Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-10-2002, 14:30
Verwijderd
Doe er maar wat mee.

- - -

Gerben zat in een schuttersput. Hij had zijn geweer naast zich neergelegd. In zijn schoot hield hij het hoofd van Sjoerd. Deze was even daarvoor namelijk op een landmijn gestapt nadat hij getroffen was door een vliegtuigbom. Terwijl zijn ledematen door de lucht vlogen, hadden de vijandelijke troepen ze geperforeerd met kogels. Alleen het hoofd was nog toonbaar.
“Kom op, Sjoerd,” zei Gerben, “je gaat het halen!”
Het hoofd sprak niet terug en Gerben liet een traan uit zijn oog sijpelen. Zijn handen trilden en hij verstevigde de grip op het hoofd.
“Hoor je me! Je komt er weer helemaal bovenop!” schreeuwde hij, “Je gaat naar huis toe, naar je vrouw en kinderen. Alles komt goed, verdomme. Sjoerd… echt.”
Gerben jankte de laatste woorden.

Door het vizier op zijn geweer keek Gerben naar de vijandelijke linie. Hij zocht de loopgraven af, schatte de plaatsen van de bunkers en keek voor het baken. Het hoofd van Sjoerd had hij uit voorzorg terzijde gelegd op het moment dat hij gek geworden was.
Gerbens hele compagnie was afgeslacht als een horde eekhoorns te Schiphol. Gerben had gezien hoe de explosies van lood de ingewanden van zijn maten uiteenscheurden en ondergespetterd bleef hij achter. Hij had een nier van zijn kapitein meegenomen in zijn borstzak als souvenir.
Een rode waas had zich voor zijn ogen opgetrokken en het denkwerk in zijn hoofd werd verricht door zestien anderen die het niet eens konden worden over het hoe en het waarom. Het wat was wel duidelijk. Gerben speurde door zijn vizier naar het wat.

Het moment was daar dat de Gerben in actie kwam. De onzichtbare poppenspelers der waanzin trokken aan de touwen.
Gerben pakte het hoofd van Sjoerd op, legde het op een plastic bord, nam een aanloop en trapte zo hard als hij kon. Sjoerd’s hoofd vloog over de vlakte en landde in de verte met een natte klap. Gerben sprong uit zijn schuttersput en sprintte naar het hoofd.
De tegenpartij had ondertussen kennis genomen van deze bizarre praktijken en had besloten wat lood in de richting van Gerben te doen vliegen met behulp van de geweren die zij toevalligerwijs bij de hand had.
Gerben, sloeg hier geen acht op. Hij rende en rende en rende en rende totdat een kogel zijn knieschijf uiteen deed spatten als een bloederige waterballon. Een luttel opgehouden door deze tegenslag, maar geenszins door de pijn, strompelde Gerben verder. Hij naderde het hoofd van Sjoerd en gaf er een flinke schop tegen. Zo flink zelfs dat zijn gewonde been het luchtruim verkoos boven de grond. Het rennen was vanaf toen verdomd lastig.

Maar Gerben was niet te weerhouden van hetgeen hij ging doen. Al was het niet voor Sjoerd, al was het niet voor zijn land, voor zijn vrouw, zijn kinderen, dan was het altijd nog vanwege gekte die hem overheerste.
Juist toen Gerben zich bedacht dat hij geen vrouw of kinderen had, kreeg hij genitaal bezoek van alweer een vijandelijke kogel. Zijn testikels werden met een onhoorbaar gekraak van zijn lichaam gescheurd en hij stapte met zijn ene been een teelbal kapot als was het een korte naaktslak.
Gerben merkte nog altijd niets van dit alles en hinkelde gezwind door. In de elf meter tot het hoofd van Sjoerd, dat lag op de rand van de vijandelijke loopgraaf, werd hij nog achtmaal getroffen door kogels. Op rij werden zijn linkeroog, beide oren, zijn rechterlong, zijn ellebogen, zijn milt en zijn enkel doorboord.
Nogal moe en met niet al te veel bloed meer in zijn aderen, kwam Gerben aan bij het hoofd van Sjoerd. Hij liet zich vallen en zijn hoofd klapte op dat van Sjoerd. Met respectabele kracht sprong het laatste weg. Hoewel iemand van de tegenpartij probeerde het hoofd tijdig te vangen, konden zij niet voorkomen dat Gerben scoorde.
Zijn blessures vergeten, sprong hij op en stak hij zijn armen in de lucht. Hij keek omhoog naar de hemel, dankte God in prozaïsch taalgebruik en rende juichend over het veld terug naar zijn schuttersput. Hij glimlachte nog even in de camera. Ze hadden gewonnen.

Ja, dacht de kijker thuis, maar het was natuurlijk wel een uitwedstrijd. Met de regelwijziging van 2213, had je daar nu weinig meer aan.

- - -

LUH-3417
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-10-2002, 14:58
NecroDopey
NecroDopey is offline
hehe hijs leuk

Verfrissend om een keer een humoristisch verhaaltje van je te lezen zonder cynische/droge elementen..ermm..verhaal is wel superdroog natuurlijk, maar khoop dat je begrijpt wat ik bedoel

Prachtige zin: "De onzichtbare poppenspelers der waanzin trokken aan de touwen."
Oud 20-10-2002, 18:33
hacho
hacho is offline
wow, totaal niet aan zien komen! lachen man, vooral de doeltreffende formuleringen zijn erg leuk.
Oud 20-10-2002, 21:04
Vlooienband
Vlooienband is offline
Het verhaal inhoudelijk besproken:
Is dit een voetbalwedstrijd of een veldslag van een oorlog?
Ik ben verward, het is onduidelijk. Het laatste stuk, de laatste alinea, maakt het vreemd. Wanneer je over de camera's begint, maak je het echt vreemd.

De vergelijkingen die je geeft, zoals de knieschijf met de waterballon, teelbal met de naaktslak, bravo. Mooi bedacht.

Het verhaal begint mooi. Je leidt ons mooi in in het verhaal.

De stijl is leuk, het taalgebruik is mooi. Alinea's e.d. gebruik je goed, witregels, ik heb daar niks over te zeuren.
Hoewel je soms wel lange zinnen hebt. Da's minder.
Voorbeeld:
"De tegenpartij had ondertussen kennis genomen van deze bizarre praktijken en had besloten wat lood in de richting van Gerben te doen vliegen met behulp van de geweren die zij toevalligerwijs bij de hand had."

Spelling:
"Hij naderde het hoofd van Sjoerd en gaf er een flinke schop tegen."
Moet het woord 'nogmaals' er niet bijstaan? Daar Gerben er al een keer een schop tegen gegeven had, lijkt me dat logisch.

"(...) doen vliegen met behulp van de geweren die zij toevalligerwijs bij de hand had"
Geweren is meervoud, 'had' moet dus zijn: 'hadden'

"(...) en hij stapte met zijn ene been een teelbal kapot als was het een korte naaktslak."
het is: 'al was het een (...)'
of: 'alsof het een korte naakslak was''
Ik verwonder me ook over de 'korte' naaktslak, bedoel je niet een 'kleine'?
Oud 21-10-2002, 11:02
Verwijderd
Bedankt voor de reacties.

Scimmia, over de inhoud kan ik zelf ook niets zeggen. Voor mij is het een oorlog die overgaat in een voetbalwedstrijd. Het begin is een persiflage op een scene die in elke Amerikaanse oorlogsfilm wel voorkomt en het eindigt als een doodnormale voetbal wedstrijd.
Om die zaak aan elkaar te breien, heb ik het een paar honderd jaar in de toekomst gezet met de laatste alinea. Hoe je het wilt lezen ligt aan jezelf.

Wel jammer dat je precies deze zin: "De tegenpartij had ondertussen kennis genomen van deze bizarre praktijken en had besloten wat lood in de richting van Gerben te doen vliegen met behulp van de geweren die zij toevalligerwijs bij de hand had." eruit pikt. Ik was er zo trots op. Ik laat hem ook gewoon staan.

Over die nogmaals heb je gelijk. Zoveel duidelijkheid kan ik de lezer nog wel cadeau geven.

Geweren is misschien meervoud, maar het onderwerp van de zin (de vijand) is enkelvoud. Nee, met die zin is echt niets mis.

"...als was het een..." betekent hetzelfde als 'alsof het een ... was' en 'gelijk een ...'. Het staat wat vreemd, maar het mag wel.

Het is een korte naaktslak, omdat ik daar nog ruzie mee had. Eerst had ik de metafoor van de druiven, maar die had ik in dat verhaal van De Slechheid van Zack en Tom ook al gebruikt. Toen ik zocht naar iets anders, kwam ik al rap bij een naaktslak (die spettert op de goede manier uit elkaar). Het probleem alleen was dat naaktslakken te lang en dun waren, dus maakte ik er een korte van.
Maar ik houd me aanbevolen voor suggesties, want dit is inderdaad vreemd.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 27-10-2002, 11:42
Signy
Signy is offline
Mooie titel, mooi verhaal.
Echt superluguber.

Zinnen/stukjes die ik komisch gevonden vond zijn deze :
- Gerbens hele compagnie was afgeslacht als een horde eekhoorns te Schiphol.
- Nogal moe (en met niet al te veel bloed meer in zijn aderen, kwam Gerben aan bij het hoofd van Sjoerd.)

De onzichtbare poppenspelers der waanzin trokken aan de touwen. - Die is, zoals al gezegd is, echt goed.

Maar ik ben het eens met scimma, die ene zin is te lang!
(De tegenpartij had ondertussen kennis genomen van deze bizarre praktijken en had besloten wat lood in de richting van Gerben te doen vliegen met behulp van de geweren die zij toevalligerwijs bij de hand had.)

Sorry.
Oud 28-10-2002, 08:50
Not for Sale
Not for Sale is offline
JAKKIE BAH!!

Goed verhaal

Citaat:

Verfrissend om een keer een humoristisch verhaaltje van je te lezen zonder cynische/droge elementen

Huh?

oh, en de zin van 'de tegenpartij... ', mag je van mij trots op zijn hoor,

en over het 'als was het' , nog een optie is '(al) ware het'

Coolkast
Reageren

Regels voor berichten