Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-09-2002, 11:04
revolucia
revolucia is offline
Ik heb dit topic ook al op een ander forum gepost, daar heel veel nuttige reacties gekregen, maar wilde ook graag jullie mening horen (hoop niet dat ik gesloten word, omdat er al zoveel topics over christendom zijn...)

Ik heb sinds ik klein was altijd het idee gehad dat "goede" mensen naar de hemel gaan en "slechte" mensen naar de hel. Strookte perfect met mijn rechtvaardigheidsgevoel.

Maar ik heb de laatste tijd wat (zwaar) christelijke vrienden gekregen en die vertelden mij dat ik altijd in een verhaaltje heb geloofd en dat de bijbel er heel duidelijk in is: mensen die in god geloven gaan naar de hemel, en mensen die dat niet doen zullen moeten branden...

Onrechtvaardig, vond ik. Vooral toen ik doorvroeg en dus letterlijk te horen kreeg dat zelfs een seriemoordenaar nog voor zn zonden gestraft zou worden als hij maar berouw toonde tegenover God... Als God echt zo liefdevol en vergevend is als de bijbel zegt, waarom kan hij de mensen die in principe "goed" hebben geleefd (en ja, nou weet ik ook wel dat het niet aan ons is om te bepalen wat goed of slecht is, maar om kort te gaan: volgens de tien geboden dan maar) maar alleen het geloof niet hebben kunnen vinden niet vergeven?? Zijn die mensen echt zoveel slechter???
Oud 20-09-2002, 12:11
Not for Sale
Not for Sale is offline
Ja natuurlijk , zij loochenen de enige offerande van Jezus Christus. Bedenk ook dat niet iedereen die Heere Heere zegt.. bla bla

Nou goed, ik heb eerder vandaag toevallig wel serieus iets hierover geschreven in dit topic.

Laatst gewijzigd op 20-09-2002 om 12:34.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2002, 17:01
REIE
REIE is offline
Citaat:
revolucia schreef:
Maar ik heb de laatste tijd wat (zwaar) christelijke vrienden gekregen en die vertelden mij dat ik altijd in een verhaaltje heb geloofd en dat de bijbel er heel duidelijk in is: mensen die in god geloven gaan naar de hemel, en mensen die dat niet doen zullen moeten branden...
Ja, dit is dus waar het protestantisme gebaseerd is. Luther las de Bijbel en daarin stond ergens: "Thou shalt live by faith alone" Ik heb geschiedenis in het Engels maar het betekent dus dat geloven in God (en de Bijbel?) volstaat om naar de hemel te gaan.

REIE
Oud 20-09-2002, 18:42
GeritoDM
GeritoDM is offline
Wat jij zegt, goede mensen zijn in het kort mensen die de tien geboden naleven, betekent dat goede mensen per definitie christenen zijn. Eerste gebod is namelijk: gij zult geen andere God voor Mijn aangezicht hebben. Oftewel: als je ongelovig bent, zondig je, aangezien je "het geloof niet hebt". Ennuh, nog veel belangrijker: christenen zeggen ook helemaal niet dat zij goede mensen zijn (als het goed is...), alleen dat God om de een of andere reden hen hebben uitgekozen als zijn kinderen. God kiest voor jou, jij niet voor Hem. Alle mensen zijn ook zondig en slecht, niemand doet iets goeds uit zichzelf. Mensen kunnen wel wat goeds doen, maar dan wel omdat God dat wou, niet omdat ze zelf nou zo heilig zijn.

*edit stomme typo*
Oud 20-09-2002, 19:53
sublime
sublime is offline
Citaat:
REIE schreef:
Ja, dit is dus waar het protestantisme gebaseerd is. Luther las de Bijbel en daarin stond ergens: "Thou shalt live by faith alone" Ik heb geschiedenis in het Engels maar het betekent dus dat geloven in God (en de Bijbel?) volstaat om naar de hemel te gaan.

REIE
alsof het bij de katholieken niet net zo gaat; bij de katholieken is het toch ook wel geloven > hemel niet geloven > hel... de katholieken waren het die de aflaten verkochten, die mensen onder de duim hielden door te zeggen dat ze anders naar de hel zouden gaan...

luther vond dat de enige weg de weg van het geloof was en dat alleen de bijbel de waarheid was, daar is het protestantisme op gebaseerd... maar het idee dat je wanneer je niet geloofde naar de hel zou gaan bestond al veel langer.

vraagt zich af waarom mensen altijd van de protestanten de bad guys maken terwijl de katholieken ook geen lieverdjes waren in de oude dagen...
okee tegenwoordig zijn de meer extreme christenen protestant, maar zo zijn niet alle protestanten... dus.

wat het geloof betreft... hemel en hel. op straat werd mij een keer verteld dat ik naar de hel zou gaan, want ik geloofde niet.. alsof zij daarover kunnen oordelen. als er een god bestaat is hij de enige die daarover beslist. maar ik ben van mening dat de hemel en de hel niet bestaan... voor mij is dood dood. nix eeuwig leven of eeuwig lijden. eeuwen lang zijn mensen onderdrukt door dat verhaal.. als god goed is, waarom boezemt het geloof dan zoveel angst in?

verder nog 1 opmerking; als er een hemel en een hel is, is de hel leeg. want als god goed is vergeeft hij iedereen. als er een hemel is mag iedereen daar binnen wat hij of zij ook gedaan heeft in het aardse leven. het aardse leven doet er dan niet meer toe.

adieu!
Met citaat reageren
Oud 20-09-2002, 21:37
REIE
REIE is offline
Citaat:
sublime schreef:
alsof het bij de katholieken niet net zo gaat; bij de katholieken is het toch ook wel geloven > hemel niet geloven > hel... de katholieken waren het die de aflaten verkochten, die mensen onder de duim hielden door te zeggen dat ze anders naar de hel zouden gaan...
Ja, klopt, dat staat ook in Luthers theses. Die RK kerk is gewoon een instituut dat voor eeuwen onderdrukking heeft gezorgd, geen wonder dat er toen weinig vooruitgang was.

Citaat:

luther vond dat de enige weg de weg van het geloof was en dat alleen de bijbel de waarheid was, daar is het protestantisme op gebaseerd... maar het idee dat je wanneer je niet geloofde naar de hel zou gaan bestond al veel langer.

vraagt zich af waarom mensen altijd van de protestanten de bad guys maken terwijl de katholieken ook geen lieverdjes waren in de oude dagen...

Calvinisten vind men vaak nogal vreemd. De Katholieken hebben meer traditie, en nu zijn ze moderner dus vergeet men "vroeger"
Verder zijn katholieken nu wat jovialer en meer levensgenieters, en dat wordt soms sympathieker opgevat dan sociale hardwerkende protestanten, en die refo's hebben gewoon iets kils in zich...

REIE
Oud 20-09-2002, 23:11
sublime
sublime is offline
Citaat:
REIE schreef:

Calvinisten vind men vaak nogal vreemd. De Katholieken hebben meer traditie, en nu zijn ze moderner dus vergeet men "vroeger"
Verder zijn katholieken nu wat jovialer en meer levensgenieters, en dat wordt soms sympathieker opgevat dan sociale hardwerkende protestanten, en die refo's hebben gewoon iets kils in zich...

REIE
protestantisme gaat verder dan refo's hoor... nederlands hervormd bijvoorbeeld.. ik ben nl hervormd gedoopt en de kerken waar ik vroeger heen ging waren zog samen op weg kerken; kerken waar de hervormde kerk samen ging met de gereformeerde kerken. in die kerk stond men over het algemeen open voor vernieuwingen.
de katholieken hebben nu nog steeds veel van hun oude rituelen die niet of nauwelijks nog in deze tijd passen, terwijl in veel protestantse kerken actualiteiten gekoppeld worden aan het geloof.... dus ik weet niet wie ik sympathieker zou noemen...

geeft toe dat zij waarschijnlijk ietwat bevooroordeeld is
Met citaat reageren
Oud 24-09-2002, 22:36
Verwijderd
Bij voorbaat is het niet de bedoeling iemand tegen het hoofd te stoten of niet te respecteren, maar is het geloof niet de grootste moordenaar aller tijden? Oorlogen en genocides gebasseerd op of met excuus het geloof. Geloof is in mijn optiek een vorm van onderdrukking, indivueel geloof daargelaten. op de een of andere manier wil men niet inzien dat de basis van elk geloof hetzelfde is, maar dat iedereen dat op een andere manier interpreteerd of gebruikt. Niet zozeer dit alles omdat een god in welke vorm dan ook per definitie slecht zou zijn, maar het ge/mis-bruik hiervan is dat m.i wel.

UIteindelijk komt het neer op naasten liefde en respect, dit is onderdeel van een utopia zolang er zoveel tegenstrijdigheden zijn of verschillende interpretaties.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2002, 22:43
Menahem
Menahem is offline
Amen!!

tot nu toe heeft het geloof zoveel ellende gebracht, dat is niet te bevatten.
Ik begrijp dat ook veel mensen er steun en kracht aan ontlenen, dat is prima.
Maar kijk naar al die idioten (sorry, ik kan er geen andere woord voor vinden) in het Verre Oosten. dat gaat maar door, al jarenlang.
En allemaal "in de naam van Allah".
Die lui zijn zoooooooooo ziek , no excuses
Oud 25-09-2002, 18:34
sublime
sublime is offline
Citaat:
azaziël schreef:
Bij voorbaat is het niet de bedoeling iemand tegen het hoofd te stoten of niet te respecteren, maar is het geloof niet de grootste moordenaar aller tijden? Oorlogen en genocides gebasseerd op of met excuus het geloof. Geloof is in mijn optiek een vorm van onderdrukking, indivueel geloof daargelaten. op de een of andere manier wil men niet inzien dat de basis van elk geloof hetzelfde is, maar dat iedereen dat op een andere manier interpreteerd of gebruikt. Niet zozeer dit alles omdat een god in welke vorm dan ook per definitie slecht zou zijn, maar het ge/mis-bruik hiervan is dat m.i wel.

UIteindelijk komt het neer op naasten liefde en respect, dit is onderdeel van een utopia zolang er zoveel tegenstrijdigheden zijn of verschillende interpretaties.
Citaat:
Semyaz schreef:
Amen!!

tot nu toe heeft het geloof zoveel ellende gebracht, dat is niet te bevatten.
Ik begrijp dat ook veel mensen er steun en kracht aan ontlenen, dat is prima.
Maar kijk naar al die idioten (sorry, ik kan er geen andere woord voor vinden) in het Verre Oosten. dat gaat maar door, al jarenlang.
En allemaal "in de naam van Allah".
Die lui zijn zoooooooooo ziek , no excuses
okee, godsdiensten hebben veel dood en verderf veroorzaakt... en ik snap ook niet dat al die gelovigen de overeenkomsten niet zien tussen hun geloven. maar anderzijds denk ik dat oorlogen tussen landen en volkeren net zoveel dood en verderf heeft veroorzaakt. de een vecht en vermoord voor zijn land, de ander voor zijn volk en weer een ander voor zijn god. dus noem die mensen in het Verre Oosten idioten;
oorlog is altijd erg, maar ik vind dat je mensen die oorlog voeren uit overtuiging geen idioten kunt noemen, alleen omdat jij hun standpunt niet snapt. ik vind het veel idioter als mensen zonder overtuiging oorlog voeren.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2002, 07:05
Verwijderd
vergeet je niet dat je de conclusie van 2 mensen samentrekt???

Moet ik wel bij zeggen dat er gezegd werd dat dat het voornaamste excuus is om geloof bij oorlog en moord te betrekken, niet het enige motief. Eerlijk gezegd denk ik dat het zelfs een manier is om onze soort in stand te houden...
kzal hier een topic over beginnen.....
Met citaat reageren
Oud 26-09-2002, 11:07
sublime
sublime is offline
Citaat:
azaziël schreef:
vergeet je niet dat je de conclusie van 2 mensen samentrekt???

Moet ik wel bij zeggen dat er gezegd werd dat dat het voornaamste excuus is om geloof bij oorlog en moord te betrekken, niet het enige motief. Eerlijk gezegd denk ik dat het zelfs een manier is om onze soort in stand te houden...
kzal hier een topic over beginnen.....
ik maak niet van 2 conclusies 1 als je dat bedoelt... jullie zeggen allebei wel dat geloof ellende brengt en dáár wilde ik op reageren....
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten