Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
vertrouwensleerlingen klinkt heel leuk maar die kunnen zich zelf daardoor verwaarlozen, heb ervaring daarmee is niet leuk |
![]() |
||
Citaat:
Zo nee: zouden jullie wel denken dat leerlingen dat fijn vinden zodat ze kunnen kiezen Misschien vinden sommige leerlingen het makkelijker om met iemand te praten die rond zelfde leeftijd zit en dergelijke. Maar ik denk dat je met gewone leeftijdsgenoten, vrienden, mensen uit je dagelijkse omgeving ook wel de moeilijkheid zal ervaren om zeer persoonlijke dingen zomaar prijs te geven. Ik denk trouwens dat vertrouwensleerlingen voor oa mensen met psychische problemen niet meteen een goede uitweg vormen. Het zullen dan vaak ook mensen zijn die zelf weinig van bepaalde situaties afweten, hoe ze er op moeten reageren, enzovoort. Ik zit momenteel in een sociale opvoeding en men leert me bijvoorbeeld hoe je in sommige situaties wel en niet moet reageren. Ook bijvoorbeeld situaties waarin mensen psychische problemen hebben. Als je voor deze taak 'onervaren' vertrouwensleerlingen gaat inzetten kan het gewoon niet altijd goed aflopen. Misschien een alternatief is alsnog de vertrouwensleerlingen maar een soort cursus bij geven, met hierin aandacht voor dergelijke probleemsituaties en de 'juiste' manier van reageren? Anders is ook een professionele vertrouwenskracht een optie. Iemand die er voor opgeleid is en voortdurend op school aanwezig is. Waar leerlingen terecht kunnen. Een aanvullende taak van deze persoon zou dan kunnen zijn: perventieprojecten of inlichtinge verstrekken .
|
Verwijderd
|
Wij hebben ze niet gehad op school. Wanneer het nodig was zou er ook geen gebruik van hebben gemaakt, omdat ik volwassen eerder zou vertrouwen (soms ten onrechte misschien, maar goed).
Bij mijn zusje op school hebben ze ze wel een tijdje gehad, mijn zusje was één van de vertrouwensleerlingen. Ze hadden een hok waar ze in zaten en waar andere leerlingen die daar behoeften aan hadden dan naar toe konden komen. Er kwamen alleen maar vrienden van de vertrouwensleerlingen om gezellig te kletsen ed. Het werkte niet. Na een kleine jaar is dat 'project' ook gestopt. Jouw ervaringen met vertrouwenspersonen zijn slecht. Waarom denk je dat het met vertrouwensleerlingen beter zal gaan? Een vertrouwenspersoon heeft meer ervaring en er soms voor doorgeleerd, een vertrouwensleerling heeft dit niet. Tuurlijk zijn ze meer van jouw leeftijd ed, maar zou dat zoveel verschil maken? Ik ken ook zat volwassenen die heel goed weten wat jongeren bezig houdt ed. Ik denk dat het meer aan de persoon zelf ligt dan aan het 'vertrouwenspersoon' of 'vertrouwensleerling' zijn. |
![]() |
|
We hebben vertrouwingsleerlingen op school....ik ben er zelf een.... Soms is het gewoon makkelijker om dingen tegen een leerling te zeggen dan tegen een volwassenen....vooral als je ergens niet helemaal zeker van bent....(zijn het wel echte problemen, val ik er niemand mee lastig) ...Ik heb persoonlijk heb ook een vertrouwingspersoon maar zij is volwassen....duzz....ik denk dat het niet heel veel uitmaakt....maar een volwassenen heeft meer levenservaring en zal vaka anders tegen problemen aan kijken....dan een leerling....
xxxx Lieve |
![]() |
|
![]() |
Toevallig zat ik daar eergister op de fiets ook aan te denken. 'k vond het wel een mooi plan van mezelf. De drempel is waarschijnlijk lager. Het lijkt mij heel leuk om zo'n vertrouwenspersoon te zijn. maar het probleem van dit plan is dat het waarschijnlijk moeilijk is de leerlingen uit te zoeken die echt te vertrouwen zijn.
|
Verwijderd
|
ik ben zelf vertrouwingsleerling en ik merk dat veel leerlingen het fijner vinden om nar iemand van hun eigen leeftijd toe te komen ze komen ook bestvaak bij mij om gewoon vragen te stellen over seks enzo. het is echter wel belangrijk denk ik dat die leerling ook weetr wat ie er mee moet doen en dat ie zelf ook het een ander meegemaakt heeft zodat tie zich goed ik kan leven. en het klopt dat leraren vaak goed in kunnen schatten of een leerling het aankan om vertrouwingsleerling te zijn
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
Vertrouwensleerlingen! lieve | 10 | 06-07-2002 17:00 |