Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-09-2002, 22:27
sublime
sublime is offline
in hoeverre hebben dromen invloed op je??

misschien is dit al heel vaak geweest, maar las er laatst iets over en vind t erg interessant allemaal... dus voel jij je juist beter als je heel intensief gedroomd hebt of niet? dat soort dingen dus. en helpen dromen je bij verwerking van van alles?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-09-2002, 00:22
Soulflame
Soulflame is offline
Ik denk dat het deels uitmaakt wat voor type je bent en hoeveel waarde je aan dromen hecht. Ik ben wel een dromer, dus ik ben blij dat ik kan dromen en er een deel van mijn emoties in kwijt kan. En ja, het helpt me dus met dingen verwerken op die manier.
Oud 23-09-2002, 08:30
Verwijderd
Als je echt nachtelijke dromen bedoeld hangt het er van af wat ik heb gedroomd.

Als ik over iets voor mij persoonlijk moeilijks of naar heb gedroomd wordt ik met een ontzettend kutgevoel wakker wat dan wel even blijft hangen. Het zal wel helpen met verwerken ook, maar heeft best wel invloed op mn stemming van die dag. Als ik juist heel erg leuk gedroomd heb of iets dergelijks dan merk ik dat ook heel erg in mn humeur.

Verder helpt dagdromen me zeker. Ik kan me dan indenken hoe met bepaalde situaties om te gaan als ze zich voordoen, ik kan expres aan leuke dingen denken om me blijer te voelen enz.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2002, 21:37
Outrageous
Outrageous is offline
Dromen heeft heel veel invloed op mij. Het kan zo m'n mening veranderen over een bepaald onderwerp. Ook bij het verwerken van verschillende gebeurtenissen heeft dromen heel veel invloed. Jammer dat ik me de laatste tijd zo weinig kan herinneren van m'n dromen
Met citaat reageren
Oud 24-09-2002, 21:45
Verwijderd
Geen idee. Ik ben me niet meer bewust van mijn dromen. Dit is al ongeveer sinds mijn 16e zo. Ik ga 's nachts mijn bed in en word gewoon de volgende ochtend wakker. Wat er in de tussentijd speelde, weet ik niet
Met citaat reageren
Oud 24-09-2002, 21:47
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
******** schreef:
Geen idee. Ik ben me niet meer bewust van mijn dromen. Dit is al ongeveer sinds mijn 16e zo. Ik ga 's nachts mijn bed in en word gewoon de volgende ochtend wakker. Wat er in de tussentijd speelde, weet ik niet
Over nutteloze reacties gesproken...
Met citaat reageren
Oud 24-09-2002, 21:54
Verwijderd
Citaat:
de abt van sion schreef:
Over nutteloze reacties gesproken...
Ze vraagt onder andere naar persoonlijke ervaringen. Op de oorspronkelijke vraag geef ik inderdaad geen antwoord, maar ik geef wel mijn persoonlijke ervaring (ook al stelt deze niets tot weinig voor).

Jouw reactie voegt overigens ook weinig toe aan deze topic
Met citaat reageren
Oud 24-09-2002, 22:08
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
******** schreef:
Ze vraagt onder andere naar persoonlijke ervaringen. Op de oorspronkelijke vraag geef ik inderdaad geen antwoord, maar ik geef wel mijn persoonlijke ervaring (ook al stelt deze niets tot weinig voor).

Jouw reactie voegt overigens ook weinig toe aan deze topic
Jawel, mijn reactie heeft jou klaarblijkelijk aangezet tot een moment van zelfkritiek, iets wat je heel hard nodig had.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2002, 07:53
Verwijderd
Citaat:
de abt van sion schreef:
Jawel, mijn reactie heeft jou klaarblijkelijk aangezet tot een moment van zelfkritiek, iets wat je heel hard nodig had.
Ik was me al bewust van het feit dat mijn reactie niet zoveel toevoegt. Dit alleen weerhoudt mij echter niet ervan te posten.

Kortom: je verspilt je tijd momenteel
Met citaat reageren
Oud 25-09-2002, 18:06
sublime
sublime is offline
voor mensen die hun dromen niet kunnen onthouden; voor je gaat slapen een paar keer tegen jezelf zeggen "ik ga mijn droom onthouden" en als je 's ochtends wakker wordt, een tijdje in de houding blijven liggen waarin je wakker wordt, dan is er meer kans dat je je wat herinnert bij mij werkte het wel enigzins. maar op een gegeven moment begon ik zo intensief te dromen dat ik er maar mee ophield, werd te vermoeiend nu onthoud ik het soms en soms niet... of alleen stukken.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2002, 20:00
Verwijderd
Citaat:
sublime schreef:
voor mensen die hun dromen niet kunnen onthouden
Als ik ga slapen, denk ik vaak nog even aan iets leuks óf iets belangrijks. Te denken daarbij valt aan leuke meisjes die zich zo gedragen als ik dat wil, maar net zo goed het project dat ik volgende week moet afhebben. Daarna gaat het licht gewoon uit en word ik de volgende ochtend wakker.

Geen droom of wat dan ook.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2002, 20:29
notbonefish
notbonefish is offline
ik ga naar bed, blijf een tijd in het donker liggen, wordt verveeld en ga muziek luisteren, en kom opeens tot de conclusie dat me wekker net afgaat en ik dus minstens een paar uur moet hebben geslapen.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2002, 20:51
Soulflame
Soulflame is offline
Citaat:
******** schreef:
Als ik ga slapen, denk ik vaak nog even aan iets leuks óf iets belangrijks. Te denken daarbij valt aan leuke meisjes die zich zo gedragen als ik dat wil, maar net zo goed het project dat ik volgende week moet afhebben. Daarna gaat het licht gewoon uit en word ik de volgende ochtend wakker.

Geen droom of wat dan ook.
En heb je daar vrede mee, of wil je graag ook dromen?
Gewoon nieuwsgierig.. ik kan denk ik niet zonder mijn dromen, dus ik vraag me of er mensen zijn die bewust geen moeite doen (klinkt misschien weer overdreven..) om dromen te krijgen.
Oud 25-09-2002, 21:12
lady_x
lady_x is offline
Zelden herinner ik me iets van mijn dromen. Ze zijn dan ook steeds zodanig absurd (maar wel mooi) dat ik niet eens de moeite doe ze te analyseren of wat dan ook. En vaak vergeet ik wat ik juist droomde na een tijd. Maar soms word ik wakker en is het net alsof ik nog in die droom zit, heel raar.
Ik wou dat ik vaker droomde
Oud 25-09-2002, 21:23
Verwijderd
Citaat:
Soulflame schreef:
En heb je daar vrede mee?
Ja.

Vroeger had ik namelijk last van nachtmerries en dergelijke .. nu niet meer Ik kan tenminste slapen als ik naar bed ga. Daar ben ik uiteraard blij mee
Met citaat reageren
Oud 25-09-2002, 21:34
sublime
sublime is offline
een lerares van mij vertelde laatst dat ze wilde dat ze haar dromen uit kon zetten, zij heeft er gewoon last van echt vaag...

maar opzich droomt iedereen, dat moet ook. weet niet of jullie ook van dat experiment hebben gehoord waarbij mensen wakker werden gemaakt zodra ze begonnen te dromen (kun je zien aan de oogleden geloof ik) dat ging zo een paar nachten door en die mensen werden echt helemaal gek... idioot eigenlijk, dat t zo belangrijk is

maar goed, iedereen droomt dus, alleen onthoudt niet iedereen het.

btw zouden dieren ook dromen? en kleine baby'tjes?
Met citaat reageren
Oud 25-09-2002, 21:42
utopian me
utopian me is offline
Citaat:
sublime schreef:

btw zouden dieren ook dromen? en kleine baby'tjes?
volgens mij m'n hondje wel ze doet soms echt vaag in haar slaap..

ik weet mijn dromen de volgende ochtend ook vrijwel altijd nog wel, vaak raak ik ze in de loop van de dag kwijt. fijne dromen heb ik vaak een goed humeur en anders ben ik blij dat ik wakker wordt, dus ik vind dromen ook echt fijn (heb ook weleens tijden gehad dat ik zin had om te gaan slapen om zo onbewust dromen mee te maken )
Oud 25-09-2002, 21:50
sublime
sublime is offline
Citaat:
utopian me schreef:
volgens mij m'n hondje wel ze doet soms echt vaag in haar slaap..

ja precies; onze hond had dat ook; ging ze blaffen in r slaap, zo heel schattig

en de kat van een vriendin van mij bewoog opeens, denk zoiets als wanneer ik droom dat ik val, dan heb ik dat ook. Kennen jullie dat?
Met citaat reageren
Oud 25-09-2002, 21:54
Heleentjuh
Heleentjuh is offline
Ik heb echt vaak van die rare dromen...

Neem nou deze week...Had ik droom dat overal brand uitbrak in de wereld, dat de wereld zeg maar zou vergaan....En toen was mijn vriend jarig en daar moest ik naartoe maar dat kon niet...echt vaag gewoon...

Dromen bepaalt mijn stemming wel...Als ik raar heb gedroomd dan ben ik toch wel een beetje bang...
Oud 28-09-2002, 21:22
Roozie
Roozie is offline
Ik vind het verschijnsel 'dromen' echt superinteressant. Ik droom bijna elke nacht, en meestal heel raar. Als ik een nachtmerrie heb, is het een erg realistische nachtmerrie. Een keer heb ik zó eng gedroomd dat ik de dag er na nóg bang was.
De gebeurtenissen van 11 september hebben invloed op mijn dromen, zo droom ik vaak over neerstortende vliegtuigen enz.
Ik kan mijn dromen soms 's ochtends nog herinneren maar meestal kom ik er halverwege de dag achter. Door iemand te zien, iets vast te pakken herinner ik weer iets vaags uit mijn droom.
Soms kan ik mijn dromen tijdens de droom bepalen, dan zeg ik "Roos stel je niet zo aan, dit gebeurt toch niet' als ik iets leuks droom. Maar als het een nachtmerrie betreft is het zo realistisch dat ik me verbaas als ik wakker word.
Soms droom ik alvast de komende dag en dan verbaas ik me de volgende dag dat het niet zo is.

Ok genoeg over mijn dromen, ik kan er nog uren over praten. Wie herkent hier iets van?!
Oud 28-09-2002, 22:25
Soulflame
Soulflame is offline
Citaat:
Roozie schreef:
Ik vind het verschijnsel 'dromen' echt superinteressant. Ik droom bijna elke nacht, en meestal heel raar. Als ik een nachtmerrie heb, is het een erg realistische nachtmerrie. Een keer heb ik zó eng gedroomd dat ik de dag er na nóg bang was.
De gebeurtenissen van 11 september hebben invloed op mijn dromen, zo droom ik vaak over neerstortende vliegtuigen enz.
Ik kan mijn dromen soms 's ochtends nog herinneren maar meestal kom ik er halverwege de dag achter. Door iemand te zien, iets vast te pakken herinner ik weer iets vaags uit mijn droom.
Soms kan ik mijn dromen tijdens de droom bepalen, dan zeg ik "Roos stel je niet zo aan, dit gebeurt toch niet' als ik iets leuks droom. Maar als het een nachtmerrie betreft is het zo realistisch dat ik me verbaas als ik wakker word.
Soms droom ik alvast de komende dag en dan verbaas ik me de volgende dag dat het niet zo is.

Ok genoeg over mijn dromen, ik kan er nog uren over praten. Wie herkent hier iets van?!
Over je dromen sturen, dat worden "lucide dromen" genoemd. Daar is een tijdje een topic over geweest, misschien interessant om te lezen?
Over de inhoud van dromen; het hangt er een beetje vanaf, soms droom ik hele vage dingen en soms over dingen uit het dagelijks leven en dingen die gebeurd zijn.
Oud 29-09-2002, 07:46
Dwarfie
Dwarfie is offline
Citaat:
Soulflame schreef:
Over je dromen sturen, dat worden "lucide dromen" genoemd. Daar is een tijdje een topic over geweest, misschien interessant om te lezen?
Over de inhoud van dromen; het hangt er een beetje vanaf, soms droom ik hele vage dingen en soms over dingen uit het dagelijks leven en dingen die gebeurd zijn.
Hmz, dat "lucide dromen" ken ik ook wel, vooral bij nachtmerries. Dan kan ik mezelf echt middenin m'n droom gewoon wakkermaken.

Meestal droom ik over wat er de dag ervoor zo'n beetje is gebeurd of over iets wat binnenkort gaat gebeuren. Vannacht nog over m'n eerste rijles (a.s. woensdag). Meestal kan ik me m'n dromen niet direct herinneren als ik wakker word, maar later op de dag begint me dan weer iets te dagen.
Oud 03-10-2002, 15:23
Rickjansen84
Rickjansen84 is offline
ik vind dromen ook erg intressant.. Lijkt net of mijn "wereld" er op in speelt.. of dat mijn dromen een soort van toekomst laten zien, die af en toe wel eng dicht in de buurt komen .. er zijn heel veel verschillende soorten dromen, dromen om bepaalde zaken uit je leven te verwerken, die komen meestal terug.. er zijn ook dromen die maar een keer komen.. je hebt die dag iets niet zo fijns meegemaakt of juist wel dat probeert je geest dan te relativeren..
het menselijk brein kan enorm veel.. te veel om op te noemen,
in de toekomst zullen er nog heeeel veel antwoorden komen..
Btw de maker van deze topic weet wat goeie muziek is sublime rulessss..
Met citaat reageren
Oud 03-10-2002, 18:48
REIE
REIE is offline
In mijn dromen worden vaak allerlei gebeurternissen en gedachtes van de dag grof doorelkaar gemixt. Laatst droomde ik dat ik rookte, tzal wel een waarschuwing zijn geweest...

REIE
Oud 03-10-2002, 19:59
sublime
sublime is offline
Citaat:
Rickjansen84 schreef:

Btw de maker van deze topic weet wat goeie muziek is sublime rulessss..
jeej!!! sublime = ind. geweldig (de band bedoel ik nu )
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-10-2002, 21:04
sublime
sublime is offline
droomde vannacht dat ik in elkaar geslagen werd door mn criminele buurtjongen jeej! maar gelukkig voelde ik r nix van... ging er toen vandoor zonder te bedenken dat ie door liep om mn moeder in elkaar te slaan. ahum, niet echt vriendelijk van me...

was wel een heel gedetaileerde droom; weet nog precies dat ik naar de bushalte liep en mn portemonne in mn zak voelde en toen bedacht dat ik voor 1 euro met de bus mocht, omdat het zondag was... en toen zat ik in de bus met fred van stenders vroeg. ahum, dat kwam omdat mn radio aanstond en ik me gigantisch aan het verslapen was. denk ik. niet lang daarna drong het tot me door dat ik op dat betreffende moment op school had moeten zijn
Met citaat reageren
Oud 03-10-2002, 22:20
sublime
sublime is offline
Citaat:
benchMarc schreef:
Lol Ik heb ook altijd van die vage dromen...

Een droom die ik nog wel weet, heb ik trouwens wel 5x gehad ofzo:
Dan komt er opeens zo'n grote roofvogel aan en die wil mij opeten ofzo, iedereen vlucht maar hij wil altijd persé MIJ, waarom nooit de rest?! Is hij eindelijk weg, verschuil ik me bij iemand in huis, nooit is er iemand thuis overigens, en ik kan altijd binnen? Ik ga ergens zitten waar ie me nooit kan vinden, en toch vindt ie mij? Ik zie niet hoe ie mij vindt, hij zweeft zegmaar "in" in het huis als een spook, nog met z'n vleugels eruit omdat ie zo groot is. Ik ren weer weg, maar hij blijft mij achterna komen. Hij is altijd net zo snel als ik, nooit sneller. En mensen lijken mij totaal te negeren, niemand helpt ooit.

Echt mega vage dromen soms, wel kewl

Hij heeft me nog nooit gepakt btw

Wat kan zo'n droom nou betekenen :?
misschien wel dat je je bedreigd voelt door iets of iemand, terwijl dat eigenlijk niet nodig is.

en dat iedereen je lijkt te negeren betekend misschien wel dat je het gevoel hebt dat mensen je niet serieus nemen...

tkan allemaal misschien is het ook wel iets heel onbelangrijks, you never know... dromen zijn ingewikkeld. vraag me ook vaak af wat ze betekenen, zeker als je bijvoorbeeld over bekenden droomt, maar niet in bekende situaties...
Met citaat reageren
Oud 04-10-2002, 18:27
BleedingPrinces
BleedingPrinces is offline
ik droom vaak
vaak wat ik droom gebeurt oowk echt
echt zow vaag!!!!
maar ja ik weet vaak nog vanalles van me dromen
en als ik dat een paar dage nie doe?
gak vaak mediteren ofzow en dan vergeet ik ze weer nie
ik heb soms oowk kut drome maar meestal leer ik er wat van
het zet me aan het denke en het beinvloed dan echt mijn hele dag!!ik denk er vaak overna of schrijf er een gedicht over...
vaak help dat wel
en dagdrome doek zow vaak
maar das zo goed vink zelf dan denk ik weer over iets heel erg na
ik vind het best goed

maar ja
dark bloody kisses Bleeding Princess
Reageren

Regels voor berichten