![]() |
|
DEN HAAG - Herman Heinsbroek doet niet mee aan de Tweede-Kamerverkiezingen van 22 januari volgend jaar. Woensdagavond laat nam de oprichter van de Lijst Nieuwe Politiek zijn beslissing. Heinsbroek kon binnen enkele weken geen kwalitatief goede kandidaten vinden voor zijn Tweede-Kamer-kandidatenlijst. Hij sluit niet uit over enkele jaren wel deel te nemen aan de verkiezingen.
Heinsbroek zegt er slapeloze nachten van gehad te hebben. 'Maar Harry Wijnschenk en ik krijgen het niet voor elkaar. Het enthousiasme en de wil zijn er, maar ik heb geen zin af te branden zoals met de LPF-fractie is gebeurd'. De voormalige LPF-minister van Economische Zaken doelt op de voortdurende onderlinge ruzies in de LPF-fractie, die vorige maand het einde inluidden van het CDA/LPF/VVD-kabinet. Sinds Heinsbroeks ontslagbrief aan koningin Beatrix , is hij bezig geweest de juiste mensen te zoeken. Dat begon tijdens zijn herfstvakantie in Saint-Tropez. Daar maakte hij zijn plan de campagne dat moest leiden tot deelname aan de verkiezingen. Om de geschikte kandidaten te vinden schakelde hij zijn kennissenkring en een aantal headhunters in. Die gaven hem lijstjes met potentiële kandidaten. Met de meesten sprak Heinsbroek. 'Ik wilde vijftien echt goede mensen en nog eens vijftien die het vak zouden kunnen leren. Dat lukte niet. Toen heb ik de lat op zeven of acht goede mensen gelegd. Dan ga je al op een hellend vlak. Er zaten veel gelukszoekers en te zware mensen bij. Als het dan niet lukt, moet je je conclusie trekken.' De afgelopen weken heeft Heinsbroek tientallen mensen gesproken. 'Aan ministerskandidaten geen gebrek, maar veel mensen willen niet de moeite nemen het handwerk van de Tweede Kamer onder de knie te krijgen.' Het verkiezingsprogramma van de LNP was al klaar. Heinsbroek wilde de politieke cultuur in Den Haag doorbreken. Hij schetst zijn programma op het terrein van integratie en asielbeleid als 'minder polariserend' dan Pim Fortuyn. Het aantal ministeries wilde hij terugbrengen van veertien naar elf. Op de middelbare scholen wilde hij het verplichte vak Samenleving en Omgangsleer invoeren. Daarin moesten docenten door kennisoverdracht de kloof tussen culturen overbruggen en de jeugd normen en waarden bijbrengen. In diverse opiniepeilingen haalde Heinsbroek drie tot acht zetels. Peiler Maurice de Hond stelde begin deze week nog dat Heinsbroek mogelijk het CDA en de VVD van een meerderheid zou kunnen afhouden. Heinsbroek zegt dat hij het nu even heeft gehad. 'Even pas op de plaats. Het idee om deel te nemen aan de Kamerverkiezingen van 2007 of eerder, is niet uit mijn hoofd. Maar als ik het doe, wil ik het goed doen.' http://www.volkskrant.nl/denhaag/1036563740563.html Wat zal ik er van zeggen? Laat ik het er voor nu maar op houden dat ik z'n keuze respecteer, dat het me inderdaad verstandig lijkt dat hij geen wanhoopspoging doet om toch maar in de kamer te komen zoals eerder dit jaar bij de LPF gebeurde.
|
![]() |
|
![]() |
Heel goed Heinsbroekie ,de beste keuze.
Ik werd namelijk zo moe van al die nieuwe parijen. Gelukkig beseft Heinsbroek op tijd dat het geen zin heeft om mee te doen met de verkiezingen. Door deze keuze denk ik overigens ook dat het wel duidelijk is dat het hem bij voorbaat niet te doen was om het landsbelang. Hij wilde gewoon macht ,hij heeft gezien dat hij niet genoeg mensen achter zich zal krijgen en houdt er dus verstandig genoeg mee op.
|
![]() |
Enerzijds ben ik blij dat deze persoon zich terugtrekt uit het landsbestuur.
Maar als ik strategisch kijk naar de verkiezingen in januari en de peilingen bekijk vind ik het jammer. Hij droeg wel bij aan de versplintering van de rechtse partijen. Nu zullen CDA en VVD nog wel meer aanhangers krijgen en stevenen we af op 'Balkellende'-II. Weer een kabinet die de Nederlandse verzorgingsstaat verder naar de verdoemenis helpt. ![]() ![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Formatie NN | 357 | 03-05-2003 03:05 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Kabinet valt? gevallen? EvilSmiley | 128 | 17-10-2002 19:07 |