Ok, hier een probleem voor de gevorderde:
Ik had in mijn comp. (P800, DFI ca64-ec mobo, VIA chipset) 2 x 128 MB sdram zitten, in bank 0 en in bank 1. Dit is 133 Mhz geheugen. (FSB is 133 Mhz). Deed het perfect.
Vandaag een dimm van 256 MB sdram gekocht (133 Mhz), Infineon.Die in bank 2 gedouwd, kreeg alleen gepiep. Dit gepiep betekent memory error, dus er weer uitgehaald, dimms omgewisseld (nieuwe in bank 0, de anderen in bank 1 en 2), of ik kreeg zelfde gepiep, of geen gepiep maar de comp deed gewoon niks, zwart scherm en bootte niet.
Allemaal gekloot, en toen toch maar weer naar de oude situatie, oude dimms in bank 0 en 1 gedaan. En ,*****, weer dat gepiep! Ook al wisselde ik ze om, ze zitten er absoluut stevig in, bleef gepiep houden. Het enige waarmee mn comp echt iets deed was met de nieuwe dimm in bank 0, en 1 oude dimm in bank 1. Dan deed hij het tot ik winxp of win2k op ging starten, halverwege resette hij zichzelf en bleef hangen na "memory testing".
Een geheugen probleem dus! Nu weet ik dat mijn mobo misschien geen singlesided sdram aankan (mn ouwe dimms zijn doublesided, nieuwe singlesided) maar dat neemt niet weg dat ik niet meer naar mn oude situatie toekan!!
Het frustreert ontzettend, heeft iemand een oplossing of een bijdrage aan een mogelijke oplossing????
|