Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-11-2002, 18:21
Marije Verbeek
Marije Verbeek is offline
Mijn vriend rookt. Nou denken jullie misschien: nou en? Zit wat in... Maar ik heb niet alleen een afkeer voor roken; behalve dat ik het vies vind, vind ik het ook veel te duur en vooral veel te gevaarlijk.
Ik ben zuinig op mijn vriend. We hebben al een paar jaar verkering, en hij is degene met wie ik oud wil worden. Ik hou van hem en wil hem niet kwijt raken aan longkanker.
Toen ik hem leerde kennen rookte hij al, vond ik niet zo heel erg. Maar toen ik steeds meer van hem ging houden, begon ik daar ook steeds meer van te balen. Hij is toen voor mij gestopt, maar heeft dat twee maanden volgehouden en is nu weer opnieuw begonnen.
Ik wil dus niet dat hij nog een keer weer stopt voor mij, want dan staat hij er weer niet achter en begint hij weer opnieuw. Wat ik nu wil is gewoon met mensen praten die met hetzelfde zitten zodat ik niet elke keer zo'n pijnscheut door mijn hart voel als ik hem een sigaretje op zie steken...
Citaat:
Life is hard, so make sure you get everything out of what's in it.

Laatst gewijzigd op 05-11-2002 om 18:25.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-11-2002, 18:50
mood indigow
mood indigow is offline
je moet het gewoon accepteren.
net zoals je zijn negatieve eigenschappen moet accepteren(iedereen heevt er wel 1tje)
en tsjaw.. anders accepteer je het niet, maar daar heb je alleen maar jezelf mee.(lijkt mij dan)
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 19:01
Saffira
Saffira is offline
Nee, ik vind het flauwekul dat je het gewoon maar moet accepteren. Mijn vriend rookt wel en ik ook regelmatig, maar als je er niet tegen kunt (dat hoeft niet lichamelijk te zijn) vind ik dat je het best mag uiten. Misschien is het een goed plan voor hem om te minderen? Ik kan je vertellen: dat is niet zo moeilijk. Stoppen is klote, maar minderen niet. Waarom? Het zit zo: roken is een en al sleur. Analyseer je eigen rookgedrag maar eens, rokers! Een sigaretje op weg naar de bus, een sigaretje als je de bus uitkomt, een sigaretje voor school, in de pauzes, na school op weg naar de bus.. ect. Ikzelf heb op een gegeven moment besloten om alleen te gaan roken wanneer ik er echt, echt zin in heb. En dat scheelt je meer dan de helft van de sigaretten die je op een dag rookt! Over het algemeen rook je namelijk alleen maar omdat het 'het vaste tijdstip is'of 'omdat iedereen een peuk opsteekt'. Zo heb ik periodes dat ik best veel rook, maar ook zo een paar maanden dat ik gewoonweg geen zin heb in een sigaret! Dus een tip: probeer in ieder geval de sleur eruit te krijgen, dan heb je macht over je verslaving en is stoppen eventueel ook makkelijker. Stoppen kan echter alleen maar wanneer de roker er zelf echt achter staat, ben ik van mening. Maar minderen, daar kun je best op aansturen lijkt me, Marije.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 19:07
Angeles
Angeles is offline
Ik kan me best voorstellen dat je het vervelend vindt en je kunt er zeker over praten (en ik denk dat je vriend het ook wel begrijpt), maar uiteindelijk kun je toch niet veel meer doen dan zijn keuze accepteren. Stoppen voor jou, dat werkt niet.

Hem vragen te minderen is inderdaad een optie, verder kun je hem vragen zo weinig mogelijk te roken in jouw bijzijn. In elk geval mag je hem vragen om niet in jouw kamer/huis te roken, dan moet hij maar even naar het balkon. Jij haat roken en het is terecht dat je geen zin hebt om ongevraagd in de rook te zitten.

Je bezorgdheid om de gezondheid van je vriend kan ik me ook voorstellen. Toch kun je daar denk ik heel weinig tegen doen. Niemand leeft op een manier die 100% gezond is, van leven ga je dood, klaar. Stoppen levert voor veel mensen stress op en dat is evenmin bevorderlijk voor de gezondheid. Probeer je bezorgdheid te relativeren. Het klinkt matig, maar een betere tip heb ik eigenlijk niet voor je. Er is altijd wel een reden om je zorgen te maken.

Sterkte ermee in elk geval.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2002, 19:21
lieve
lieve is offline
Inderdaad, zoals Saffira zegt je kan makkelijk minderen! Gewoon die sleur eruit krijgen is belangrijk!
Ik heb vroeger ook gerookt, maar het viel me op dat ik het steeds deed met vrienden! Als ik alleen ergens was, stak ik nooit een sigaret op! Dus het was niet dat ik ze nodig had!
En toen m'n ex-vriend me vroeg om te stoppen of toch om niet te roken in zijn bijzijn, heb ik de knoop doorgehakt ... stoppen met roken! En ja, ik durf af en toe eens een trekje nemen van de sigaret van m'n beste vriendin!(eens op de maand maximum) Maar het helpt ook vooral dat niemand me nog een sigaret zal aanbieden!
En het is me heel makkelijk gegaan! Ik heb m'n eerste sigaret opgestoken toen ik 15 was,en ik heb voor m'n 17 van de laatste sigaret getrokken! Jep,... het is al even geleden!

En als die vriendin op bezoek is ...(m' moeder en vader- en al de rest van m'n familie is resoluut tegen roken!)zal die ook nooit tijdens het bezoek een sigaret opsteken! Ze zal eerder 5 minuten vroeger buiten gaan staan(om te wachten op haar moeder als die haar komt ophalen, we wonen een eindje van elkaar en ook omdat het uit gemakzucht is van haar) om dan die sigaret op te steken! Maar ik vind het al leuk dat ze niet thuis/ op m'n kamer bijvoorbeeld, haar kop door het raam hangt om dan die verdomde sigaret op te steken!

Dus ik zou gewoon vragen(aan je vriend dan) of hij rekening wil houden met z'n rookgedrag als hij in je omgeving is!

Groetjes Lieve,xxx
Oud 05-11-2002, 20:52
whizzer
whizzer is offline
er goed met hem over praten en als hij niet wil, klinkt lullig, dan moet je het vergeten! Verslaafden (roken/alcohol/whatever) stoppen alleen als ze het zelf echt willen, en zo lang dat niet het geval is kun je het beter uit je hoofd zetten. Geloof me, ik spreek uit ervaring.......
Oud 06-11-2002, 07:31
anonieme_teddybeer
anonieme_teddybeer is offline
Citaat:
mood indigow schreef:
je moet het gewoon accepteren.
net zoals je zijn negatieve eigenschappen moet accepteren(iedereen heevt er wel 1tje)
en tsjaw.. anders accepteer je het niet, maar daar heb je alleen maar jezelf mee.(lijkt mij dan)
sorry hoor maar als mijn vriendin morgen begint met roken heeft ze 2 keuzen stoppen met roken of stoppen met onze relatie
Oud 06-11-2002, 10:46
)Vampje(
)Vampje( is offline
Citaat:
Marije Verbeek schreef:
Mijn vriend rookt. Nou denken jullie misschien: nou en? Zit wat in... Maar ik heb niet alleen een afkeer voor roken; behalve dat ik het vies vind, vind ik het ook veel te duur en vooral veel te gevaarlijk.
Ik ben zuinig op mijn vriend. We hebben al een paar jaar verkering, en hij is degene met wie ik oud wil worden. Ik hou van hem en wil hem niet kwijt raken aan longkanker.
Toen ik hem leerde kennen rookte hij al, vond ik niet zo heel erg. Maar toen ik steeds meer van hem ging houden, begon ik daar ook steeds meer van te balen. Hij is toen voor mij gestopt, maar heeft dat twee maanden volgehouden en is nu weer opnieuw begonnen.
Ik wil dus niet dat hij nog een keer weer stopt voor mij, want dan staat hij er weer niet achter en begint hij weer opnieuw. Wat ik nu wil is gewoon met mensen praten die met hetzelfde zitten zodat ik niet elke keer zo'n pijnscheut door mijn hart voel als ik hem een sigaretje op zie steken...
Oh, eindelijk iemand die hetzelfde probleem heeft als ik. Mijn vriend wil ook niet voor mij stoppen, en dat vind ik erg. Vooral omdat het inderdaad erg gevaarlijk is.
Zelf ben ik nu aan het 'afkicken' van pijnstillers, ik heb namelijk erg vaak hoofdpijn, met name door ZIJN sigaretten. Dus zou je zeggen: Mooi, dan kunnen we samen stoppen en elkaar steunen. hij rookt niet meer, ik neem geen pillen meer. Nee hoor, meneer gaat vrolijk verder. Ik heb er zelfs een paar keer aan gedacht om onze relatie te beëindigen als hij niet stopt.
Ik heb dus geen oplossing voor je, maar misschien is het een opluchting als je weet dat er iemand is die hetzelfde denkt.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2002, 12:42
Wennepen
Wennepen is offline
Ook mijn vriend rookt en dat deed hij net zoals jouw vriend ook al toen ik hem leerde kennen en verliefd op hem werd. ik heb het er regelmatig met hem overgehad dat roken slecht is en dat ik erop tegen ben, hij is een keer voor mij gestopt(wat ik overigens niet wilde) en dat is fout gegaan, we hebben dan nu ook afgesproken dat hij nooit meer zal stoppen voor mij en dat als hij stopt dat hij voor hemzelf stopt, voor zijn gezondheid. Ook zegt hij dan dat ik hem moet accepteren zoals hij is, met of zonder sigaret. En hier heeft hij gelijk in, zoals al eerder is gezegd.... iedereen heeft wel een minpuntje en dat is in dit geval het roken. Dat hij zonodig zijn leven wil bekorten moet hij helemaal zelf weten, maar neem van mij aan dat ik regelmatig een opmerking plaats zodat hij wel even weer heel goed doorheeft dat ik het er niet mee eens ben, maar ja... je bent verliefd, natuurlijk kun je nu zeggen jeetje wat een softie enz, maar ik wist dat mijn vriend rookte voordat ik verkering met hem kreeg, dan had ik maar nooit wat met hem moeten nemen, 1 succespunt voor een goede relatie is dat je mekaar neemt zoals je bent en elkaar niet probeer te veranderen.

sterkte ermee
Oud 06-11-2002, 12:54
Marije Verbeek
Marije Verbeek is offline
Ik vind het hartstikke leuk dat ik zoveel lieve reacties krijg. Maar begrijp me niet verkeerd. Ik wil NIET dat hij weer voor mij stopt, heb liever dat ie nog 5 jaar door rookt en uit zichzelf stopt, dan nog een keer stopt voor mij en weer opnieuw begint, want dat vind ik veel moelijker. Ik was zo blij toen hij twee maanden geleden zonder moeite stopte.... des te harder was de teleurstelling nu.
En erover praten kan ik ook heel goed met hem. Afgelopen week heb ik hem de oren van z'n kop gevraagd, en alles wat ik wou weten heeft hij ook gewoon beantwoord.
Hij heeft nog nooit in mijn bijzijn gerookt, hij gaat ALTIJD naar buiten! Vanaf het begin dat we verkering hadden deed hij dat al zonder dat ik er maar om hoefde te vragen. En als hij heeft gerookt, eet hij altijd direct kauwgom, zodat ik hem wel gewoon kan zoenen. Maar hem laten kiezen tussen mij en het roken: NEVER! Zo ben ik gewoon niet.
Ik ben gewoon alleen bezorgd om zijn gezondheid, ik weet het, iedereen gaat dood, maar ga het dan niet zelf verergeren door zulke dingen te doen.
Dus hij is sociaal, ik heb er geen last van dat hij rookt, hij houdt wat dat betreft heel erg rekening met mij. Maar ik wil gewoon dat wij samen oud kunnen worden, want ik weet wel: als hij ooit hart- en vaat ziekten zou krijgen, of longkanker o.i.d. wat van roken komt, vergeef ik het mezelf nooit...

Citaat:
Life is hard, so make sure you get everything out of what's in it.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2002, 13:18
Ascona Cruiser
Ascona Cruiser is offline
volgens mijstel jij je een beetje aan. Samen oud worden... zou kunnen he, roken is slecht, maar er zijn nog zoveel meer zaken die slecht zijn of waaraan je dood kan gaan.
Oud 06-11-2002, 13:31
Saffira
Saffira is offline
Zucht... ik vind niet dat je je aanstelt, Marije. Ik denk dat jij ook wel weet dat hij er niet per acuut dood aan gaat ofzo... het gaat meer om het principe: jij vind het gevaarlijk en schadelijk, en hij rookt maar door. Dat is gewoon vervelend. Als ik jou was, zou ik 'm laten minderen, dat kan best (wat ik al zei) en dan kan hij later makkelijker zelf de keuze maken om te stoppen. Want stoppen voor een ander, dat lukt inderdaad niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten