Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Ik zou een staking organiseren als ik daar werkte.
|
![]() |
Het is wel makkelijk om te zeggen dat je tegen kernfusie bent, en de bezwaren van kernfusie zijn nogal duidelijk. Maar echt lastig wordt het als je de kernfusie afweegt tegen de alternatieven, dus andere vormen van energieproductie. Windmolens en zonnecellen zijn leuk en aardig, maar je hebt toch echt heel erg veel van die gevallen nodig wil je een kernreactor vervangen. Dan kom je al snel uit op oplossingen die even slecht, zo niet slechter zijn dan kernfusie, zoals het gebruik van fossiele brandstoffen. Kernfusie is naar mijn mening een relatief veilige en schone manier om grote hoeveelheden energie op te wekken. Voorwaarde is wel dat dit veilig gebeurd, en daarom lijkt het me verstandig eventuele defecten meteen te reparen.
Maar helaas hebben wij eigenlijk geen flauw idee wat er mis is, en ik kan me eerlijk gezegt niet voorstellen dat de directie van die reactor een bedreigend defect bewust niet repareren. Kortom: zij zijn beter op de hoogte van de details, die mensen zitten niet in de directie omdat ze zulke mooie autos hebben. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() Maar goed, ik ben niet principieel tegen kernenergie, absoluut niet, maar ik vind wel dat men hier serieus naar moet kijken. Aangezien ik me er niet in verdiept heb weet ik niet wat de risico's nu zijn, en of deze aanvaardbaar zijn, maar indien deze verhoogd zijn ben ik van mening dat tot reparatie de centrale stilgelegd moet worden.
|
Als je de rapporten e.d. hierover wilt lezen: Linkjuh
|
De Nederlandse kerncentrales zijn één van de veiligste ter wereld.
Er kan in princiepe niets misgaan. Op het moment dat er iets mis dreigt te gaan, zakt het hele zooitje onder water en gebeurt er niets. Ze kunnen zelfs een atoombom overleven.
||
Citaat:
Bovendien is water absoluut niet in staat een kernreactie te remmen, en bovendien is het hele punt juist dat bij een ramp de kern zou DROOGVALLEN. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Huidige kerncentrales werken dmv kernsplijting.
||
Citaat:
Kernfusie daarentegen splitst geen atomen, maar voegt atomen samen. Er gaat waterstof in, er komt helium (niet radioactief) uit. Deze centrales zijn (in theorie) stukken effecienter, je hebt er alleen maar 'water' voor nodig, en alleen de reactor zelf wordt radioactief, je zit dus niet met plutionium en andere rotzooi die opgeslagen moet worden. Splitsing is dus wat nu gebruikt wordt, fusie is nog toekomstmuziek. |
![]() |
|
De enige kernfusiecentrale waar wij op dit moment daadwerkelijk iets aan hebben is de zon. Maar het idee staat me wel aan. Het klinkt in ieder geval een stuk beter dan kernsplijting.
Kernsplijting mag dan wel heel mooi en "schoon" klinken, maar vraag je wel af wat je liever hebt: CO2 uitstoot die 50 (?) jaar op de aarde rond blijft hangen. Of zwaar radioactief materiaal wat nog zo'n 50.000 jaar lang besmettelijk blijft.
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Overigens, wat meen je je wat zo'n kernfusiereactor voor een doelwit is in een oorlog?
||
Citaat:
Besides, er zijn geen afgelegen plaatsen in nederland. Ook zijn radioactieve wolken behoorlijk mobiel, al naar gelang de windsterkte. |
Advertentie |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() Moet men ook zeker naar blijven kijken, zoals het er nu naar uit ziet is dit echter bij lange na niet genoeg om in de Nederlandse stroombehoefte te voorzien. Dus of moeten we bepaalde dingen accepteren, of massaal minder stroom verbruiken...
|
[QUOTE]waaromniet schreef:
Dat hangt van beide hoeveelheden af. Als de CO2 die "maar" 50 jaar effect heeft (is dat zo?) nu al heel de wereld verknoeit dan heb ik liever dat piepkleine beetje besmette afval, waar tzt wel een oplossing voor gevonden word. De wetenschap staat immers niet stil...[QUOTE] CO2 wordt door bomen weer omgezet in zuurstof. Zwaar radioactief kernafval helaas niet. Ook het opslaan van kernafval geeft vaak problemen. In wat milieubewustere landen wordt kernafval zorgvuldig ergens in bunkers weggeborgen, maar ik kan me ook zo voorstellen dat landen die iets mindern om het behoud van de natuur geven de hele rotzooi wel in een paar stalen vaten in zee dumpen. Kan je lachen als een paar van die dingen het uiteindelijk begeven. De wetenschap staat inderdaad niet stil, maar aangezien onderzoek duur is en waarschijnlijk een verwerkingsmethode ook, zal het nog wel even duren voordat ze iets hebben uitgevonden waar mensen ook daadwerkelijk aan willen beginnen.
|
![]() |
samengevat: er is niks mis met de reactor in petten, de 'ontwerpfouten' waren allang bekend, enz enz
door alle maatregelen van de regering in de afgelopen jaren is de veiligheid erg vergroot, maar dat kost zoveel dat x KWh aan stroom 4 keer zo duur is als die van een reactor in frankrijk kernfusie staat HOOGSTENS in de kinderschoenen, er is gewoon een technologische doorbraak nodig die er voorlopig niet komt wetenschappelijk onderzoek wereldwijd word namelijk gekort omdat er zo'n beetje een taboe rust op het experimenteren met IETS waar het woordje 'kern' in voorkomt.. en wat betreft de 'natuurlijke' energiewinning: windmolens blijken nauwelijks rendabel te zijn (damn die krengen gaan vaak kapot), getijdenstroom ken ik geen praktische voorbeelden van... wat ik met deze post wil bereiken weet ik eigenlijk niet, iedereen leest er toch overheen.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
|
|