![]() |
|
Gijzeling tijdens musicalvoorstelling in Moskou
Ongeveer twintig gewapende mannen zijn woensdagavond in de Russische hoofdstad Moskou tijdens een musicalvoorstelling een concertzaal binnengedrongen en houden er zo'n 700 personen gegijzeld. De daders zouden verscheidene malen in de lucht hebben geschoten, volgens een medewerker van het persbureau Interfax, die bij de voorstelling aanwezig was. De gijzelnemers stonden de aanwezigen toe om per gsm hun familie op de hoogte te brengen van de gijzeling. Even later mochten de kinderen en de moslims de zaal verlaten. Volgens de medewerker van Interfax zouden de gijzelnemers uit de Kaukasus afkomstig zijn. Ondertussen is de speciale Alfa-eenheid van de politie ter plaatse. Volgens de telefonische meldingen van sommige gijzelaars, zouden er bommen in het gebouw geplaatst zijn. Over de eisen van de gijzelnemers is nog niets bekend. (GJS) bron: http://www.skynet.be/index.html?or=a...ssage&p1=18331 |
Advertentie | |
|
![]() |
|
Tsjetsjenen dreigen elke uur tien gijzelaars te doden
Uitgegeven: 24 oktober 2002 11:51 Laatst gewijzigd: 24 oktober 2002 11:52 MOSKOU - De leden van het Tsjetsjeense commando dat in een theater in Moskou honderden mensen in gijzeling houdt, dreigen de gijzelaars dood te schieten als Rusland zijn militairen niet uit Tsjetsjenië terugtrekt. Dat heeft de arts Maria Sjkolnikova, een van de gegijzelden, voor radio Echo in Moskou gezegd. Volgens de vrouw loopt de spanning in het theater op. "De eisen van de terroristen worden steeds meer een ultimatum. Zij zeggen: jullie verblijven hier al meer dan tien uur en jullie regering heeft niets gedaan om jullie te bevrijden", aldus Sjkolnikova. Volgens een andere gijzelaar dreigen de Tsjetsjenen elk uur tien gijzelaars te doden, als niet aan hun eisen tegemoet wordt gekomen. bron
||
![]() |
Citaat:
Vind je het gek; de Tjetsjenen worden totaal ondergeschoffeld door Rusland? De precieze details en wie nou waarin gelijk heeft weet ik niet, maar ik kan wel zeggen dat er bar weinig aandacht aan deze kwestie wordt besteed in internationaal verband. Een actie als deze is nooit goed, zeker niet als er doden vallen, maar is wél heel goed uit te leggen; Tetsjenië wordt in mijn ogen genegeerd, verzwegen en uitgebannen van de internationale agenda terwijl er foute, foute dingen gebeuren. Op welke manier valt er anders aandacht te trekken? Het komt niet van één kant...... |
![]() |
||
Citaat:
"Jongen doodgeslagen in Venlo? Ah, zat zeker een moslim tussen?"
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
'de moslims' ![]() Hallo, het is niet alsof er ergens hoog in de bergen een geheim moslim-land is ofzo. Religie is geen vanzelfsprekende band. Ja, samen bidden in Mekka is vast erg gezellig, maar net als christenen, joden, enzovoorts, maken ook moslims onderling ruzie en oorlog. Het zou verstandig zijn als wat meer mensen moslims als mensen zien, in plaats van als moslims. Want als iemand bepaalde gedachten over geloof heeft, dan ben je niet ineens een andere groep. Moslims zijn helemaal geen gevaar; bepaalde mensen zijn een gevaar.
|||
Citaat:
![]() waarom is er nooit ingegrepen door een NAVO of VN in tsjetjenie? alleen maar omdat ze bang zijn dat rusland dat niet leuk vind? waarom wordt er zo weinig aandacht aan besteed in de media? omdat het al 10 jaar duurt? alsof het sensatie is te vertellen wat er op de 78e dag in de woestijn van afghanistan is gebeurd? Citaat:
tsjetjenie: ongeveer half zo groot als nederland, 500000 inwoners, permanent bezet door 80000 [!] russische militairen. verder vind ik het doel van deze actie raar. Die een vergelding is omdat een tsjetjeens leiderfiguur van een mafiafamilie is doodgeschoten door russen Eerst gijzelden ze ook al hele ziekenhuizen. Ook hun eis lijkt me onuitvoerbaar, alle 80000 soldaten uit tsjetjenie weg voor het eind van de week.
||
Citaat:
![]() *sterkte*
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() daal nou maar niet tot hetzelfde niveau als hij. De Tsjetsjenen hebben goede redenen voor deze aanval. Heel erg jammer dat altijd onschuldige burgers het slachtoffer worden, zowel in Tsjetsjenie als nu in Moskou ![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
En het is ze goed recht.
|
![]() |
|
Ik kan de Tsjetjenen zeker begrijpen, al weet ik hun motieven voor hun onafhankelijkheidsverklaring in '91 (?) niet. Deze actie is echter op burgers gericht en dus keur ik het af, dat de Russen dat ook doen is geen argument...(keur ik overigens ook af)
|
Ik begrijp de gijzelaars wel, zolang leven in een hel.
Poetin zal niet ingaan op hun verzoek die houd zich liever bezig met het bouwen van zijn paleis terwijl er honderden mensen sterven van de honger. Dit zal dus uitlopen tot een bloedbad helaas ![]()
|
Er zijn ook buitenlanders bij, en de hele wereld kijkt toe; Poetin kan het echt niet maken om de gijzelaars te laten afschieten.
Overigens hoorde ik net op het journaal dat er 15 mensen (voornamelijk kinderen) zijn vrijgelaten...
|
Wel, de gijzeling is voorbij. Om half zes vanochtend is het gebouw bestormd. Hoeveel doden er zijn gevallen is niet duidelijk, er zijn bronnen die het over tientallen hebben, andere bronnen hebben het over 130. (Bron: 10:00 uur journaal)
|
Bron:
MOSKOU - In totaal 34 Tsjetsjeense opstandelingen zijn zaterdag gedood toen Russische veiligheidstroepen een einde maakte aan de gijzeling in het theater in Moskou. Dit heeft de chef van de staatsveiligheidsdienst FSB Patroesjev bekendgemaakt. Hij deed geen uitspraken over hoe ze waren gedood. Ook waren enkele van de Tsjetsjeense terroristen gevangen genomen, hoeveel wilde hij niet zeggen. Hij ontkende dat enkele van hen zouden zijn ontsnapt. "Geen van hen wist te ontkomen." Eerder hadden regeringsfunctionarissen de inwoners van Moskou opgeroepen uit te kijken naar ontsnapte strijders. De chef van de veiligheidsdienst zei, dat geen enklele van zijn manschappen bij de operatie om de naar schatting zevenhonderd gijzelaars te bevrijden, was omgekomen. Eeder deelde een Australische diplomaat mee, dat maximaal tien van de gijzelaars bij de aanval op het theatergebouw waren omgekomen. Geen van de ongeveer 75 buitenlanders in het gebouw zou het leven hebben verloren. http://www.nu.nl/news.jsp?n=70731&c=21
|
NOS-TT 122 za 26 okt
Einde gijzeldrama:ruim 100 doden MOSKOU Russische commando's hebben in de nanacht een bloedig einde gemaakt aan de gijzeling van 800 mensen in een theater in Moskou. Bij de actie zijn volgens de autoriteiten 67 gijzelaars en 34 van de 40 terroristen omgekomen. In ziekenhuizen liggen honderden mensen van wie tientallen er slecht aan toe zijn.Ze hebben verdovend gas ingeademd dat bij de ontzetting werd gebruikt. De troepen bestormden het theater nadat de terroristen twee gijzelaars hadden gedood.De actie duurde veertig minuten. De rebellen eisten beeindiging van de oorlog in Tsjetsjenie.Anders zouden ze de gijzelaars vanaf vanmorgen doden. ----------------------------------------------------------------------- blij dat 't afgelopen is, maar toch triest dat er alsnog zeker 67 gijzelaars zijn opgekomen ![]()
||
Citaat:
maar op zich denk ik dat dit ook behoorlijk slecht is voor poetin's naam, ook al het 'goed' afgelopen. Al met al is iedereen in Rusland denk ik toch wel behoorlijk gaan nadenken over de oorlog!
||
![]() |
Citaat:
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
hier wat achtergrond informatie voor de onwetenden:
de hoofddader van deze actie was een gore boef die graag die Russen uit tsjetsjenie ziet vertrekken om zijn drugsactiviteiten uit te breiden, en als je dat dan in naam van de onafhankelijkheidsstrijd doet staat dat een stuk sympathieker... en er mag best wel wat meer respect voor de russen zijn, die opkomen voor hun landgenoten die in tsjetsjenie woonden toen de onafhankelijkheid werd uitgeroepen, bovendien was alles wat daar gebouwd is door hen gedaan..... |
![]() |
|
Nederlandse vrouw omgekomen bij gijzeldrama in Moskou 26-10-2002
Bij het gijzeldrama in het Moskouse theater is de Nederlandse vrouw Natasja Zjyrov om het leven gekomen. Haar 14-jarige zoon Dimitri uit Bilthoven, die ook ik het theater zat, is ongedeerd gebleven. De jongen werd in het theater samen met andere kinderen gescheiden van de volwassenen. Haar man Alce heeft gedurende de hele gijzeling buiten het theater gestaan. Het gezin is van Russische origine. Gewapende Tsjetsjenen hielden eerder deze week enkele honderden mensen gegijzeld. Als eis stelden zij de terugtrekking van het Russische leger uit Tsjetsjenië. Aan de gijzeling is zaterdagochtend een eind gekomen. De Russische president Vladimir Poetin heeft met spoed moeten handelen nadat de gijzelnemers gedreigd hadden om bij het aanbreken van de dag te beginnen met het executeren van gijzelaars als Rusland geen begin zou maken met de terugtrekking van militaire eenheden uit ten minste één regio in Tsjetsjenië. De inval in het theater begon vanmorgen nadat de Tsjetsjenen twee gijzelaars gedood hadden. bron: nieuws.nl
|
wat ik me trouwens afvraag he:
Als ze van dat gas gebruik hebben gemaakt, hoe komt het dan dat alle gijzelnemers dood zijn, en niet alle gegijzelden? Ik denk eerlijk gezegd dat toen ze verdoofd waren gewoon zijn afgeslacht door de alphatroepen ![]()
|
![]() |
ik zit eerder hier een beetje aan te denken:
Die bommen zatten bij de gegijzelden. Als je daar wat gasgranaten in gooit, kan niemand zonder nog bij zijn hoofd te zijn bij die explosiven komen. Na deel is wel dus dat je 750 ernstig vergiftigde mensen hebt, maar anders waren ze misschien wel dood. maarjah, blijft omstreden. ow en anne, gecondoleert... Laatst gewijzigd op 27-10-2002 om 10:46. |
![]() |
||
Citaat:
|
|