| Advertentie | |
|
|
|
|
|
|
|
Ik bekijk beide. Is het met de wetenschap goed te verklaren, dan kies ik de kant van de wetenschap. Zo niet dat zie ik het als het onverklaarbare.
Ik sta open voor theorien en filosofienen en zal elke kan bekijken.
|
|
|
Verwijderd
|
Ik doe wel aan hekserij, en geloof in bovennatuurlijke dingen, maar ik weet ook zeker: pas daar waar religie stopt, begint de wetenschap.
religies zijn ervoor om vragen van mensen te beantwoorden, en staan dus in de weg van mensen die zelf antwoorden willen zoeken of bedenken. religie belemmert wetenschap. daarom heb ik dus ook eigenlijk een hekel aan alle (grote) godsdiensten, ook omdat ze zieltjes werven, maar heb ik geen hekel aan levenswijzen of 'leren', zoals wicca en het boeddhisme. die twee in ieder geval streven juist zo veel mogelijk kennis na. ze geven zelf wel antwoorden, maar wel antwoorden die je ook via een wetenschappelijk pad zou kunnen verklaren. magie = energie bijvoorbeeld. de mensen die enkel geloven in dingen die ze kunnen zien of bewijzen steun ik niet. geef mij maar eens een emotie. geef mij blijdschap, geef mij pijn. kan je dat vastpakken? neej. kan je dat zien? neej. geloof je er in dat het bestaat? jah, want je hebt het zelf ervaren, maar eigenlijk is er geen hard bewijs voor, het zijn slechts elektrische stroompjes in onze hersenen. we kunnen het niet begrijpen en we kunnen het niet verklaren, toch is het door iedereen geaccepteerd omdat iedereen er ervaring meej heeft. ik denk dat als iedereen bijvoorbeeld dezelfde ervaringen zou hebben met magie als bepaalde mensen, ik bijvoorbeeld, dat het ook algemeen geaccepteerd zou zijn. terwijl het toch niet berfect bewezen kan worden, net als emoties niet compleet bewezen kunnen worden. mensen moeten, in het algemeen, wat minder sceptisch worden... |
|
|
||
|
wetenschap....hmmm....:
ik vind wetenschap het deel van duh wereld dat door mensen als bewezen is bevonden en wat dus volgens hen zo moet zijn omdat zuh zogenaamde bewijzen hiervoor hebben. Mystiek : alles wat wel bestaat maar nog niet bij het kopje wetenschap hoort om verschillende redenen. ofwel, er is 1 groot geheel, wetenschap is wat we al geleerd hebben, mystiek moeten we nog leren....het gebied wetenschap word steeds groter, en het gebied mystiek kleiner...niet omdat men bewijst dat mystiek onzin en bijgeloof is, maar omdat men bewijst dat mystiek mogelijk is door middel van bepaalde wetenschappelijke ideeen etc etc..... hierbij zeg ik niet dat wetenschap alles is wat bestaat, het bestaat volgens mij beide, maar zoals vele zeggen, mystiek is niet met wetenschap te verklaren, dit komt omdat wetenschap van duh mens komt, en duh mens nog lang niet alles weet, zodra met het WEET is het WETENSCHAP en geen mystiek meer. De enige reden waarom mystiek nog bestaat is omdat duh mens van nature niet zo intelligent is als duh meeste denken, er bestaat genoeg wat onze hersentjuhs niet kunnen verklaren, begrijpen of wat dan ook, en dat is mystiek..... Voorbeeld : in het begin, met duh holbewoners, was het maken van vuur magie....mystiek....hoe het gelukt was wisten zuh niet, maar door met stokken langs elkaar te gaan kregen zuh gloeiend en heet vuur. na een tijd van bestuderen snapte onze hersens wat het was, hoe het werkte en hoe het ontstond....vanaf toen behoorde het to "normaal" want wij konden begrijpen wat het precies was, en was het dus geen mystiek meer, maar wetenschap.... Citaat:
zo zie ik ut dus
|
|
||
|
Citaat:
|
||
|
|
Soortgelijke topics
|
||||
| Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
| Levensbeschouwing & Filosofie |
Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheļsme... BiL@L | 62 | 17-09-2003 05:17 | |
| Levensbeschouwing & Filosofie |
Europa tegenover de Islam Klager | 58 | 24-02-2002 23:31 | |