Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-10-2002, 19:05
snotikjuh
snotikjuh is offline
ey mensen,
ik ben nieuw hier, en begin dus maar een topic ben benieuwd wat jullie mening is.

er is op het moment erg veel zinloos geweld gaande, mijn vraag is daarom; denken jullie dat er iets is als "zinvol geweld"?

zelf vind ik van niet, geweld is geweld dus je doet er iemand pijn mee, zoniet de persoon waarop je het pleegt dan op de mensen die het slachtoffer dierbaar zijn.
ookal heeft een persoon bijvoorbeeld een moord heeft gepleegd en hij krijgt de doodstraf.
dat vind ik dat ook onrechtvaardig, want die persoon heeft altijd nabestaanden die van hem houden en dan heb je dus nog meer slachtoffers.
een persoon kan toch niet door en door slecht zijn?

kus Malou
Oud 18-10-2002, 19:58
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
snotikjuh schreef:
ey mensen,
ik ben nieuw hier, en begin dus maar een topic ben benieuwd wat jullie mening is.

er is op het moment erg veel zinloos geweld gaande, mijn vraag is daarom; denken jullie dat er iets is als "zinvol geweld"?

zelf vind ik van niet, geweld is geweld dus je doet er iemand pijn mee, zoniet de persoon waarop je het pleegt dan op de mensen die het slachtoffer dierbaar zijn.
ookal heeft een persoon bijvoorbeeld een moord heeft gepleegd en hij krijgt de doodstraf.
dat vind ik dat ook onrechtvaardig, want die persoon heeft altijd nabestaanden die van hem houden en dan heb je dus nog meer slachtoffers.
een persoon kan toch niet door en door slecht zijn?

kus Malou
De ene vorm van geweld is de andere niet. Geweld kan soms een middel zijn om je te bevrijden van onderdrukt worden. Denk aan de massale aanval van de geallieerden op Duitsland, Italië en Japan tijdens de laatste fase van de Tweede Wereldoorlog. Indien de geallieerden niet voor ons zouden hebben gestreden zouden we nu mogelijk nog steeds onder een fascistisch bewind hebben geleefd, dus het optreden van de geallieerden zou in dat opzicht als een vorm van zinvol geweld kunnen worden opgevat. Ik ben het met je eens dat een persoon niet door en door slecht kan zijn, maar er kunnen zich omstandigheden voordoen dat iemand niet meer in staat is om het goede dat in die persoon zit (hoe weinig dat misschien ook mag zijn) een kans te geven om naar buiten te komen. Ik vind de doodstraf ook onrechtvaardig omdat ik vind dat iedereen het recht moet hebben om te blijven leven, zelfs al heeft iemand een zwaar vergrijp als moord gepleegd.
Oud 18-10-2002, 20:21
snotikjuh
snotikjuh is offline
mjawh daar heb je misschien wel geleik in.
maar dat zinvolle geweld is dan door zinloos geweld bestaan, dus kan het toch nooit goed zijn? of zie ik het dan verkeerd?
Kus Malou
Oud 20-10-2002, 15:33
gimgamgommetje
gimgamgommetje is offline
Om jullie voorbeeld van de moordenaar ff aan te houden.
De arrestatie van zo'n man kan best met geweld te paard gaan,, is dat zinloos?

beveiliging die een persoon verwijderd uit een tent en een klem hard aanzet doet dit uit bescherming van zichzelf, zijn collega's en de omstanders, is dit zinloos?

Iemand die zichzelf of iemand anders verdedidigd, is dit zinloos?

De ME die een vak in een stadion ontruimd? is dit zinloos?

Wat is trouwens je definitie van geweld?
Ik denk dat geweld vanalles kan zijn , maar is in verreweg de meeste gevallen inderdaad zinloos.
Maar soms denk ik dat je met een beetje geweld erger kan voorkomen, ook al sta ik er niet om te popelen.

groetjes,

Lex
Reageren

Regels voor berichten