Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-10-2002, 15:58
Iduna
Iduna is offline
Laatste tijd zit t niet echt mee voor me. Ik ben ook geen prater (tenminste niet over emoties, voor de rest praat ik je de oren van t hoofd ).
Ik ben niet depressief o.i.d., maar door die tegenslagen voel ik me soms toch wel down.

Ik vraag me af hoe je ervoor zorgt dat je je niet alleen op de negatieve dingen concentreert, maar juist op 't positieve (voor zover dat aanwezig is natuurlijk). Nu lukt t me gewoon even niet. Iemand ideeën, suggesties, tips ofzo?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-10-2002, 16:10
tacidvs
tacidvs is offline
Goed voor jezelf zorgen? Qua warmte, warme kleren, lekker eten, genoeg slapen, dat soort dingen.

Niet helemaal je vraag beantwoord, sorrie. Meer weet ik niet, als je er niets aan hebt, doe dan of je 't niet gelezen hebt?
Oud 05-10-2002, 17:20
Verwijderd
Ach, Nietzsche had daar een uitgesproken stelling over. Misschien ken je de leus wel: "alles wat mij niet om het leven brengt, maakt mij sterker".

Als je iets bereiken wilt en je krijgt onverhoopt met tegenslagen te maken, dan kun je 2 dingen doen volgens Nietzsche. Je kunt - als een goed Christen - jezelf troosten en dingen accepteren zoals ze zijn, óf je kunt elke tegenslag als een uitdaging zien jezelf te beteren.

Nietzsche wordt ook wel een bergfilosoof genoemd. Als je eenmaal op een bergtop staat, kun je vaak genieten van een prachtig uitzicht, maar om er te komen moet je de zware taak op je nemen om helemaal naar boven te klimmen.

Voor meer praktische toepassingen van de filosofie bij problemen:

"De troost van de filosofie" - Alain de Botton

Leuk boek
Met citaat reageren
Oud 05-10-2002, 17:30
iamre18
iamre18 is offline
Citaat:
testout.com schreef:
Je moet kijken of je iets vind waar je van geniet, waar je van houdt om te doen.
Dat denk ik ook. Als jij je rot voelt, is het denk ik heel belangrijk dat je, je aandacht zo snel mogelijk probeert te vestigen op de leuke dingen, dingen waar Jij je beter door gaat voelen van kan genieten (die je zelfvertrouwen geven) en ik zou daar dan ook echt de tijd voor nemen. Niet aandacht schenken aan andere dingen (de verplichtingen etc), maar puur je aandacht gefocust op iets wat je leuk vindt!.

Voorbeelden, dingen die bij mij nog wel eens helpen, positiever te gaan denken, mij beter te voelen:

*Eindje flink hardlopen (of skeeleren) (doek altijd wel als 't donker=, ik wil niet dat anderen me zien), de longen letterlijk uit mn lijf rennen en daarna heerlijk een warme douche of bad nemen (ook nog eens goed voor je spieren) en dan relaxed voor de tv gaan hangen(lekker rustig in mn uppie), videootje in de videorecorder en je voelt je misschien weer een stuk beter...

*Waar ik mij ook beter door kan voelen is door creatief bezig te zijn. Ik ben op het moment bezig een beeldje te maken van was, ik word er echt rustig van als ik 'r mee bezig ben. Zo kan je ook andere creatieve dingen gaan doen, tekenen>>bv heel expressief, zodat je je gevoel een beetje kan uitten , wat ook wel geinig =, uit tijdschriften dingen gaan knippen en een soort collage maken en dit dan op een bepaald thema ofzo(bv. alle dingen waar je je happy door gaat voelen, zo confronteer je jezelf met de dingen waar jij weer wat door kan opfleuren)

*Wat ik laatst gelezen had, is dat het wel eens goed is alles op te schrijven wat in je opkomt. Je pakt een vel papier, schrijft alles wat er in je opkomt(waar je je mee bezig houdt), vervolgens lees je het later nog 's en scheur je het kapot.>>kan opluchtend werken.(of je maakt een soort collage/boekje....het knippenplakken van plaatjes en letters en schrijven en tekenen etc van waar jij nou allemaal tegen aanloopt, waar je mee zit)

*Schrijf eens de positieve dingen en negatieve van jezelf op. Dat je een beetje orde en inzicht krijgt over wat je nou van jezelf vindt. Bij elke negatief punt, schrijf je weer 2 positieve punten er naast, zo ga je je in ieder geval niet te veel richten op de negatieve dingen (maar "mag" je toch een beetje aandacht schenken aan het negatieve, je staat vast niet te wachten op dat je alles maar positief moet gaan zien).

Nou ik heb geloof ik zo wel wat ideetjes gegeven, ik hoop dat je er wat aan hebt!. Aangezien je het moeilijk vindt, te praten over je emoties, kan je dat natuurlijk altijd opschrijven. (of door het creatief bezig zijn met iets, het er in te verwerken)...Veel suc6 en sterkte er mee!

Liefs,
Mariamne
Met citaat reageren
Oud 09-10-2002, 15:16
Iduna
Iduna is offline
tacidvs toch bedankt hoor

testout.com (Julia! ) zal t proberen, maar jij ook doen he!

******** (Marc toch?), lijkt me wel een interessant boek. kZal m eens zoeken.

iamre18/Mariamne (leuke naam btw) Dank je voor je lange reply.
Ik ren liever niet in t donker hoor.
Ik schreef wel veel en was altijd creatief bezig, maar nu heb ik al best wel lange tijd geen inspiratie meer. Of ik heb juist duizenden ideeën die ik niet uit kan werken. Binnenkort heb ik vakantie, dus zal ik dan weer even kunnen rusten. Misschien dat t dan weer lukt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten