Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Ik zit nu in 6vwo en ga hoogstwaarschijnlijk GLTC studeren in Leiden, samen met een klasgenoot.
Aangezien er nog meer mensen hier zijn die gelijksoortige toekomstplannen hebben, wil ik aan Onbekende vragen of hij de vragen die in de eerste post werden gesteld, hier te beantwoorden. Alvast bedankt. |
![]() |
||
Citaat:
![]() - hoe moeilijk is het? (moet je echt een kei zijn in grieks & latijn om de studie goed af te ronden?) Dit is natuurlijk wat lastig te beantwoorden, want hoe leg je uit hoe moeilijk iets is? Je hoeft echt niet alleen negens en tienen te halen op de middelbare school om de studie te kunnen doen. Ikzelf behoorde tot een van de minder goede leerlingen bij Grieks en Latijn. Ik vond het wel moeilijk, maar als ik voldoende motivatie had gehad was het goed te doen geweest. Want dat is het allerbelangrijkste. Je moet er echt zin in hebben! Je moet het leuk vinden om je bezig te houden met teksten, grammatica en literatuur. Bij mij bleek die interesse veel minder te zijn dan ik eerst verwacht had en daarom ben ik ook gestopt na een jaar. Omdat ik het niet leuk genoeg vond kon ik mij er niet meer toe zetten de teksten steeds weer te vertalen en dan haal je dus je tentamens niet. Grieks en Latijn is beslist geen studie die je moet kiezen 'als je toch niet weet wat je anders moet'. Je moet het echt willen. Als je het leuk vindt om te vertalen en je met taal bezig te houden kun je je er toe zetten om steeds weer de colleges voor te bereiden en de studie goed te voltooien. - Welke universiteit biedt de beste opleiding? Dat had ik hierboven geloof ik al geprobeerd te beantwoorden. - Wat kun je er precies mee worden? De meest logische stap na GLTC is om de lerarenopleiding erachter aan te gaan doen. Dat doen heel veel studenten van GLTC. Verder zijn er enkele mogelijkheden om het wetenschappelijk onderzoek in te gaan, maar daar zijn maar heel beperkte mogelijkheden voor en daarvoor moet je geloof ik echt tot de allerbeste studenten behoren. Maar daar weet ik verder weinig van. De rest van de classici komen overal en nergens terecht. De meeste studenten beginnen de studie zonder enig idee waar ze terecht komen. Ikzelf vond dat heel vervelend op een gegeven moment: dat ik geen idee had wat ik er mee kon worden. Ik vond de studie niet echt leuk meer en als je niks hebt waar je naartoe werkt is dat best wel zwaar. - Wat kun je precies allemaal verwachten? Hm. Ook nogal een ruime vraag. Je krijgt heel erg veel vertaalwerk. Dat in de eerste plaats. In het eerste jaar (mijn informatie reikt ook niet echt verder dan het eerstejaar, watn ik studeer dus niet meer gltc) heb je drie soorten vakken: grammatica, vertalen en cultuurvakken. De grammatica spreekt voor zich: je krijgt de hele grammatica opnieuw. In het eerste trimester werk je het volledige grammatica programma een keer door, dus dat gaat flink snel. Als je het op de middelbareschool altijd goed bijgehouden hebt is dat geen probleem anders wel (daarom, voor mij: Grieks was voor mij een probleem, latijn ging prima). Die grammatica pas je dus toe op allemaal teksten en dat zijn er veel. Vooral het college Homeros in het derde trimester was heel erg veel. Je moet in elk tirmester grotere lappen tekst vertaald hebben voor een tentamen en dat moet je dus echt wat liggen. De cultuurvakken vond ik persoonlijk het leukst. Je leert hier de achtergrond van de Romeinen en Grieken. Je hebt oude geschiedenis, literatuurgeschiedenis, filosofie en archeologie. Ik hoop dat ik de vragen duidelijk genoeg heb beantwoord. Mochten er vragen zijn, stel ze vooral en dan zal ik proberen duidelijker te zijn. ![]() Mijn informatie gaat dus over de studie GLTC in Groningen, waar ik een jaar GLTC gedaan heb, over andere universiteiten weet ik natuurlijk veel minder. Misschien dat het daar anders is.
|
![]() |
Een kei hoef je niet te zijn, ik ben het ook niet, maar het is wel vrij zwaar, want het tempo ligt hoog. Het maakt heel veel uit van welke docent je les hebt gehad, wabnt ik dacht dat ik vrij goed was, en dat valt wel tegen, terwijl een jaargenote van mij zichzelt dom vond lijken, en toch vaak heeeel slimme dingen zegt... Maar ga het vooral studeren als je het ziet zitten. De sfeer is erg goed.
Als je twijfelt over de universiteit kan ik je alleen maar aanraden om eerst na te gaan op welk vakgebied op de verschillende universiteiten de meeste nadruk wordt gelegd, wat jij het belangrijkst vind, en of je de stad ziet zitten. het enige wat ik je vertellen kan is dat in Groningen de nadruk vooral ligt op de combinatie van taal en cultuur, terwijl het in Leiden vooral de taalvaardigheid is. Maar dat weten de studieadviseurs van de universiteiten het best. Ga gerust eens ergens langs, meestal kun je wel meelopen! Ikzelf zit in het eerste jaar in Groningen, en ondanks dat ik het vrij zwaar vind is de studie geweldig, en zijn de vakken en studiegenoten heel erg leuk! Sterkte met je studiekeuze (en ook alvast met je examens) Judith |
![]() |
||
Citaat:
|
Moedig van je dat je dat wil gaan studeren,
want het is helemaal niet evident dat iemand nu nog die keuze maakt. Wat je er kan verwachten : veel werk maar je deelt de wereld niet in in vakjes, je bljift iemand met een ruime visie. Of het heel moeilijk is: als je je ervoor inzet, moet je het kunnen Mijn lerares Latijn zegt zelf dat ze vroeger geen superbrein was in de lessen. Wat je ermee kunt doen: meest evident lijkt lesgeven, maar je kan ook nog in vele andere richtingen terecht. Doctoreren, aan unief werken, ... Veel succes
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Studeren |
Klassieke Talen Schipper | 0 | 01-04-2013 22:10 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
klassieke talen studeren, waar? Lisa :D | 16 | 14-02-2007 16:58 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |