Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-11-2002, 14:05
bam
bam is offline
Oud 06-11-2002, 15:28
Moonspell
Moonspell is offline
krijg je geen cisco?
Oud 06-11-2002, 15:45
Beyoned
Beyoned is offline
Citaat:
Moonspell schreef:
krijg je geen cisco?
ik wel
Met citaat reageren
Oud 06-11-2002, 16:04
@pie
@pie is offline
cisco? is dat een vak tegenwoordig?

nahja: het grootste nadeel van TCP/IP is dat er maar ongeveer 4 miljard adressen kunnen worden gemaakt...

0.0.0.0 tot 255.255.255.255

daar vallen dan nog een hoop adressen tussenuit, zo is 127.* nieteens bezet

enkele grote bedrijven hebben daarnaast een level A domain (dat is dus het eerste getal dat vaststaat, en de rest mogen ze zelf invullen, bijv 1.*, 2.*), waarvan ze de meeste adressen nieteens gebruiken (maar die dus niet beschikbaar zijn voor de wereld)

de oplossing hiervan is IPv6, waar je dus een adres als 255.255.255.255.255.255 kunt krijgen, maar deze methode is er nog niet doorheen gedrukt..

TCP/IP is verder een erg simpel protocol (tis notabene ontworpen op een servetje), en ik kan zo geen andere grote nadelen bedenken...
Oud 06-11-2002, 16:10
a new noise
a new noise is offline
een cursus tot Cisco Certified System Engineer
is een cursus datacommunicatie en wordt inderdaad
op veel MBO ICT opleidingen gegeven...

bij mij niet... ik doe de 1.5 jarige opleiding , bijna klaar
Oud 06-11-2002, 16:51
Verwijderd
Heeft zojuist voor semester 1 een 7.1 gehaald voor Cisco
[ik had in chapter 8 maar 24% goed, bij 11-14 had ik 95%

dat trekt wel omlaag
[overige chapters weet ik zo niet]

[zo, dit was een nuttige post, sorry]
Met citaat reageren
Oud 06-11-2002, 17:19
Forza_Vak X
Forza_Vak X is offline
hahahahaha marinx!!!!!
als je nou naar mij had toe gekomen, had je alle vragen gehad van me maar ja....
Oud 06-11-2002, 17:23
TouchOfDarkness
TouchOfDarkness is offline
Citaat:
@pie schreef:
TCP/IP is verder een erg simpel protocol (tis notabene ontworpen op een servetje), en ik kan zo geen andere grote nadelen bedenken...
Het IP protocol kan iig fouten als datagram-duplicatie, vertraging of verstoorde volgorde, verminkte data of datagramverlies niet gegarandeerd afgehandelen. Daar zijn dan weer extra hogere lagen protocolsoftware voor nodig. Dit wordt dus geloof ik niet binnen IP afgehandeld, omdat dit geschreven is voor alle soorten netwerkhardware. Maar ja of je dit nou weer als nadeel moet zien, je houdt het protocol zo wel uniform...

Trouwens, IPv6 hanteert 128 bits adressen, tegenover 32 bits in IPv4, dus die zijn nog groter dan die jij aangaf. Daarom dat ze daar ook vaak een hexadecimale notatie voor gebruiken.
Oud 06-11-2002, 17:38
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
@pie schreef:
nahja: het grootste nadeel van TCP/IP is dat er maar ongeveer 4 miljard adressen kunnen worden gemaakt...
TCP/IP is een protocol, ipv4 is een manier om het toe te passen.
Citaat:
de oplossing hiervan is IPv6, waar je dus een adres als 255.255.255.255.255.255 kunt krijgen, maar deze methode is er nog niet doorheen gedrukt..
IPv6 is 128 bits, je adressen gaan eruit zien als:

3ffe:501:8:0:260:97ff:fe40:efab
Oud 06-11-2002, 17:44
Beyoned
Beyoned is offline
Citaat:
@pie schreef:
cisco? is dat een vak tegenwoordig?

0.0.0.0 tot 255.255.255.255

daar vallen dan nog een hoop adressen tussenuit, zo is 127.* nieteens bezet

enkele grote bedrijven hebben daarnaast een level A domain (dat is dus het eerste getal dat vaststaat, en de rest mogen ze zelf invullen, bijv 1.*, 2.*), waarvan ze de meeste adressen nieteens gebruiken (maar die dus niet beschikbaar zijn voor de wereld)

]

255 valt ook af..=broadcast
Met citaat reageren
Oud 06-11-2002, 18:33
dystopia
dystopia is offline
IPv4 heeft nog wel meer problemen dan dat er te weinig IPv4's mogelijk zijn. Het protocol is ontworpen in een tijd dat er op internet nog alleen goedwillige personen bestonden. Implementatie verschilt ook per OS.

IPv6 heeft zo z'n voordelen die een lastige aantal IPv4 problemen oplost met bovenstaande in gedachte. Check o.a. deze site voor meer info. Een aantal voordelen: meer dan genoeg nummers, autoconfiguratie, spoof beveiliging. Het heeft echter ook nadelen: adressen zijn iets moeilijker te onthouden en het is nog niet het standaard protocol op internet.
Oud 06-11-2002, 18:35
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
tupac.netmenu.nl schreef:
]

255 valt ook af..=broadcast
Ja, en? Er valt nog wel meer af hoor...
Oud 06-11-2002, 19:56
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
dystopia schreef:
adressen zijn iets moeilijker te onthouden
Leve BIND
Oud 06-11-2002, 20:20
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Desecrator schreef:
Leve BIND
Leve DJBDNS
Oud 06-11-2002, 20:54
bam
bam is offline
Citaat:
Forza_Vak X schreef:
hahahahaha marinx!!!!!
als je nou naar mij had toe gekomen, had je alle vragen gehad van me maar ja....
euj niet fokke he
jeroen moes het weten.

maaaar dan nog ik kan de antwoorden nog wel gebruiken ^_^
Oud 06-11-2002, 21:15
Verwijderd
Citaat:
dystopia schreef:
dat wilde ik ook even gaan melden :/
Met citaat reageren
Oud 06-11-2002, 22:13
a new noise
a new noise is offline
Citaat:
TouchOfDarkness schreef:
Het IP protocol kan iig fouten als datagram-duplicatie, vertraging of verstoorde volgorde, verminkte data of datagramverlies niet gegarandeerd afgehandelen. Daar zijn dan weer extra hogere lagen protocolsoftware voor nodig. Dit wordt dus geloof ik niet binnen IP afgehandeld, omdat dit geschreven is voor alle soorten netwerkhardware.
inderdaad, hier zorgt TCP dus voor.
Oud 07-11-2002, 09:03
Beyoned
Beyoned is offline
Citaat:
dystopia schreef:
jah week wel :-)
Met citaat reageren
Oud 07-11-2002, 09:04
Beyoned
Beyoned is offline
http://home.tvd.be/sf15611/tcpip.htm
Met citaat reageren
Oud 07-11-2002, 15:32
@pie
@pie is offline
Citaat:
TouchOfDarkness schreef:
Het IP protocol kan iig fouten als datagram-duplicatie, vertraging of verstoorde volgorde, verminkte data of datagramverlies niet gegarandeerd afgehandelen. Daar zijn dan weer extra hogere lagen protocolsoftware voor nodig. Dit wordt dus geloof ik niet binnen IP afgehandeld, omdat dit geschreven is voor alle soorten netwerkhardware. Maar ja of je dit nou weer als nadeel moet zien, je houdt het protocol zo wel uniform...
TCP = Transmission Control Protocol

het probleem wat jij beschrijft is met UDP, daarom is UDP feitelijk alleen geschikt voor broadcasting, niet voor 2-weg dataverkeer

Citaat:
TouchOfDarkness schreef:
Trouwens, IPv6 hanteert 128 bits adressen, tegenover 32 bits in IPv4, dus die zijn nog groter dan die jij aangaf. Daarom dat ze daar ook vaak een hexadecimale notatie voor gebruiken.
mkay.. dat geeft dus een hoop meer adresjes dan ik dacht \o/
Oud 07-11-2002, 16:37
de postbode
de postbode is offline
Citaat:
@pie schreef:
TCP = Transmission Control Protocol

het probleem wat jij beschrijft is met UDP, daarom is UDP feitelijk alleen geschikt voor broadcasting, niet voor 2-weg dataverkeer

yep, da's waar. maar UDP is weer wel goed geschikt voor toepassingen waarbij het er niet zo zeer omgaat dat alle informatie aankomt maar wel dat het in een constante redelijk snelle stroom gaat. denk hierbij aan telefoneren over internet oid.

-de postbode-
Oud 07-11-2002, 20:07
bam
bam is offline
Is er dan verder een grotere nadeel dan al1 het geringen aantal mogelijke adres(s?)en?
Oud 07-11-2002, 21:05
de postbode
de postbode is offline
Citaat:
bambix schreef:
Is er dan verder een grotere nadeel dan al1 het geringen aantal mogelijke adres(s?)en?
[oftopic]waarom wil je het eigenlijk weten? [/oftopic]

het enige andere probleem dat ik kan bedenken is het omgekeerde van wat hier boven staat. opdat TCP altijd zorgt dat all verzonden packets aankomen (zo niet dan worden ze opnieuw verstuurd) kan dit vertraging op leveren. iets wat je bijvoorbeeld in iets als voice over ip niet wil. in zo'n geval is UDP handiger. (zeg het als ik het fout heb.... ik ben nog niet zo'n held op dit gebied )

-de postbode-
Oud 07-11-2002, 21:20
a new noise
a new noise is offline
Citaat:
bambix schreef:

"Compared to IPX/SPX, the TCP/IP protocol stack is more susceptible to security breaches because of its open, trusting nature. Consider implementing a firewall and begin studying up on IP-related security issues."
http://www.nwfusion.com/news/1999/1018feat.html

"IPv4 had been sufficient for the past twenty years of its existence, but problems like network congestion and the shortage of IP addresses have plagued it. With an increasing number of devices getting added to the network everyday, this poses a huge problem. The other disadvantages of IPv4 include the lack of security and authentication inherent in the protocol."
http://www.cswl.com/techguide/tech/i...gservices.html
(vooral die effe lezen)

en hier nog wat over de nadelen van TCP/IP
http://theory.cs.uni-bonn.de/info5/p.../ertindex.html

genoeg nadelen ?
Oud 08-11-2002, 09:08
bam
bam is offline
Citaat:
de postbode schreef:
[oftopic]waarom wil je het eigenlijk weten? [/oftopic]
Ik vroeg me of waarom TCP/IP eigenlijk als standaar is genomen. En aangezien elk iets wel _een_ nadeel moet hebben vroeg ik me dus af welke eigenlijk
Oud 08-11-2002, 11:40
McMotion
McMotion is offline
Citaat:
bambix schreef:
Ik vroeg me of waarom TCP/IP eigenlijk als standaar is genomen. En aangezien elk iets wel _een_ nadeel moet hebben vroeg ik me dus af welke eigenlijk
nee hoor waarom zou alles _een_ nadeel moeten hebben? ska heeft toch ook geen nadelen?
enneuh tja.. tcp/ip is een de-facto standaard dus het werd gewoon steeds meer gebruikt omdat anderen het ook gebruikten.. minder werk dan zelf een nieuw protocol ontwerpen waar toch geen enkele andere hardware/software mee kan communiceren
Oud 08-11-2002, 12:34
bam
bam is offline
Citaat:
McMotion schreef:
ska heeft toch ook geen nadelen?
En als een goed nummer nou snel is afgelopen?

[hmm dit gaat offtopic maarja ik weet dan iig genoeg ]
Oud 08-11-2002, 12:35
dystopia
dystopia is offline
IPv4 heeft ook een aantal lastige nadelen. Deze nadelen worden opgelost in IPv6 zie mijn eerdere post.
Oud 08-11-2002, 14:15
Spacey
Spacey is offline
Citaat:
bambix schreef:
beste wat voor hande was toen? alweer flink wat jaartjes geleden.
Oud 08-11-2002, 16:06
Jouw_Duiveltje
Jouw_Duiveltje is offline
Citaat:
bambix schreef:
wat verwacht je van een protocol wat meer als 10 jaar trug is ontwikkeld ????

overigens lijkt dat ipv6 me knap ingewikkeld met letters

ik meen getallen en letters t/m f?
zoiets als in het binaire systeem geloof ik
Oud 08-11-2002, 16:25
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Jouw_Duiveltje schreef:
wat verwacht je van een protocol wat meer als 10 jaar trug is ontwikkeld ????

overigens lijkt dat ipv6 me knap ingewikkeld met letters

ik meen getallen en letters t/m f?
zoiets als in het binaire systeem geloof ik
Hex-decimalen; werkt prima samen met MAC adressen. Dus je kunt je MAC addy in het IPv6 zetten.
Reageren

Regels voor berichten