Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-08-2003, 13:06
Megadeth
Megadeth is offline
Hey,

Over een aantal weken moet ik weer naar school en ik zie er nu al tegenop om weer in die hete lokalen te zitten. Ik heb het niet over gewone leslokalen maar over computerlokalen met +/- 30 computers die de hele dag aanstaan + soms nog eens 30 ~ 40 man erin..

Dit alles heeft slechts 2 ramen

Is het mogelijk om lessen in die lokalen te weigeren ivm de extreme hitte? Meestal krijg ik op minder hete dagen al koppijn maar met dit weer...
Oud 08-08-2003, 13:33
Verwijderd
ik denk het niet eerlijk gezegd....
je kan wel weigeren etc maar of ze akkoord gaan dat weet ik niet en anders worden het een aantal uurtjes afzien!
Met citaat reageren
Oud 08-08-2003, 13:34
ganralph
ganralph is offline
volgens de FNV mag het bij kantoorwerk max 30graden zijn...

but then again: het is geen wettelijk voorschrift en je bent vast geen lid van een vakbond...
Met citaat reageren
Oud 08-08-2003, 14:51
Megadeth
Megadeth is offline
Citaat:
ik denk het niet eerlijk gezegd....
je kan wel weigeren etc maar of ze akkoord gaan dat weet ik niet en anders worden het een aantal uurtjes afzien!
Hmm, misschien moet ik dan gooien op 'Ik kan niet tegen zoveel hitte in zo'n overvol lokaal.. hier krijg ik enorme koppijn van' wat trouwens wel waar is.

Citaat:
volgens de FNV mag het bij kantoorwerk max 30graden zijn...

but then again: het is geen wettelijk voorschrift en je bent vast geen lid van een vakbond...
Nope, ben niet lid van een vakbond.. maar 30 graden vind ik nog veel hoor voor een werkruimte.. ik vind 20 ~ 21 graden wel het maximale..
Oud 08-08-2003, 15:06
Verwijderd
Over een paar weken is het niet zo warm meer hoor.
Maar ja, als je er echt last van hebt lijkt het me geen probleem om dat gewoon te zeggen. Wanneer je het alleen als excuus gebruikt om onder lessen uit te komen is het natuurlijk een ander verhaal.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2003, 15:24
Verwijderd
Citaat:
Megadeth schreef op 08-08-2003 @ 15:51:
Nope, ben niet lid van een vakbond.. maar 30 graden vind ik nog veel hoor voor een werkruimte.. ik vind 20 ~ 21 graden wel het maximale..
jij bent best wel veel eisen eigenlijk...
ik ga toch ook gewoon naar school als het 25 graden is en als ik last heb van hoofdpijn?
komop zeg!
Met citaat reageren
Oud 08-08-2003, 16:01
Megadeth
Megadeth is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 08-08-2003 @ 16:24:
jij bent best wel veel eisen eigenlijk...
ik ga toch ook gewoon naar school als het 25 graden is en als ik last heb van hoofdpijn?
komop zeg!
Mja 25 graden is niet zo'n probleem maar als je daarbij die 30 computers optelt.. is het toch een dikke broeikas.

Citaat:
Over een paar weken is het niet zo warm meer hoor.
Maar ja, als je er echt last van hebt lijkt het me geen probleem om dat gewoon te zeggen. Wanneer je het alleen als excuus gebruikt om onder lessen uit te komen is het natuurlijk een ander verhaal.
Neu, die lessen zijn het probleem niet.. soms leer je er nog wel es wat van
Oud 08-08-2003, 17:33
Verwijderd
Citaat:
Megadeth schreef op 08-08-2003 @ 17:01:
Mja 25 graden is niet zo'n probleem maar als je daarbij die 30 computers optelt.. is het toch een dikke broeikas.

Neu, die lessen zijn het probleem niet.. soms leer je er nog wel es wat van
Helpt het niet om te zeggen dat je het te heet vindt? Of zeg dan dat je hoofdpijn hebt en een asprientje gaat halen ofzo, kom je vlak voor het einde terug (deed ik wel eens )
Met citaat reageren
Oud 08-08-2003, 19:08
Qamra
Qamra is offline
Voor scholen geldt ook de Arbowet, meen ik onthouden te hebben van vorig jaar.. Ze moeten je dus een koele plek kunnen bieden waar je de hele dag kan werken.. Helaas geldt dat niet voor lokalen waar je maar een uurtje zit..
Oud 08-08-2003, 19:12
miro
miro is offline
Bij computers hebben ze toch meestal juist airconditioning of zie ik dat nou verkeerd?

Denk dat je niet zomaar een les kan weigeren btw. In wat voor omstandigheden dan ook.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2003, 19:14
Reneetje
Reneetje is offline
Lijkt me vrij kansloos. Zal de school wat interreseren of jij wel of niet naar de les komt. Je hebt je er zelf mee. En er zijn op dat écht wel meer mensen die last hebben van de hitte, trust me.
Oud 08-08-2003, 19:28
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
miro schreef op 08-08-2003 @ 20:12:
Bij computers hebben ze toch meestal juist airconditioning of zie ik dat nou verkeerd?
Airco? Nee, man je zet gewoon wat ramen open..
Oud 08-08-2003, 19:52
Breg
Breg is offline
Citaat:
Qamra schreef op 08-08-2003 @ 20:28:
wij hebben 2 computerlokalen op de bovenste verdieping (plat dak, dus warm) in het midden van het gebouw omringd door andere lokalen, dus geen ramen....

en ik denk niet dat je mag weigeren. Veel scholen hebben trouwens een tropenrooster als het zo warm is, waardoor je 's middags vrij bent.
Oud 08-08-2003, 20:12
Verwijderd
ik zou eerst maar eens afwachten tot je daadwerkelijk weer naar school moet. In die 'aantal weken' kan het weer weer helemaal veranderd zijn. Ik zou je d'r maar niet al te druk over maken..

Wat je ook kan doen: je eigen ventilator meenemen . Dat deed een klasgenoot van mij en hij mocht nog aan ook
Nog een optie: een plantenspuit

maar goed.. Ik raad je aan om pas een dag of 2 van te voren over de (eventuele!) hitte te gaan piekeren, inplaats van je in de vakantie druk te maken over mogelijk niks.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2003, 20:15
Verwijderd
Citaat:
Breg schreef op 08-08-2003 @ 20:52:
wij hebben 2 computerlokalen op de bovenste verdieping (plat dak, dus warm) in het midden van het gebouw omringd door andere lokalen, dus geen ramen....
En bij ons gaan ze maar een klein stukje open (helpt dus ook niet echt).. Ze kunnen wel verder open mits je een sleutel hebt (die bijna niemand heeft overigens..), maar dat is in principe verboden.. Men is bang dat we uit het raam vallen/springen .. :/
Met citaat reageren
The Crash Bash
The Crash Bash is offline
Als je met heel de klas weigert kunnen ze weinig doen.
duifeltje
duifeltje is offline
ik ken ut wel zeg, wij zaten bij Engels altijd in en lokaal waar in de zomer warme verwarmingsbuizen doorheen liepen, het was daar zo warm dat ik een keer gewoon in slaap ben gevallen (lag ook aan de leraar hoor!! ).
ik ga altijd met een schrift wapperen als het warm is maar dan worden leraren boos (niet dat ze zoiets zelf noooit doen) ik denk dat je een te heet lokaal wel kan weigeren maar ik weet niet of dat van de school mag.
ik zou als ik jou was gewoon een plantenspuit en een waaier meenemen.
Oud 08-08-2003, 20:25
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Qamra schreef op 08-08-2003 @ 20:28:
Beter is om s'morgens alles open te doen en rond een uur of 10 alles dicht met gordijnen ect ervoor (Dan zet je dus de lokaaldeur open) dan blijft het redlijk koel. Maar ja op een school lukt dat toch nooit.
Misschien kan je vragen of je leraar buiten in de schduw les wil geven. Doe ze bij ons soms in het parkje achter de school.
Oud 09-08-2003, 00:22
Verwijderd
Citaat:
miro schreef op 08-08-2003 @ 20:12:
Loopt de laatste paar weken storm op airco's, vooral kleine kantoren. Vaak heeft men last van de hitte en computers die de kuren krijgen vanwege de hitte. Goede zaken voor ons Zelfs de oude zooi die over een jaar verboden word te verkopen gaat als warme broodjes 2e hands over de toonbank. Nou maar hopen dat ze er dan geen last mee hebben want dan kunnen ze t weggooien.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 08:13
Qamra
Qamra is offline
Citaat:
Breg schreef op 08-08-2003 @ 20:52:
Kuche, mijn opmerking was dus sarcastisch, mijn excuses van het uitblijven van een roloog..

Bij ons hebben de computerlokalen dus geen airco, ook het Open Leer Centrum (pc-zaal..) heeft geen airco.

Nou kan bij ons wel overal een raam open, meestal is dat wel genoeg, behalve in dit weer.. Maar airco vinden ze vette onzin..

Vandaar mijn opmerking
Oud 09-08-2003, 10:04
Verwijderd
hitte is geen excuus.. overvolle lokalen ook niet (tenzij je een brief van t RIAGG meekrijgt maar ik zie dat niet zo snel gebeuren om zo n reden)

dus helaas. je zal dr mee moeten leven
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 11:25
Verwijderd
Zeker weten? Het is ook zo dat als het min 16 is dat je niet naar school hoeft, is dat dan ook de andere kant op niet zo? Wij hebben lokalen waar het soms heter is dan 40 graden, volgensmij is dat gewoon te extreem
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 11:45
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Ik denk dat je gewoon gebonden bent aan wat de leraar vind.
Als het in een bepaald leslokaal 45 graden word dan zal hij waarschijnelijk ook geen les willen geven.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2003, 21:07
very drunk driver
very drunk driver is offline
de arbo wet geldt ook voor scholen. alleen is dit een gedoog beleid voor scholen. je moet zoveel vierkante meter werkruimte hebben dat zou willen zeggen ongeveer 6 per klaslokaal ofzo maar daar let niemand op. als het om je lichamelijke gezondheid gaat moet je dat tegen de conrector zeggen en als die niet wilt luisteren moet je voogd opbellen dan zal het wel lukken
Oud 09-08-2003, 21:21
de ijsprinses
de ijsprinses is offline
op de meeste scholen is toch wel iets als een tropenrooster? dat was er op mijn middelbare school iig wel. in lokalen waar het warmer was dan 30 graden werd geen les gegeven, was het in de hele school zo heet mocht je naar huis oid.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-08-2003, 21:35
@Moon
@Moon is offline
Citaat:
Megadeth schreef op 08-08-2003 @ 14:06:
Is het mogelijk om lessen in die lokalen te weigeren ivm de extreme hitte?
Weigeren? Ik denk dat ze dat zullen verstaan onder spijbelen... --> strafmiddiag
Met citaat reageren
Oud 10-08-2003, 11:55
very drunk driver
je kunt ze weigeren volgens de wet maar hoe het in praktijk gaat weet ik niet
Oud 10-08-2003, 21:32
Tox
Tox is offline
Citaat:
very drunk driver schreef op 10-08-2003 @ 12:55:
je kunt ze weigeren volgens de wet maar hoe het in praktijk gaat weet ik niet
zoals al eerder vermeldt werd is het op scholen net als op bedrijven en die tempratuur is 30 graden of 35 graden
Oud 11-08-2003, 10:05
herbalpower
herbalpower is offline
IK zit op een hele moderne school dus de ramen kunnen niet open

Maar we hebben wel iets van een luchtverversingssysteem maar dat is nou ook niet je van het als het buiten 30 graden is.

En je kunt niet wijgeren (als scholier of student zijnde) om geen lessen te volgen in een te heet lokaal. Maar voor een docent is dat anders als je een beetje een leuke docent hebt kum je hem misschien zo ver krijgen dat hij de les laat vervallen of verkort door laat gaan.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 12:19
ganralph
ganralph is offline
gelukkig heeft de UvA airco, maar op mn middelbare school hadden we ook alleen arko: Alle Raampies Kenne Open

vandaag beginnen hier de basisscholen weer, en ik hoorde viaviaviavia dat ze een tropenrooster hebben...

maar ach, het gaat toch weer royaal regenen strax (hoop,hoop)
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 14:48
Verwijderd
Citaat:
herbalpower schreef op 11-08-2003 @ 11:05:

En je kunt niet wijgeren (als scholier of student zijnde) om geen lessen te volgen in een te heet lokaal.
Dat zou ik ook niet snel weigeren dan he...
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 16:11
Nyawa
Bij ons zouden ze zich er iig niets van aantrekken als je zou zeggen dat je vrij wilde omdat het te warm was...
Sommige aardige leraren willen nog wel eens naar buiten verhuizen als het echt heel warm is en ze met een kleine klas zijn... Misschien is dat een idee, vragen of je buiten les kunt hebben?
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 19:00
Verwijderd
Citaat:
Tox schreef op 10-08-2003 @ 22:32:
zoals al eerder vermeldt werd is het op scholen net als op bedrijven en die tempratuur is 30 graden of 35 graden
Vind het soms gewoon dik overdreven. Als je binnenzit heb je het nog altijd beter als degene die buiten in de knalhete zon staat te werken. Het tempo word wel wat minder, maar gewoon niet zo zeuren en doorwerken. Gelukkig word bij ons inzet gewaardeerd.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2003, 19:26
very drunk driver
als de temperatuur in een klaslokaal boven de toegestane arbo wet is mag je de les weigeren. hoeveel dat is weet ik niet ik kon het niet opzoeken. en volgens mij ga je er wel overheen op de meeste scholen rond deze tijd
Oud 11-08-2003, 20:50
sportbabe
sportbabe is offline
Citaat:
Megadeth schreef op 08-08-2003 @ 14:06:
Hey,

Over een aantal weken moet ik weer naar school en ik zie er nu al tegenop om weer in die hete lokalen te zitten. Ik heb het niet over gewone leslokalen maar over computerlokalen met +/- 30 computers die de hele dag aanstaan + soms nog eens 30 ~ 40 man erin..

Dit alles heeft slechts 2 ramen

Is het mogelijk om lessen in die lokalen te weigeren ivm de extreme hitte? Meestal krijg ik op minder hete dagen al koppijn maar met dit weer...
Ik denk het eigenlijk niet. Dan zou ik over twee weken minstens de helft van mn lessen (in één gebouw is het in april al niet uit te houden als de zon er een paar uur op heeft geschenen) mogen skippen.. Maar als we nou een btje aan elkaar denken..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten