Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-11-2001, 20:36
X-je
X-je is offline
pms? Ik vind het echt heel vervelend en kheb het er moeilijk mee. Kan het niet verbergen en ik werk het steeds uit op mn vriend .

X-je
Oud 21-11-2001, 20:45
devilcat
devilcat is offline
Kan je mij ongeveer uitleggen wat pms is?
ik weet wel dat het depressies zijn,
maar dat heb ik soms ook best hevig.

-xxx-
Met citaat reageren
Oud 22-11-2001, 18:21
X-je
X-je is offline
Ik heb het zo ongeveer vanaf de dag dat ik mijn voorlaatste pil moet nemen tot ongeveer de dag van mn eerste menstruatie. Kvoel mij dan altijd zo down. Kben licht geraakt, heel gevoelig en kan absoluut geen kritiek of wat dan ook verdragen. Kben ook veel harder voor mn vriend: als ie een paar uurtjes niet van zich heeft laten horen ben ik al kwaad. Kvind het echt vervelend.
Herken je dit een beetje? Misschien relevant, ik neem de diane pil.

X-je
Oud 22-11-2001, 18:45
My$Te®yG!®L
My$Te®yG!®L is offline
EXACT dezelfde situatie als bij mij!!! Neem ook de diane35, het is eigenlijk een zware pil... weet niet dat jet met lichtere pillen kan hebben. Bij mij was het voor men acné dat nu volledig weg is, dus ik zou graag van pil willen veranderen als je daar niet zoveel problemen mee hebt. Ik begin soms ook te wenen zonder reden en voel me kut terwijl ik weet dat ik een zalig leventje heb + de beste vriend die je je kan voorstellen... *zucht* , volgens mij is er niets aan te doen. 'Proberen' jezelf wat in te houden in agressieve buien, idonno...
Oud 22-11-2001, 18:55
Verwijderd
ik heb 2,5 jaar diane-35 geslikt....ik vond het echt een superding, nooit meer menstruatiepijn etc. Ik had wel vanaf dat ik m'n laatste pil nam tot ongeveer de eerste dag van m'n menstruatie zo'n vaag zeurend chagerijnig gevoel ....en soms inderdaad dat ik nix kon verdragen bedenk ik me nu opeens. maar t viel me niet echt onwijs op....want normaal ben ik ook zo

-xxx-

Alicia
Met citaat reageren
Oud 23-11-2001, 15:39
My$Te®yG!®L
My$Te®yG!®L is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef:
ik heb 2,5 jaar diane-35 geslikt....ik vond het echt een superding, nooit meer menstruatiepijn etc. Ik had wel vanaf dat ik m'n laatste pil nam tot ongeveer de eerste dag van m'n menstruatie zo'n vaag zeurend chagerijnig gevoel ....en soms inderdaad dat ik nix kon verdragen bedenk ik me nu opeens. maar t viel me niet echt onwijs op....want normaal ben ik ook zo

-xxx-

Alicia

Is het bij minder zware pillen dan minder dat rot gevoel? Najah, kga maandag naar de giney, zal het daar ne keer vrage
Oud 23-11-2001, 15:52
snoopy
snoopy is offline
ik geloof niet dat er echt een oplossing is, maar wat helpt is jezelf een beetje verwennen, als het weer 's zover is. Geen moeilijke dingen plannen, want je kunt je toch niet concentreren (soms kan het uiteraard niet anders, maar ja...). Ik ga lekker in bed liggen met een boek ofzow, en ik mag me dan ook lekker zielig voelen, helpt echt!
Oud 23-11-2001, 15:53
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
devilcat schreef:
Kan je mij ongeveer uitleggen wat pms is?
ik weet wel dat het depressies zijn,
maar dat heb ik soms ook best hevig.

-xxx-
pms beteknt premenstruaal syndroom ofzow. Is dat je last hebt van depressieve buien etc. voordat je menstruatie begonnen is.
Oud 23-11-2001, 20:34
snoopy
snoopy is offline
nou, heel toevallig, er staat in de Libelle een heel verhaal over pms. ik zal het even opschrijven.
pms beteket premenstrueel syndroom (klopte bijna, wat ik hierboven had opgeschreven).
Premenstrueel syndroom is een verzamelnaam voor alle klachten die optreden vanaf de ovulatie, dus het midden van de cyclus, tot en met het goed op gang komen van de menstruatie. Klachten kunnen bijv. hoofdpijn zijn, maar ook slapeloosheid, e.d.

De oorzaak van pms is waarschijnlijk het gevolg van hormoonschommelingen. Voor de menstruatie verbruikt het lichaam veel energie om het lichaam voor te bereiden op de eisprong en het eventuele "nieuwe leven" Het lichaam vraagt hiervoor rust, aandacht en zorg.

Het is belangrijk dat je in de periode voor je menstruatie let op je voeding. Oppassen met suiker, cafeïne, vet, alcohol, chocolade, drop, koekjes en kaas (allemaal lekkere dingen, dus... )
Als je pijnlijke borsten of een opgezwollen gevoel hebt, is het goed om matig te zijn met zout.

Er zijn verschillende medicijnen tegen pms, maar er is niet van allemaal bewezen dat ze even goed werken.

* anticonceptiepil
- helpt bij sommige vrouwen, maar er zijn ook vrouwen bij wie de klachten juist verergeren bij gebruik van de pil

*hormoonvervangers
- deze medicijnen bootsen de hormoonhuishouding na, waardoor de schommelingen en daarmee de klachten vaak geheel verdwijnen. Een nadeel is dat deze medicijnen soms vrij ernstige bijwerkingen kunnen veroorzaken

* Anti-depressiva kunnen goed helpen (niet tegen de lichamelijke klachten, tenzij die voortkomen uit de psychische klachten), maar anti-depressiva kunnen van invloed zijn op de hersenen.

Volgens mij kun je beter geen medicijnen slikken om pms te bestrijden, maar gewoon een beetje op je voeding letten, en lief zijn voor jezelf. Sterkte d'r mee. x mamo
Oud 25-11-2001, 18:04
My$Te®yG!®L
My$Te®yG!®L is offline
Mjah, maar als ik kwaad ben op alles en iedereen kàn ik moeilijk lief zijn tegen mezelf. Bij mij is het ook dat als men vriend een paar uur van hem niets laat horen, ik ook kwaad wordt. Allé, ik laat het zeker nooit blijken maar ik begin me dan 1001 vragen te stellen, of hij me nog wel graag ziet en blabla.. terwijl ik gewoon wéét dat ik heel de wereld voor hem ben, hij laat dat echt wel merken en toch voel ik me heel onzeker... Maar dat had ik al van voor ik de pil nam Najah, niet veel aan te doen duzzz...
Oud 27-11-2001, 15:49
My$Te®yG!®L
My$Te®yG!®L is offline
Goed nieuws meiden Ben gisteren naar de giney geweest en ze heeft me wat uitleg gegeven erover, kheb er zelfs pilletjes tegen gekregen! het noemt dus Bio-feminin, men noemt het ook monnikkenpeper. De prijs is goed te doen en je merkt duidelijk het verschil na 2 maanden (zeggen ze toch) Je kan ze zonder probleem samen met je pil innemen. Zal jullie binnen 2 maanden laten weten of het helpt of niet

Regels voor berichten