Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-11-2002, 09:51
BARON
BARON is offline
bron: www.nos.nl

Gibraltar verwerpt Spaanse medezeggenschap
De inwoners van de Britse kroonkolonie Gibraltar hebben zich in het referendum van gisteren overtuigend uitgesproken tegen Spaanse medezeggenschap. Bijna 99 procent van de kiesgerechtigden wil Brits blijven. Engeland en Madrid voeren onderhandelingen over gedeeld zeggenschap, en reageren laconiek op de uitslag van het referendum.

Het initiatief voor het referendum kwam het bestuur van Gibraltar. De rots aan de Spaanse zuidkust is al eeuwenlang een twistpunt. Spanje verloor het strategisch belangrijke eiland in 1713, door het Verdrag van Utrecht aan de Britten.

De Engelse regering opende vorig jaar onderhandelingen met Spanje, omdat het conflict over Gibraltar goede samenwerking in de Europese Unie in de weg staat. In juli van dit jaar zei de Britse minister Straw van Buitenlandse Zaken al dat Engeland en Spanje het in grote lijnen eens waren over een gedeeld bestuur over Gibraltar.

'Pure minachting'
De bevolking van Gibraltar vreest dat de economie zal lijden onder Spaanse bemoeienis met het eiland. Premier Caruana riep Engeland na het referendum dan ook op het idee van gedeeld bestuur op te geven. "De Britse premier Tony Blair zal deze uitslag respecteren en zijn plannen laten varen", aldus Caruana. Volgens hem behandelen de Spanjaarden "het volk van Gibraltar voortdurend met pure minachting".

De Britse regering noemt de uitslag "niet verrassend". Minister van Europese Zaken McShane benadrukte in een reactie dat er "geen stabiele toekomst is voor Gibraltar als het dispuut met Spanje niet is opgelost".

De Spaanse vice-premier Rajoy betitelde het referendum als illegaal en "zonder enige waarde". Londen en Madrid willen de kwestie pas in een referendum aan de bevolking voorleggen als ze er zelf een beslissing over hebben genomen.

Wat vinden we hiervan? Moet de samenwerking binnen de Europese Unie voorang hebben en moet Spanje deze rotspunt terugkrijgen, of moet Gibraltar gewoon voorgoed bij Engeland blijven?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-11-2002, 10:22
MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
Ze doen maar wat ze willen, naja wat de inwoners willen, dt lijkt mij de meest eerlijke manier.
De inwoners zullen de eventuele gevolgen onder moeten gaan.
Oud 08-11-2002, 11:19
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Tweety2k schreef:
Ze doen maar wat ze willen, naja wat de inwoners willen, dt lijkt mij de meest eerlijke manier.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2002, 13:34
Verwijderd
onafhankelijk worden, kan ik op mn dertigste daar lekker gaan rentenieren van mn zwarte geld
Met citaat reageren
Oud 08-11-2002, 19:32
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
Citaat:
FEYENOORDvakX schreef:
onafhankelijk worden, kan ik op mn dertigste daar lekker gaan rentenieren van mn zwarte geld
daar heb je gibraltar niet voor nodig

Citaat:
Wat vinden we hiervan? Moet de samenwerking binnen de Europese Unie voorang hebben en moet Spanje deze rotspunt terugkrijgen, of moet Gibraltar gewoon voorgoed bij Engeland blijven?
het lijkt me duidelijk wat de mensen in gibraltar willen. bij engeland horen. (spanje heeft ook vrij weinig te zeggen. De engelsen zaten er al voordat spanje zuid-spanje veroverde. )

spanje neukt trouwens de laatste tijd trouwens wel enorm veel mieren. eerst met perejil (hoewel ze toen wel gelijk hadden) nu met gibraltar

Laatst gewijzigd op 08-11-2002 om 21:46.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2002, 20:34
Joostje
Joostje is offline
waarom staat hier http://www.gibraltar.gi/history/ daar dan niks over?

over engelsen in gibraltar bedoel ik
Verder ben ik er ook voor dat ze zelf in een referendum erover mogen beslissen.
Oud 08-11-2002, 20:48
Dr. Oetker
Dr. Oetker is offline
Citaat:
Joostje schreef:
waarom staat hier http://www.gibraltar.gi/history/ daar dan niks over?

over engelsen in gibraltar bedoel ik
Verder ben ik er ook voor dat ze zelf in een referendum erover mogen beslissen.
mja nu begin ik te twijfelen aan de volkskrant van vrogie week en aan mijn geheugen
zal eens verder zoeken

[edit]er stond zoiets van: De Engelsen zijn er nu al langer dan de Spanjaarden. Zij veroverden de rots al in 1492[/edit]
je had dus gelijk

Laatst gewijzigd op 08-11-2002 om 21:46.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2002, 13:21
Winner
Winner is offline
Duits!
Oud 09-11-2002, 16:51
MAGIC-MAN
MAGIC-MAN is offline
Geef maar aan marrokko,
Oud 10-11-2002, 22:27
Tox
Tox is offline
Citaat:
Tweety2k schreef:
Spanje moet niet zeuren want hun weigeren zelf ook zelfs een klein stukje rots voor de marokaanse kust over te dragen aan marokko, dus moeten ze wel met gelijken mate meten
Oud 11-11-2002, 11:11
knijtert!
knijtert! is offline
Dit antwoord heeftf iedereen maar...
Dat moet het referendum bepalen.

Wat ik wel vind is dat de grens tussen Gibraltar en spanje wel wat soepeler kan want je moet er bijde kanten op 3 keer langs parpoort controle (3 Jaar geleden tenminste).
Reageren

Regels voor berichten