Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Hacho, je hebt volkomen gelijk. Dit verhaal raakt kant nog wal, wat me wel zo toepasselijk leek.
Je noemt dit einde een anti-climax en daarin heb je volkomen gelijk. Helaas ben ik zo'n eikel die er een genoegen in schept om mijn lezers om de zoveel tijd van een onderkoelde kermis thuis te sturen. Inderdaad is het wel jammer dat je als lezer niet zo veel kan doen hiermee. Wacht een paar dagen en ik weet zeker dat ik er een filosofisch verhaal aan op kan hangen. Ik ben er van overtuigd dat je uit elk verhaal wel een aantal verborgen wijsheden of boodschappen kan trekken, ook als die er niet bedoeld ingestopt zijn. LUH-3417 |
![]() |
|
Ik vond het een heerlijk verhaaltje. We rollen van de ene absurde situatie in de andere en in de tekst komt al naar voren dat het allemaal onwaarschijnlijk is. Maar hoe onwaarschijnlijk het ook moge lijken, het gebeurt en de hoofdpersoon is even verward als de lezer. Het is verder niet op te maken wat nu echt is en niet en dat bevalt me wel in deze tekst. Als dat schip niet langsgekomen zou zijn zou Werth dan niet gewoon verdronken zijn? Maar dat zou betekenen dat het hele nut van terug reizen in de tijd geen nut heeft gehad natuurlijk. En natuurlijk de eeuwige kwestie, hoe kan iets uit een toekomst dat niet bestaat terug keren? Altijd intrigerend.
Persoonlijk vond ik het einde geen anti-climax. Ik had een einde in gedachten waarbij Werth gewoon nog in het water lag en ondertussen flink aan het hallucineren geslagen was en langzaam aan verdronk, maar dit bleek gelukkig niet het geval. “Vanwaar de witregel?” vroeg Werth. Ik lag echt dubbel hierom ![]() ![]()
__________________
The optimist proclaims we live in the best of all possible worlds, and the pessimist fears this is true. -James Branch Cabell
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ok, ik ben eruit.
De veerpont kan gezien worden als een schip dat het karakter Werth, en dus ook de lezer van het ene (stuk) land naar het andere brengt. Daartussen is een stuk no-mans-land (het zelfs water, potdomme), waar de mens zich niet thuisvoelt. In plaats van dit te zien als gewoon een stuk water, heb ik dit aangepakt als een gebied waarin van alles kan gebeuren zonder dat het 'niet logisch' of 'absurd' is. Een soort alternatieve dimensie. Samen met Werth verdwalen we in een wereld die kant nog wal raakt. Als Werth, na zijn bezoek aan dit Wonderland a la Alice, terug zou keren naar onze wereld en hij zou alles vertellen wat hij beleefd had, dan zou men hem waarschijnlijk voor gek verklaard hebben. Maar in zijn ogen zou onze oude wereld nooit meer dezelfde zijn en dus niet meer bestaan in zijn oude vorm. Onze door logica gereguleerde wereld kan niet versmelten met zijn ervaringen. Vandaar is hij de persoon die de aarde zal gaan vernietigen. Ook al is het dan alleen zijn eigen aarde. (Dit komt terug in de laatste beslissing.) Werth weet dit niet, vandaar dat hij nog probeert te ontkomen, maar de onwaarschijnlijke robots weten het wel. Daarom maken ze hem af. Het lijken nogal rigorieuze maatregelen te zijn, maar we kunnen niet anders verwachten van die lui. Hm. Ik heb er zo toch nog een aardig verhaal achter weten te verzinnen. Ik was zelf ook trots op die witregelgrap. Er is geen betere manier om je eigen verhaal belachelijk te maken. ![]() LUH-3417 |
![]() |
|
![]() |
ja ik vond het ook wederom geweldig. het einde vond ik persoonlijk zeer geestig en erg goed bedacht. zoals altijd weer leuke foute logica, fijn spel met woordgebruik, ...
je moet echt je verhalen verzamelen en uitgeven in een bundel! ze zijn echt keihard!
__________________
** Rather my own lies than somebody elses truth** Immerse your soul in love**
|
![]() |
|
De eerste alinea leest minder fijn. Het is omdat je nét geen HH (Hinderlijke Herhaling van zindsdelen) gebruikt. Toch leest het minder fijn, het is de hele alinea twee maal achter elkaar een APO (ander zinsdeel, pv, onderw.) zin en dan twee maal achter elkaar een OPA (onderwerp, pv, ander zinsdeel) zin. Leest lastig.
Wat ik niet snap is hoe de denkbeeldige robots al Werths' botten braken, hem zijn nierstenen op dwongen te vreten en frikadellen van hem draaiden. Voor de rest is het leuk. Het is geen verhaal met de ontknoping aan het einde, maar het heeft hem beleefd door het hele verhaal geknutselt zitten. Het is een kleine verandering van je stijl, afwisseling is goed. ![]() Ineens, na de witregel, ruk je de lezer weer een beetje uit de kunstmatige wereld waarin wij zo even verkeerden. Goed gedaan. Het schept halve duidelijkheid in het verhaal. Vooral de zin "Bovendien, mocht het ooit verfilmd worden, dan weet men waar de reclame moet.", vond ik goed. En dat hij de wereld zou gaan vernietigen omdat hij de dop nooit op de tandpasta doet, Da's goed! Al met al: ![]() Spelling zei deze, en ze hield van schrik , en mag niet. ze waren toch geen zondagmiddag Het was toch geen (...) opdat de aarde voort blijve bestaan?” blijft bestaan
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Je betrapt me. Die eerste alinea is ook diegeen waar ik zelf ruzie mee had. Ik heb hem driemaal herschreven en daarna heb ik hem uit mijn testament geschrapt. Uit pure peïteit liet ik hem in mijn verhaal staan, maar hij moest het zelf maar uitzoeken.
Dat je niet volgt hoe die robots zijn botten breken, hem zijn nierstenen voeren en hem daarna tot frikadellen maken, dat is je eigen schuld. Als je ze niet kunt accepteren als tijdreizende terminators op een boot en ze daarom verzonnen noemt, dan is de rest ook nogal ongeloofwaardig. Wel leuk dat je er probeert een realistische uitleg aan te geven. Dapper. Over de spellingskwestie: de zin 'ze waren toch geen zondagmiddag' is poetisch en overdrachtelijk gebruikt (net zoals een gedicht over Aids, zeg maar). 'opdat de aarde voort blijve bestaan' is een archaïsche uitdrukking. Zoek maar eens in een oude Statenvertaling van Den Bijbel, daarin vind je nog wel eens 'Opdat God ons moge vergeven'. Als ik het goed heb, is er zelfs een naam voor en heet het de 'aanvoegende wijs'. Dit omdat het ook vaak voorkomt in kookboeken (men neme een ei, werpe het door de ruit en fluite het Wilhelmus achterstevoren). LUH-3417 |
![]() |
|||||
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Je kan Werth citeren, maar hij heeft niet het laatste woord. Misschien beeld hij zich maar in dat de robots ingebeeld zijn, om de pijn te verzachten? Of misschien beeld hij zich het inbeelden van het inbeelden weer in, en ligt hij eigenlijk te sterven in het koude water. Wie weet staat hij wel nog gewoon op de veerpont en beeld hij zich alles in?
Of... (zet de soundtrack van The Twilight Zone maar vast op) misschien beelden wij ons alles wel in en is er helemaal geen verhaal... LUH-3417 - Ik heb net met een digitale camera foto's gemaakt van een pornofilm op televisie. Lang geleden dat ik me zo vermaakt heb. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Wat heb je vandaag gedroomd? Verwijderd | 500 | 26-02-2011 13:10 | |
Verhalen & Gedichten |
[Verhaal] De File Issun | 6 | 19-12-2009 09:39 | |
Psychologie |
Hoe denken jullie hier over? Il_Principe | 37 | 22-01-2009 18:11 |