Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Howdy,
Ik heb niets op met kinderen en kan mij ook totaal niet inleven in hun wereld. Ik kan dus wel wat moois zeggen over hoe gepast het wel of niet is, maar dat zou toch maar onzin zijn. Daar kan ik je niet mee helpen. Ik vond de namen Mees en Linde nogal vreemd. Eerst laat je Linde mannelijk zijn (zie voorganger) en daarna blijkt Linde weer een meisje te zijn, en Mees een jongentje. Als ik dat al niet kan volgen, dan zal het bij die kinderen ook niet echt lukken. Hoop ik. Het einde is inderdaad nogal... geen einde. Ik vraag me af of je daar op je stage ook zo'n boek hebt, omdat je er zo diep op ingaat. Als dat niet het geval is, dan lijkt het me nogal loos om de werking van dat specifieke boek uit te diepen voor de kinders. Als je dat boek daar wel hebt, dan is het snel voor elkaar. Je kan het dan makkelijk aan het verhaal vastpraten en die kinderen hun gang laten gaan, maar zo niet, dan moet je nog eens goed nadenken. Misschien worden kinderen gelukkig van een einde als "Die hele avond hadden zij nog in het boek zitten bladeren, op zoek naar de namen van de bomen. Moeder gaf hen nog een kop warme chocolade melk (Yes! Hersft!) en daarna gingen ze naar bed." of wat dan ook. Ik kan geen kinderverhalen schrijven. Fouten die mijn voorganger en niet uitgehaald heeft, maar die je ook niet zo heel erg merkt bij het voorlezen: "Ze verteld..." - Ze vertelt. "...meer zijn die mee drinken." - Meedrinken is één woord. LUH-3417 |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Een blad van een eik bestaat uit één deel. Een blad van bv. een paardekastanje (die niet eetbare
![]() Citaat:
Citaat:
![]() ![]() ieke: ik hoor je (haar) reactie graag. ![]() Bedankt allemaal. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Nee, het is paardekastanje, zonder tussen-n.
Er zijn een aantal uitzonderingen op de nieuwe regel voor samenvoeging uit '94, die over het algemeen geen probleem zal zijn. -Samenstellingen die niet meer als zodanig herkent worden, krijgen geen n: papegaaien (komt van papen (katholieken) en gaaien), dageraad,enz -Samenstellingen waarvan het eerste deel op het menselijk lichaam slaat, krijgen geen n: ruggespraak, hartedief, enz. -Samenstellingen waarbij het eerste deel een versterkende waarde heeft, krijgen geen n: beregoed, reuzeleuk, klotezooi, enz. -Samenstellingen die plantkundige namen zijn, waarbij het eerste deel refereert aan een dier, krijgen geen n: paardebloem, paardekastanje, enz. -Samenstellingen waarbij het eerste deel geen meervoud kent, krijgen geen n: gerstenat, rijstebrei, enz. -Samenstellingen waarin het eerste deel enig in zijn soort is, krijgen geen n: zonneschijn, hellepoort, enz. LUH-3417 - Nederlandse taal is grappig. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() N00dles: tnx voor de rest van de foutjes eruit halen, zal straks ff verbeteren. Wat vond je van het verhaal zelf? Of geen mening? |
![]() |
|
Het klinkt mij een simpel in de oren voor mensen van 8, mijn zusje vind dit volgens mij niet echt leuk, maar dan moet ik er wel even dat mijn zusje overdreven goed kan lezen voor haar leeftijd. In groep 3/4 kan dit wel, denk ik. (ze zijn toch 6/7 daar?)
wel een grappig verhaaltje.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Alleen is het einde wat abrupt idd...wat LUH-3417 schreef als einde, zou jij ook kunnen doen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Het einde is inderdaad erg vals.
![]() ![]() ![]() Ik zie het vast en zeker verkeerd, ik kan noch kindertjes, noch kinderverhalen begrijpen. Mijn begrip voor ukjes begint bij Jazz, mijn border collie pup. Daar houdt het ook mee op. Het feit dat Jazz inmiddels geen pupje meer is, helpt ook niet. Mijn begrip voor de onbenulligheden van ukkies is weg. Het verhaal zelf is aardig, het is simpel geschreven en ik ben ervan overtuigd dat de simpele geest van een kindje het zal kunnen begrijpen. Ik heb gelukkig geen kleinere broertjes of zusjes, dus ik heb het niet voor kunnen lezen. Daar Jazz geen zinnig commentaar gaf, zal ik er zelf wel wat over zeggen: Denk je niet dat de kindertjes iets spannends willen horen? Het klinkt mij als niet-spannend in de oren. Nu weet ik uiteraard niet wat er allemaal na komt, maar het is niet echt Stephen-Kingish. Dat moet ook niet, want dan beschadig je de tere zieltjes van de kindjes. Het begin is leuk, het hele onderwerp is goed bedacht, gezien het doel. Da's echt leuk gedaan. Voor het einde... Ideeën vraag je. Nu ben ik niet de beste persoon die je hiervoor tips moet geven, maar ik waag ook eens een poging. De kindertjes zijn erg blij met het feit dat ze een blad gedetermineerd hebben. Ze zijn zo blij, dat ze het blad willen bewaren. Het moedertje kijkt toe en volgt het enthousiastme van de kindjes. Ze komt op het idee het blad te drogen. Ze doen het blad tussen keukenpapier en leggen er een aantal encyclopediën op. De volgende dag is het blad plat en droog. Het blad wordt op een mooi vel papier geplakt en ze schrijven de naam er in vrolijke herfstkleuren bij. De "collage" wordt vervolgens op de koelkast geplakt. Wat je dan op de voorkant van het determinatieboekje kan doen, is die "collage". Die maak je dan zelf met vrolijke, blije K3-kleurtjes.
||
Citaat:
|
![]() |
|
|