Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-11-2002, 18:17
kleinedraak
Zijn er bij een van jullie op school vertrouwingsleerlingen?

Zo ja: Is dat fijner dan volwassen vertrouwingspersonen en wordt er veel gebruik van gemaakt?

Zo nee: Zz ouden jullie wel denken dat leerlingen dat fijn vinden zodat ze kunnen kiezen

Ik heb zelfs eens ergens gelezen dat sommige scholen dat hebben. Zelf heb ik slechte ervaring met echte vertrowuingspersonen op school en daarom zou ik aan de moderamen willen voorstellen om een aantal vertrouwingsleerlingen in te stellen. Vaak is dit voor de onderbouw net een goede drempel en dat ze vua zo’n leerling naar een echte vertrouwingspersoon door kunnen gaan. Ook omdat deze het misschien beter begrijpt omdat ze een beetje van dezelfde leeftijd zijn. Kunnen jullie het mij aanraden om dit voorstel op school te doen voor kinderen met oa. psychische problemen?

-xxxx-jes esther
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-11-2002, 18:28
Verwijderd
Lijkt me niet fijn... ik zou er iig absoluut niet naar toe gaan, omdat ik het idee heb dat zij... tja... me niet kunnen helpen, of het door gaan vertellen of me gewoon niet zullen begrijpen... Ik heb veel liever een volwassene, daarbij heb ik meer het gevoel dat deze verantwoordelijker is en objectiever, misschien raar... maar ja..

Ik heb een heel goede ervaring gehad met twee vertrouwenspersonen op mijn middelbare school, echt heel heel heel blij mee geweest!
Met citaat reageren
Oud 10-11-2002, 18:52
Davide
Davide is offline
Citaat:
Nee

Citaat:
Zelf heb ik slechte ervaring met echte vertrouwingspersonen op school en daarom zou ik aan de moderamen willen voorstellen om een aantal vertrouwingsleerlingen in te stellen. [/B]
dat is erg vervelend voor je, maar als je aan de moderamen gaat vragen om vertrouwingsleerlingen in te stellen, hoe willen zij die uit gaan zoeken?? Misschien gaan sommige leerlingen hier op de een of andere manier gebruik van maken (vraag me niet waarom, maar er zijn van die mensen die geen leven hebben) Ik denk dat een volwassene je eerder kan begrijpen en hij/zij staat meer 'buiten' jouw wereldje en heeft geen enkele reden tot misbruik van jouw informatie, dus deze persoon kun je meer vertrouwen. Zo denk ik erover..
Met citaat reageren
Oud 11-11-2002, 12:44
light fighter
light fighter is offline
Citaat:
Andijvie schreef:
Lijkt me niet fijn... ik zou er iig absoluut niet naar toe gaan, omdat ik het idee heb dat zij... tja... me niet kunnen helpen, of het door gaan vertellen of me gewoon niet zullen begrijpen... Ik heb veel liever een volwassene, daarbij heb ik meer het gevoel dat deze verantwoordelijker is en objectiever, misschien raar... maar ja..

Ik heb een heel goede ervaring gehad met twee vertrouwenspersonen op mijn middelbare school, echt heel heel heel blij mee geweest!
ben heyt volledig met je eens, heb 1 slechte ervaring met vertrouwenspersonen en 1 goede ik denk altijd aan de goede want die slecht wil ik zo snel mogelijk vergeten.

vertrouwensleerlingen klinkt heel leuk maar die kunnen zich zelf daardoor verwaarlozen, heb ervaring daarmee is niet leuk
Met citaat reageren
Oud 11-11-2002, 13:10
Anne
Anne is offline
Ik zit niet meer op school, maar ze waren er niet bij ons. Hoewel ik denk dat het goed zou kunnen zijn, want daar stap je misschien makkelijker op af, omdat ze van je eigen leeftijd zijn.
Oud 11-11-2002, 13:37
murwari
murwari is offline
Citaat:
kleineghcdraak schreef:

Zo ja: Is dat fijner dan volwassen vertrouwingspersonen en wordt er veel gebruik van gemaakt?

Ik heb zelfs eens ergens gelezen dat sommige scholen dat hebben. Zelf heb ik slechte ervaring met echte vertrowuingspersonen op school en daarom zou ik aan de moderamen willen voorstellen om een aantal vertrouwingsleerlingen in te stellen. Vaak is dit voor de onderbouw net een goede drempel en dat ze vua zo’n leerling naar een echte vertrouwingspersoon door kunnen gaan. Ook omdat deze het misschien beter begrijpt omdat ze een beetje van dezelfde leeftijd zijn. Kunnen jullie het mij aanraden om dit voorstel op school te doen voor kinderen met oa. psychische problemen?

-xxxx-jes esther
Bij mij op school zijn er geen vertrouwensleerlingen, wel leerkrachten zeg maar. Hoewel deze staan niet volledig bekend als vertrouwensleerkrachten maar zijn leerkrachten psychologie en pedagogiek. Deze merken vaak al dingen op vanuit het gedrag van sommige leerlingen en stappen dan zelf naar deze.

Zo nee: zouden jullie wel denken dat leerlingen dat fijn vinden zodat ze kunnen kiezen
Misschien vinden sommige leerlingen het makkelijker om met iemand te praten die rond zelfde leeftijd zit en dergelijke. Maar ik denk dat je met gewone leeftijdsgenoten, vrienden, mensen uit je dagelijkse omgeving ook wel de moeilijkheid zal ervaren om zeer persoonlijke dingen zomaar prijs te geven.

Ik denk trouwens dat vertrouwensleerlingen voor oa mensen met psychische problemen niet meteen een goede uitweg vormen. Het zullen dan vaak ook mensen zijn die zelf weinig van bepaalde situaties afweten, hoe ze er op moeten reageren, enzovoort. Ik zit momenteel in een sociale opvoeding en men leert me bijvoorbeeld hoe je in sommige situaties wel en niet moet reageren. Ook bijvoorbeeld situaties waarin mensen psychische problemen hebben. Als je voor deze taak 'onervaren' vertrouwensleerlingen gaat inzetten kan het gewoon niet altijd goed aflopen.

Misschien een alternatief is alsnog de vertrouwensleerlingen maar een soort cursus bij geven, met hierin aandacht voor dergelijke probleemsituaties en de 'juiste' manier van reageren?
Anders is ook een professionele vertrouwenskracht een optie. Iemand die er voor opgeleid is en voortdurend op school aanwezig is. Waar leerlingen terecht kunnen. Een aanvullende taak van deze persoon zou dan kunnen zijn: perventieprojecten of inlichtinge verstrekken .
Oud 11-11-2002, 13:46
a new noise
a new noise is offline
ik ben maar stagaire op ghc /
Oud 11-11-2002, 15:39
Verwijderd
Wij hebben ze niet gehad op school. Wanneer het nodig was zou er ook geen gebruik van hebben gemaakt, omdat ik volwassen eerder zou vertrouwen (soms ten onrechte misschien, maar goed).

Bij mijn zusje op school hebben ze ze wel een tijdje gehad, mijn zusje was één van de vertrouwensleerlingen. Ze hadden een hok waar ze in zaten en waar andere leerlingen die daar behoeften aan hadden dan naar toe konden komen. Er kwamen alleen maar vrienden van de vertrouwensleerlingen om gezellig te kletsen ed. Het werkte niet. Na een kleine jaar is dat 'project' ook gestopt.

Jouw ervaringen met vertrouwenspersonen zijn slecht. Waarom denk je dat het met vertrouwensleerlingen beter zal gaan? Een vertrouwenspersoon heeft meer ervaring en er soms voor doorgeleerd, een vertrouwensleerling heeft dit niet. Tuurlijk zijn ze meer van jouw leeftijd ed, maar zou dat zoveel verschil maken? Ik ken ook zat volwassenen die heel goed weten wat jongeren bezig houdt ed. Ik denk dat het meer aan de persoon zelf ligt dan aan het 'vertrouwenspersoon' of 'vertrouwensleerling' zijn.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2002, 08:20
** Lieve2002 **
** Lieve2002 ** is offline
We hebben vertrouwingsleerlingen op school....ik ben er zelf een.... Soms is het gewoon makkelijker om dingen tegen een leerling te zeggen dan tegen een volwassenen....vooral als je ergens niet helemaal zeker van bent....(zijn het wel echte problemen, val ik er niemand mee lastig) ...Ik heb persoonlijk heb ook een vertrouwingspersoon maar zij is volwassen....duzz....ik denk dat het niet heel veel uitmaakt....maar een volwassenen heeft meer levenservaring en zal vaka anders tegen problemen aan kijken....dan een leerling....

xxxx
Lieve
Met citaat reageren
Oud 14-11-2002, 19:50
feline
feline is offline
Toevallig zat ik daar eergister op de fiets ook aan te denken. 'k vond het wel een mooi plan van mezelf. De drempel is waarschijnlijk lager. Het lijkt mij heel leuk om zo'n vertrouwenspersoon te zijn. maar het probleem van dit plan is dat het waarschijnlijk moeilijk is de leerlingen uit te zoeken die echt te vertrouwen zijn.
Oud 14-11-2002, 19:51
Verwijderd
Citaat:
feline schreef:
maar het probleem van dit plan is dat het waarschijnlijk moeilijk is de leerlingen uit te zoeken die echt te vertrouwen zijn.
Leraren hebben vaak best een aardig beeld van leerlingen (raar, maar waar ). Maar 't blijft lastig inderdaad.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2002, 20:00
Verwijderd
ik ben zelf vertrouwingsleerling en ik merk dat veel leerlingen het fijner vinden om nar iemand van hun eigen leeftijd toe te komen ze komen ook bestvaak bij mij om gewoon vragen te stellen over seks enzo. het is echter wel belangrijk denk ik dat die leerling ook weetr wat ie er mee moet doen en dat ie zelf ook het een ander meegemaakt heeft zodat tie zich goed ik kan leven. en het klopt dat leraren vaak goed in kunnen schatten of een leerling het aankan om vertrouwingsleerling te zijn
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten