Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-10-2002, 19:18
Nylodje
Nylodje is offline
Nou ja...dat is de vraag dus. Volgens mij is religie in zoverre hetzelfde als een levensovertuiging, dat het antwoorden geeft op levensvragen. Met levensovertuiging bedoel ik: wat is de zin voor jou in je leven en op wat voor manier pas je die toe in je dagelijkse leven?
Speciaal aan een religie is dat het de levensovertuiging van een bepaalde groep is, zelfs met speciale eigen feesten en rituelen enzo. Maar een levensovertuiging gaat maar over 1 persoon, zonder rituelen of feesten.

Filosofie probeert de waarheid te zoeken...zekerheid te vinden enz. Filosofie hoeft geen levensovertuiging te zijn, omdat ze uitgaat van zekerheid en levensovertuigingen zijn meer een soort geloven; het is niet zeker of jouw levensovertuiging de juiste is.

Tot slot met betrekking tot dit forum...als religie hier wordt weggehaald denk ik dat er op scholieren.com geen plaats meer is voor het uitwisselen van levensovertuigingen, omdat filosofie volgens mij toch meer in de richting gaat van abstractere, met het verstand te beredeneren kwesties...
Oud 01-11-2002, 09:14
danieldk
danieldk is offline
IMHO is academische filosofie in ieder geval geen levensovertuiging. Bovendien ben ik het niet helemaal eens met jou beschrijving van filosofie, er zijn ook genoeg filosofen die ervan overtuigd zijn dat je de waarheid niet kunt vinden, maar hooguit pragmatisch moet zijn, daarnaast denk ik dat filosofie ook voor een belangerijk deel een methode is voor het benaderen van problemen. Daar komen bepaalde theorieen uit voort, maar de methode vormt een substantieel deel.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2002, 19:11
AnOukj3
AnOukj3 is offline
religie = niet gelijk aan levensovertuiging (of levensbeschouwing)

wanneer je religieus bent, is je religie wel jou levensbeschouwing of overtuiging. Maar iemands levensbeschouwing/overtuiging hoeft niet perse zijn of haar religie te zijn.

Filosofie = zeker geen levensovertuiging. Gewoon om de simpele reden dat filosofie niet jou overtuiging van het leven zou kunnen zijn. Filosoferen doe je, wanneer je dit doet heet dit filosofie. Hierin vertel je wel hoe jij over dingen denkt enzo, maar het is niet jou levensovertuiging.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2002, 08:45
Margriet
Margriet is offline
Ik denk dat mensen die gelovig zijn ook handelen vanuit hun geloof..Kijk maar jehova's(bijvoorbeeld)...Mensen die echt geloven in het paradijs en in satan en de hel zullen in de gezondheids zichzelf of familieleden geen bloed toe latren dienen,dus dan denk ik dat je handeld vanuit je geloof...

Ik denk dat filosofie in zoverre wel een levensovertuiging is,omdat als je zelf filosofeert je dat doet vanuit een bepaald stanpunt en dat als bijvoorbeeld jij hebt ontwikkeld dat als er geen geld zou zijn en wel alleen nog maar vriendendiensten,dat dat jou filosofie is...Dan ga je vanuit daar ook handelen,je gaat mensen helpen omdat de wereld beter zou maken
Met citaat reageren
Oud 07-11-2002, 14:12
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Als je filosofeert probeer je toch de waarheid te ontdekken? Dus in die zin is het misschien wel een soort van levensovertuiging, als je een bepaalde filosofie (gedachtegang) aanhangt, toch?

Maar goed, nu ik dit alles heb gelezen, snap ik niet meer wat ik nou eigenlijk heb, een religie, filosofie of levensovertuiging?

Eigenlijk dacht ik dat een religie alles was waarbij je in een of meerdere goden gelooft, en een levensovertuiging als je niet in een god gelooft, maar wel op een bepaalde manier leeft.
Dan zou ik een levensovertuiging hebben.

Wat ik ben? Synxaans. Het heeft maar 1 regel:

Leef naar jouw 5 belangrijkste levensregels en houdt rekening met je 2 grootste krachten.

Ik vind het geweldig, en ik denk dat het een levenswijze is, wat denken jullie?
Reageren

Regels voor berichten