:26
Mindfields
Mindfields is offline
Citaat:
rosi schreef:

Nou, mijn zusje vertelde dat er in Rotterdam een heel project is gestart "groet je medemens" ofzo. De bedoeling is om aardig tegen iedereen te doen, hem te groeten of vriendelijk toe te knikken.
Tja, als (bijna) iedereen dat doet, krijg je natuurlijk super veel vriendelijke glimlachjes over je heen. Zou tof zijn.
Maar dan krijg je weer zo'n "kunst omdat het moet" gevoel erbij
Oud 16-09-2002, 19:37
Verwijderd
Lijkt maar zo..
Met citaat reageren
Oud 16-09-2002, 19:40
je$u$ crust
je$u$ crust is offline
merk het niet
Oud 16-09-2002, 20:08
Ciskaatje
Ciskaatje is offline
Citaat:
rosi schreef:

ik groet/knik wel eens naar onbekende mensen ja, maar het ligt wel aan de uitstraling van die mensen ja.. en ook waar ik ze tegenkom natuurlijk, midden in het centrum heeft het niet zoveel zin

maar uhhm jah, ik denk dat het ook afhangt van hoe je jezelf opstelt tegenover anderen, onbekenden.
als je jezelf aardiger tegenover onbekenden opsteld zullen ze ook aardiger tegen jou doen.. en dan kan het weer lijken dat in een x iedereen aardiger gaat doen.. nouja k heb er zelf verder niet zo heel veel op gelet eigenlijk..
Oud 16-09-2002, 20:20
feline
feline is offline
Merken jullie dit ook?

Nee, niet echt.

Hoe zal het komen? Wie of wat heeft ons zo beinvloed dat we weer met elkaar praten op straat?

Het kan natuurlijk iets met de 11 septemberramp te maken hebben. In de VS is daardoor wel de manier waarop mensen met elkaar omgaan veranderd. Misschien is het ook een gevolg van de Pim Fortuyn-moord toestanden. Al denk ik dat het allebei een beetje vergezocht is.

Zelf vind ik het contact met mensen op straat altijd heerlijk. Ik heb het ook vrij snel, omdat ik er open voor sta (loop vaak met een glimlach rond). Ik houd van de wisselwerking tussen mensen (bijvoorbeeld in een winkel). Dus als het klopt wat je zegt, dat mensen vriendelijker worden, dan lijkt me dat een hele verbetering !
Oud 16-09-2002, 20:39
Sjied No Clue
Sjied No Clue is offline
Als je zelf lacht, lachen veel mensen terug, de wil is er wel maar er is ook angst. Als iemand lacht en de ander lacht niet terug wordt dat vaak als een afwijzing ervaren en daarna lachen mensen niet meer zo spontaan.

Als je de dag vrolijk begint maak je veel kans op een vrolijke dag!

Het ligt ook een beetje aan het weer..
Oud 16-09-2002, 20:47
Nuck
Nuck is offline
Ja, dat merk ik inderdaad ook. Alleen maar mooi .

Verder heb ik eigenlijk niet zoveel zinnigs te zeggen...
Oud 16-09-2002, 20:56
a new noise
a new noise is offline
er blijven aardige mensen
er blijven onaardige mensen

dat verandert nooit
Oud 16-09-2002, 21:38
SpiritX
SpiritX is offline
Ik merk er zelf vrij weinig van. Wel probeer ik zo veel mogelijk mijn eigen steentje bij te dragen. De 'vriendelijkheden' die jij noemt herken ik wel. Ik vind veel van die 'kleinigheden' vaak alleen niet meer dan normaal.....
Met citaat reageren
Oud 16-09-2002, 21:47
a new noise
a new noise is offline
was jij trouwens niet diegene die door "4 mannen was achtervolgd"
Oud 16-09-2002, 23:34
maar
maar is offline
Ik heb het niet zo gemerkt; misschien lijkt het zo omdat je zelf wat opener staat voor dat soort dingen, of je een vriendelijkere uitstraling hebt oid? Mja, het kan natuurlijk ook aan het weer liggen..
Met citaat reageren
Oud 17-09-2002, 00:10
LeRatLuciano
LeRatLuciano is offline
zal wel komen omdat je een meisje bent...gebeurt ook vaak als ik met mijn zusje ergens ben dat ze haar zomaar aanspreken en vriendelijk doen.

ik zelf heb het nooit gemerkt.....eerder andersom denk ik maar ja ik weet ook niet waar jij woont want dat zal ook wel uitmaken.

Rat
Oud 17-09-2002, 06:11
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
Tja, hier is t altijd fifty-fifty geweest, sommige mensen zijn aardig/behulpzaam, anderen zijn gewoon asociaal.. tis redelijk verdeeld.. maar een echt verschil merk ik niet..
Met citaat reageren
Oud 17-09-2002, 08:39
Gwen.
Gwen. is offline
Ik merk het echt niet hoor, volgens mij word iedereen onvriendelijker, met mooi weer lijkt het nog een beetje alsof iedereen relaxed is en terrastijd heeft maar voor de rest wordt een vriend van me in elkaar gemept door zijn buurjongen met 14 vriendjes en als ik glimlach naar iemand op straat krijg ik blikken terug van "laat me met rust", iedereen stapt het liefste de trein al in terwijl mensen er nog uit moeten, iedereen heeft haast, werkt teveel, werkt te hard, te weinig.
Oud 17-09-2002, 09:55
Verwijderd
Ik raakte altijd al makkelijk met mensen in gesprek. Laatst nog in de trein in gesprek geraakt met een kerel die rechten gestudeerd bleek te hebben in Tilburg en daar nu in een advocatenmaatschap zat. Hij gaf me nog z'n kaartje, mocht ik op zoek zijn naar werk (zo zie je maar weer, connecties kun je ook opdoen terwijl je níet bij het corps zit ... )
Met citaat reageren
Oud 17-09-2002, 09:57
Esmée
Esmée is offline
Hmz merk ik weinig van.. tis idd wel een wisselwerking, als je aardig tegen mensen doet doen ze vaak aardig terug. Maar gebeurt ook vaak genoeg dat je vriendelijk probeert te doen en je alleen een vet grote bek en gesnauw terug krijgt, dan heb ik ook zoiets van okeeee flikker dan maar weer op.. Maar goed over het algemeen merk ik er weinig van op straat, helaas.
Oud 17-09-2002, 10:17
Roxy
Roxy is offline
nou kvind het heel hoopvol en lief denken van jou... maar kdenk niet dat het in het algemeen beter gaat... ik denk inderdad zoals gezegd is dat jij dr meer op let en dus aardiger doet en mensen aardiger terug doen en dat je dat daarom denkt maar dat is alleen omdat jij dr mee begonnen bent...
Oud 17-09-2002, 12:48
McMotion
McMotion is offline
Citaat:
rosi schreef:
hehe stel je voor... zelfs mensen in Rotterdam die glimlachen op straat!
Oud 17-09-2002, 13:10
Roos
Roos is offline
Citaat:
a new noise schreef:
was jij trouwens niet diegene die door "4 mannen was achtervolgd"
Ja ok, maar dat blijf je houden.. van die kneuzige mannen die de stad in gaan om een meisje te scoren, en maar niet willen snappen dat zo'n meisje daar geen zin in heeft
Oud 17-09-2002, 15:43
Aurelia AutumnRain
Aurelia AutumnRain is offline
Hm, heel af en toe merk ik het wel.
Maar mensen doen nog net zo vaak vreselijk chagerijnig.
Zo is daar ook een site over :
Rufsa
Oud 17-09-2002, 15:46
Verwijderd
Citaat:
McMotion schreef:
Pff, die zijn er heus wel! HOOR!

Ennouja, ik ben blijkbaar een vriendelijk-overkomend persoon, want ik zit elke dag in de trein, en voer dagelijks wel een gesprek met iemand. Of gewoon in cafeetje, als ik door de stad loop.. Ik lach dan ook wel naar iedereen, en inderdaad, het is en blijft een wisselwerking.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2002, 15:48
S
S is offline
Dat vond ik ook, tot ik in Noord-/Zuid-West Amerika was geweest. Dáár zijn de mensen echt zó aardig!

Toen ik hier terug kwam en geen voorrang kreeg van anderen met mijn trolley, vond ik de Nederlandse mensen (over het algemeen, ik ben ook Nederlands) echte boeren.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2002, 15:59
Feestbeest nummer 1
Feestbeest nummer 1 is offline
Citaat:
S schreef:
Dat vond ik ook, tot ik in Noord-/Zuid-West Amerika was geweest. Dáár zijn de mensen echt zó aardig!

Toen ik hier terug kwam en geen voorrang kreeg van anderen met mijn trolley, vond ik de Nederlandse mensen (over het algemeen, ik ben ook Nederlands) echte boeren.
klopt inderdaad, daar zijn mensen tegen vreemden een stuk vriendelijker en behulpzamer.
Oud 17-09-2002, 18:27
Black Sugar
Black Sugar is offline
Ik merk het ook een beetje maar ik denk dat dat komt omdat ik wat ouder en volwassener begin te worden. Mensen zien je steeds minder vaak als het zoveelste vervelende kind, denk ik.
*wat ik nu zelf zelfs ook wle eens denk*

Ik vind het persoonlijk leuk om mensen met kleinde dingetjes een goed gevoel te geven. Zo maak ik vaak een praatje met een onbekende in de trein, en doe ik vriendelijk tegen klanten als ik aan het werk ben. Ook ben ik altijd vriendelijk tegen saggie kassameisjes, dan zie je gewoon direct dat ze dat waarderen en zeggen ze vaak zelfs tot ziens ofzow

Mja, het is een wisselwerking.

Wie goed doet, komt goed temoet. (oud spreekwoord)
Oud 17-09-2002, 18:30
Bor
Bor is offline
ja, idd!

jij hebt je ogen goed open, ik merk het ook. En ik ben blij toe. De Nederlanders hebben volgens mij ingezien dat het zo niet langer kon.

Oud 17-09-2002, 18:48
Verwijderd
Laatst was ik Eindhoven en ik voelde me gewoon echt super positief enzow..dus ik heb zowat iedereen die ik tegenkwam gegroet (doek eigenlijk meestal wel. MEeste mensen hebben dan zoiets van WTF??! KEN IK DIE?!) maar ik had pas echt fun toen iemand me eerder groette dan ik . Ik vind het fijn as mensen meer oog voor elkaar hebben enzoww.. maakt de wereld cooler.

Ik merk et dus ook
Met citaat reageren
Oud 17-09-2002, 19:44
Martin Dude
Martin Dude is offline
Zelf deed ik dat soort dingen al wel vaak .. maar ik kan niet zeggen dat het aan het veranderen is .. al meer mensen staren "ons" als ik en mn vrienden al vaker btje stom aan, maar ook als ik alleen ben ofzo .. neej, ik merk er echt eigenlijk nix van .. ik denk dat je gewoon geluk gehad heb
Oud 19-09-2002, 14:59
Eaglewing
Eaglewing is offline
Tja, ik weet het niet...
Persoonlijk had ik altijd zo'n instelling van thuis meegekregen. Wat ik wel merk, is dat de mensen meer hun waardering daarover uitspreken dan een jaar geleden.

Wat dat betreft lijken de mensen inderdaad vriendelijker...
(je hebt me aan het denken gezet roos )
Met citaat reageren
Oud 19-09-2002, 16:13
BendeBen
BendeBen is offline
ik merk het een beetje

ik denk dat het komt omdat men altijd anders wil zijn

dus een tijd geleden was iedereen aardig en sociaal
toen kwam de rebelse zooi opzetten omdat het anders was
nu hebben we dat wel gezien en gaan we weer aardig doen
Met citaat reageren
Oud 19-09-2002, 16:16
DarkRaven
DarkRaven is offline
Citaat:
McMotion schreef:
Met citaat reageren
Oud 19-09-2002, 16:18
Roos
Roos is offline
Citaat:
Eaglewing schreef:
(je hebt me aan het denken gezet roos )
Toch nog een goede daad gedaan vandaag
Oud 20-09-2002, 23:27
Nanaki
Nanaki is offline
Ik denk eigenlijk dat het puur komt door je eigen houding tov je omgeving: hier merk ik in ieder geval niks van een "opleving" ofzo
Oud 21-09-2002, 00:53
Aaaaaart..
Aaaaaart.. is offline
Citaat:
Parallel schreef:
Maar dan krijg je weer zo'n "kunst omdat het moet" gevoel erbij
Beter dan een 'laten-we-net-doen-alsof-we-alleen-op-de-wereld-zijn-gevoel..'
Met citaat reageren
Oud 21-09-2002, 08:28
Faery
Faery is offline
Merk er niets van ... maar ik kom dan ook amper in de stad :]
Oud 21-09-2002, 13:56
bumblebee
bumblebee is offline
nouw inderdaaaad hoor.. t zal wel door die nieuwe smaak cola komen..
Oud 21-09-2002, 14:32
Roos
Roos is offline
Citaat:
bumblebee schreef:
nouw inderdaaaad hoor.. t zal wel door die nieuwe smaak cola komen..
Laugh, nuzzle, tickle
Oud 22-09-2002, 14:05
BendeBen
BendeBen is offline
Citaat:
rosi schreef:
Laugh, nuzzle, tickle
squeeze
funky

EMMER!!!!!
Met citaat reageren
Advertentie