Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-10-2002, 18:21
Sannetje
Sannetje is offline
Ik ben op zoek naar slagingspercentages van operaties aan tennis- of golfelleboog, maar kan niks vinden via google. Weet iemand een andere (betrouwbare!) bron?
Oud 02-10-2002, 20:37
Roos
Roos is offline
Misschien hebben ze die informatie bij een ziekenhuis in de buurt.
Oud 05-10-2002, 21:39
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Ik zal morgen even voor je zoeken, moet nu weg.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2002, 18:29
Sannetje
Sannetje is offline
ik up 'm nog even, want ik hoop toch dat iemand het weet te vinden....
Oud 12-10-2002, 20:16
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Ik kon dus niets vinden.

Sorry dat ik dat niet gezegd heb.

Heb er wel nog naar gezocht...
Met citaat reageren
Oud 12-10-2002, 20:16
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Maar vertel eens meer?

Wat voor operatie?

Gescheurde gewrichtsbanden?
Gescheurde pezen?
Met citaat reageren
Oud 12-10-2002, 20:23
Sannetje
Sannetje is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
Maar vertel eens meer?

Wat voor operatie?

Gescheurde gewrichtsbanden?
Gescheurde pezen?

Golfelleboog is een peesontsteking in de elleboog. Bij de operatie wordt de pees schoongekrabt. Ook wordt deze verlengd of losgesneden en verlegd.
Oud 12-10-2002, 20:36
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Sannetje schreef:
Golfelleboog is een peesontsteking in de elleboog. Bij de operatie wordt de pees schoongekrabt. Ook wordt deze verlengd of losgesneden en verlegd.
- operatief kan de peesaanhechting verlegd of verlengd worden. De resultaten zijn wisselend.

Staat onderaan die site... de eerste dus.

Dan hangt het gewoon af van de individuele persoon.
En percentage, maakt dat iets uit?

Eén ding staat vast, bij zo'n operatie, strikt genomen een cosmetische ingreep, is je conditie ná de operatie nooit slechter dan ervoor.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2002, 20:41
Sannetje
Sannetje is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
- operatief kan de peesaanhechting verlegd of verlengd worden. De resultaten zijn wisselend.

Staat onderaan die site... de eerste dus.

Dan hangt het gewoon af van de individuele persoon.
En percentage, maakt dat iets uit?

jah, ik vind een percentage wel belangrijk. Bij alle andere "oplossingen" is de kans op succes zo'n 30%
Dat vind ik erg laag.
Als dat bij die operatie ook zo is, ga ik me daar dus niet aan wagen.

Citaat:

Eén ding staat vast, bij zo'n operatie, strikt genomen een cosmetische ingreep, is je conditie ná de operatie nooit slechter dan ervoor.
Hoe weet je dat zo zeker? Als ze mij daar een pees oid verkloten, lijkt me dat ik m'n arm niet echt meer goed kan gebruiken...en dan is het dus slechter dan ervoor...
Oud 12-10-2002, 20:48
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Sannetje schreef:
1) jah, ik vind een percentage wel belangrijk. Bij alle andere "oplossingen" is de kans op succes zo'n 30%
Dat vind ik erg laag.
Als dat bij die operatie ook zo is, ga ik me daar dus niet aan wagen.

2) Hoe weet je dat zo zeker? Als ze mij daar een pees oid verkloten, lijkt me dat ik m'n arm niet echt meer goed kan gebruiken...en dan is het dus slechter dan ervoor...
1) 30% is aardig hoog. Heel hoog zelfs.

2) Tenzij de operateur stomdronken aan het werk gaat is dat bijna onmogelijk.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2002, 17:47
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Ook is er een chirurgische behandeling mogelijk. Daarbij wordt de aanhechting van de spieren op de buitenzijde van de elleboog voor een deel losgemaakt. Op die wijze wordt de irritatie opgeheven. Deze chirurgische behandeling kan onder plaatselijke verdoving poliklinisch worden uitgevoerd.

http://www.operatieinfo.nl/Teksten/Tenniselleboog.html

Niet echt een zware operatie dus...
Dacht dat zoiets een echte operatie was, maar poliklinisch onder regionale anaesthesie... dan is het maar iets simpels.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2002, 20:31
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
bloempjuh schreef:
Dat is natuurlijk onzin, een operatie is nooit zonder risico en er kan áltijd iets mis gaan. Als je een hele kleine slagingskans hebt en de operatie niet strikt noodzakelijk is kan ik me voorstellen dat je wat langer nadenkt of je eraan begint.

30% Slaagt. Dat vindt jij aardig hoog. Maar dat betekend ook dat 70 % in mindere mate of niet slaagt, dat is nog hoger.
Klopt, maar bij zo'n simpele operatie is het risico heel klein.
Er zijn altijd wel dingen die fout kunnen gaan: de meest ernstige is als er een allergische reactie optreedt voor het gebruikte anaestheticum; dat kan tot een anafylactische shock leiden, inclusief hartritme-stoornissen etcetera... kan zoveel fout gaan. Maar nogmaals, dat risico is heel klein.

Slagingskans, niets over te vinden...

En 30% is, vergeleken met het succes van andere gangbare grote operaties, heel goed. Bij een ingegroeide teennagel is het percentage patiënten dat weer opnieuw behandeld moet worden hoger! Overigens, onder 'slagen' versta ik het blijvend verdwijnen van de klachten, na de operatie.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2002, 08:40
Markiex
Markiex is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:
Klopt, maar bij zo'n simpele operatie is het risico heel klein.
Er zijn altijd wel dingen die fout kunnen gaan: de meest ernstige is als er een allergische reactie optreedt voor het gebruikte anaestheticum; dat kan tot een anafylactische shock leiden, inclusief hartritme-stoornissen etcetera... kan zoveel fout gaan. Maar nogmaals, dat risico is heel klein.

Slagingskans, niets over te vinden...

En 30% is, vergeleken met het succes van andere gangbare grote operaties, heel goed. Bij een ingegroeide teennagel is het percentage patiënten dat weer opnieuw behandeld moet worden hoger! Overigens, onder 'slagen' versta ik het blijvend verdwijnen van de klachten, na de operatie.
zeg wijsneus; een slagingspercentage van maar 30% is natuurlijk niet erg hoog. Een tennis-of golfelleboog (of om in jou taal te praten: epicondylitis humeri (medialis of lateralis) ) is een lastig probleem omdat het aanhechtingen van pezen betreft en genezing van pezen gaat nou eenmaal moeilijk en langzaam.

Regels voor berichten