Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-11-2002, 15:43
Quincy
Quincy is offline
Ik heb laatst de film a Beautiful mind gezien en daarin zei dr. Nash dat het heelal oneindig is.

Is het niet heel arrogant om dat te denken als je geen feiten hebt?

Ik bedoel we leven in een wetenschappelijke wereld waarin alles draait om feiten en bewijzen. Hoe kan Einstein dan dit soort uitspraken doen.
Dit is het punt waar meningen zich van feiten onderscheiden.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-11-2002, 17:15
Just Johan
Just Johan is offline
Erathostenes kon in 250 voor christus al laten zien dat de aarde een bol was en vrij nauwkeurig de omtrek berekenen zonder satellietbeelden en zonder arrogant te zijn.

de astronomen van tegenwoordig hebben ook zo hun methoden waarvan je als leek zult zeggen "jahoor hoe kun je dat nu weten!" maar als je je erin verdiept zul je zeggen "ahja, mooi gevonden, daar was ik nooit opgekomen".

het is trouwens tot op heden onbekend of het heelal oneindig is of niet; http://www.urania.be/sterrenkunde/ko...e/oneindig.php is daar een duidelijk artikel over.

Einstein zei overigens:"Only two things are infinite, the
universe and human stupidity, and I'm not sure about the former".
Met citaat reageren
Oud 12-11-2002, 00:36
MazeMouse
MazeMouse is offline
oneindigheid? Niks in oneindig. Kijk maar naar de zon hoe lang die nog te gaan heeft....

Daarentegen kunnen dingen wel herhalen en evolueren.
Oud 12-11-2002, 14:39
tuonier1
tuonier1 is offline
niks oneindig?

waar is het eind van een cirkel dan?
Met citaat reageren
Oud 12-11-2002, 15:15
~Costum~
~Costum~ is offline
over dat soort dingen moet je niet na denken......

en over dar circeltje zonder einde ... de rand is het einde....

en die circel is irrelevant
Oud 12-11-2002, 15:29
Distorted
Distorted is offline
Ik denk dat dit één van de dingen is die onmogelijk is om ooit voor ons mensen te omvatten.Normaal ben ik altijd erg geïnteresseerd in dit soort filosofische theoriën,maar de inconsistentie van speculatie leid tot niets.
Sommige films brengen inderdaad wel leuke theorieën op tafel. MIB1 (Ik vind diteen domme film maar de clou aan het eind sprak me wel aan)is wel een mooi voorbeeld.Als de camera blijft uitzoomen net zolang tot het aan "de rand van ons sterrenstelsel is" en dan plotseling ons universum weergeeft als een knikker tussen vele andere knikkers die als speelgoed door een alien dienen.
Natuurlijk is dit helemaal irreëel en daarnaast teveel verwoord in menselijke/aardse gedachtenpatronen,maar toch symboliseerde het wel enigzins oneindigheid.....

Nou ja,I hope you know what I mean.
Oud 12-11-2002, 15:32
~Costum~
~Costum~ is offline
zelf vind ik die MIB2 versie wel leuk dat we in een kluis zitten
Oud 12-11-2002, 15:38
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:
MazeMouse schreef:
oneindigheid? Niks in oneindig. Kijk maar naar de zon hoe lang die nog te gaan heeft....

dus de atomen of nog kleinere deeltjes waar jij uit bestaat houden ook ooit eens op met bestaan?
Met citaat reageren
Oud 12-11-2002, 19:49
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
~Costum~ schreef:
over dat soort dingen moet je niet na denken......

en over dar circeltje zonder einde ... de rand is het einde....

en die circel is irrelevant
de verhouding tussen de diameter en de omtrek van een cirkel, pi, heeft een oneindig aantal decimalen; 1/3 ook maar daarvan kun je heel simpel voorspellen hoe die eruit ziet; bij pi is dat iets lastiger. ook ligt er een oneindig aantal punten op de rand van de cirkel.

sommige vormen van oneindigheid kun je niet zo goed bevatten, anderen wel. als het heelal een oneindig aantal planeten met leven zou hebben dan zou dat voor ons niet te bevatten zijn; maar je kunt ook scenario's bedenken waarin het best te begrijpen is.

sommige dingen moet je je ook niet afvragen (tenminste... niet lang), ze zijn simpelweg niet gedefinieerd. als het heelal bijvoorbeeld eindig groot zou zijn heeft het geen zin te bedenken wat daarbuiten is; zelfs voor een soort god niet. hetzelfde probleem is wat er is in de richtingen die loodrecht op onze 3 ruimtelijke dimensies staan (als we de wereld zouden zien zonder krommingen in ruimte en tijd om het simpel te houden), daarin hebben we gewoon dikte 0, en meer is er niet. dit is vergelijkbaar met lezen op bladzijde -15 of 23423434 van een boek met maar 200 bladzijden

sorry, beetje saai stukje
Met citaat reageren
Oud 12-11-2002, 23:27
Onze Zoon
Onze Zoon is offline
Ik vind het moeilijk hier over te oordelen. Ik denk inderdaad dat niets oneindig is, het vervelende hiervan is dat achter een muur zit altijd wat. Het zal waarschijnlijk oplossen in gruis, we zullen er waarschijnlijk nooit achterkomen.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2002, 01:26
Verwijderd
Voor de mens is het moeilijk te begrijpen dat iets oneidig is !!!

Vandaar dat er zoveel vraagstukken zijn, we willen ons nergens bij neerleggen!!
Met citaat reageren
Oud 13-11-2002, 17:12
purplerose
purplerose is offline
Nou ten eerste het is maar een film maar daar ging het niet om
ten tweede ik denk dat asl die dat zegt het wel ergens op gebaseerd is het zal niet puur een uitroep zijn dus het is niet helemaal een mening
en ten derde heb ik by the way mn twijfels of het universum oneidig is want ik heb gehoord dat het verkleind en uitdijd (waarin zou je dan zeggen) mja ik vind het me ook een beetje moeilijjk voor te stellen mja dan maar niet te lang over nadenken he
Met citaat reageren
Oud 13-11-2002, 21:33
tuonier1
tuonier1 is offline
we zijn bij de grenzen van ons denkne aangekomen, (als je nagaat: een lichtstraal kan in een sec 7 keer om de aarde!en van e ene naar de andere kant van ons zonnestelsel, doet ie 100.000 jaar! das bets ver fietsen, en dan nog voorstellen dat de hubblle al duizenden andere sterrenstelsels heeft ontdekt, dan moet je wel heel ver fietsen!je zou haast een brommer kopen)

maw, wat is er dan achter het heelal?wekunne ons dat niet voorstellen, oneindig, net zoals 'eeuwigheid'we kunne ons dat niet voorstellen, met zoals een hond zich geen pc kan indenken.
fanstaseren kan wel natruulijk, maar we weten het toch niet..
Met citaat reageren
Oud 14-11-2002, 08:29
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
tuonier1 schreef:
we zijn bij de grenzen van ons denkne aangekomen, (als je nagaat: een lichtstraal kan in een sec 7 keer om de aarde!en van e ene naar de andere kant van ons zonnestelsel, doet ie 100.000 jaar! das bets ver fietsen, en dan nog voorstellen dat de hubblle al duizenden andere sterrenstelsels heeft ontdekt, dan moet je wel heel ver fietsen!je zou haast een brommer kopen)

maw, wat is er dan achter het heelal?wekunne ons dat niet voorstellen, oneindig, net zoals 'eeuwigheid'we kunne ons dat niet voorstellen, met zoals een hond zich geen pc kan indenken.
fanstaseren kan wel natruulijk, maar we weten het toch niet..
er is niets buiten het heelal (misschien wel op een andere manier dan ruimtelijk, bijvoorbeeld als wij een simulatie op een computer zouden zijn ofzo, maar niet ruimtelijk), wat je doet is dat je gaat bedenken hoe iets er in ruimtelijke zin uitziet wat gewoonweg ongedefinieerd is.

verder gebruiken we trucs om de wereld te bevatten; op ieder niveau niet alleen bij dingen als oneindigheid; je weet ook wat een stoel is ook al heb je niet ieder molekuul van een zekere stoel in je hoofd zitten en je weet ook wat 234 is ook al kun je je niet meteen 234 knikkers voor de geest halen; zo kun je dus met een truc ook in constante tijd bepalen wat het zoveelste decimaal is van 1/3 (in tegenstelling tot een decimaal van pi waar je lineaire tijd voor nodig hebt voor zover ik weet). als je weet dat iets oneindig is dan moet je dus niet gaan proberen om het als iets eindigs voor te stellen, dat is gewoon fout. of er oneindig veel tijd bestaat in dit heelal is maar de vraag, maar als het zo is dan gaat hiervoor iets soortgelijks op (tijd is zoiezo al niet zoals de meeste mensen zich dat voorstellen; er treden overal plaatselijke tijdsversnellingen en vertragingen op).
Met citaat reageren
Oud 14-11-2002, 13:40
vrolijkevlinder
vrolijkevlinder is offline
'k heb gisteren discovery of heaven gekeken. Mischien zit dat wel achter het einde van het heelal.
Reageren

Regels voor berichten