Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-10-2002, 09:25
bruins
bruins is offline
Beste lezer,

Momenteel ben ik bezig met een onderzoek naar de beroepskeuze en orientatie wensen onder scholieren.

Vele van jullie moeten, voor je gevoel, te snel een beroepskeuze maken. Via vrienden of familie krijg je advies en kom je meestal zo aan je uiteindelijke keuze.

Vaak is er weinig tot geen beeld van de arbeidsmarkt onder jongeren.( Wat is er nu allemaal te doen na je opleiding?)

Om tot een keuze te komen moet je vaak goed weten wat je eigenschappen zijn en hoe je zelf inelkaar zit. En uiteraard moet je weten wat er te doen valt na je opleiding.

Wat ik graag wil weten, of er bij jullie de behoefte is aan extra ondersteuning...

Wat ik met name wil weten of er behoefte is aan extra ondersteuning op coaching( begeleiding gebied) hierin. Met name gaat het dan over het maken van keuzes, wat komt hierbij kijken?

Waarom vind je keuzes maken moeilijk?

Inzicht in jezelf en die van anderen.

Maken van stappenplannen.

In kaart brengen van hindernissen

Praktische orientatie: door middel van kijkjes bij bedrijven van jouw keuze, om daar
met mensen te kunnen praten, die bekend zijn op een specifiek vakgebied.

Mochten er mensen zijn die dit aanspreekt, laat het dan svp weten.

Bij veel animo zet ik mijn onderzoek voort.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-10-2002, 09:30
Talon
Talon is offline

ga toch ergens anders spammen..
Oud 27-10-2002, 10:01
Verwijderd
Ach, bij mij zou het toch niet helpen.

Ik ben een computerfreak, dus zou wat dat betreft een prima programmeur, software engineer, systeembeheerder enzovoorts zijn.

Natuurkunde vond ik altijd fascinerend. In principe zou ik richting technische natuurkunde en dan onderzoek kunnen gaan.

Oh wacht, eigenlijk wil ik ook mensen helpen en psychologie vind ik erg interessant. Toch maar psycholoog of pedagogisch medewerker worden?

Ik ken mezelf niet en jullie mij al helemaal niet. En tsja, misschien ga ik al het bovenstaande nog wel eens doen in mijn leven.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2002, 10:15
Verwijderd
Ik heb die problemen wat keuzes betreft (nog) niet gehad. Ik zit nu in de zesde klas en in de vierde was ik er al vrijwel uit wat ik wilde gaan studeren (politicologie ) en later dus wil worden.

Het is wel altijd goed mensen veel studies te laten zien doormiddel van beroepen die je er mee kan uitoefenen; wat je er dus concreet mee kan.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2002, 10:20
Psychlo
Psychlo is offline
--> School & Studie ?
Met citaat reageren
Oud 27-10-2002, 13:39
Boogie
Boogie is offline
Citaat:
Psychlo schreef:
--> School & Studie
Oud 27-10-2002, 14:50
animalfreak
animalfreak is offline
ik vind het een heel leuk idee en ik denk dat je hier best veel mensen mee kan helpen. Mij in ieder geval al wel, want ik kan echt maar niet kiezen welke opleiding etc ik wil gaan doen en dat kost mij ontzettend veel gepieker
Ik zou het dus geweldig vinden als je zoiets zou doen
Met citaat reageren
Oud 27-10-2002, 15:26
Balance
Balance is offline
ik ben benieuwd hoe je dat voor je ziet... want in principe hoort er toch al zoiets te bestaan in de vorm van een decaan.

(hoewel ik uit ervaring weet dat die ook niet altijd al te best zijn )

maar goed, ik weet zelf ook totaal niet wat ik wil gaan doen, maar ik verdiep me er ook niet al te diep in, want ik heb nog ruim 1,5 jaar (doe 5vwo) en wil om de 2 weken weer iets nieuws worden...
Oud 28-10-2002, 19:39
Stidge
Stidge is offline
nou ik kan wel wat hulp gebruiken...

ik ben vorig jaar geslaagd van de Havo
momenteel doe ik een hbo opleidin Culturele en Maatschappelijke Vorming...

maar het begint steeds minder leuk te worden...

logboeken, veel huiswerk. en ALLE opdrachten moeten gemaakt worden, je kunt hier echt niets overslaan. kijk ik ben het gewoon niet gewend. op de havo kon je nog wel eens een paar opdrachten overslaan, omdat het net zo relevant was voor je vak als de andere opdrachten, hier is het net zo, maar het kan gewoon niet, vanwege die logboeken...

mijn motivatie daalt dus enorm...

maar volgens mij is het bij elke hbo opleiding zo veel dus ben ik bang dat wanneer ik overstap op iets wat ik leuker vind, ik toch ontmoedigd raak

ik ben eigenlijk op zoek naar een opleiding die alles rustiger aan doet en beter bij me past...maar ik ben bang dat ik die mirakel opleiding nooit zal vinden....

ik hoop dat je onderzoek goede resultaten boekt...

en dat iemand mij kan helpen
Oud 28-10-2002, 20:41
Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Ik heb daar zeker wel behoefte aan, ik twijfel ontzettend over de toekomst van mijn (school)loopbaan. Veel interesseert me en maar weinig studies lijken me niks. Als ik een duidelijk beeld zou hebben van wat ik met mijn top3 studies kan doen, zou dat mij waarschijnlijk wel helpen.
Oud 29-10-2002, 16:15
Daffie
Daffie is offline
ik heb er geen behoefte meer aan, omdat er vanuit school bij ons een of andere beroepskeuzebegeleider is aangesteld. we hebben 2 testen moeten maken en daarna kreeg je een gesprek met die begeleider die je verder hielp
Met citaat reageren
Oud 29-10-2002, 16:24
guesst
guesst is offline
Ik denk dat het wel een goed idee is. Ik zit nu in het 2e jaar van de studie International Business and Languages en vind het niet zo erg boeiend. Ik heb ook een beroepskeuzetest gedaan omdat ik af en toe zo leip van mezelf en alle keuzes werd. Nu ben ik er eerlijk gezegd nog niet helemaal uit wat ik nou wil..heb zo'n idee dat het ook niet echt wil komen ofzo Maargoed, ik ben er ook vrij zeker van dat er ook op het HBO veel mensen zijn die eigenlijk niet écht gemotiveerd zijn m.b.t. hun huidige studie..daarom denk ik dat het ook zeker al op de middelbare school van groot belang is om extra begeleiding te verlenen voor leerlingen..

Mijn zege heb je dus!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten