Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-02-2003, 10:19
Isa
Isa is offline
Een rapliedje bestaat uit een beat met een stem eronder.
Rock bestaatuit een klein aantal instrumenten en een zanger, evenals vele andere soorten muziek.
Klassiek bestaat vaak uit orkesten van vele mensen. maar er zijn er echter ook maar zo'n 200 in een orkest.

Zou het in theorie mogelijk zijn dat muziek oneindig complex is? Dat het dus ook als we maar creatief genoeg zijn 5 miljard mensen samen zouden kunnen laten spelen zonder dat er disharmonie optreed? Of is er een einde aan het aantal geluiden dat met elkaar valt te resoneren?

Ikzelf geloof dat er inderdaad zoiets als een oneindig muziekstuk kan bestaan.
Wat is jullie mening hierover?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-02-2003, 12:00
Verwijderd
Dit is geloof ik meer natuurkunde dan filosofie.

Als je die 5 miljard mensen precies op het goede moment kan laten spelen, zou het volgens mij mogelijk moeten zijn.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2003, 15:10
MickeyV
MickeyV is offline
Wel, zou je al die mensen bv. de toon G, of onderscheidenlijk bv de tonen C-E-G laten spelen, zeker, dan zou het resulterende geluid consonant zijn.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2003, 15:21
Isa
Isa is offline
Citaat:
MickeyV schreef:
Wel, zou je al die mensen bv. de toon G, of onderscheidenlijk bv de tonen C-E-G laten spelen, zeker, dan zou het resulterende geluid consonant zijn.
maar dat bedoel ik dus niet. ik heb het over muziek waarbij er steeds maar verschillende melodieen gespeeld worden die toch samen een groot muziekstuk maken.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2003, 15:39
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
ga dr eens mee expirimenteren
In theorie zou het mogelijk moeten zijn, maar ik denk dat het op een gegeven moment niet meer om aan te horen is. Als je naar de muziekwetenschap kijkt, zie je dat niet alle noten en akkoorden goed met elkaar samenvallen, dus op een gegeven moment krijg je wel de grens tussen muziek en herrie....
Oud 08-02-2003, 17:30
iamcj
iamcj is offline
De melodie kan verschillend zijn, maar op iedere tel moeten de noten van de melodieën deel uitmaken van een accoord.

In theorie kan je oneindig veel melodieën maken omdat de noten oneindig zijn, je kan blijven verdubbelen en delen van het aantal Hz.

Wat wel snel gebeurd, is dat de noten niet meer door instrumenten gemaakt kunnen worden en dat wij ze niet meer kunnen horen.

Dus afgaande op het menselijk gehoor is het aantal melodieën eindig, afgaande op instrumten ook.

Maar theoretisch in een computer model, zal het aantal melodieën oneindig zijn.
Oud 08-02-2003, 17:38
Evito
Evito is offline
Ik denk dat het in theorie mogelijk is,
maar dat in de praktijk enorme ongelukken zullen gebeuren bij zo'n enorm geluid, en dat een enorme vrijgekomen energie ons tot verlamming zal dwingen.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2003, 17:51
Just Johan
Just Johan is offline
Het lijkt me dat het aantal geluiden dat je in een heel klein interval kunt onderscheiden groot maar eindig is.

Je kunt met eindig veel dingen echter wel oneindig veel verschillende reeksen maken; zelfs met de cijfers 0 t/m 9 kun je al oneindig veel verschillende getallen tussen 0 en 1 maken, als je tenminste geen beperkingen oplegt aan de lengte ervan.

Dus in eindige tijd denk ik dat er maar eindig veel mogelijke muziekstukken te verzinnen zijn.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2003, 13:56
E-MAN
Ehm dit is een beetje onzinnege stelling..

Muziek is gemaakt om gevoelens te uiten en optewekken doormiddel van klanken.

Dus je kan een x aantal mensen laten spelen en van alles door elkaar laten doen, of meerendeel het mooi vind is de vraag, maar het kan altijd een gevoel opwekken, dus er is nooit een einde aan... Het enige wat wel opgaat is dat op den duur tonen wegvallen doordat ons gehoor dat niet meer aankan.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten