Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-09-2002, 18:45
ZoekHelp
Hoe moet je nou een goede reactievergelijking opstellen? Ik worstel nog steeds met dit probleem.

Als je nou bijvoorbeeld HCl en Mg hebt, hoe kun je dan zeggen hoe ze ontbinden als je ze bij elkaar gooit, en wat voor gas erbij vrij komt?

alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-09-2002, 19:17
Verwijderd
2HCL (g) + Mg (s)---> 2H(g) + MgCl2
Je moet kijken naar de covalentie van de stoffen.
H is 1
Cl is -1
en Mg is -2
d8 ik zo uit het hoofd.
De stoffen moeten een neutrale lading krijgen, dat willen ze iig. Dus - en - zal niet snel reageren.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2002, 19:24
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
darkshooter schreef:
2HCL (g) + Mg (s)---> 2H(g) + MgCl2
Je moet kijken naar de covalentie van de stoffen.
H is 1
Cl is -1
en Mg is -2
d8 ik zo uit het hoofd.
De stoffen moeten een neutrale lading krijgen, dat willen ze iig. Dus - en - zal niet snel reageren.
Jouw uitleg is mij te gecompliceerd. Zie voor een schematische aanpak voor het opstellen van een reactievergelijking mijn reply hierover in http://forum.scholieren.com/showthre...ievergelijking
Oud 25-09-2002, 21:42
Arox
Arox is offline
Sorry Darkshooter, maar Mg (Magnesium) is 2+.

heb deze proef de laatste tijd veel op school gedaan. Kijken hoeveel H2 (g) je krijgt.

De formule wordt:

2 HCl(g)+ Mg (s) -----> H2(g)+ MgCl2.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2002, 14:52
Verwijderd
Citaat:
Arox schreef:
Sorry Darkshooter, maar Mg (Magnesium) is 2+.

heb deze proef de laatste tijd veel op school gedaan. Kijken hoeveel H2 (g) je krijgt.

De formule wordt:

2 HCl(g)+ Mg (s) -----> H2(g)+ MgCl2.
Ja oops foutje , maar de vergelijking blijft dus het zelfde, op die H2 na
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 11:07
Joris
Joris is offline
Kijk eerst om wat voor een reactie het gaat, is het een oplosreactie? een verbranding van een stof? etc etc. Hier gaat het er dus om een oplosreactie, omdat je HCl (aq) (zoutzuur is immers altijd opgelost) en Magnesium bij elkaar doet.

HCL (aq) = H+ (aq) (of H3O+, wat je wilt) + Cl- (aq)
MG opgelost in water = Mg 2+ (aq)
je hebt dus nu water met verschillende ionen erin.

dan kijk je in Binas in tabel 45 om te kijken of de twee (Cl- en Mg2+ niet met elkaar een troebele vloeistof geven, oftewel of ze goed oplosbaar zijn).

In binas zien we dat Cl- en Mg2+ samen goed oplosbaar zijn.wat betekent dat er niet natuurlijk een nieuwe stof onstaat.

Als je de stof zou gaan indampen, krijg je uiteraard wel een nieuwe stof, namelijk MgCl2 (s) maar ook waterstofgas (H2 (g)). Dit laatste is aan te tonen door een vlammetje erboven te houden, het gas zorgt dan voor een knal.
Reageren

Regels voor berichten